white money Startet 7.Februar.2006 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2006 Holder på med restaurering av båten min. I den forbindelse må jeg fjerne gammel cascolim i aktercabinen, før ny betrekning kan limes på. Mitt spørsmål til dere Ærende båtfolk, finnes det noe middel som er egnet til denne jobben? På forhand Takk Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 7.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2006 Forsiktig bruk av varmepistol vil vel kunne få dette bort, uten at du svir av resten av akterkabin... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2006 Hvis det er lim på glassfiber så har jeg god erfaring med stålbørste. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 7.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2006 Holder på med restaurering av båten min. I den forbindelse må jeg fjerne gammel cascolim i aktercabinen, før ny betrekning kan limes på. Mitt spørsmål til dere Ærende båtfolk, finnes det noe middel som er egnet til denne jobben? På forhand TakkJeg har gode erfaringer med citrus rens (wurth, biltema, sportsbutikker) til limfjerning fra f.eks klistremerker. Brukes også til å fjerne klistersmøring fra ski. Er noe usikker på om det løser opp gammelt kontaktlim på samme måte. Fremgangsmåte er 2 til 3 gode sprut med ca 1 min. vent i mellom. Bruk deretter f.eks. en litt sløv(for ikke å skade underlaget)glasskrape til å fjerne det oppbløtte limet. Glasskrape som kan kjøpes hos Biltema evt. jernvare, har en meget skarp barberblad lignende egg. Er det ikke så nøye om det blir sår i overflaten kan man bruke en glasskrape direkte og "skjære" av limet med denne. Før eggen framover og litt sideveis samtidig så du får en skjærende bevegelse, effektivt. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sonata 7 Svart 7.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2006 Dette har vi i LOL drivet med i xxx antall timer vill jheg tro og er nesten ferdig, det enkleste vi har prøvd er å skrape bort det værste(fryktelig slitsomt) og så pusse med grov eksentersliper. Eller bare bruke vinkelsliper forsiktig med pusseskive, men husk stor forsiktighet!!! Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 7.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2006 Hei. Har du sett denne tråden som jeg startet før jul? Dette var jo på teakvegger da.... Har også beskrevet verktøyet jeg brukte. Teakvegger med lim Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Shore Svart 8.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2006 (redigert) Holder på med restaurering av båten min. I den forbindelse må jeg fjerne gammel cascolim i aktercabinen, før ny betrekning kan limes på. Mitt spørsmål til dere Ærende båtfolk, finnes det noe middel som er egnet til denne jobben? På forhand TakkHei igjen. Ser at andre henviser til lim på teakvegg. Mitt anbefalte limfjerningstriks med citrusrens egner seg ikke på delvis porøse flater som enkelte gamle finerplater (Koreapanel) har, da middelet avgir lukt av appelsin og ikke er behagelig hvis det trekker inn i materialet. Egner seg derimot veldig bra på tette overflater men jeg er som sagt ikke sikker på om det klare å løse opp gammelt kontaktlim. Redigert 8.Februar.2006 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Wicma Svart 8.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2006 Her er bilde av min akterkabin. Skrapte først av skummet som var på skotta fra før med skrape ( skum etter vegg til veggteppe). Puset deretter med flappdisk på vinkel kutter, rimelig raskt, tålig god kontroll og et supert resultat. Flappdiskene pakker seg ettervert, brukte 2 eller tre husker ikke helt. Men det støver noe inn i hel..., en skikkelig grise jobb. Hadder rigget meg med en avsugsvifte for å holde det verste svevestøvet under kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Fant frem en gammel tråd for å fortelle om dagens oppdagelse når det gjelder fjerning av limrester. Ombord i Amica er det ei pleksiglassplate over nedgangen fra doghouse til lugaren. Denne plata var full av limrester fra klistremerker da vi kjøpte båten. Denne plata har jeg vasket og gnukket på for å få bort de stygge merkene, men til ingen nytte . Sterke løsningsmidler torde jeg ikke bruke, da regnet vi med at glasset ble ødelagt. I dag bestemte jeg meg for å gjøre et nytt forsøk. Som damer flest lette jeg ikke i garasjen etter hjelpemidler, men i kjøkkenskapene. Første forsøk var med matolje, og det hjalp faktisk. Limet ble lettere å skrape bort, men jeg torde ikke å skrape med noe skarpere enn neglene, så da disse var oppbrukt måtte jeg se meg om etter andre midler. I badskapet fant jeg øyensminkefjerner, dette var virkelig et vidundermiddel. Jeg kunne gni vekk de siste restene av limet med dette. For sikkerhets skyld var jeg rask til å vaske over med en klut fuktet i Zalovann. Glasset ble så blankt og fint som det i alle fall ikke har vært siden Amica kom i vårt eie. Det jeg brukte heter ”Cleansing Wipes” fra L`OREAL. Dette er renseservietter som ligger i små plastpakker og fås kjøpt i de fleste dagligvareforretninger og parfymerier. Vi damene har ofte vår egen måte å gjøre tingene på. Håper det er andre som kan få nytte av oppfinnsomheten min. Billig og enkelt!! mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.