Jump to content

Riviera 925 - Vp D6

Kildal

Recommended Posts

• 1 måned senere...

I utgangspunktet har jeg i mange år syntes at Riviera 925 er en interessant båt.

Grunnen til at den nå er "vraket" fra interesselista er at jeg ved tre anledninger har kysset Skagerak sammen med/ nær Riviera 925 i grov sjø.

Den hiver da veldig mye og opptrer etter mitt skjønn ustabilt i sjøen.

Jeg har kjørt med Scand Atlantic m/ Yanmar 6 LYA STE 340 Hk ved disse tre tilfellene og har tatt sjøen atskillig bedre enn Rivieraen - som har rullet mye mer og har gått ned i hastighet.

Etter dette er ikke Riviera 925 noen aktuell sjøbåt for oss, trass at den har "alt".

Grunnen til at den nå er "vraket" fra interesselista er at jeg ved tre anledninger har kysset Skagerak sammen med/ nær Riviera 925 i grov sjø.

Planende eller halvplanende variant?

Nidelv 320 har samme skrog som Riviera 925. Den leveres bare i halvplaner varianten nå, og mange som har den båten fremhever de gode sjøegenskapene

Jeg vet ikke hvilken skrogvariant båtene hadde.

Jeg registrerte bare at de "rullet" mye i den grove sjøen og måtte redusere farten.

Vi kjørte i ca 19 - 21 knop i noe grov sjø mens Rivieraene i de tre tilfellene åpenbart ikke håndterte sjøen like godt som oss med Scand Atlantic og 6.3 tonn.

Jeg vet heller ikke hvilken/ hvilke årsmodeller båtene hadde.

Dette dreier seg utelukkende om tre observasjonene.

Båtene kan etter dette ha utviklet betydelig bedre sjøegenskaper.

.

Båtene kan etter dette ha utviklet betydelig bedre sjøegenskaper.

Skroget er så vidt jeg vet uforandret siden 1996. Det er samme skrog på Nidelv 320 og Riviera 925. Skroget finnes i en planende versjon og en halvplanende versjon

Det er laget 1-2 Nidelv 320 som planende, men den ble ansett som ikke god nok, så de kuttet ut den versjonen. Etter det er det laget mer enn 30 Nidelv 320 som halvplaner. Jeg var ute og prøvekjørte en halvplaner i fjor (ligger på Finn nå til 1450') og eieren fremhevet her nettopp de gode sjøegenskapene i litt grov sjø der de kunne holde god fart - gjerne 15 knop + i et par meters sjø. Jeg har også vært ute i en mer motorsterk variant med TAMD 63 - og den går som et tog i den sjøen vi fant.

Nidelv 320 med max motor (som er en 440 hk yanmar) gjør 33-34 knop max. Med TAMD 63 gjør den 30 knop og marsjer 25-27 knop.'

Skulle jeg kjøpt en Riviera 925 hadde jeg nok valgt den halvplanende varianten med stor motor. Jeg synes det kler båten best selvom det for meg så langt har vært uvant å kjøre halvplaner med høyere baug enn jeg er vant til

Vil ut fra de siste innspillene legge til at samtlige av de tre båtene jeg beskrev hadde flybrigde.

Mitt personlige synspunkt er at Riviera 925 er for liten til å ha flybridge.

I likhet med noen andre norske båter i tilsvarende størrelse er det å sitte på flybridge ikke behagelig.

Man sitter lavt med knærne opp i spiss vinkel. Jeg har noe vansker mede å forstå at denne kjøreposisjonen kan være behagelig ved grov sjø.

Men for all del - mye båt for pengene.

Men båten kan også ikke være trimmet optimalt, mye flaps, tyngdpunkt(mennesker på FB).

Rivieran er populær, synes det er rart at ikke det ville vært utbedret da den har vært på markedet i mange år.

Hvordan er det med forskjellen på vekt mellom de to

Vi sees!

Riviera 925

Tekniske spesifikasjoner

Lengde totalt

1075 cm

Bredde

325 cm

Dyptgående

95 cm

Høyde i cabiner

183/187 cm

Høyde over vannlinje (Flybridgeversjon)

295 cm

Vekt med en motor/to motorer

4500/5100 kg

Volum drivstofftanker – halvplanende/planende versjon

2x220/2x260 l

Volum vanntank

200/250 l

Volum septiktank

90/125 l

Volum varmtvannstank

40 l

Nidelv 320

Spesifikasjoner

Lengde 1050 cm

Bredde 325 cm

Dyptgående 90 cm

Høyde (over vannlinje): 285 cm

Vekt: 5.350 kg

Drivstofftank 460 ltr

Vanntank: 250 ltr

Septiktank: 160

Nidelven er tyngre. Det er mulig at akterkabinen som er "boltet på " skroget på Nidelven gjør den til en bedre sjøbåt med bedre ballanse. Det skiller bare 1o cm på høyden - regner med det er targaen som skiller.

Riviera 925

Vekt med en motor/to motorer

4500/5100 kg

Nidelv 320

Vekt: 5.350 kg

Tror nok de 850 kg har mye og si. Når det får et så lavt tyngdepunkt som Nidelven vil den rulle

mindre enn Riviera. Riviera har en FB som skal tåle tyngen av flere personer på FB. Det må

veie en del. Men rulling er ubehagelig, men oftest ufarlig.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

• 2 uker senere...

ny flybridge (600mm lengre)

Bilde

Gikk en tur i nabohavna i dag og oppdaget en splitter pine ny Riviera 925. Lekker båt. Tok noen bilder med mobilen av den nye FB'en

Bilde

Bilde

Båten har løftet seg mange hakk i mine øyne med den nye FB'en. Lekker båt

Ja, jeg må si Rivieraen har blitt meget lekker med den nye flybridgen :yesnod:

Skroget er så vidt jeg vet uforandret siden 1996. Det er samme skrog på Nidelv 320 og Riviera 925. Skroget finnes i en planende versjon og en halvplanende versjon

Skulle jeg kjøpt en Riviera 925 hadde jeg nok valgt den halvplanende varianten med stor motor. Jeg synes det kler båten best selvom det for meg så langt har vært uvant å kjøre halvplaner med høyere baug enn jeg er vant til

I forbindelse med at den "nye" og større badeplattformen kom (rundt 2002) ble den aktre delen av undervannsskroget endret noe. På den halvplanende varianten ble det forlenget slik at det nå strekker seg under deler av plattformen, men jeg tror ror, flyndre og propellopplegg er som før. Dette har gitt økt oppdrift akterut, og det gjør at båten går "rettere" i sjøen enn tidligere utgaver gjorde (i Båtmagasinets test av båten i nr. 11, 2000 ble det påpekt at båten løfter baugen en del i "halvplanerfart"), men om denne modifikasjonen har noe å si for sjøegenskapene i stor/urolig sjø kjenner jeg ikke (jeg ville i utgangspunktet trodd at en bår som er så anerkjent som Rivieraen, og som har blitt så omfattende testet, har trygge og gode sjøegenskaper under de fleste forhold).

Også den planende varianten ble noe modifisert. Her tror jeg plassering av drev er som før, men at undervannsskroget er forlenget ved at det er støpt inn en "kasse" under deler av plattformen på hver side av drevet, men her er jeg "på litt tynn is".

Hilsen hos

Jeg er imponert over hvorledes Riviera 925 stadig justerer og forbedrer detaljer.

Jeg må innrømme at jeg for 7 år siden vurderte meget alvorlig å kjøpe ny Riviera.

Den eneste grunnen til at familien ikke valgte Riviera dengang, var at den rullet mye i sjøen sammenlignet med endel andre båter i samme størrelse. Vi valgte den gang i stedet Scand Atlantic som har gitt oss mye båtglede. Atlanticen har tålt all sjø vi har vært ute i og jeg har ikke kjørt tilsvarendee båttype som har håndtert bølger med like stort behag for passasjerene. Båten er nå "desverre" solgt, og vi er i Trawler-miljøet.

Jeg har lyst til å justere mine oppfatninger av Riviera 925.

Er det noen som kan fortelle hvorledes båtens evne til å håndtere grov sjø har jtviklket seg i de siste 6 årene?

• 6 måneder senere...

Har du båtplass i Hagan da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Gratulerer med "ferdig" båt, i allefall ferdig støpt. Da blir det bare å gyve løs med resten av jobben. Det blir nok spennende og ikke minst lærerikt vil jeg tro. Det skader ikke om du legger ut noen bilder etterhvert som jobben skrider fremover..

Alltid hyggelig med slike halvfabrikat... Jeg synes båten er flott den....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hehe, "teerex"!...så vidt jeg vet er Hagan er poststed på Romerike. Jeg har definitivt ikke min båt der...Vet ikke hva du mener med det, men om du har en Citroen varebil m/8 hk Tohatsu eller ikke er svært lite interessant.

Forøvrig gratulerer jeg "volvo evc D6" med ny Riviera! Du har en morsom, spennende og utfordrende jobb foran deg!

Jo nå er altså Hagan ett sted i Harstad som inneholder den første (og største?) båthavna i Harstad. Det var tenkt som et spørsmål til trådstarteren :cheers:

Og ikke mobb Tohatsuen min, den er trofast som få :nono:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...