Kildal Svart 11.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2006 (redigert) "gammel" flybrigde ny flybridge (600mm lengre) Redigert 11.Februar.2006 av volvo evc D6 (see edit history) Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Gikk en tur i nabohavna i dag og oppdaget en splitter pine ny Riviera 925. Lekker båt. Tok noen bilder med mobilen av den nye FB'en Båten har løftet seg mange hakk i mine øyne med den nye FB'en. Lekker båt Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 7.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Så synd at min ikke kommer før oktober!!! Ole Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Skipper Worse Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Enig i at dette er lekkert. Mye bedre enn tidligere utgave, båten blir mer "hel" på en måte. Snurrig forresten med den oppadgående svingen lengst bak, den ligner på Skorgenes 375. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kildal Svart 7.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Når vi var på verftet og så ,så var det mange fine detaljer som lå rundt forlengelsen av flyen,fiks koppholder på fly i rustfritt++++ Sitter nå og vurderer om jeg skal installere vannvarme eller luftvarme ,går mot vannvarme og gsm styring ,, andre synspunkter? Her Bilde av ny flyen https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5155/IMG_5473.JPG Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
roaldbj Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 I utgangspunktet har jeg i mange år syntes at Riviera 925 er en interessant båt. Grunnen til at den nå er "vraket" fra interesselista er at jeg ved tre anledninger har kysset Skagerak sammen med/ nær Riviera 925 i grov sjø. Den hiver da veldig mye og opptrer etter mitt skjønn ustabilt i sjøen. Jeg har kjørt med Scand Atlantic m/ Yanmar 6 LYA STE 340 Hk ved disse tre tilfellene og har tatt sjøen atskillig bedre enn Rivieraen - som har rullet mye mer og har gått ned i hastighet. Etter dette er ikke Riviera 925 noen aktuell sjøbåt for oss, trass at den har "alt". Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 roaldbj skrev: Grunnen til at den nå er "vraket" fra interesselista er at jeg ved tre anledninger har kysset Skagerak sammen med/ nær Riviera 925 i grov sjø.Planende eller halvplanende variant? Nidelv 320 har samme skrog som Riviera 925. Den leveres bare i halvplaner varianten nå, og mange som har den båten fremhever de gode sjøegenskapene Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Har kjørt D6 310 i en tresfjord ultra den er nok tyngre en Rivieraen så jeg kan ikke forstå at du trenger mere motor en 310 HK i en slik båt. Jeg lastet opp med folk og den drog i veien uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Jeg vet ikke hvilken skrogvariant båtene hadde. Jeg registrerte bare at de "rullet" mye i den grove sjøen og måtte redusere farten. Vi kjørte i ca 19 - 21 knop i noe grov sjø mens Rivieraene i de tre tilfellene åpenbart ikke håndterte sjøen like godt som oss med Scand Atlantic og 6.3 tonn. Jeg vet heller ikke hvilken/ hvilke årsmodeller båtene hadde. Dette dreier seg utelukkende om tre observasjonene. Båtene kan etter dette ha utviklet betydelig bedre sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 roaldbj skrev: . Båtene kan etter dette ha utviklet betydelig bedre sjøegenskaper. Skroget er så vidt jeg vet uforandret siden 1996. Det er samme skrog på Nidelv 320 og Riviera 925. Skroget finnes i en planende versjon og en halvplanende versjon Det er laget 1-2 Nidelv 320 som planende, men den ble ansett som ikke god nok, så de kuttet ut den versjonen. Etter det er det laget mer enn 30 Nidelv 320 som halvplaner. Jeg var ute og prøvekjørte en halvplaner i fjor (ligger på Finn nå til 1450') og eieren fremhevet her nettopp de gode sjøegenskapene i litt grov sjø der de kunne holde god fart - gjerne 15 knop + i et par meters sjø. Jeg har også vært ute i en mer motorsterk variant med TAMD 63 - og den går som et tog i den sjøen vi fant. Nidelv 320 med max motor (som er en 440 hk yanmar) gjør 33-34 knop max. Med TAMD 63 gjør den 30 knop og marsjer 25-27 knop.' Skulle jeg kjøpt en Riviera 925 hadde jeg nok valgt den halvplanende varianten med stor motor. Jeg synes det kler båten best selvom det for meg så langt har vært uvant å kjøre halvplaner med høyere baug enn jeg er vant til Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 925 med flybridge vil få et høyere tyngdepunkt, og ruller lettere. Nidelven lavere tyngdepunkt, mer stabil. Vil tro dette kan være forskjellen mellom båttypene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Kan være , men begge de N320'ene jeg har testet er med hardtop, og den er ganske stor og tung med elektrisk takluke (Nidelven er den bakerste av de 3) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Vil ut fra de siste innspillene legge til at samtlige av de tre båtene jeg beskrev hadde flybrigde. Mitt personlige synspunkt er at Riviera 925 er for liten til å ha flybridge. I likhet med noen andre norske båter i tilsvarende størrelse er det å sitte på flybridge ikke behagelig. Man sitter lavt med knærne opp i spiss vinkel. Jeg har noe vansker mede å forstå at denne kjøreposisjonen kan være behagelig ved grov sjø. Men for all del - mye båt for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Men båten kan også ikke være trimmet optimalt, mye flaps, tyngdpunkt(mennesker på FB). Rivieran er populær, synes det er rart at ikke det ville vært utbedret da den har vært på markedet i mange år. Hvordan er det med forskjellen på vekt mellom de to Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Riviera 925 Tekniske spesifikasjoner Lengde totalt 1075 cm Bredde 325 cm Dyptgående 95 cm Høyde i cabiner 183/187 cm Høyde over vannlinje (Flybridgeversjon) 295 cm Vekt med en motor/to motorer 4500/5100 kg Volum drivstofftanker – halvplanende/planende versjon 2x220/2x260 l Volum vanntank 200/250 l Volum septiktank 90/125 l Volum varmtvannstank 40 l Nidelv 320 Spesifikasjoner Lengde 1050 cm Bredde 325 cm Dyptgående 90 cm Høyde (over vannlinje): 285 cm Vekt: 5.350 kg Drivstofftank 460 ltr Vanntank: 250 ltr Septiktank: 160 Nidelven er tyngre. Det er mulig at akterkabinen som er "boltet på " skroget på Nidelven gjør den til en bedre sjøbåt med bedre ballanse. Det skiller bare 1o cm på høyden - regner med det er targaen som skiller. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 (redigert) Bitteliten skrev: Riviera 925 Vekt med en motor/to motorer 4500/5100 kg Nidelv 320 Vekt: 5.350 kg Tror nok de 850 kg har mye og si. Når det får et så lavt tyngdepunkt som Nidelven vil den rulle mindre enn Riviera. Riviera har en FB som skal tåle tyngen av flere personer på FB. Det må veie en del. Men rulling er ubehagelig, men oftest ufarlig. Redigert 7.April.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hos Svart 19.April.2006 Link til dette innlegget Svart 19.April.2006 volvo evc D6 skrev: ny flybridge (600mm lengre) Bitteliten skrev: Gikk en tur i nabohavna i dag og oppdaget en splitter pine ny Riviera 925. Lekker båt. Tok noen bilder med mobilen av den nye FB'en Båten har løftet seg mange hakk i mine øyne med den nye FB'en. Lekker båt Ja, jeg må si Rivieraen har blitt meget lekker med den nye flybridgen Bitteliten skrev: Skroget er så vidt jeg vet uforandret siden 1996. Det er samme skrog på Nidelv 320 og Riviera 925. Skroget finnes i en planende versjon og en halvplanende versjon Skulle jeg kjøpt en Riviera 925 hadde jeg nok valgt den halvplanende varianten med stor motor. Jeg synes det kler båten best selvom det for meg så langt har vært uvant å kjøre halvplaner med høyere baug enn jeg er vant til I forbindelse med at den "nye" og større badeplattformen kom (rundt 2002) ble den aktre delen av undervannsskroget endret noe. På den halvplanende varianten ble det forlenget slik at det nå strekker seg under deler av plattformen, men jeg tror ror, flyndre og propellopplegg er som før. Dette har gitt økt oppdrift akterut, og det gjør at båten går "rettere" i sjøen enn tidligere utgaver gjorde (i Båtmagasinets test av båten i nr. 11, 2000 ble det påpekt at båten løfter baugen en del i "halvplanerfart"), men om denne modifikasjonen har noe å si for sjøegenskapene i stor/urolig sjø kjenner jeg ikke (jeg ville i utgangspunktet trodd at en bår som er så anerkjent som Rivieraen, og som har blitt så omfattende testet, har trygge og gode sjøegenskaper under de fleste forhold). Også den planende varianten ble noe modifisert. Her tror jeg plassering av drev er som før, men at undervannsskroget er forlenget ved at det er støpt inn en "kasse" under deler av plattformen på hver side av drevet, men her er jeg "på litt tynn is". Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
roaldbj Svart 19.April.2006 Link til dette innlegget Svart 19.April.2006 Jeg er imponert over hvorledes Riviera 925 stadig justerer og forbedrer detaljer. Jeg må innrømme at jeg for 7 år siden vurderte meget alvorlig å kjøpe ny Riviera. Den eneste grunnen til at familien ikke valgte Riviera dengang, var at den rullet mye i sjøen sammenlignet med endel andre båter i samme størrelse. Vi valgte den gang i stedet Scand Atlantic som har gitt oss mye båtglede. Atlanticen har tålt all sjø vi har vært ute i og jeg har ikke kjørt tilsvarendee båttype som har håndtert bølger med like stort behag for passasjerene. Båten er nå "desverre" solgt, og vi er i Trawler-miljøet. Jeg har lyst til å justere mine oppfatninger av Riviera 925. Er det noen som kan fortelle hvorledes båtens evne til å håndtere grov sjø har jtviklket seg i de siste 6 årene? Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 3.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Da var båten ferdig på verftet og blir sendt oppover til harstad i neste uke! dette blir spennede ole Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
nimbuster Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Båten trenger åpenbart fornyelse. En forlenget flybridge som ikke kommer heldig ut på noe område vil ikke redde denne båten er jeg redd. Ikke rart salget stagnerer eller kanskje stuper.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Har du båtplass i Hagan da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Gratulerer med "ferdig" båt, i allefall ferdig støpt. Da blir det bare å gyve løs med resten av jobben. Det blir nok spennende og ikke minst lærerikt vil jeg tro. Det skader ikke om du legger ut noen bilder etterhvert som jobben skrider fremover.. Alltid hyggelig med slike halvfabrikat... Jeg synes båten er flott den.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kildal Svart 3.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 (redigert) bilder skal komme etterhvert ,, har båtplass i breivika ,men båten skal rett inn i naust tørt og godt ja det blir en spennende jobb , båten blir levert som komplett byggesett Redigert 3.November.2006 av volvo evc D6 (see edit history) Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
nimbuster Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Hehe, "teerex"!...så vidt jeg vet er Hagan er poststed på Romerike. Jeg har definitivt ikke min båt der...Vet ikke hva du mener med det, men om du har en Citroen varebil m/8 hk Tohatsu eller ikke er svært lite interessant. Forøvrig gratulerer jeg "volvo evc D6" med ny Riviera! Du har en morsom, spennende og utfordrende jobb foran deg! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Jo nå er altså Hagan ett sted i Harstad som inneholder den første (og største?) båthavna i Harstad. Det var tenkt som et spørsmål til trådstarteren Og ikke mobb Tohatsuen min, den er trofast som få :nono: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.