Jump to content

Wallas 3200 Parafinvarmer - starter ikke

Daggad

Recommended Posts

Jeg har en Wallas 3200 parafinvarmer som ikke vil starte. :nonod: Jeg har brukt denne siden sjøsetting for en måned siden uten problemer før sikringen (10A) gikk. Jeg byttet denne og hadde en tur til uten problemer.

Etter dette ville den ikke starte mer, så jeg ringte til Wallas Norge og spurte. De hadde ikke så mange tips, men mente jeg burde sende den inn til service. Det han trodde kunne være problemet var at glødespiralen var gåen og at jeg kunne måle strømforbruk på brenneren. Dette skulle ligge på 5A. Hvis dette var tilfelle lå trolig ikke problemet der heller. Skal sjekke dette i helgen.

Jeg hører at pumpen går med kneppelyder, og når jeg kikker på brenneren så kan jeg se at det drypper parafin fra kobingen på slangen som går tilbake til tanken. Dette må selvsagt fikses, men det er vel ikke problemet vil jeg tro. Tvert om så viser det vel at brenneren får drivstoff.

Jeg må selvfølgelig sende den til Wallas om det er utenfor mine evner å løse dette, men det er mye styr å demontere/sende/vente/betale masse før den er tilbake. Håper noen her har erfaringer og tips som kan hjelpe meg på veien tilbake til vinterturer med behagelig kabintemperatur :lol:

Hadde samme problem på min Wallas 1300 , der røk glødetråden omtrent før jeg var ferdig med å montere varmeren.

For en anvisning av hvordan denne sjekkes/byttes ,

gå hit http://www.maritim.no/ , klikk på verktøykasse og velg "skifte av servicesett varmer"

Litt knotete å montere/demontere , men langt fra uoverkommelig dersom man ikke har alt for mange tommeltotter.

Ellers , gjør et søk her på forumet på "Wallas" , og du skal finne... :cheers:

PS takk til Maritim for den gode beskrivelsen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei.

Ser er at det er nå vinterstid at du har fått problemet. På denne tiden bruker du vel mye strøm, så hva med batterispenningen din? Så godt som alle varmluftvarmere er følsomme på spenningen for at glødingen for start skal være tilstrekkelig. Gjør et forsøk mens motoren går på litt turtall slik at dynamoen gir maksimal spenning. En annen årsak kan være at overtemperatursikringen kan ha løst ut. Det har hendt noen ganger med min Termic varmer. Så sjekk opp om det kan være noe slikt på gang. Hjelper ikke det, er det jo som andre sier mulig at glødetråden er def.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei igjen, da er Wallasen fikset og i gang igjen :cheers:

Dere løste problemet for meg her med svarene dere ga:

- Fant ut at lav spenning var ikke tilfelle

- Båthuset i Spjelkavik hadde servicesett til kr 283,-

- Printet og leste den utmerkede instruksjonen fra Maritim.

- Skiftet spiral og veke, samt rengjorde brennehus i løpet av 30 minutter.

- Startet som normalt :lol:

Tusen takk for hjelpen :seeya:

• 7 år senere...

Pumpen fra 1300 passer også på 3200, og 1800 og 2400.

Men du hadde nettopp liv i pumpen du har?

Har du sjekket overopphetingstermostaten om den er løst ut? Sitter mellom utblåsningsrørene på varmeren. En gummiknott som kan trykkes inn for å aktivere pumpen igjen.

Om varmeren blir for varm (ca 120 grader ++) fordi et av utløpene er avstengt, løser termostaten seg ut og stopper pumpen.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Eg tok service på 3200, funket topp! Når eg da monterte den i båten så minket det mer og mer på luften. Tok da å opnet opp og sjekket gløperen om den var gåen. Den var i orden, også tørket jeg veken litt da denne var dy våt. Etter det funket varmeren utmerket, men så stoppet pumpen å pumpen parafin. Har nå skiftet pumpen, og alt ser ut til å fungere SÅ langt!:)

Om veken var dyvåt, tyder det på at varmeren har sluttet å brenne FØR den har brukt opp parafinen i brennkammeret (våt veke). Når du slår av varmeren stopper du strømtilførselen til pumpen, og varmeren vil fortsette å brenne litt, til parafinen i brennkammeret (veken) er brukt opp. Så en veke skal ikke være dyvåt etter den er ferdig med normal nedkjøling.

Varmeren kan imidlertid slutte å brenne fordi den har fått FOR MYE drivstoff. Veken drukner rett og slett og forbrenningen blir for dårlig, soter en del, og stopper opp.

Årsaken til dette er som regel at fallet på returslangen er feil. Returen (den svarte slangen) SKAL ha fall hele veien fra varmeren og ned til tanken, en cm gjennom korken og kuttes. Skal ikke stå ned i parafinen, og ingen bukter og bender (svanehals og vannlås), og ikke kveilet sammen. DET er å be om trøbbel både ved oppstart og bruk.

Hvorfor pumpen ellers sluttet å "tikke" har jeg ingen umiddelbar forklaring på, bortsett fra at det kan være noe galt med overopphetingstermostaten, men da skulle heller ikke pumpen fra 1300 virke...

No når jeg monterte wallasen ombord så ga den varme. Men etter 45 min stoppet nok en gang pumpen, og dermed forsvant varmen. Dette var pumpen som sto på 1300, så spørst om det ikke er noe i wallasen som gjør dette. 1300 har jeg ikke hatt noe problem med tidligere.

Merkelig greier!!!

Har du sjekket punktene jeg skrev om i #15?

Kan du sende bilder av montasjen om bord i båten?

Temmelig sikker på at problemet ligger i forbindelse med overopphetingstermostaten eller montasjen (returslangen)

Redigert av Wallas Service (see edit history)

• 2 år senere...

Ligger i Sandøsund på Hvasser og pumpa vil ikke gå. Ingen tikkelyd. Kommer dessverre ikke til reset bryteren i dag. Dersom reset bryteren ikke gjør noen forskjell. Er det da sannsynlig at det er pumpa som er defekt?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Gjorde reset-bryteren noen forskjell?

Om ikke kan det være en sikring på kretskortet som er defekt (dersom du har prod.nr. høyere enn 5190). 

Dernest kan selve reset-bryteren være defekt.

Neste mulighet kan være pumpen, og til slutt kan det være kretskortet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...