Jump to content

Brann i båt


Lars H.

Recommended Posts

Kom akkurat hjem etter å ha snakket båt i 11 strake timer - seminar med Jon Winge. Han hadde et poeng med hensyn på bran i motorrom. Man bør ha et lite hull i motorkassa med en propp i. Dersom det blir brann i motorrommet tar man ut proppen og tømmer brannslukkeren inn i motorrommet, gjennom hullet. Da slipper man å tilføre brannen noe videre oksygen, og får slukket brannen. Dette høres da både fornuftig og enkelt ut, kommentarer?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det var godt å høre at oppgjøret var i havn.

Men hvis det er av  noe interresse for alle som måtte ha nødraketter liggende, kan jeg prøve å finne ut noe mer om hvorfor dette kunne skje, da jeg skal en tur på Norges brannskole til uken.

Kan prøve å få tak i noe ekspertise derfra eller fra DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap)

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Har sjekket opp saken både med spesialister på pyroteknisk vare og kjemikalier på Norges brannskole og hos DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap):

Konklusjon:

Det skal skal ikke under noen omstendighet være noen fare for at nødbluss eller annen pyroteknisk vare, skal løse ut så lenge de er oppbevart på normal måte.

normal måte vil være som på bruksanvisning eller under normale temperaturforhold.

Nødbluss/pyroteknisk vare som er gått over dato utgør ingen fare for ukontrollert utløsning, det eneste som vil kunne skje er at de ikke virker etter hensikten som feks. at farget nødbluss/raketter mister farge (blir blassere i fargen under bruk), eller ikke utløser i det hele tatt.

Datoen er satt innenfor en ramme for at produsenter/forhandlere skal ha rimelig ryggdekning og disse datoene er som regel mikroskopiske i forhold til funksjon.

Dette er konklusjoner på utalelser fra dyktige fagfolk som er nøytrale i forhold til produsenter/forhandlere, men har kun faglig nøytral interesse.

Håper dette er med på berolige mange.

Jeg ønsker ikke å synse noe videre om mulig brannårsak, men det kan se ut som årsaken til brannen er en annen enn nødblussene, men at disse utløste som en følge av temperaturøkningen i brannen.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Det var godt å høre at det ikke skal være noen fare for selvantenning av raketter.

Det rare med brannen min er at kun 2 av blussene var utløst selv om alle lå midt i brannen og var smelta i stykker var de andre ikke utløst......

Jeg (eller noen andre) har ingen god forklaring på hvordan brannen kunne starte. Men en kan ikke henge seg opp i det mer synes jeg nå som vi har fått uttalelser fra fagfolk. Og jeg ikke har noen mulighet til å finne brannårsaken i båten min hvis det ikke var blussene.

 

God sommer :sailing: hilsen Morten

Link to post
Share on other sites

Kom akkurat hjem etter å ha snakket båt i 11 strake timer - seminar med Jon Winge. Han hadde et poeng med hensyn på bran i motorrom. Man bør ha et lite hull i motorkassa med en propp i. Dersom det blir brann i motorrommet tar man ut proppen og tømmer brannslukkeren inn i motorrommet, gjennom hullet. Da slipper man å tilføre brannen noe videre oksygen, og får slukket brannen. Dette høres da både fornuftig og enkelt ut, kommentarer?

<{POST_SNAPBACK}>

 

En slik en har jeg bestillt.... det så ganske enkelt og genialt ut... Bilde

 

Koster nesten igenting og er delvis gjennomsiktig i den slissede gummien, slik an mer det er unormalt lys der inne....

 

Dia er 76 mm utvendig så den blir ikke så dominerende heller...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Interessant debatt dette her, og det var bra du fikk i havn forsikringen Morten L.

 

Brann i båt langt fra land er selveste skrekkscenariet mitt, spesielt med unger ombord. Har derfor grublet litt på dette.

 

Slik jeg ser det er det spesielt to scenarier som skiller seg ut med "høy" risiko; brann i maskinrom under gange og brann i/fra dieseldrevet varmeapparat på natten mens vi sover.

 

Ift. brann ombord mens det er folk ombord er det jo varsling tidligst mulig som er en forutsetning for å kunne sette inn støtet og klare å slukke. Har derfor kjøpt inn tre stk. batteridrevne røykvarslere som er sammenkoplet trådløst. Detekterer den ene røyk, vil alle sammen pipe. Plasseres i salong, maskinrom og et avlukke hvor varmeapp. er montert.

Detektorene er kjøpt hos Clas Ohlson, artikkelnr. 32-6397. Kanskje andre ønsker samme billige livsforsikring? :smiley: (Bruker forøvrig samme hjemme :wink: )

 

Når det gjelder å slukke en evt. brann har jeg ikke kommet like langt, men har en plan om å montere et litt "overdimensjonert" CO2 apparat i setebenken i salongen for manuell utløsning. Kople dette til et rør/slange som leder gassen til maskinrommet slik at dette fylles med slukkegass. Poenget er å slippe å løfte på maskinromslukene for å tre et slukke apparat nedi, og få flammene i fleisen samtidig.

Denne ideen er ikke helt "kvalitetssikret", så om det er noen som ser åpenbare innvendinger mot en slik løsning, så vil jeg gjerne høre dem.

Er f.eks klar over at slukkegassen er "svinkald". Noe som må tenkes på i den sammenheng? Regner med at maskinen vil kveles den og(?), men det kan jeg uansett evt. gjøre selv ettersom det hele baserer seg på manuell utløsning.

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å slukke en evt. brann har jeg ikke kommet like langt, men har en plan om å montere et litt "overdimensjonert" CO2 apparat i setebenken i salongen for manuell utløsning.  Kople dette til et rør/slange som leder gassen til maskinrommet slik at dette fylles med slukkegass.  Poenget er å slippe å løfte på maskinromslukene for å tre et slukke apparat nedi, og få flammene i fleisen samtidig.

Denne ideen er ikke helt "kvalitetssikret", så om det er noen som ser åpenbare innvendinger mot en slik løsning, så vil jeg gjerne høre dem.

Er f.eks klar over at slukkegassen er "svinkald".  Noe som må tenkes på i den sammenheng?  Regner med at maskinen vil kveles den og(?), men det kan jeg uansett evt. gjøre selv ettersom det hele baserer seg på manuell utløsning.

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Tanken er nok ikke dum den, men om det er mulig vet jeg ikke.

Det er flere elementer som kommer inn.

På et co2 apparat er temperaturen på slokkemiddelet ca -70-72 grader når det kommer ut av håndslokkeapp., og dette kan bli et problem når det skal legges i rør ved at røret fryser.

Et annet element er at på alle co2 app. er "strålerøret" meget stort for å fordele gassen og det sitter også en avleder for å lede bort den statiske elektrisitet som oppstår.

Men som sagt det kan godt være mulig at det går helt greit.

Slokkemidler deles forøvrig inn i 3 grupper i forhold til egenskapene (hvilken del av branntrekanten de fjerner), og det er kjølende, kvelende og forgiftende (forgifter brannen eller innhibitorisk virkning)

Co2 er i all hovedsak kvelende selv om temperaturen er lav har det liten innvirkning på temperaturen.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei firefighter

 

Takk for svar. :seeya:

 

Hva tror du må til for å forsikre at røret eller evt. slangen ikke fryser til? Det er jo en slangestubb også på håndslukkerene, men denne fryser jo aldri. Burde det ikke gå bra med en slange som selvfølgelig tåler den lave temperaturen, men har litt dimensjon, f.eks 3/4" eller lignende? Det dannes jo snøkrystaller når en CO2 slukker løses ut. Dette kommer vel av fuktighet i den omkringliggende lufta. Er det fare for at disse kan tilstoppe røret/slangen?

 

Inni maskinrommet ser jeg for meg en slags manifold med en rekke utløp langsetter motorens bb. side. Det er på denne siden dieselpumpe og filtre står, men høytrykksrørene løper jo også oppå motoren. Hadde tenkt meg såpass mye CO2 at det "overfyller" hele volumet i maskinrommet og "tyter" ut luftinntakene. Kjenner til den kvelende effekten, og regner med at om jeg tilfører nok, så må det ta knekken på alle branner. Det er jo selvfølgelig en fare for re-tenning pga. høy temperatur i motorrommet, men det gir nå iallefall kanskje tid til å få sjøsatt gummibåten.

 

Denne avlederen for statisk elektrisitet, hva bør jeg gjøre med den? Er det bare å jorde hele anlegget mot sjø?

 

Mange spørsmål dette her, håper du og andre har vettuge innspill :smiley:

 

:sailing:

M/Y Ellen Marie

 

PS Grunnen til at jeg foretrekker CO2 er hovedsakelig at det er utrolig reinslig slokkemiddel. Pulver er effektivt, men griser no jæv**g. Skum har en mengde andre begrensninger, bla at det må påføres riktig og det fryser.

Link to post
Share on other sites

Har nok ikke noe bedre svar til deg, og det er mulig du fikser dette med slange som er like tykk som den på apparatet.

Det viktige er å få ut nok mengde slokkemiddel på en på forhånd angitt tidsperiode.

Dette finnes i tabeller hos produsenter, eller hos Rådet for kontroll og vedlikehold av håndslokkere.

Når det gjelder avlederen vet jeg ikke hvordan dette kan løses, men kontakt produsenter og du får helt sikkert svar.

Personlig har jeg mest sans for skumapparater i båt, og hvis et eller flere håndslokkeapparater med skum kombineres med denne kjekke "dingsen" til Majali, vil man ha et meget bra utgangspunkt for å slokke en brann i startfasen.

Etter en brann må en nok renovere mere etter branntilløpet, enn etter bruk av slokkemiddel med skum.

Bare husk å ta med håndapparatene hjem om vinteren.

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Saken til medlemmet Morten_L er omtalt på HAVNA.

 

Interessant lesing...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes også det var interessant å høre at noen "eksperter" også mente at det var mulig at de hadde selvantendt. Redaktøren fikk faktisk "snus" i saken her på baatplassen, og kontaktet meg for å høre om han fikk lov til å skrive en artikkel om brannen.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Skulle på sjøen i dag for å slappe av med familie og venner, men det gikk ikke som planlagt.

Jeg og barna mine (ungdommer) kjørte ut med båten i forveien, for å vente på de andre, etter å ha kjørt litt, merket jeg at det luktet svidd.

Jeg fikk den eldste sønnen min til å ta roret, mens jeg skulle sjekke hva det var, jeg åpnet forsiktig dørken ned til maskinrommet, og så at det brant :cryin:

Fikk lagt på igjen dørken, og tok tak i brannslukkingsapparatet, og åpnet en ny dørkplate, hvor tilkomst var letter.

Flammene "slo" opp av maskinrommet og jeg tømte apparatet, "hele 2 kg", men nok til at jeg fikk slukket brannen.

Det ble selvsagt mye pulver rundt i båten og en del sur røyklukt, men ikke mye brannskader, så spørsmålet mitt er: Hvordan er pulver og røyklukten å få fjernet? Er det så pass mye jobb at jeg bør bruke forsikringen for å få et firma til å gjøre det?

 

 

dsc00121.jpg

 

Begge barna mine var i godt humør siden alt tross alt gikk bra

 

dsc00123.jpg

 

dsc00124.jpg

Link to post
Share on other sites

Normalt sett dør støvsugere av dette støvet, det er all for fint og passerer posen. Og siden støvet passerer posen blåser du bare støvet rundt i båten. Med mindre du kan sette støvsugeren utenfor båten da. Å bli kvitt lukt er kansje værre, det henger godt. Jeg ville i alle fall revet ut isolering i maskinrommet og vasket. Vasking, lufting og bytte matrialer som lukt setter seg i er vel eneste som duger.

Hvis du ikke taper noe på det er det ville jeg overlatt dette til forsikringen og fått folk til å gjøre jobben. Men dette kan vel ta tid og spolere mer av sesongen. Uansett så ville jeg kontaktet forsikringselskapet, om du velger å rette opp i skadene selv får du i hvert fall matriell dekket og en godtgjørelse for arbeidstid. Diskuter dette med takstmann, han vet sikkert hvilke muligheter som finnes.

Link to post
Share on other sites

Ja enig med Hydrox, kontakt forsikringen og få hjelp der. En vanlig støvsuger går seg som oftest tett av det fine støvet fra brannslukningspulveret og er delvis utslitt eller totalt ubrukelig etterpå. Firma som jobber med restverdi har eget utstyr. De har og en sak de dytter nedi motorrommet som nøytralisere bl.a. "svilukten" etter brannen. Viktig å få dette på plass for å stoppe utviklingen av div. prosesser som allerede er startet pga. branngassene. F.eks. på kabler etc... Da unngår du evt. problemer som dukker opp etter 3-4 år.... Går nok som oftest bra uten, men synd hvis du er blant de som skulle få problemer...

Link to post
Share on other sites

Viktig å få dette på plass for å stoppe utviklingen av div. prosesser som allerede er startet pga. branngassene. F.eks. på kabler etc...

 

Isolasjonen på kabler har en tendens til å begynne å smuldre etter sterk varme. I tillegg er det som sagt over her,

at gassene fra brannen vil kunne akselerere denne prosessen.

 

Hvorfor ikke kjøpe en billig byggestøvsuger? Type Kärcher eller no. Dem fåes fra rundt 600 kr og oppover, og støvsuger både tørt og vått. Men det anbefales å kjøpe en pose med filter i tillegg, støvsugerne er som regel ikke helt tett, da slipper du at støvskyen står hver gang du starter sugeren.

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Ta uansett kontakt med takstmann/forsikring umiddelbart :smash: Det er en stor jobb som du må vurdere om du vil ta på deg. Nå, like før ferien, er nok egeninnsats det eneste som kan berge ferien men få takstmann ombord før du gjør noe stort. Om du starter regnjøringen umiddelbart for å spare tid så ta i alle fall mange bilder før du gjør noe som helst (skadedokumentasjon).

 

Pulveret trenger inn over alt og du vil nok se rester etter det i lang tid framover... Pulveret er ikke farlig men plagdomt da det dukker opp igjen og igjen....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Husk å kjøpe nytt pulverapparat :wink:
Nix, kjøp nytt skumapparat :smash: :smash: :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Huff...leit dette.

 

Vil bare bidra med at når bilen vår ble stjålet sist uke..så hadde tyvene tømt en 5 kg. pulver i hele bilen. Dette er en bil til 70-80 000,- - men takstmann var ikke i tvil....han kondemnerte bilen med en gang fordi pulveret vil "etse" på nesten alt av materiale og all elektronikk. Noe nå, men mer og mer ettersom tiden går. Vinduene våre ble også knust og det hadde kommet inn regn som hadde fordampet og pulver + fuktighet er visst det verste. Kan vel trygt gå utifra at det er litt fukt der pulveret ditt er spredt?

 

Jeg ville nok tatt med disse opplysningene til takstmann og sett på hva som må byttes ut...selv om ting kan se greit ut etter en rengjøring som du kanskje tar selv, så ligger kjemikalier og etser i lange tider fremover og du må nok beregne mye utskiftninger etterhvert som tiden går.

 

Refererer bare til hva takstmann sa til oss - men regner jo med at dette stemmer...

 

Håper at ting ikke tar så lang tid for dere, og at båtsommeren kan reddes... :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette var trist å høre om, bra at du fikk slukket dette før større skader oppsto. Ikke at dette ikke var ille nokk.

 

Litt til ettertanke, når vi overtok ny båt (på jobben) så gikk vi igjennom brannplanen og plassering av brannslukkingsutstyr. Vi la merke til at det var stort sett pulverapperater som var plassert ut. Chiefen og jeg diskuterte dette, og konkluderte med at hvis det skulle starte å brenne på brua ev. ved hovedtavle, så var det to alternativer som slo oss. Det ene var "å la det brenne ut, og så rive det hele, for å sttet inn nytt" eller "å slukke dette ved hjelp av pulver, rive ut og sette inn nytt"(litt grovt sagt). Pulver kan ødelegger mye. Vi bestillte nye kullsyresnø apperaterog plasserte ut på bro og ved hovedtavle i maskin (i tillegg til pulverapp). Disse etterlater ikke noe etter å ha blitt brukt, og det er større håp om å berge det som berges kan.

Kan dette være noe å tenke på, å ha ett kullsyresnøapp. til førstehandsbekjemping? En må jo selvfølgelig passe på etter bruk at det ikke tanner igjenn, da dette ikke legger noe brannhemmende belegg ol. :confused:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...