Jump to content

Brann i båt


Lars H.

Recommended Posts

De er bare dobbelt så dyre fordi folk ikke kjøper pulverapparat lengre og derfor har prisene gått drastisk ned. Et 6 kg skumapparat koster litt over kr 400 og det slukker like godt som pulver :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De er bare dobbelt så dyre fordi folk ikke kjøper pulverapparat lengre og derfor har prisene gått drastisk ned. Et 6 kg skumapparat koster litt over kr 400 og det slukker like godt som pulver :smash:

Det er tydelig at jeg ikke har vert helt våken på disse sikkerhetskursene rundt om, er konklusjonen at vi bør skaffe oss ett 6kg skumapparat?!

Link to post
Share on other sites

Det var i alle fall helt klar tale på brannøvelsen jeg var på for 2 uker siden. Etter mitt hode burde pulverapparat blitt forbudt å bruke, de gjør nesten like stor skade som brannen og alternativene finnes...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Etter mitt hode burde pulverapparat blitt forbudt å bruke, de gjør nesten like stor skade som brannen og alternativene finnes...

Ja det har jeg fått med meg, det eneste som gjenstår for min overbevisning er hvorvidt skum slukker en brann like godt i ett motorrom?

 

Da min båt ble CE godkjent installerte jeg fireboy automatisk apparat og 2 stykk 2kg pulver, kansje jeg skulle byttet det ene pulveret ut med ett skum...

Link to post
Share on other sites

Kan jo nevne at hele båten er det pulver i, så det blir nok et par skumapparat neste gang ja.

Det jeg syns er mest "tragisk", er at forrige helg fikk vi vannskader i huset, så denne helgen skulle vi slappe av på sjøen, etter å ha revet ut isolasjon av vegger og tak hele uken, så jeg er ganske lei alt nå :puke:

(Vi var ferdige med båtpuss, og skifting av noe interiør samme helg som vi fikk vannskaden :headbang: )

Men, men, får ta en ankerdram og et par pils :drink: på terrassen i dag, så ser jeg nok "lyst" på det til uken :smiley:

Jeg har også, for å nevne det, kontaktet forsikringen, skulle kontakte de igjen på mandag og avtale om de skulle sende takstmann.

Vi skal nok få båten klar til ferien, men jeg må nok gjøre jobben selv ja.

( Rekker nok ikke å bli klar til Sørlandstreffet :sad: )

Det som blir værst, tror jeg, blir å få bort røyklukten, det luktet rent j*****, noen forslag?

 

En annen ting jeg også syntes var utrolig, var at dette skjedde på Mannefjorden i Mandal, og det var båter under 100 meter fra oss som ikke registrerte hva som skjedde, fordi om båten var var omgitt av svart røyk, så hadde jeg ikke fått slukket, så hadde det garantert blitt en liten svømmetur :diving:

Redigert av monique (see edit history)
Link to post
Share on other sites

de skulle sende takstmann.

Vi skal nok få båten klar til ferien, men jeg må nok gjøre jobben selv ja.

( Rekker nok ikke å bli klar til Sørlandstreffet :sad: )

Det som blir værst, tror jeg, blir å få bort røyklukten, det luktet rent j*****, noen forslag?

 

:diving:

Dette var da som ... :headbang:

Kontakt brannvesenet mulig de har gode råd de driver jo med skadesanering ..bare hiv deg på telefonen jo fortere jo bedre ...... ingen grunn til å vente på takstmann hvis du kan greie å begrense litt...bare ta bilder så du kan dokumetere det før du begynner .

Ang Sørlandstreffet så skal vi nok få til noe så dere kan komme dere og ...

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at jeg ikke har vert helt våken på disse sikkerhetskursene rundt om, er konklusjonen at vi bør skaffe oss ett 6kg skumapparat?!
Om det er konklusjonen vet jeg ikke, men at brannvesenet sa at slukkeeffekten var halvparten i et skumapparat det vet jeg. Og at jeg ved selvsyn så at det var mye vansekligere å slukke brannen i dieselfatet med skum enn pulver det vet jeg også.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Dette var da som ... :headbang:

Kontakt brannvesenet mulig de har gode råd de driver jo med skadesanering ..bare hiv deg på telefonen jo fortere jo bedre ...... ingen grunn til å vente på takstmann hvis du kan greie å begrense litt...bare ta bilder så du kan dokumetere det før du begynner .

Ang Sørlandstreffet så skal vi nok få til noe så dere kan komme dere og ...

 

Snakket med brannvesenet, de sa det var en så omfattende og stor jobb at vi burde ikke gjøre noe selv.

I verste fall, (eller kanskje beste?), så må hele innredningen ut sa de. Pulver og gass etter brannen trenger inn overalt, og må taes med kjemikalier, ledninger og maskin +++ blir angrepet av dritten og går i stykker/ ruster :headbang:

 

Ang. Sørlandstreffet, så takker vi for at noe kan ordnes, men vi tror kanskje vi står over, er litt nerfor :cryin: nå etter så mye bortkastet jobb med båten gjennom vinter og vår :nonod:

Skal tenke på det gjennom uken, så får vi se. Føler at det begynner å gå slik nå: :crazy:

Link to post
Share on other sites

Og at jeg ved selvsyn så at det var mye vansekligere å slukke brannen i dieselfatet med skum enn pulver det vet jeg også.

 

Hmm...

Etter 15 år i beredskapen offshore, og retrening en gang i året på brannbekjempelse, er ikke jeg i tvil om hva som gjør mest skade.

 

Pulver er for lenge siden byttet ut med skum i huset, samt vann. :smash:

 

I båten skal pulveret også byttes med skum, jeg lar heller båten brenne opp før jeg fyrer av et pulverapparat ombord.

I motorrommet har jeg Co slukking på det automatiske mener jeg. (eller dette stoffet som overtok etter Halon)

Må bare huske å oppbevare skum frostfritt, det inneholder en del vann. :smiley:

 

Det finnes også annlegg som benytter vanntåke (forstøvet vann) dette er effektivt men dyrt. :confused:

 

De dieselfatene vi bruker under øvelse er det ingen problem å få slukket med skum, men det må legges riktig.(det må pulver også)

Vi slukker også med bare vann, men da må det litt mere til.

 

Forsikringsselskapene har skodd seg bra på dette pulvertøyset, og nå skor de seg på skum.

 

Ellers vil jeg bare utrykke min dypeste medfølelse med Monique, brann er noe av det verste som kan skje med det man er glad i.

Håper alt ordner seg, og båtlivet atter kan nytes. :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

tja jeg vet ikke helt jeg...

Hvordan er det med brennende fett og vann da?

For det var vel i byssa du sa?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 2 stk 9 kg skumapparater hos Europris til ca. kr. 500/stk for noen måneder siden.

 

Ellers kan jeg bekrefte alt det negative som har blitt sagt om pulver. Jeg fikk en bensinbrann for mange år siden. Selv to år etter at jeg utløste et 6 kg-apparat fant jeg pulver rundt om i båten.

Link to post
Share on other sites

Nå var takstmann å så i båten i går, tirsdag 12/6, i dag onsdag, så var Polygon Kristiansand i gang med renholdet, rask service og 2 trivelige jenter som vasker :yesnod:

 

Så nå får vi bare håpe at ikke motor og ledningsnett har tatt for mye skade, så er der et håp om at vi kan bruke båten, og ta hoved reperasjon til høsten.

 

Snakket også med en brannmann ang. pulver apparat i båt, og han sa han ville hatt et pulver og et skum. Grunnen var at hvis det brenner i tre, så virker ikke skum noe særlig, og vann er skummelt hvis det brenner i eller i nærheten av olje og diesel.

Link to post
Share on other sites

Det som blir værst, tror jeg, blir å få bort røyklukten, det luktet rent j*****, noen forslag?

 

Ozon generator fungerer mot brann/røyk lukt. Forsikringsselskap benytter selv disse. Kan kjøpes i Norge for omkring "båt lapp". Kjøpt på ebay en kraftig kombi luft/vann ozon generator for omkring 400 kr fra Kina.

Bruker den til å bli kvitt lukt på båt do, pedalsyre infiserte sko, avrøyke bil interiør etc.

Link to post
Share on other sites

"Om det er konklusjonen vet jeg ikke, men at brannvesenet sa at slukkeeffekten var halvparten i et skumapparat det vet jeg. Og at jeg ved selvsyn så at det var mye vansekligere å slukke brannen i dieselfatet med skum enn pulver det vet jeg også. "

 

 

Dette har mer med de som bruker slokkemidlene.

 

Det er faktisk lettere å slokke en dieselbrann med AFFF enn med pulver.

Det er viktigt å se på effektivitet klassen når en vurdere flere slokkemidel opp mot hverandre.

NB! ingen retenning med AFFF

 

Hugs at AFFF ikke egner seg mot brann i blyfri bensin uten spesielle tilsetninger

Ares

Link to post
Share on other sites

Vi skal nok få båten klar til ferien, men jeg må nok gjøre jobben selv ja.

( Rekker nok ikke å bli klar til Sørlandstreffet :sad: )

Det som blir værst, tror jeg, blir å få bort røyklukten, det luktet rent j*****, noen forslag?

 

Ozon maskin er veldig effektivt for å få vekk lukt, jeg har en du kan låne om du vil. (bor i Kristiansand), men pass på at du får vasket vekk så mye sot som overhode mulig. Og er det noe glassfiber som er brent er det viktig at denne slipes vekk for det sitter utrolig mye lukt i brendt glassfibermatte. Om du skal vaske selv kan du få kjøpt såpe som er egnet til det av firma som driver med skadesanering. Det kan være lurt å male over et par strøk med maling ala topcoat etterpå for å få vekk siste rest av maling, men da er det viktig å gjøre grunnarbeidet ordentlig, ikke bare male inne lukte.

 

Jeg har vasket, slipt og malt etter totalhavari brann to ganger i min båt selv og fått vekk bortimot all lukt (36 fots havseiler) så det er fult mulig å gjøre dette bra selv, men MYE arbeid er det. Og husk verneutstyr (det var jeg slurvete i begynnelsen med og fikk svi for det med ei natt med spy og ei uke med hodepine)

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Takk så mye for tilbudet Morten L, jeg kontakter deg via IM hvis lukten skulle vende tilbake, men det virker som om Polygon har fjernet den, vi kan ikke kjenne noe nå, bortsett i fra isolasjonen som ikke er tatt ut av båten enda, men det blir fjernet på mandag.

Startet også opp motoren igjen i går, så det ser ut som om sesongen er reddet :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 6 år senere...

Jeg kjøpte noen billige optiske brannvarslere på Biltema, installerte i lugarene og også i motorrom.

 

De er såpass følsomme at de er ubrukelige i lugarene. Nå vinterstid kan fuktigheten i seg selv være nok til at de går av, så da er det kort vei til de blir demontert. Har også opplevd flere ganger at den optiske varsleren, bak en lukket dør, er den som begynner å pipe først når fruen steker mat.

 

Jeg tenkte at jeg skulle lukke bunnventilene (noe jeg normalt ikke gjør fordi jeg bruker båten såpass ofte), resultatet ble selvfølgelig svidd impeller neste gang jeg skulle ut på fjorden. Det var ganske overraskende, biltemavarsleren pep og var faktisk første varsel på at ikke alt var som det skulle være.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

båtwiki har jeg listet opp noen ting man bør tenke over ved kjøp.

 

Etter en fatal båtbrann som ble skildret av førsteperson her på båtplassen.no ble denne anbefalt: http://www.tryggogsikker.no/html/461.html?gclid=CJD4sfjxqqQCFUYqDgodyEPH6A - tanken var da at om alle båteiere stilte den inn på kanal 0, ville man raskt få varslig ved brann i en nabobåt. Hvor utbredt denne løsningen er, samt hvor plagsomt det er med falske alarmer aner jeg ikke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...