Jump to content

Brann i båt

Lars H.

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Vet igrunnen ikke så mye enda..... :confused:

Politi og takstmann er ferdig med sine undersøkelser ombord

Teknikerne fra politet har ikke kommmet med noen konklusjon enda, men de bekrefter at to av nødblussene og en røykboks er antent (uten å kunne si non om årsaken) og at to raketter som også lå samme sted ikke er antent (selv om de er smelta i stykker. Har ikke hørt noe mer fra deml. Jeg skal få beskjed når/om de kommer til noen konklusjon.

Jeg har vurdert å gå videre med saken mot produsenten, men vet enda ikke om det blir aktuellt. Da en av blussene fra samme innkjøp er tilnærmet uskadet (den hadde ramlet ut av balja og lå på andre siden av båten) vet jeg nå hvem produsenten er.

Forsikringsselskapet (Pantaenius) går med på å dekke skadene (uten noe diskusjon i det hele tatt :smiley: ) Takstmannen har vært på to besøk for å taksere skadene, men har ikke kommet med noe beløp enda (var sist på torsdag). Jeg venter meget spent!!! Jeg vil anta at det beløper seg i størrelsesorden 3-400 000,- uten å kunne si noe sikkert. :cryin:

Jeg har begynnt å tømme båten for søppel og ting som ikke skal hives, og har startet demonteringen i aktercabinen. Og konstatert at det er store glassfiberskader i hyttetak og skott mot cocpit, kan skrape av lag for lag med glassfibermatte ca 3-4 mm inn (tykkelsen er over 10mm alle stedene) og deler av gelcoaten er krakkelert/løsnet på hyttetaket.

Men jeg håper (og tror) at det kan bli seiling denne sommeren også. Om ikke båten blir ferdig blir den forhåpentligvis seilklar nok til å kunne brukes :sailing:

Hilsen Morten

Hva med et lite pengeskrin.. Der hadde dem vert trygg.. Eller båten hadde vert trygg for rakettene.?

<{POST_SNAPBACK}>

Har "safe" med kode ombord ... fremme i kabinen og ville bli et rent h.... å åpne denne i sjø under tidspress.... Har alt i lufttette beholdere (2x), som ikke er store, men vil være vanntette og flyte hvis vi måtte gå i redningsflåten...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Ufattelig bittert når noe slikt oppstår. Imidlertid skal vi være klar over at alt pyroteknisk utstyr(nødraketter, håndbluss og røykbokser) til bruk i nød på sjøen har en levetid på 3 år fra datoen de er produsert. Dette er stemplet på. Har ingenting å si at de har lagt 1-2 år på et tørt lager først. Datoen er stemplet på av produsenten. Kanskje på tide å sjekke opp i dette folkens, eller..... Ellers er jeg meget interessert i produsentens navn.

Ufattelig bittert når noe slikt oppstår. Imidlertid skal vi være klar over at alt pyroteknisk utstyr(nødraketter, håndbluss og røykbokser) til bruk i nød på sjøen har en levetid på 3 år fra datoen de er produsert. Dette er stemplet på. Har ingenting å si at de har lagt 1-2 år på et tørt lager først. Datoen er stemplet på av produsenten. Kanskje på tide å sjekke opp i dette folkens, eller.....   Ellers er jeg meget interessert i produsentens navn.

<{POST_SNAPBACK}>

Det med levetiden er greit. Jeg oppfatter det som en garantert tid nødrakettene virker om man skal bruke de . Jeg oppfatter ikke at levetiden vil si at etter at levetiden har gått ut er rakettene å anse som farlige, og kan ekslodere uten ytre påkjenning. Det vil si omtrent det samme som at 1 liter melk - etter at den har gått ut på dato -kan bli svært farlig og føre til total ødeleggelse av kjøleskap - og hus.

Har jeg misforstått her?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det med levetiden er greit. Jeg oppfatter det som en garantert tid nødrakettene virker om man skal bruke de . Jeg oppfatter ikke at levetiden vil si at etter at levetiden har gått ut er rakettene å anse som farlige, og kan ekslodere uten ytre påkjenning. Det vil si omtrent det samme som at 1 liter melk - etter at den har gått ut på dato -kan bli svært farlig og føre til total ødeleggelse av kjøleskap - og hus.

Har jeg misforstått her?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jeg enig i. Da burde man i alle fall blitt :nono: MEGET :nono: grundig informert om dette ved anskaffelse av slike "bomber". Medlemmene på Båtplassen.no representerer jo, for å si det mildt, en betydelig erfarings og kunnskaps -mengde m.h.p båt. Likevel virker det ikke som om noen har hørt om et slikt tilfelle før, eller blitt informert om slike farer ved å ha gamle raketter liggende.

For meg er det da nærliggende å trekke konklusjonen at rakettene ikke går ut på dato fordi de blir farlige å oppbevare, men at produsenten ikke kan garantere 100% funksjonalitet lenger. Da blir jo neste (ubehagelige) spørsmål en må stille seg: kunne de rakettene gått av selv om de var innenfor dato??? :confused:

Videre ; hva kunne få de forb..... rakettene til å selvantenne? Varme/kulde høy/lav luftfuktighet kjemiske reaksjoner med andre stoffer? (Dette får vi muligens svar på senere)

.... og hva kan vi andre gjøre for å ikke komme i samme situasjon. Kjedelig å ligge midt mellom Norge og Danmark og plustselig oppdage at det brenner i kistebenken. Jeg inbiller meg at de ikke er så lette å slokke heller, hverken med pulver eller vann... Hva sier du FireFighter?

Leste denne linken først i dag - men nå går jeg rett hjem og fjerner rakettene fra båten...

Får bare til sist uttrykke min sympati - det jo bra at forsikringsselskapet ikke kranglet - håper det ordner seg greit - og håper at båten er klar i god tid til sesongen...

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Videre ; hva kunne få de forb..... rakettene til å selvantenne? Varme/kulde høy/lav luftfuktighet kjemiske reaksjoner med andre stoffer?   (Dette får vi muligens  svar på senere)

.... og hva kan vi andre gjøre for å ikke komme i samme situasjon. Kjedelig å ligge midt mellom Norge og Danmark og plustselig oppdage at det brenner i kistebenken. Jeg inbiller meg at de ikke er så lette å slokke heller, hverken med pulver eller vann... Hva sier du FireFighter?      

1/2-Geir

<{POST_SNAPBACK}>

selv om jeg har 19 års fartstid i brannvesen + har undervist i ulike kurs for norges brannskole de siste 10 år,er j ikke noe ekspert på pyroteknisk vare.

hvis årsaken til brannen er nødrakettene, må det være en grunn til at de har utløst.

og for å finne grunnen, må man vite hvordan denne utløsningsmekanismen fungerer, og hvilke stoffer de inneholder.

når det gjelder slokking av eksplosiver (pyroteknisk vare) kan nok det være vanskelig pga at noen stoffer utvikler oksygen under forbrenning.

dvs om man bruker slokkemiddel som fjerner oksygenet (pulver-co2-halogen-halotron-skum etc)

hjelper dette lite da stoffet selv utvikler o2 nok til forbrenningsprosessen.

ved å bruke slokkemidel for å fjerne varmen (vann-skum) så utvikler stoffet så mye energi at det skal stor mengde til for å kjøle ned.

da gjenstår kun muligheten til å fjerne det brennbare materialet?????

hvordan gjøre dette? bruk hanske å kast det overbord.......

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)

selv om jeg har 19 års fartstid  i brannvesen + har undervist i ulike kurs for norges brannskole de siste 10 år,er j ikke noe ekspert på pyroteknisk vare.

da gjenstår kun muligheten til å fjerne det brennbare materialet?????

hvordan gjøre dette? bruk hanske å kast det overbord.......

med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Spørsmål til firefighter. Hvor leverer man utgåtte nødraketter? Miljøstasjonene eller vanlig

container er vel neppe rette stedet?

mvh

Ben

Spørsmål til firefighter. Hvor leverer man utgåtte nødraketter? Miljøstasjonene eller vanlig

container er vel neppe rette stedet?

mvh

Ben

<{POST_SNAPBACK}>

jeg kan kun svare generelt på dette, men det går an å kontakte det stedlige brannvesenet for råd.

men j vet at vi i drammensregion brannvesen har tidligere tatt imot skadet pyroteknisk vare for prøve og øvelse, men dette kan nok variere noe fra sted til sted.

men j ville iallefall tatt kontakt med nærmeste brannvesen, så pleier man å få gode råd. :wink:

med vennlig

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da var forsikringsoppgjøret ferdig :flag: Utrolig hvor lang tid slike saker skal ta!

Båten ble kondemnert da skadene kom opp i 97% av forsikringssummen. Men jeg har kjøpt båten tilbake fra selskapet og håper på å få båt av den igjen. :smiley:

Så det blir mye arbeid på meg i tiden fremover, men jeg skal sette bort en del av jobben

Jeg tok kontakt med politiet, men de har henlagt saken uten å finne ut noe mer om brannårsak :sad::sad:

Morten

Jeg tok kontakt med politiet, men de har henlagt saken uten å finne ut noe mer om brannårsak :sad:  :sad:

Morten

<{POST_SNAPBACK}>

Det var godt å høre at oppgjøret var i havn.

Men hvis det er av noe interresse for alle som måtte ha nødraketter liggende, kan jeg prøve å finne ut noe mer om hvorfor dette kunne skje, da jeg skal en tur på Norges brannskole til uken.

Kan prøve å få tak i noe ekspertise derfra eller fra DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap)

Mvh

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...