Jump to content

Advarsel om oljeovn

pinnebaat

Recommended Posts

Går ut frå at ein del av dykk (inkludert meg) bruker elektrisk oljeevn til oppvarming ombord. Las på NRK at desse ovnane ikkje er så trygge som ein kanskje skulle ynskje seg.

Kripos advarer mot oljeovner

Spørsmålet er kva ein skal finne som alternativ til den snertne 600w ovnen ombord.... :confused:

Tidlegare har eg latt denne ovnen stått på i lengre periodar, også når eg ikkje har vore ombord. Spørs om det blir ein slutt på dette no :nonod:

Går ut frå at ein del av dykk (inkludert meg) bruker elektrisk oljeevn til oppvarming ombord. Las på NRK at desse ovnane ikkje er så trygge som ein kanskje skulle ynskje seg.

Kripos advarer mot oljeovner

Spørsmålet er kva ein skal finne som alternativ til den snertne 600w ovnen ombord.... :confused:

Tidlegare har eg latt denne ovnen stått på i lengre periodar, også når eg ikkje har vore ombord. Spørs om det blir ein slutt på dette no :nonod:

Ikke bra! Trodde oljeovn var sikkert, og bruker det både i båten og heimen. Har brukt det i flere år.

Blir jo litt skræmt da , når slike folk sier at dem ikke ville hatt slik ovn i bruk uten tillsyn . Har en 600 w i båten og 2000 w i stua . Har da gått bra i stua etter mange års bruk , den i båten er en sånn billig sak fra Ola Norman til 175- .

Håper det forsatt går bra jeg , bank i bordet .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hmmm... det var ikke bra. Trodde selv at de var ganske sikre. Forstår at det er farlig hvis glovarm olje renner ut.

Jeg bruker varmeviften som Termomarin selger på økonomi instilling (trekker maks ca2A). Godkjent av Gjensidige Forsikring for bruk under opplag ved ukenltlig ettersyn. Jeg sjekker ca annehver dag.

Keramisk varmelement som tåler at viften stopper uten å ta fyr. Kanskje ikke nok varme for alle nå de går på økonomi trinnet. Den øker temp med 7-8 grader i båten (salong og fremme). Dvs at den ikke klarer å holde pluss grader nå med -11 grader ute nå den står på "økonomi".

Den har trinnløs vifte og effekt opp til 1500 W om man ønsker, men jeg bruker kun økonomi-innstilling under opplag.

Sitat NRK: "Kontrollen er blitt vesentlig svekket etter at Nemco ikke lenger er pålagt å sjekke alt elektronisk utstyr, hevder Olsen.

Forbrukerne må nå forholde seg til CE-merkingen. Ifølge Olsen sier CE-godkjenningen ingenting om kvaliteten"

Ref diskusjon i en tidligere tråd ang. kvalitet og CE-merking, her er Olsen ved sakens kjerne.

Verden går desverre ikke bare fremover...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Oljeovner er blitt ett ikke produkt hjemme hos oss etter at termostaten streika på en vi hadde.

Guttungen hadde satt den på 25 grader på "datarommet" og gått ut. Senere på kvelden syns jeg det luktet så J... rart. gikk ned i kjelleren der sto ovnen og "festre og hoppa". Den var glovarm og en kunne godt kjenne oljelukt. For å flytte den måtte jeg bruke de tykkeste hanskene jeg hadde.

Så nå går det på varmekabler, ved og varmepumpe i heimen.

Og i båten står det to frostvakter og holder en svak lunk. Når jeg arbeider i båten kobler jeg til en vifteovn.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Trur kanskje at det er frostvakt som er mest fornuftig å bruke dersom ein skal ha ovnen på over lengre tid. Oljeovnen har vore fin å ha i salongen når ein ligg med landstraum, lydlaus og god varme. Den "forsikringsgodkjente" vifteovnen kunne gjerne ha vore litt meir stillegåande etter mitt syn.

Trur nok eg kjem til å ha oljeovnen påslått når eg er ombord, men kanskje ikkje om natta når vi søv eller når vi ikkje er ombord i båten.

...sier CE-godkjenningen ingenting om kvaliteten"

Godt at andre er enige med meg :lol:

Folk liker å kalle det CE-godkjenning og da virker det som om det er en tredjepart som godkjenner produktet mens det egentlig er snakk om CE-merking som er en form for egenerklæring om at produsenten mener produktet oppfyller gjeldende krav/forskrifter og det er i mitt hode en vesentlig forskjell.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Uansett hva du velger å kalle dette. CE merking eller godkjenning er det ikke verdt papiret det står skrevet på spør du meg. Samme gjelder båt. Men jeg må ha det.. For da flyter båten bedre og tar aldrig inn vann, ingen motorstopp og heller ingen fare om jeg skal gå på land for den er så sikker.

Sånn. Der fikk jeg frest av meg litt.. hihihihi :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

I båten min har jeg montert en helt normal 1000w panelovn med digital termostat. Jeg bor i båten, og denne panelovnen i kombinasjon med en 800W vifte som går på termostat har gitt behagelig varme i båten hele vinteren (22-24 grader jevnt). Kommer nok til å montere noen flere panelovner av mindre størrelse etterhvert da jeg synes disse tar lite plass og gir en veldig god, og ikke minstg støyfri varme.

Bruker godkjent vifteovn med keramisk element og veltesikring fra Seatronic. Som nevnt bruker denne melllom 200 og 400W på økonomistilling. Savner likevel termostat, da det ikke er nødvendig at den alltid sviver. Har en liten panelovn på 400W som jeg ville hatt til dette bruket. Men det skal vist ikke være tilatt uten at den har godkjenning?

Hiver meg på her med CE-Merking. At ett produkt er CE-merket betyr ganske enkelt at produsenten av produktet påstår at det tilfredstiller de krav som stilles til dette produktet, og til det bruksområdet det er beregnet på. Altså bare minimumskrav. Sier ikke noe i det hele tatt om kvalitet. Når det gjelder el. apparater er det grunn til å tro at det var bedre med gml. Nemco godkjenning. Husk at i dag er mange produkter vi flirte av i Syden i gamledager lovlige i Norge. En annen faktor som påvirker CE-stempelets pålitelighet, er produsentens grad av seriøsitet. Her kan det være store variasjoner. Spesielt i dag da Kinainport av "billige kopier" er så vesentlig representert i handelen.

• 2 måneder senere...

Er endel dødsfall i året som kommer direkte av CE-merkede varer. Og vil ellers nevne at innenfor stat og kommune så er det hvertfall ikke nok me CE-merkede produkter når det er snakk om et behov for sikkerhet. Husker det har vært endel dødsfall gjennom årene blandt barn, pga CE-merkede leker.

I forhold til antallet oljefylte radiatorovner på markedet, må slike ovner anses for å være noe av det sikreste man kan bruke. En frittstående ovn med lav overflatetemperatur gir er rekke fordeler. Kanskje derfor den er i bruk i stort sett hvert eneste norske hjem?

Lotus

En takstmann som nylig var i huset vårt påpekte tiltagende antall branntilløp forårsaket av oljefykte varmeovner hvor ovnene fikk lekasjer i sveisene og forårsaket person- og materiellskader.

Etter dette går vi inn for en gradvis utskiftning av alle våre 9 oljefyrte ovner.

En takstmann som nylig var i huset vårt påpekte tiltagende antall branntilløp forårsaket av oljefykte varmeovner hvor ovnene fikk lekasjer i sveisene og forårsaket person- og materiellskader.

Etter dette går vi inn for en gradvis utskiftning av alle våre 9 oljefyrte ovner.

Bruker du ikke skjøteledninger heller? Eller kaffitraktere? Eller stearinlys? Eller nyttårsraketter? Eller koker mat? Eller...

Det er MYE som forårsaker brann. Ofte er det defekt utstyr. Oljeovner som lekker er defekt utstyr. Hvis de ikke lekker, er de i orden og er ikke brannfarlige. Å bytte ut noe som er i orden fordi en defekt utgave av arten KAN være farlig, høres ut som tull på meg. Nei unnskyld ikke tull, men galskap... :headbang:

Jeg ser poenget til o.b.lix.Jeg har i flere år antatt at oljefylte ovner som varmes opp av en motstand har vært en trygg varmeinstalasjon.

Takstmannen nevnte flere tilfeller hvor ovnen hadde kolapset og olje hadde sprutet ut over mennesker med så alvorlige brannskadefølger at liv hadde gått tapt.

Kripos har også sendt ut melding om oljefylte ovner som har vært dødsårsak.

Jeg bruker både skjøteledning og kaffetrakter og andre remedier, men synes nok at o.b.lix bør være mer ydmyk i forhold til den informasjon som kommer fra personer som jobber med brannårsaksanalyser.

Kanskje o.b.lix burde ta seg en tur innom Kripos og drøfte temaet med dem.

Holdningen til o.b.lix skuffer meg i denne saken.

Jeg ser poenget til o.b.lix.Takstmannen nevnte flere tilfeller hvor ovnen hadde kolapset og olje hadde sprutet ut over mennesker med så alvorlige brannskadefølger at liv hadde gått tapt.

Kripos har også sendt ut melding om oljefylte ovner som har vært dødsårsak.

Hei,

Til å begynne med i ditt første svar poengterer du person og materiell skader, nå gjelder det dødsfall.

Førsteside oppslag i VG??

MVH

Jolla

Kanskje o.b.lix burde ta seg en tur innom Kripos og drøfte temaet med dem.

Holdningen til o.b.lix skuffer meg i denne saken.

Jeg har opplevd flere branner både blant venner og kjente, samt at jeg har både naboer og slekt i brannvesen. I tillegg har også vårt hus engang brent ned (eller opp?)

De fleste brannene startet på kjøkkenet, i steikepanne/smultgryter som ble glemt, for kortere eller lengre tid. Noen har startet med at termostaten på kaffitrakter har hengt seg opp. Andre i glemte stearinlys. En bedrift her brant opp fordi røykeovnen (for å røyke laks) sviktet. Det kan fortelles (også på BP) at branner har startet i defekt skøtekabel. Noen branner har startet fordi tven tok fyr (Phillips hadde en modell på 70-tallet som er spesielt utsatt.

Likevel er det oljeovner som er trusselen!

Det er omtrent som en som røyker er bekymret for kreftfaren ved asbest! (Det er MYE større kreftfare med røyken, men det bekymrer han ikke).

Viss du sjekker grundigere - så er det advart mot oljeovner som lekker, ikke tette... Dessuten er mange av brannene feil bruk - dvs de forveksler den med radiator, og legger klær til tørk på denne, noe som den ikke tåler og blir overopphetet.

Forøvrig viser jeg til Bergen Brannvesen:

Sett i forhold til antall ovner som er i bruk, er det ikke dramatiske tall - under en halv prosent av antall solgte ovner,

:smash: Glem oljeovner - kan være farlig farlig. :nono:

Vi bruker følgende ovn og har hatt den i 3 sesonger og har aldri hatt noe som helst problemer med den. Den har også en økonomifunksjon som gjør at den ikke bruker mye strøm når vi ligger i boblehavn om vinteren.

Ovnen kan kjøpes flere steder men de har den i allefall hos SEATRONIC og den ser slik ut:

Bilde

THERMAL 2000

Vifteovn med keramisk element. Ovnen er på 1500W og kan stå på kontinuerlig uten fare for overoppheting.

Ovnen har veltesikring og trinnløs viftehastighet, samt økonomimodus hvor ovnen ikke bruker mer enn ca. 400W.

Ovnen er godkjent av Gjensidige NOR forsikring

for bruk ombord under vinteropplaget.

For 220V

Mål: B154xD130xH210mm.

Prisen hos Seatronic er kr. 790,-

Dette er en ovn vi er kjempefornøyd med denne.

mvh

fru Charente

THERMAL 2000

Jeg kjøpte en slik ovn. Etter en uke begynte viftehastigheten å reduseres samtidig som den produserte typiske "lagerhavarilyder".

Det var selvfølgelig ikke noe problem å bytte den, men tenkte jeg kunne nevne det i tilfelle flere hadde samme erfaring. Kanskje de nye er av dårligere kvalitet?

Satser på at den jeg når har fått holder like lenge som din...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...