Jump to content

Redningsselskapet, glimrende!


BEG

Recommended Posts

Vel tilbake i båthavne etter en fin weekend, forsvant lommeboka til sjøs da jeg hoppet ned på brygga. 4 meter dyp, og omtrent null sikt i vannet. Hva gjør man?? Jo, jeg er jo medlem i Redningsselskapet, så jeg ringer. "Veldig mye å gjøre nå i ferien, men vi har et oppdrag i nærheten av deg. Om ikke noe prekært skjer, kommer vi bortom". Og det gjorde de. På med dykkerutstyret og etter noe søking kom lommeboka opp på tørt land. Helt suverent, ikke skjønner jeg meg på dem som ikke er medlem der!! (for å ikke snakke om når du virkelig er ut å "kjører" med tekniske problemer)

 

Et tankekors i disse plastkort-tider; Uten lommebok skjønner man plutselig hvor avhengig man er av alle plastkortene. Ingen muligheter for kontanter. Ikke føererkort. Adgangskortet på jobben. Reiser mye i jobben, billettløst fordi man har kort. Forsikringskortet. Bensinkortet. Osv. Osv. Det er plutselig veeeeldig vanskelig å få gjort de daglige gjøremål, når kortene er blitt borte!

 

Tro at jeg er glad for alle de timene Redningsselskapet sparte meg i arbeid med å erstatte alle disse "fine" kortene.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Redningsselskapet er nok gode å ha "hvis de er i nærheten ja"

 

Redningsselskapet var noe av det første jeg tenkte på og melde meg inn i når jeg etter mange år på land uten båt igjen skulle på sjøen med egen båt.

 

Jeg har to tilfeller de to siste sesongene hvor jeg har hatt behov for Redningsselskapet, men ingen av gangene passet det for dem å hjelpe meg.

 

Begge gangene var det behov for slep.

 

Første gangen da spleinsen på girakslingen (ved veiv) på min 90 hk Johnson ikke ville være med mer.

Vi bor i Drøbak og var riktignok ikke så veldig langt unna Drøbak på denne turen. Ringte redningsselskapet og fikk beskjed om at de var på ooppdrag lenger inn i Oslofjorden.  :cryin: Opprinnelig er de stasjonert her i Drøbak.

 

Trengte da slep inn til båthavn igjen, men endte opp med å måtte ringe en bekjent i Drøbak som måtte gå ut med båten sin, for å hjelpe meg.

 

Andre gangen skulle jeg kjøre en 26" Plattgatter fra Drøbak til Fredrikstad for mine foreldre.

Vi hadde akkurat passert Mossekanalen og la etter kanalen ut i grov og urolig sjø på vei sydover. Da knakk propellakslingen og vi ble liggende der å drive og rulle på tvers av bølgene, samtidig med stor trafikk med store lastebåter og Moss-Horten ferjen. Ringte umiddelbart Redningsselskapet og ba om hjelp. Det passet dem heller ikke denne gangen da de var på oppdrag lenger inn i Oslofjorden.  :cheers:

Hadde det ikke vært for at vi fikk hjelp av annen båt til slep, var vi blitt rent i senk av en kjempesvær lastebåt på vei ut fra havnen.

 

Og jeg som solgte lodd for Redningsselskapet som mannen med ljåen når jeg gikk på ungdomsskolen. Fikk til og med premie som beste selger i distriktet.

 

Har i år ikke betalt medlemsavgiften. :nono:

 

Kjell

Link to post

"Andre gangen skulle jeg kjøre en 26" Plattgatter fra Drøbak til Fredrikstad for mine foreldre.

Vi hadde akkurat passert Mossekanalen og la etter kanalen ut i grov og urolig sjø på vei sydover. Da knakk propellakslingen og vi ble liggende der å drive og rulle på tvers av bølgene, samtidig med stor trafikk med store lastebåter og Moss-Horten ferjen. Ringte umiddelbart Redningsselskapet og ba om hjelp. Det passet dem heller ikke denne gangen da de var på oppdrag lenger inn i Oslofjorden.  :cheers:

Hadde det ikke vært for at vi fikk hjelp av annen båt til slep, var vi blitt rent i senk av en kjempesvær lastebåt på vei ut fra havnen.

 

Og jeg som solgte lodd for Redningsselskapet som mannen med ljåen når jeg gikk på ungdomsskolen. Fikk til og med premie som beste selger i distriktet.

 

Har i år ikke betalt medlemsavgiften. :nono:

 

Kjell"

________________________________________________________________________________

 

____________________

 

Nå vet jeg ikke hva du sa på telefonen eller hva de holdt på med lenger inne i fjorden.

Men dette høres urovekkende ut at de ikke kom til hjelp.

For meg høres dette ut som en MAYDAY situasjon. Og de skulle ha kommet umiddelbart eller arrangert med annen hjelp hvis det var umulig for dem å komme fra det de holdt på med.

 

Nå vet jeg ikke om du hadde VHF. Men tror at ett rop om hjelp på VHF'en i dette tilfelle hadde gjort susen.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Nå vet jeg ikke hva du sa på telefonen eller hva de holdt på med lenger inne i fjorden.

Men dette høres urovekkende ut at de ikke kom til hjelp.

For meg høres dette ut som en MAYDAY situasjon. Og de skulle ha kommet umiddelbart eller arrangert med annen hjelp hvis det var umulig for dem å komme fra det de holdt på med.

 

Nå vet jeg ikke om du hadde VHF. Men tror at ett rop om hjelp på VHF'en i dette tilfelle hadde gjort susen.

 

Per

**************************************************************************

 

Jeg forsøkte selvfølgelig etter beste evne og forklare situasjonen på telefonen.

Og desverre var det ikke VHF i den båten jeg førte.

Jeg har heller ikke VHF i min 18" Daycruiser (første tilfelle). Har ikke helt sett det behovet når vi (hittil) stort sett har ferdes inne i Oslofjorden. (Blir Hvaler og svenskekysten i år)

 

Men, jeg må jo si at jeg flere ganger har tenkt på å anskaffe VHF.

 

Kjell

Link to post

Jeg er med i både Kystpatruljen og Sjøassistanse. Skulle jeg få et problem, er det større sjanse for at jeg får det på sommeren enn på høsten/våren fordi jeg bruker båten mest da. Videre er det mest sannsynlig at mitt hjelpebehov er av middels viktighet der jeg ferdes stort sett innaskjærs og mest i godvær.

 

Skulle jeg få et problem, regner jeg sjansen for hjelp av Redningsselskapet for liten. De har meget begrenset kapasitet og mange som skal betjenes. Jeg regner derfor med at når uhellet først er ute og jeg trenger hjelp, blir det av en hjelpsom, hyggelig og totalt ukjent båtkollega. Da er det fint å vite at mitt medlemskap i Sjøassistanse gir min hjelper  noen kroner til dekking av faktiske utgifter ved sin assistanse. Nå forventer vel ikke de fleste mer enn tusen takk for hjelpen, men det er jo alltid hyggelig i det minste å få dekket egne kostnader.

 

Så jeg er med begge steder, men har ennå ikke trengt hjelpen. Den dagen jeg trenger hjelp vil likevel komme før eller siden, helst siden.....

 

 

Lotus

Link to post

Du kontaktet redningsselskapet på mobiltelefon? Hvilken båt?

Var det sjøredningskorpset som har frivillige medlemmer som ikke er ansatt og ikke alltid har samme erfaring som de profesjonelle?

 

Om de har det svært travelt så tyder vel det på at de trenger både din og andres støtte til å finansiere drift av en ekstra båt.

Redningsselskapet har forøvrig fine vervepremier om man samler litt poeng.

 

Om de ikke kunne hjelpe så finnes det en del alternativer foruten å ringe venner selv uten vhf.

Du kunne bedt redningsselskapet kontakte aktuell radio (tjøme) og få de til å gå ut på vhf med alle båter melding. (om du har hatt vhf før så vet du sikkert hva jeg mener)

Du kunne ringt radioen selv direkte.

Du kan ringe hovedredningssentralen direkte og de vil arrangere best mulig hjelp utifra deres ressurser.

Du kan ringe politi direkte på 112.

 

Redningsselskapet har ihvertfall reddet mange liv og store verdier og det er vel naturlig at vi som ferdes på sjøen bidrar litt til egen sikkerhet både for oss selv og våre båtvenner.

Eller har vi allerede betalt for mye i skatt?

Link to post

Du kontaktet redningsselskapet på mobiltelefon? Hvilken båt?

Var det sjøredningskorpset som har frivillige medlemmer som ikke er ansatt og ikke alltid har samme erfaring som de profesjonelle?

 

Om de har det svært travelt så tyder vel det på at de trenger både din og andres støtte til å finansiere drift av en ekstra båt.

Redningsselskapet har forøvrig fine vervepremier om man samler litt poeng.

 

Om de ikke kunne hjelpe så finnes det en del alternativer foruten å ringe venner selv uten vhf.

Du kunne bedt redningsselskapet kontakte aktuell radio (tjøme) og få de til å gå ut på vhf med alle båter melding. (om du har hatt vhf før så vet du sikkert hva jeg mener)

Du kunne ringt radioen selv direkte.

Du kan ringe hovedredningssentralen direkte og de vil arrangere best mulig hjelp utifra deres ressurser.

Du kan ringe politi direkte på 112.

 

Redningsselskapet har ihvertfall reddet mange liv og store verdier og det er vel naturlig at vi som ferdes på sjøen bidrar litt til egen sikkerhet både for oss selv og våre båtvenner.

Eller har vi allerede betalt for mye i skatt?

Jeg kontakten båten Odd Fellow stasjonert i Drøbak på mobil. Ikke noe problem med forbindelsen, og i tillegg var det attpåtil stasjonert en båt til i Drøbak i fjor sommer. :nonod:

 

Jeg har vært medlem i NSSR i flere år og har i tillegg også vervet andre og mottatt premie for det.

 

Nå har jeg ikke så "årelang" erfaring på sjøen, så jeg tenkte ikke engang tanken om Tjøme Radio akkurat da.  :smiley:

Mer erfarne sjøfarere med kjennskap til VHF ville nok kanskje gjort det. Men de har vel kanskje en VHF radio selv. Som du sikkert leste har jeg ikke bruk for VHF i en 18" daycruiser som hittill stort sett er brukt i nærheten av Drøbak.

 

Jeg anså det heller ikke så dramatisk at jeg skulle ringe hovedredningssentralen. Satset da heller på hjelp fra passerende båter.

 

Må innrømme at jeg heller ikke tenkte på politiet. Det kunne nok vært den raskeste løsningen i den situasjonen vi var i ja.  

 

Hadde du en litt irritert tone i innlegget ditt for at jeg ikke lenger er medlem i Redningsselskapet :nonod:

 

Hva koster en håndholdt VHF?

Og må man ikke ha sertifikat for å bruke den.

Vet at mange også bruker Walkie Talkie i båt.

 

Kjell

Link to post

Selvfølgelig ønsker jeg at du støtter noe jeg mener er til vårt beste for oss på sjøen.

Men ingen negativ tone da jeg skjønner at du kan ha andre prioriteringer å bruke 500 kr. på.

 

Og selv om redningsselskapet forsøker å gjøre alle til lags så har nok de også misfornøyde kunder. Mange mener nok at slep hit og dit burde vært gratis uansett. (man føler jo at man er i nød og basehoppere får jo hjelpen gratis?)

 

Om Odd Fellows mannskapet oppfattet situasjonen slik jeg oppfatter den så burde de informert deg om alternativene evt. hjulpet deg i gang ved å kontakte Tjøme for deg bla. for å spare batteri på tlf din som har tendens til å gå tomt i slike situasjoner.

Alt dette avhenger av hvor busy de var der de var og hvor ivrig du var på å få hjelp osv.

Min erfaring er at de er svært flinke til å lukte seg frem til en fornuftig løsning i situasjonen, men sin erfaring og kunnskap til tross de er nok ikke ufeilbarlige de heller.

 

Som du vil se på forhandlertilbud koster en god håndholdt vhf kr. 1990. Denne kjøpes svært ofte uten konsesjon så vidt jeg vet til tross for at vi har lært det motsatte på VHF kurs.

Liker ikke å oppfordre til ulovligheter så Syvertsen eller andre kan kanskje gi oss et svar på ulovligheten i dette og hvor stort problem dette er mht at den håndholdte kun skal brukes til å lytte samt evt i nød?

 

 

Link to post

Har selv hatt bruk for redningsselskapet og fått glimrende service. En gang i vinter da jeg bakket i is og slo inn et bord under vannlinjen og nå for ikke så lenge siden var jeg i kontakt med dem da motoren min konket ut, Fikk heldigvis ikke bruk for dem nå sist, men hadde kontakt med dem og de stod klare til å rykke ut . Kan bare anbefale alle å melde seg inn.

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Om de har det svært travelt så tyder vel det på at de trenger både din og andres støtte til å finansiere drift av en ekstra båt.

Redningsselskapet har forøvrig fine vervepremier om man samler litt poeng.

Snart har vel ikke staten oppgaver igjen i det hele tatt. I henhold til internasjonele avtaler  er staten ansvarlig for en oppegående sjøredningsberedskap, men overlater det til en frivillig organisasjon som er avhengig av gaver, spillautomater og utlodninger for å klare seg. Veiene finansieres nå mer av bompenger enn av statlige bevilgninger. Skolene forfaller og privatskolene blomstrer mer enn noensinne. Egenandelene i helsevesenet har aldri vært større. Forsvaret har aldri fått mindre penger, osv, osv. I steden for å ha kronerulling til enda en redningsskøyte, burde kanskje staten dekke mer av redningsselskapets budsjett? Det er blitt redusert 2 år på rad og er nå under 50 millioner som selvfølgelig også er godt under halvparten av hva driften koster.

 

Samtidig med alt dette har staten aldri hatt høyere overskudd. Omlag 250 milliarder årlig. I tillegg har de omlag det dobbelte på bok. Jeg synes faktisk at vi ikke skal finansiere enda en redningsskyte. Behovet er der, men andre bør jammen være sitt ansvar bevisst. Kanskje vi heller skulle påminne finansministeren om at han forvalter fellesskapets ressurser og ikke bør bli en ny onkel Skrue som sylter ned penger i bingen sin og investerer i aksjer og arbeidsplasser i andre kanter av verden for å bli enda rikere.

 

Neste år ser jeg ikke bort fra at jeg utelukkende velger Sjøassistanse. Ut med Redningsselskapet. Dessverre.

 

Lotus

Link to post

Liker ikke å oppfordre til ulovligheter så Syvertsen eller andre kan kanskje gi oss et svar på ulovligheten i dette og hvor stort problem dette er mht at den håndholdte kun skal brukes til å lytte samt evt i nød?

Heisan  :wink:

En hver bruk av VHF er konsesjons-/sertifikatpliktig. Hvis man tolker regelverket bokstavelig er det heller ikke tillatt å selge en VHF-stasjon til en person som ikke kan vise VHF-sertifikat. Det gjelder også bærbare VHF-stasjoner. Dette betyr også at VHF-stasjonen i båten må demontreres og fjernes hvis båten selges til en person som ikke har sertifikat. På den annen side går en nødsituasjon foran alle lover og regler. Selvfølgelig kan VHF'en brukes av en ikke-sertifisert person i en nødsituasjon! På den annen side er det viktig å opprettholde det strenge regelverket ved bruk av VHF, ikke minst fordi dette er et internasjonalt kommunikasjonssystem i forbindelse med ulykker til sjøs. Misbruk av VHF, og spesielt kanal 16, må vi unngå for ikke få samme tilstander på VHF som vi har fått på PR (privat radio) systemet.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Etter at vi kom inn i EØS er det nå slik at en kan selge VHF til hvem som helst, men montering og bruk er ikke lov uten sertifikat og konsesjon. Tildeling av MMSI nummer skjer også kun via en registrering.

Selv om jeg er noe innhabil mener jeg at 390.- som er den årlige avgiften for en VHF-konsesjon er en rimelig pris å betale for en 24 timers tilgjengelig sikkerhetstjeneste.

 

Forøvrig når det gjelder bærbar VHF vil jeg på det sterkeste anbefale at en "putter" på noen kroner ekstra og kjøper en vantett og støtsikker, spessielt i en daycruiser eller en skjærgårdsjeep.

 

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Etter at vi kom inn i EØS er det nå slik at en kan selge VHF til hvem som helst, men montering og bruk er ikke lov uten sertifikat og konsesjon.

Hei Jo Eirik  :lol:

Velkommen tilbake fra ferie.  :lol: Takk for korreksjonen, selv om resultatet er det samme. Personlig mener jeg nok at de gamle bestemmelsene var bedre enn de nåværende. Et interessant spørsmål er derfor hvordan dere kan kontrollere at ikke VHF'en blir brukt uten sertifikat og konsesjon?  :lol:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...