Jump to content

Båtvarmere fra Maritim

tuffff

Recommended Posts

Hei,

Det er ikke Mikuni som har skiftet navn. Varmerene er produsert i Tsjekkia, og kvaliteten er så langt vi har erfart OK, men siden dette er første året vi selger , så er det statistiske grunnlaget litt tynt til å ha noen bastant mening. Vår egen opfatning er at det er et greit produkt til en grei pris. Varme effekten er god, det har vi fått testet. Oppbyggingen av apparatet virker også grei.

Vi selger også Eberspächer, den er litt dyrere. Denne har vi solgt mange av i lang tid, og her har vi i praksis nesten null reklamasjoner eller problemer.

Kanskje noen av våre Breeze/Wind kunder er på Baatplassen og kan dele sine erfaringer?

Vennlig hilsen

Maritim / Øyvind

Tja, er ikke MiniMaxen på 3000 W da tro?

Den fulgte med båten og var tatt ut for overhaling. Noe som vistnok også ble gjennomført.

Jeg tar det imidlertid for gitt at luftekanaler og skorstein som står igjen i båten kan brukes sammen med en ny varmer enten jeg kjøper den ene eller andre typen, så det lar jeg stå der, men dersom du er interessert i selve varmeren pluss brytepanelet uten driftsgaranti så er jeg villig til å avhende denne for en rund sum. Ingar har en oppskrift til modifisering av MiniMaxen får å få opp driftsikkerheten, som jeg hadde tenkt å følge, men nå har jeg fått løyve til å bruke en 10-15 høvdinger på ny varmer, så da gjelder det å smi mens det jernet er varmt.

mvh tuffff

Kan jeg bruke skorstein og annet øvrig utstyr fra Ardic MiniMax på Breeze og Wind varmerene, eller på Eber D4?

mvh tuffff

Jeg har nylig montert Eber D4, men eksosutløp og eksosslange fra Wallasen måtte jeg kjøpe nytt av :sad::sad::sad: også mye mindre hull i skroget ( tror Wall. hadde 70mm og Eber 40mm).

Minimax ble såvidt jeg husker kun levert med "pipe".

Gjennomføringen har samme prinsipp som Wallas, altså at den består at to rør inni hverandre slik at friskluft inn kjøler eksos ut og hindrer at gjennomføringen blir overopphetet.

Imidlertid har Minimax gjennomføringen en fordeler slik at man kan montere eksos og friskluft slangene hver for seg. Dette gjør at man kan bruke den på Eber etc.

Meg bekjent får man ikke slik fordeler til Wallas, mao disse gjennomføringene kan ikke brukes med Weber etc.

benytter samme tråden siden jeg vurdere varmer i Stauden.. Har en Webasto Air top 3500 på hånden, men er litt i tvil om den rekker til en 30 foter... lukket båt.. I følge Webasto Norge så anbefaler de 5000 her, men 3500 rekker for inntil 26-27 fot... siden akterdekket på min er 6 fot så blir jo selve kabinen mye mindre... og det blir vel kun senhøstes og vårlig bruk...

Skulle gjerne hatt en 5000, men det var de pengene da..., den 3500 jeg har på hånden er mycket rimelig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Rundt 5 høvdinger....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skulle gjerne hatt en 5000, men det var de pengene da..., den 3500 jeg har på hånden er mycket rimelig

Tror ikke jeg ville ha vært noe videre bekymret for størrelsen på varmeren. Så lenge du ikke planlegger overnattinger i minusgrader så gir den sikkert mer enn nok varme til vanlig bruk..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi har vel på en måte hatt to diskusjoner gående her (tre med Staudens siste). Jeg har en MiniMax som jeg sterkt vurdere å bytte. Kan jeg bruke "pipa" MiniMaxen til en Breeze eller Wind eller Eber eller Wallas - eller Wbasto for den sak skyld?

Dersom thor overtar min MiniMax. Kan han da bruk sitt Wallasutløp i skroget til denne MiniMaxen? Eller eventuelt den Webasto'n som kanskje blir for liten for sydvesten. :eek::rolleyes:

mvh tuffff

benytter samme tråden siden jeg vurdere varmer i Stauden.. Har en Webasto Air top 3500 på hånden, men er litt i tvil om den rekker til en 30 foter... lukket båt.. I følge Webasto Norge så anbefaler de 5000 her, men 3500 rekker for inntil 26-27 fot... siden akterdekket på min er 6 fot så blir jo selve kabinen mye mindre... og det blir vel kun senhøstes og vårlig bruk...

Burde gå fint dette, helt vanlig size i en 30 foter og en del større båter. Men har sett det står mye forskjellige om størrelse på båt ifbm Webasto. Jeg har en Airtop 2000 liggende som det står for båter opptil 9 meter. Med din båt som er lukket og 30fot vil jeg tro at en 3500 fungerer supert. Prisen er heller ikke noe å si på hvis den er komplett og virker fint!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Og kan disse to varmerene fra Maritim bruke eksosen fra Wallas ?

Har nylig montert min nye Mikuni, og jeg brukte eksosgjenomføringen fra Wallas 3200 som sto der før. Jeg bare tettet igjen ytterrøret med eksospasta så jeg ikke får sjøsprut inn der. Senter røret som eksosslangen sitter på er samme størelse for Mikuni og Wallas, og sikkert mange fler.

Enjoy

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...