Jump to content

Båtvarmere fra Maritim

tuffff

Recommended Posts

Jeg har en Airtop 2000 liggende som det står for båter opptil 9 meter.

Har en Airtop 2000 i min Bavaria på 32 fot. Synes denne virker i minste laget skulle den holdt varmen oppe alene vinterstid.

Slet forresten med dårlig "guff" og mye sotlukt med denne varmeren. Kjørte gjennom 2 liter med lampeolje og nå funker alt mye bedre!

• 1 måned senere...

Den fulgte med båten og var tatt ut for overhaling. Noe som vistnok også ble gjennomført.

Jeg tar det imidlertid for gitt at luftekanaler og skorstein som står igjen i båten kan brukes sammen med en ny varmer enten jeg kjøper den ene eller andre typen, så det lar jeg stå der, men dersom du er interessert i selve varmeren pluss brytepanelet uten driftsgaranti så er jeg villig til å avhende denne for en rund sum. Ingar har en oppskrift til modifisering av MiniMaxen får å få opp driftsikkerheten, som jeg hadde tenkt å følge, men nå har jeg fått løyve til å bruke en 10-15 høvdinger på ny varmer, så da gjelder det å smi mens det jernet er varmt.

mvh tuffff

Tar denne litt fram igjen.

Jeg testet for moroskyld den gamle MiniMaxen, og den var stein død. Så sånn sett var det bra jeg ikke avhendet den til noen, men da går det jo en djevel i meg og jeg får plutselig et anfall av sparebehov, så nå har jeg fått et brennende :lol: ønske om å få sparket liv i denne gamle varmeren.

Jeg har fått målt meg frem til så mye at jeg kan si at pumpe og vifter og glødeplugg er OK, men uansett hva jeg gjør så starter ikke noen av disse. Hverken på ventilasjonstilling eller heat. Det ser for meg ut som om det er kretskortet som det er noe galt med. Noen som har peiling på dette (Ingar)? Eller alternativt har en slik varmer liggende med fungerende kretskort.

Ellers står heldigvis løyve til nyanskaffelse fremdeles ved lag, men nå er det jo meg som holder igjen. :rolleyes:

mvh tuffff

Da har jeg fått min tysk kjøpte Webasto Air Top 3500 hjem,men kunne ønske meg en innstallasjonsbeskirvelse...og et tips hvor jeg finne eksosslange og annt snaks som jeg trenger for innstallsjon i Stuaden. Er det noen som kan bidra med tips til hav jeg trenger og hvor jeg finner det til anstendig pris..

Er er bilde over hav jeg har pr.i dag.... ventillasjonslange fra varmeren og rundtomkring i Stauden har jeg.. men det som er nødvendig for at varmeren skal fungere trenger jeg... foruten det jeg har på bilde..

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tess har det som trengs, jeg fikk tak i alt der bortsett fra eksosslangen som jeg kjøpte i en båtutstyrsbutikk, eksosslangen var nemlig mye rimeligere der. Du skulle vel også hatt en lydemper? Eller egentlig skulle du hatt 2 dempere, en på eksosen og en på forbrenningsluften inn, ellers blir det veldig mye støy når den går.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Håper du har fått en god pris på den fra Tyskland, for de delene du trenger er ikke billig...

Sånn kjapt ser det ut til at du trenger monteringsbrakett, eksosslange, innsugsslange, lyddemper på eksos og evt. innsug, skroggjennomføring til eksos, slanger til drivstoff, stigerør til dieseltank(hvis du ikke kan koble deg til filter hus etc..)

Til opplysning har jeg nettopp handlet monteringsbrakett og eksosslange til en Airtop 2000. Braketten kostet ca. 900,- og slangen 400-500,-/m.

Ligger litt info på www.webasto.no, fant ikke noe manual der men du kan jo finne nærmeste forhandler og ringe til de.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Braketten lager man enkelt selv. Eksosslangen betalte jeg ca 40kr pr meter for mener jeg å huske. Luftslangen ca 60kr minus rabatt, spør alltid etter rabatt på TESS.

Potten koster cd 1000kr pr stk. mener jeg å huske.

Jeg også lurte litt på prisen? Dette er jo en virkelig god varmer da!

[Moralens glade vokter!]

Går jo ann å mekke til litt selv å spare litt penger. Eksosen har du fått veldig billig da, hvor var det? Du skrev jo at det var billigere i en båtbutikk enn TESS. Jeg ringte rundt til mange og det billigste var rundt 400,-.. Samme hos TESS og. Det må jo være en flexislange i rustfri stål.

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Billig er det vel neppe noe som er, men jeg har gitt 5200 kroner for det på bildet levert Norge inkl. moms for dette.., om dette er billig eller dyrt vet jeg ikke, men tror ikke det er så hakkende gale det for en ny Webasto Air Top 3500..

Menens jeg har sette et monteringssett til salgs som inneholder lyddemper og eksosslange blant annet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det var jo en veldig bra pris det vil jeg si..... Maritim.no har monteringssett, men tror det bare inneholder slanger etc.. Ikke brakett osv. Men det år jo ann å kjøpe løs. Selvom det kommer på noen lapper har du gjort deg et veldig bra kjøp.

Billig er det vel neppe noe som er, men jeg har gitt 5200 kroner for det på bildet levert Norge inkl. moms for dette.., om dette er billig eller dyrt vet jeg ikke, men tror ikke det er så hakkende gale det for en ny Webasto Air Top 3500..

Menens jeg har sette et monteringssett til salgs som inneholder lyddemper og eksosslange blant annet....

Under halv pris mener jeg. Den varmeren koster vel noe rundt 13000kr

Eksosslangen jeg kjøpte er en sånn blank type som man bruker til wallas tror jeg, dem har den der dem selger wallas.

[Moralens glade vokter!]

Litt jakting på ebay.de gjør underverker... Det er ofte både Webast og Eber til salgs der... Dette jeg har er er kjøpt av en privat persjon i Tyskland.... på Ebay.de

For eks. denne linken...Webasto på ebay i Tyskland

Vi har benyttet endel varmere fra forskjellige leverandører. Den siste tiden har det kun gått i "breeze" og "wind"-varmere. Har ikke hatt en eneste reklamasjon, også er det jo ikke akkurat negativt at vi bare tar en telefon til importøren når den skal monteres i en båttype vi ikke har montert i før. Da kommer det folk som måler opp og greier, og sørger for at vi får tilsendt hver eneste lille filledel for å få varmeren opp og gå. Utrolig praktisk da det ofte er endel småplukk som må på plass for å få varmeren opp og gå.

Jeg har montert en "wind" 4kw dieselvarmer i båten min. Har ikke rukket å prøvekjøre den enda da jeg ikke greier å bestemme meg for hva jeg gjør med eksosen. Noen som har erfaring med å skjøte eksosslange (vil naturligvis sveise/lodde slik at det blir 100%). Spørsmålet er vel egentlig om det har stor betydning for varmeren om det plutselig blir 3,5-4 meter lang eksosslange istedetfor ca halvparten som er mer normalt? Noen som har erfaring med det? Jeg er litt bekymret for at det vil bli for mye motstand i eksosen og at den dermed kommer til å sote på sikt og brenne dårlig.

Ellers er det fine varmere. Pratet med en som hadde en wind-varmer for oppvarming av et lager. Den stoppet for første gang etter 2300 timer på full fart uten en eneste pause. Da hadde de ikke tid til å sjekke grunnen til at den stoppet, men synes 2300 timer på fullt uten en eneste stopp virker lovende...Varmeren har selvfølgelig mye lengre levetid enn det, men det er ikke mange som går så lenge nonstop.

Jeg har målt den sikringen og denne virker ok. Dessuten burde jo definitivt, som du skriver, viftene gå når denne løser ut.

Jeg har lastet ned fra arkivet, men feilsøkingsprosedyren for null start er ikke til så mye hjelp. Kobl.skjemaet er forsåvidt ok, men alt ser ut til å være i orden i henhold til dette. Det var derfor jeg misstenkte kretskortet. Der stopper liksom jeg litt opp, og kan tilføre svært lite. Jeg var nesten fristet til å koble det hele manuelt med brytere til hver komponent, men hvor brannsikkert det er, er jeg høyst usikker på.

mvh tuffff

Så lenge overhetingssikringen ikke kobles ut vil det ikke være noe fare med en slik løsning. Men det er veldig upraktisk....

Lite sannsynlig at kortet er defekt.

Vil anta det er kontaktfeil. Sjekk at du virkelig har 12V inn på kortet, også etter påslag.

Samme med forbindelsen til på-bryteren.

Ja, det er definitivt upraktisk!

Jeg har (dessverre) 12V inn på kortet. Også via bryter panelet. Det er kun på grå ledning på bryterpanelet jeg ikke har spenning (den er vel til en av lysdiodene, så det er kanskje ikke så rart). Og på utkontakten på kortet har jeg spenning på alle hvite og svarte minus. Men kun på en blå pluss, i tillegg til rød inn naturligvis.

Jeg tror det er sånn det er (sitter på jobben og tar dette på husken).

Jeg er ellers enig i at det virker litt rart at kretskortet skulle konke ut. Releet, som kanskje er den eneste ømfintlige komponenten her, ser helt fint ut - ikke noe blått stål eller brent på kontakten.

mvh tuffff

Hvor kjøper du Breeze og Wind-varmerene junkern? De er gått ut av katalogen til Maritim.

mvh tuffff

Nei, akkurat. De er gått ut av katalogen. Hvor de har gått hen lurer jeg også på. :eek:

Junkern ser ut til å vite, så jeg har bedt om opplysning når/hvis han ser dette.

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...