Jump to content

Mindre gummibåt med oppblåsbar dørk - hvor?


OT-flyktning

Recommended Posts

Som man ser på salgssiden skal jeg selge min gummibåt. Den er rett og slett for svær til båten vår og har ikke vært ut av huset de siste 3 sesonger. Seping kommer ikke på tale.

 

Nå forbereder jeg kjøp av en annen type: Lodestar har 2 stykker som ville passe meg - NSA 195 og NSA 210 - men jeg finner ingen (norsk) forhandler. Nærmeste jeg kommer på er Hjertmans i Sverige, men de har denne størrelsen ikke på lager.

 

Kjenner noen til norsk forhandler? Evt andre gummibåter med kjøl og oppblåsbar dørk opp til 220cm?

Link to post
Share on other sites

Seatronic fører Plastimar, f.eks 220 som veier 16 kg.  Jeg skal forøvrig selge en Bombard AX3 med oppblåsbar dørk, den veier drøyt 20 kg, men er 260 lang, så det blir vel for stort.....

Jeg så den og forkastet den fordi oppblåsbar kjøl har de først fra 240cm - men kanskje har jeg misforstått: 220 har ikke oppblåsbar kjøl, men oppblåsbar dørk. Hva skal nå dette bety - i praksis?  :lol:

 

Og Brig Dingo200W skal jeg også sjekke. Takk!

Link to post
Share on other sites

Oppblåsbar kjøl er nok en fordel når du skal kjøre med båten i plan.  Med liten motor/fart, og hvis du skal ro den, spiller det ikke allverdens rolle.  I en båt med oppblåsbar dørk vil du uansett ikke få samme effekt av kjølpølsa i og med at den trykker mot en dørk som tross alt ikke er så stiv som en finèrdørk.

Link to post
Share on other sites

Oppblåsbar kjøl er nok en fordel når du skal kjøre med båten i plan.  Med liten motor/fart, og hvis du skal ro den, spiller det ikke allverdens rolle.  I en båt med oppblåsbar dørk vil du uansett ikke få samme effekt av kjølpølsa i og med at den trykker mot en dørk som tross alt ikke er så stiv som en finèrdørk.

Trodde at selve oppblåsbare dørken var utformet på undersiden som kjøl, slik at man ikke har både kjølpølse og plate. Stadig  :lol:

Link to post
Share on other sites

Og Brig Dingo200W skal jeg også sjekke. Takk!

Ser ut at den ikke engang er CE-merket. Akkurat nå ser det ut at jeg må opp i 240, kanskje 230 for å få kjøl.

 

Hadde tenkt på sikt å bruke en elektrisk motor på den (fordi den kan jeg slenge bare ned på aktersengen - og batteri har jeg plass til). Samtidig har jeg hørt mye negativ om spilebunn. Driver de ikke mye av vinden?

 

Men det jeg leser nå er at kjølen bare betyr noe i planingsfart, noe som jeg sikkert ikke oppnå med elektrisk UBM.

 

Stadig forvirret.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ref. Zuzumar som jeg nevnte tidligere, denne båten har jeg selv, den har eget oppblåsbar dørk som legges inn i båten og pumpes stein hard i tillegg er kjølen et eget kammer som pumpes opp, denne kombinasjonen stiver båten fint opp og den går bra og rett i alle fartsområder. Forøverig er båten veldig forseg gjort i detaljer på innfestinger, slepekroker

davittfester mm. kort sagt en veldig fin gummibåt i denne størrelsen, du synes den er tung

men det får du igjen i kvaliteten på båten.

Link to post
Share on other sites

Dingoen er CE merket. Det er ikke lov å selge båter som ikke er det. Min er forøvrig meget bra. ingen ting å si på kvaliteten. Redningsselskapet bruker BRIG......

 

Mvh

Baard

Jo, de store! Men den siden jeg så på, da så det ut at den/de minste IKKE var det. Og derfor selges de kanskje ikke her. Og jeg kommer ikke i kontakt med Gran Seil som selger disse: de har ikke noe mere info på hjemmesidn og svarer ikke i telefonen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...