Jump to content

Nytt Tauverk til Ny Båt

Morty

Recommended Posts

Båt har jeg hatt i hele mitt liv, men ikke en eneste av mine tidligere "farkoster" har vært ny. De ble alle kjøpt brukt, og med dét fulgte også tauverket. Som mange andre, har derfor tauverket ombord i mine båter vært litt "hetti og pretti". Tilfeldige lengder og kvaliteter, - men alltid noe som passer, enten det gjelder havn eller uthavn.

Men. Med ny båt på 29 fot og vekt 3,2 tonn, i anmarsj, skal allt tauverk handles nytt.

Og spørsmålet mitt blir da:

Hvilken kvalitet - dimensjon - og lengder bør jeg ha? :rolleyes:

Ser bort ifra opplegg til egen brygge, der har jeg opplegget klart.

Og jeg trenger ikke råd for å dimensjonere tjoringa av blondinene på fordekket heller, der bruker jeg kjetting som er det eneste som holder i utrygge havner som f.eks. Grebbestad. :cool:

Nei jeg tenkte mest på dimensjon og lengde for spring, samt alminnelig fortøyning for og akter.

Har prøvd å rekonstruere, men er veldig usikker på hvor langt tauverket på siste båt var. (Allt tauverk ble inkludert i salget)

Og det finnes jo en del forskjellige tautyper også.

Tenkte innkjøp av tau og spleising av løkker og ender kunne være en passe vintersyssel!

Kom med råd, så slipper dere å ha meg drivende rundt i havnene til sommer'n! :diving:

Morty

Mvh Morty

Sikkert mange forskjellige syn på dette. Selv så benytter jeg følgende til båt på 27 fot og 3,6 tonn:

4stk 4-6m lange, 14mm mykt tau (polyester?) til for og akterfortøyning, samt brest.

2stk 10m lange, av samme sort og tykkelse til spring samt til fortøyning med baugen til land.

I tillegg synes jeg det er greit å ha et med litt ekstra lengde, i tilfelle det er vanskelig å finne feste på land. Men dette blir ikke ofte brukt da..

Noe tykkere tau enn 14mm er ikke aktuelt for min del, da det blir for tykt for kryssholt etc. Men med en bra kvalitet så er det bruddstyrke så det holder likevel etter mitt syn. Jeg foretrekker flytetau til alt annet enn ankertauet for å unngå tau i propellen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikke sjekket, men bruddstyrken holder vel i massevis for 14 mm tau?

Hadde noe slikt i tankene, eventuelt noen korte på 12mm

Flytetau er vel et godt poeng, men er ikke disse ofte litt stive/glatte?

Hva med bomull? (Eller "bomull-lignende" ?)

Hun (ikke så-) blonde på fordekket, som skal jobbe med dette, bør få tauverk som ikke så lett gir backlash....

Et mykt og letthåndterlig tau kan derfor være verd å legge vekt på.

Morty

Mvh Morty

Bruddstyrken holder i massevis etter mitt syn. Bruddstyrken ligger som regel rundt 3 tonn, så du kan vel bortimot løfte båten etter ett av dem... Jeg vet at enkelte anbefaler tykkere tau, men det skal tross alt være håndterlig også.

Polyester tau er myke og føyelige, og behagelige å ha med å gjøre. Nylon derimot er glatte og stive, og ikke noe særlig synes jeg. Og Polypropylene er billig og "simpelt" på alle måter. Men det er stor forskjell også på polyester tauene, så det beste er å kjenne seg frem til en type som føles behagelig å håndtere. Såkalt polyestersilke er jo veldig myke da, sikkert det mykeste man får tak i... De du benevner som "bomull lignende" er nok polyester, mange av disse virker litt "bomullsaktige".

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du burde klare deg med ferdigspleisete fra Biltema, så kan du bruke tiden til mer givende ting enn å knote med tauverk ... :wink:

Art nr. 25-067 6,5 m lengde (99,- pr stk)

Art nr. 25-0671 10 m lengde (129,- pr stk)

To av hver burde vel holde?

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

To av hver burde vel holde?

Jeg ville nok lagt til minst ett på 15-17 meter for å kunne legge et spring med dobbel tamp - se hva Gunga Din skriver. To tau på denne lengden og du bør være godt rustet for å fortøye båten i uthavn også.

Det er et poeng at alle fortøyningstau er av samme materiale slik at de har samme elastisitet. Da er det mulig å fortøye båten slik at det blir tilnærmet lik belastning på alle tauene. Unntaket er de lengste tauene dersom du har planer om å bruke disse som slepetau. Index nevner polyester, men det er vel stort sett synketau. Jeg ville nok satset på et elastisk flytetau.

Var innom en fabrikk nord for Måløy som lager tau.

Der fikk vi følgende opplysninger.

Ekte Nylontau er myke og meget glatte + føyelig nesten vanskeilg å spleise, ekte nylontau er nesten altid hvite da det er meget vanskelig å farge dem, nylon tau er meget sterke.

Tau som er farget blått er noe av det dårligste på markedet, dette har noe med sollys å gjøre, tauet blir stivt og sprekker opp, som regel laget av en eller annen billig plast type.

Har samme problem som Index mht kryssholtene (skulle bare mangle, har samme type båt....). Til "utebruk" har kjøpte jeg 12mm polyestersilke hos Biltema, som jeg har spleiset og kost meg med. Kjøpte to stk 25-081 altså 2 x 30 m, så har jeg litt å gå på. Disse har bruddstyrke på 1940kp, ettersom dette er tauverk jeg bruker når jeg fortøyer annet steds hen og er tilstede selv mener jeg det er nok. Kan alltids doble opp ved behov.

Hjemmehavnen er dog bestykket med kraftigere lut, 16mm, så vidt jeg husker er bruddstyrken her sånn circumsarioum 4+ tonn. Problemet med kryssholtene er løst med ferdig spleisete øyer (og derav lengder) - men likevel ser de ut som en haug av tauverk når jeg er ferdig....

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

:eek: Slippe å knote med tauverk? Det er jo en av de tingene som er hyggelig å holde på med.....

Jo, ja, med tanke på å tjore fast blondinnene på fordekket, så kanskje ... :lol:

Jeg ville nok lagt til minst ett på 15-17 meter for å kunne legge et spring med dobbel tamp -

Det blir da et fryktelig langt spring? Behovet for lengde kommer vel an på fra hvor og til hvor man legger springet. Jeg tok for gitt at det fantes springpullerter midtskips.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tau som er farget blått er noe av det dårligste på markedet, dette har noe med sollys å gjøre, tauet blir stivt og sprekker opp, som regel laget av en eller annen billig plast type.

Høres ut som polypropylene (PP). Billig og dårlig.

Hjemmehavnen er dog bestykket med kraftigere lut, 16mm, så vidt jeg husker er bruddstyrken her sånn circumsarioum 4+ tonn.

Jeg bruker 14mm også i hjemmehavnen, med gummidempere på. Men så ligger jeg ikke så utsatt til som deg heller da... :wink:

Polyestertauet kan vel fås både som flytetau og synketau etter hva jeg har sett. Synkevarianten er som regel dyrest...

Gummidempere ja. Har slike på alle brest, spring og aktertamper. Har i tillegg satt på noe av "utetauverket" også, er vel ikke alle som er like begeistret over å ha noen alongside med korte rykkende tau?

Ja, ligger litt utsatt til, men fra visse vindretninger har jeg en utmerket bølge- og vinddemper i et Hangarskib.....

mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Ikke nødvendigvis. Polypropylentau er ofte blå, men det behøver ikke å bety at alle blå tau er PP. Et par av mine polyestertau er blå, og det er ikke noe kinakvalitet over de. Faktisk av de beste tauene jeg har.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Mange gode råd her:

Kort oppsummering:

* Jeg beregner lengder som passer til dobbelt løp, både for spring, samt for og akter.

* Alle tau av samme kvalitet virker fornuftig.

* 14 mm tror jeg blir passe, selvom 12 mm er sterkt nok. Her får "feelingen" avgjøre

* Tar foreløpig utgangspunkt i en "pakke" på 2 x 4 meter, 2 x 10 meter og 1 x 15 m

Til blondinen på fordekket, får jeg nok følge Index' råd om å bruke Polyester: "Myk og føyelig, og lett og behagelige å ha med å gjøre". Ahh

Ellers er Polyestersilke (Polyamid) i hvitt, sikkert også et godt utgangspunkt. Blir nok en del slips fremover nå, så det skulle matche bra... :cheers:

"Ferdig-Spleisa tauverk"?

Vet jo at dette er å få kjøpt i forskjellige lengder og utførelsr, men dette er faktisk et "håndarbeid" jeg liker. Så er det jo litt OK å få øyespleis som passer "akkurat" til ens kryssholt. Også endespleisene da, selvfølgelig.

Morty

Mvh Morty

* Tar foreløpig utgangspunkt i en "pakke" på 2 x 4 meter, 2 x 10 meter og 1 x 15 m

Dette bør du revurdere, 4 meter er som regel for kort til 29 fots båt, 10m som regel for lang men helt OK. Dropp 4m velg 6,5m som herr Worse foreslo, og gjerne 4 av denne lengden i tilleg til de andre.

Til blondinen på fordekket, får jeg nok følge Index' råd om å bruke Polyester: "Myk og føyelig, og lett og behagelige å ha med å gjøre". Ahh

Snakker vi om blondiner i polyester :eek: ?? :lol::lol::lol:

Dette bør du revurdere, 4 meter er som regel for kort til 29 fots båt, 10m som regel for lang men helt OK. Dropp 4m velg 6,5m som herr Worse foreslo, og gjerne 4 av denne lengden i tilleg til de andre.

Hmmm. Ligger jeg sidelengs, skulle da 4 meter holde, men kan jo spe på til 5 meter.

Det jeg er redd for er at 6,5 meter som oftest blir for langt, med mye dautau på dekk. Om båten er 19 eller 29 fot for spiller vel ikke så stor roll egentlig. Det blir vel mest høyde forskjellen opp til brygga som avgjør, og det kan vel blir hipp som happ.

Så har jeg jo 10 meterne, om 4 (5) meter skulle knipe.....?

Men, det er jo et valg å ta. Tenkte det er greitt å ha et par "korte" tau for kjappe turer i land, mens 10 meterne - de bruker jeg da ved litt mer utsatte anledninger og overnattinger.

Uansett, setter pris på synspunktene.

Morty

Mvh Morty

Nå pleier jeg helst å feste fortøyningene på brygga jeg da, og da er 4 meter helt OK. Synes stort sett dette er det mest praktiske. Men det er klart, om man velger å doble fortøyningene og feste ombord så bør de nok være noe lengre. Men da blir det fullt på kryssholtene da... Særlig for oss som ikke har spring kryssholt og må feste springene for og akter. Så hvis man har for vane å gjøre det slikt så er det kanskje en ide å gå ned i dimensjon for å få plass..

Kort oppsummering:

* Jeg beregner lengder som passer til dobbelt løp, både for spring, samt for og akter.

* Alle tau av samme kvalitet virker fornuftig.

* 14 mm tror jeg blir passe, selvom 12 mm er sterkt nok. Her får "feelingen" avgjøre

I tillegg ville jeg hatt med en god og lang en på 40-50 meter. Kjekk å ha når du må fortøye i busker og trær langt inne på land, eller som akterfortøyning tvers over en bukt hvis det er dårlig ankringsbunn.

"Ferdig-Spleisa tauverk"?

Vet jo at dette er å få kjøpt i forskjellige lengder og utførelsr, men dette er faktisk et "håndarbeid" jeg liker. Så er det jo litt OK å få øyespleis som passer "akkurat" til ens kryssholt.

:yesnod:

Også endespleisene da, selvfølgelig.

Vurder å takle endene istedet. Jeg har ofte opplevd at kronespleisen blir for tykk for å tre imellom f.eks slike bord som ofte ligger utenpå betongflytebrygger. Dessuten har den en lei tendens til å henge seg fast hvis du har fortøyd dobbelt, og skal gå fra uten å gå på land. Den fungerer nesten som en stoppeknop.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vurder å takle endene istedet. Jeg har ofte opplevd at kronespleisen blir for tykk for å tre imellom f.eks slike bord som ofte ligger utenpå betongflytebrygger. Dessuten har den en lei tendens til å henge seg fast hvis du har fortøyd dobbelt, og skal gå fra uten å gå på land. Den fungerer nesten som en stoppeknop.

:yesnod: samma erfarenhet har jag!

S/Y Gunga Din

Vurder å takle endene istedet. .

:yesnod: samma erfarenhet har jag!

Jeg forstår ikke at noen bruker kronetakling. Har bare dårlig erfaring med disse, og har resolutt brukt kniven på de jeg har hadde. Takling er tingen for meg i alle fall. Men - kan noen foreslå et SKIKKELIG bra taklegarn ? Synes de har lett for å bli alt for glatte ..

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...