Jump to content

Nytt Tauverk til Ny Båt

Morty

Recommended Posts

Men. Med ny båt på 29 fot og vekt 3,2 tonn, i anmarsj, skal allt tauverk handles nytt.

Hvilken kvalitet - dimensjon - og lengder bør jeg ha? :rolleyes:

Kom med råd, så slipper dere å ha meg drivende rundt i havnene til sommer'n

Ser at du har fått mange gode råd som er basert både på fornuft og erfaringer.

Jeg gir gjerne et råd som høres helt vilt ut:

Ta med en kveil 16 mm på 50 m av god kvalitet.

Jeg har hatt bruk for dette hver eneste sesong - i uthavner vel å merke -

enten for å forebygge ubehageligheter ved skifte av vindretning

eller for å bistå andre som drar omkring med de vanlige 6 - 8 m tauene og som står maktesløse når de må trekke båten opp mot vinden etter endret vindretning.

Ved å vaske denne kveilen gjevnlig i ferskvann kan den holde i mange år.

Dersom du aldri ferdes i uthavner kan du se fullstendig bort fra dette rådet.

Jeg forstår ikke at noen bruker kronetakling. Har bare dårlig erfaring med disse, og har resolutt brukt kniven på de jeg har hadde. Takling er tingen for meg i alle fall. Men - kan noen foreslå et SKIKKELIG bra taklegarn ? Synes de har lett for å bli alt for glatte ..

Suzuki

Marlow har vokset taklegarn i forskjellige tykkelser. Det selges "overalt". Forøvrig har jeg taklet med mye rart , men aldri tenkt på at det har vært for glatt. Etter en 5-8 runder sitter det meste.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Dersom du aldri ferdes i uthavner kan du se fullstendig bort fra dette rådet.

Nja, ikke helt enig. Ble stoppet utenfor Risør i fjor. En båt hadde fått motorstopp, kompisen hans ville taue. Ingen hadde tau langt nok for slep.......... Spurte derfor om jeg hadde......

Begge hadde vincher/blytau/kjetting, egner seg dårlig til å bruke til slepetau.

Ergo, ekstra taukveil er "kjekt å ha" typen. Mitt ekstratau, som kun taes frem ca. 1 gang per år, er mellom 130-160 meter langt.......

Nja, ikke helt enig. Ble stoppet utenfor Risør i fjor. En båt hadde fått motorstopp, kompisen hans ville taue. Ingen hadde tau langt nok for slep.......... Spurte derfor om jeg hadde......

Begge hadde vincher/blytau/kjetting, egner seg dårlig til å bruke til slepetau.

Ergo, ekstra taukveil er "kjekt å ha" typen. Mitt ekstratau, som kun taes frem ca. 1 gang per år, er mellom 130-160 meter langt.......

Tiltrer dette.

Fordelen med å kjøre fritidsbåt der alle andre ferdes er at man slipper å ta med mye sikkerhetsutstyr

- det er alltid noen andre man kan låne av.

åssen garn bruker du da Gunga ? Jeg har noe Roblon greier, den er jeg ikke nøjd med..

Suzuki

vet ikke vad det heter har en tjock rulle med några hundra meter på, typ hvit, skulle tippa polyesterull ! har använt roblon oxo, men man kan tagle med det meste!

har en påse ombord med lite segelsömmarnåler,wax, en segelsömmerhandske, + lite av vart som hängt med dom siste 20-30 åren! :smiley:

gillar tamp/tau som er gott o hålla i, polyesterull, polyestersilke eller noe liknande!

efter taglandet brenner jag enden bittelite oxo,

tror all tamp jag har ombord synker....dessa grise-tamper i grönt/blått som flyter hater jag :smiley:

tar med mig tamparna hjem på hösten o kjör i vaskemaskin, så har man helt nye på våren!

satsa på kvalitet, jag skulle ikke kjöpe biltema her!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Du burde klare deg med ferdigspleisete fra Biltema, så kan du bruke tiden til mer givende ting enn å knote med tauverk ... :wink:

Art nr. 25-067 6,5 m lengde (99,- pr stk)

Art nr. 25-0671 10 m lengde (129,- pr stk)

Biltematauene med røde og grønne "spetter" i er en PITA å spleise da kordelene fliser seg opp/deler seg. Disse tauene har også lett for å slå "krøll", og taklegarn sitter dårlig på dem.

Marlow har greitt taklegarn på blå sneller og kommer i flere farger og dimensjoner.

Satt for et par kvelder siden og lagde meg en fortøyningstamp spesielt beregnet for når jeg er ute alene og skal legge til kai og det er litt vind/strøm. Enkelt og greit en firemeters 14mm tamp med spleiset øye i begge ender, slik at den er rask å bruke. Jeg har da den ene enden liggende klar på kryssholtet akterut, går inn til kaien og trer tauet runt pullert og ned på kryssholtet igjen. Setter så båten i gir på tomgang forover med roret fullt over, slik at baugen presses mot kaien. Da har jeg god tid til å fikse fortøyningen forut uten at strøm og vind presser meg ut igjen :smiley: . Synes den var ganske lur jeg :lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

. Jeg har da den ene enden liggende klar på kryssholtet akterut, går inn til kaien og trer tauet runt pullert og ned på kryssholtet igjen. Setter så båten i gir på tomgang forover med roret fullt over, slik at baugen presses mot kaien. Da har jeg god tid til å fikse fortøyningen forut uten at strøm og vind presser meg ut igjen :smiley: . Synes den var ganske lur jeg :lol::lol: .

akk så som många fiskebåtar gör....... :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg taper kordelene når jeg åpner tauet, går helt greit å spleise da.

Taper endene jeg også. Mulig at jeg ordlegger meg litt dafft. Hvis du spleiser et tau hvor kordelene holder sammen etter at de splittes (f.eks. et Roblontau), og så spleiser et Biltematau av typen jeg nevnte.

Hvilket var lettest å spleise PENT, og hvilken spleis tror du holder lengst?

Jeg pleier ikke å se på spleisene som et uttrykk for mitt fartøys estetiske nivå, men mer som en praktisk nødvendighet for å gjøre fortøyning enklere. :wink: Derfor ha rjeg ingen problemer med Biltema-tauene. Ei heller synes jeg de er noe vesensforskjellig fra det f. eks. Watski-butikkene pusher.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tror nok du har rett med hensyn til pent.

Jeg har aldri opplevd at spleisen har "gått" før tauet. Kanskje jeg bruker tau av for dårlig kvalitet?

Nei, det tror jeg nok ikke.

Ikke noe problem med spleisene så lenge de står i spenn, men pga at kordelene ser ut som nudler når de spleises har de en tendens til å løsne de når tauet håndteres ellers. I særdeleshet hvis du tynner ut kordelene mot enden av spleisen for å få en pen overgang. Den blir ikke særlig pen lenge heller.

Jeg har aldri opplevd at spleisen har "gått" før tauet. Kanskje jeg bruker tau av for dårlig kvalitet?

Det har jeg. Se på denne.

Bilde

Jeg vet ikke hva slags tau det er, men det virket ganske glatt. Det var en av grunnene til at jeg ville spleise det.

Jeg brukte 4 instikk.

Det mest utrolige var at den lå og fløt 2 meter fra der den hadde hengt. Denne fenderen henger normalt ute i hjemmehavn også.

Gerhard

I tillegg ville jeg hatt med en god og lang en på 40-50 meter. Kjekk å ha når du må fortøye i busker og trær langt inne på land, eller som akterfortøyning tvers over en bukt hvis det er dårlig ankringsbunn.

Vurder å takle endene istedet. Jeg har ofte opplevd at kronespleisen blir for tykk for å tre imellom f.eks slike bord som ofte ligger utenpå betongflytebrygger. Dessuten har den en lei tendens til å henge seg fast hvis du har fortøyd dobbelt, og skal gå fra uten å gå på land. Den fungerer nesten som en stoppeknop.

Høres fornuftig ut. Når jeg tenker meg om, har jeg opplevd dette selv. Endespleis ser pent ut, men har lett for å kile seg fast.

Skal nok få til noen skikkelige taklinger også. Tiltredes!

..............................

Ta med en kveil 16 mm på 50 m av god kvalitet.

Jeg har hatt bruk for dette hver eneste sesong - i uthavner vel å merke -

enten for å forebygge ubehageligheter ved skifte av vindretning

eller for å bistå andre som drar omkring med de vanlige 6 - 8 m tauene og som står maktesløse når de må trekke båten opp mot vinden etter endret vindretning.

Ved å vaske denne kveilen gjevnlig i ferskvann kan den holde i mange år.

.............

Flere med samme oppfatning. - Jeg er overbevist og reviderer handlelista

Satt for et par kvelder siden og lagde meg en fortøyningstamp spesielt beregnet for når jeg er ute alene og skal legge til kai og det er litt vind/strøm. Enkelt og greit en firemeters 14mm tamp med spleiset øye i begge ender, slik at den er rask å bruke. Jeg har da den ene enden liggende klar på kryssholtet akterut, går inn til kaien og trer tauet runt pullert og ned på kryssholtet igjen. Setter så båten i gir på tomgang forover med roret fullt over, slik at baugen presses mot kaien. Da har jeg god tid til å fikse fortøyningen forut uten at strøm og vind presser meg ut igjen :smiley: . Synes den var ganske lur jeg!

Enig. Den er lur.

Har forsåvidt praktisert noe lignende ved fortøyning langs elva i Fredrikstad, bare at strømmen da har gjort dra-jobben. Men ved å vinkle drevet litt, drar jo baugen seg inn. Elegant!

Takker for mange fine råd. Det blir nok adskillig lengre tau enn hva jeg hadde tenkt meg, og med utgangspunkt i den samlede ekspertise her på båtplassen, kan jeg ikke skjønne annet enn at utvalget om bord kommer til å bli i referanseklassen! :flag:

Morty

Mvh Morty

tror all tamp jag har ombord synker....dessa grise-tamper i grönt/blått som flyter hater jag :smiley:

Enig med deg der, Gunga Din. Kun synketau hos meg, bortsett fra slepetauet til jolla som alltid er flytetau. Eneste måte å gardere seg mot sitt eget slepetau i propellen.

mvh tuffff

satsa på kvalitet, det er min erfaring!

det er klart att det svider lite i lommeboken just ner man handler........

men o ha ett par 40-50m tampar ombord när det börjar blåsa opp, oavsett naturhamn eller

vanlig gjestehamn, er GULD värt!

+ att många gånger när man ligger longside utanpå 4-5 båter så er det bra att få iland

ett par egna tampar, då vet man att man förtöjt 'hele pakken' innanför sig, og behöver ikke

gå o vara orolig för deras tampar !

(litt OT, men när vi var på Helgoland, var det krav till att alla båter skulle ha tamp iland!!!)

S/Y Gunga Din

Satt for et par kvelder siden og lagde meg en fortøyningstamp spesielt beregnet for når jeg er ute alene og skal legge til kai og det er litt vind/strøm. Enkelt og greit en firemeters 14mm tamp med spleiset øye i begge ender, slik at den er rask å bruke. Jeg har da den ene enden liggende klar på kryssholtet akterut, går inn til kaien og trer tauet runt pullert og ned på kryssholtet igjen. Setter så båten i gir på tomgang forover med roret fullt over, slik at baugen presses mot kaien. Da har jeg god tid til å fikse fortøyningen forut uten at strøm og vind presser meg ut igjen :smiley: . Synes den var ganske lur jeg :lol::lol: .

Det er mulig at dette fungerer på din båt, men vanligere er det vel å sette et spring fra baugen. Det er uansett en glimrende måte å legge til på. Tilsvarende når man skal gå ut, men da svinger man inn mot brygga. Med riktig lengde på springet og god fendring, kan man me dlitt trening vri båten 45° fra brygga. Gull verdt hvis det er trangt, og det er pålandsvind.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er mulig at dette fungerer på din båt, men vanligere er det vel å sette et spring fra baugen.

Joda, spring fra baugen er glimrende det. Men når jeg er alene kan det bli litt tungvint, med mindre man legger springen klar før man går ut. Og det er jo ikke alltid man vet hvilken side man skal legge til med før man går hjemmefra... Jeg har prøvd med akterfortøyning noen ganger, og det fungerer utmerket på min båt i alle fall. Så besparelsen med den nye tampen består i at man bruker kortere tid til å feste den på kryssholtet igjen. Og de sekundene kan faktisk være gode å ha enkelte ganger når værgudene er mot en...

Dessuten så fikk jeg jo anledning til å sitte foran tv'en og holde på med noe båtrelatert i drittværet. Ikke så verst bare det :lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Når man manøvrerer "short-handed" er Index' løsning klart den beste. Det er også standard tilleggingsmetode for hurtigbåtene.

Baug-akter spring kan forresten brukes til mer enn å "vippe ut" hekken med ved å gå forover. Du kan også bruke det til å dra deg ut, ved å bakke mot det. Da får du baugen omtrent vinkelrett på bryggen. Eller du kan bakke deg inn på springet. Inntil med baugen, springen i land, bakke imot og skuta kommer inntil. Begge deler forutsetter noenlunde manøvreringsevne i akterover. Index' Viksund 27 Columbi brukte denne metoden en god del under sitt tidligere eierskap.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

• 4 år senere...

Drar opp en gammel tråd her, som flere av "nåtidens" BP brukere har vært aktive i.

Våger meg til å kaste inne en annen måte å legge til kai og fortøye på, når man er alene og det er vind/ strøm. Viser da til det å klargjøre tau i akter før man legger til kai. Feste aktertauet i land idet man ligger inntil for så å sette i gear foremover med ror styrende mot brygge.

Dette særlig når man er alene. Da er det ikke nødvendig å bruke truster eller masinkraft for å holde baugen inntil brygga mens man fortøyer.

JEg gjør selfølgelig alltid klar fendere på siden mot brygge i god avstand til kai og andre båter, da kan det blåse så mye det vil. Dessuten klargjør jeg tau i akter for raskt å feste dette i land, samt tau fra kryssholdt i baugen som løper aktenover på, PÅ UTSIDEN AV REKKEN, hele veien bak til badeplattformen. Det betyr at når jeg er alene, legger jeg først båten inntil brygge, setter gear i fri, går til badeplattform og griper begge tau. Aktertauet festes umiddelbart i bryggen for å holde akter inntil, hvorpå jeg deretter står igjen med ett tau, det som går fra baugen. Da har jeg full kontroll på båten uansett vindretning. Baugen har jeg god kontroll på umiddelbart og trenger ikke strekke meg etter rekken forut for å dra den inntil kaia. (Ser mange som legger båten inntil bryggen, for deretter stresse med å feste tau i båten akter og så i land. og deretter strekke seg ut etter rekka og trekke båten inntil og feste en tamp i båten og så i brygga. Det ser rett og slett komisk ut og av og til faller folk i sjøen.

Denne metoden fordrer at man har taulengde som er noen meter lenger enn båtens lengde, siden minst ett tau skal løpe hele båtens lengde fra baug til akter, og at dette tauet skal holde baugen frem til man har utført en skikkelig fortøyning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...