Jump to content

Nytt Tauverk til Ny Båt

Morty

Recommended Posts

Feste aktertauet i land idet man ligger inntil for så å sette i gear foremover med ror styrende mot brygge.

Dette er fast prosedyre hos meg i alle fall. Jeg har laget meg et tau på 3-4 meter med spleiset øye i begge ender. Det ene legges på kryssholtet, det andre tres gjennom øye eller rundt rekke på kaien og tilbake til kryssholtet. Deretter er det bare som du sier ror inn mot kai, og motoren på tomgang forover. Og jeg har all verdens tid til å fikse fortøyningen forut. Alternativet er å sette spring fra baugen, men det er gjerne litt mer styr når man er alene ombord.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ser at det er en finfin teknikk, men om jeg setter gear forover med laveste lurtall, ( duoprop) og styrende retning mot brygga, for dereter ta livet med ro mens jeg fortøyer i baugen, så er jeg redd kraften er såpass at det både er en og to nabobåter som letter på øyenbrynet, idet brygga skubbes til side.

Men jeg har ikke prøvd ut denne teknikken i sin helhet, så jeg skal ikke være for negativ. Det viktigste er at man finner den måten som funker for seg og sitt mannskap og har enkle rutiner å forholde seg til. Om man fester tauet i kryssholdt forut samtidig som man fendrer der fremme, så er det en takknemmelig jobb å håndtere tampen i land, både for en selv, viss alene, eller den utskremte lettmatrosen.

Annet alternativ er å ha langt nok akter og baugtau som møtes midtskips, utefor rekka, og griper dette idet man har gått i land.

Men det er vel NESTEN like mange måter å gjøre dette på som båter på fjorden. Har man en plan, så går det meste bare godt.

-Det er jo ikke alltid det står folk på brygga her i Ålesund klar for å ta imot tampen... Det er vel heller skjeden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...