Jump to content

Forslag til elektrovinsj til båthenger?

roped

Recommended Posts

Vel vel, om det ikke er interressant eller om viten om dette er dårlig, så har jeg sjekket en del rundt dette med el. vinsj for og få båten enkelt opp på hemgeren. Her var det mye rart, og mye dårlige vinsjer. Noen går bare en vei, og andre er for dårlige og veldig dyre. På nettsalg.com fant jeg et bra utvalg av vinsjer til meget gunstige priser. Nå gjenstår det bare og prøve og se om det ble en god investering. Jeg kommer tilbake med resultatet når isen har gått.

Redigert av roped (see edit history)

Jeg har testet Biltema sin vinsj på en båt med totalvekt på ca. 800 kg og det var noe for tung for vinsjen.

Nå har jeg skaffet meg en tilsvarende som Clas Ohlsons og den går det veldig bra med. Har laget en syrefast plate som vinsjen festes på som er lett og ta av på hengeren når den ikke brukes, anbefales pga. funktighet /tyveri etc.

Jeg har montert ett bilbatteri på hengeren i en batteri kasse. Og det fungerte bra i fjor sommer, var mange turer på sjøen. Ladet opp batteriet kun 1 gang. Sen høsten så kjøpte jeg ett lite solcelle panel som jeg festet på lokket til batteri kassen. Etter målingene jeg har gjort, så klarer det lille solcelle panelet vedlikeholdslade batteriet.

Ofte er båthengeren for bak tunge og dermed blir det ikke noe problem med å feste ett bilbatteri på hengeren. Det er mine erfaringer.

Båtlivet er herlig.

Smart opplegg!

- men du sier "tilsvarende som Clas Ohlsons"

- betyr det at det er et annet fabrikat, eller er det den samme som CO forhandler (varenr.: 30-9253 til kr. 598,-)?

Bilde

Jeg har en slik vinsj på min firehjuling. Men bryterkontrollen har gått istykker,.... er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få laget en ny . Hvor får man kjøpt brytere/rele som kan brukes til slikt? (ikke akkurat båt-relatert dette, men jeg tar sjansen.)

Suuupert! Hadde egentlig ikke tenkt denne muligheten!! (Etter mange år med båt på henger!)

Etter å ha SLITT med sveiving av tung båt opp på henger, er dette en kjempeidé!!

Har et par 12volts winsjer liggende. Skal prøve dette ved første anledning, men vil vel satse på en kasteblokk i tillegg!

Strømforsyning?? Tjaa.. et bilbatteri + jeg har jo et 2kW bensinagregat som jeg gjerne starter opp for tilleggsstrøm...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 2 år senere...

Helt topp å få litt oppdatert info på dette tema.

Vil tro det er flere enn meg som kunne tenke seg å slippe

sveiva på båthengeren.

Prisen for å kjøpe seg fri fra sveiva har jo som det blir sagt, gått

ned - spørsmålet er jo hva som er kvalitet og hva som er bortkastede

penger ... Derfor synes jeg det er meget flott å få tilbakemeldinger fra dere på

hva som faktisk fungerer over tid.

Håper på flere innlegg :yesnod:

• 11 måneder senere...
  • 2 år senere...

Så har det gått et par år til og nå er det jeg som vurderer en vinsj på båthengeren Jula har denne som virker å være sånn passe kraftig, men ser ikke om det er utkjøring på den? Båten er 24 fot, 800kg med 250 kg motor med 200 liter drivstoff og utstyr.. Blir fort litt kilo...

men greier folk å montere elektrisk vinsj samtidig som den manuelle er til stede?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Det skrytes av at slike små vinsjer kan trekke flere tonn! :nonod:

Men det opplyses lite om hvor mye de LØFTER på enkel wire.

Vekt, trekkvinkel og friksjon mot underlaget bestemmer hvor mye trekkraft du trenger!

Erfarte dette sjøl med de gamle gummirullene jeg hadde på hengeren. Vinsjen karte ikke å dra, selv med dobbel wire og kasteblokk.

Etter at jeg dreide nye ruller i POM (en slags hard nylon) ble det fart på sakene. nå drar jeg opp båten på enkel wire :smash::yesnod:

Tidligere måtte jeg sogar bruke vinsj og et sinrikt taljesystem for å få båten AV hengeren.

NÅ ruller den av uten hjelp.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...