roped Startet 15.Februar.2006 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2006 Har noen et godt forslag til vinsj og strømforsyning til den for og få båten opp på båthengeren? Båten veier ca 1100 kg Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 15.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2006 Sjekk denne: http://www.purepolaris.com/Listing.aspx?De...922B50A8AC7C42D ups... det va en lang link gode vinsjer er det uansett Sitér dette innlegget Link to post
roped Svart 15.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2006 Takk for det Jamo. Vet du om det finnes noen enkel måte og få strøm fra bilen eller andre metoder? Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 15.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2006 Du må nok koble direkte på batteriet på bilen, går nok litt strøm her ja Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 16.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2006 Biltema har denne: Elvinsj, 12 V (15-360) For fast montering på motorkjøretøy, tilhengere, båthengere etc. 599,00 kr Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 16.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2006 Biltema har denne: Elvinsj, 12 V (15-360) For fast montering på motorkjøretøy, tilhengere, båthengere etc. 599,00 kr Obs Obs på denne vinsjen er det kun elektrisk innkjøring, ut må vinsjen fristilles. Den er heller ikke tett og tåler ikke fuktighet. Kvalitet koster….. Sitér dette innlegget Link to post
roped Svart 17.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2006 (redigert) Vel vel, om det ikke er interressant eller om viten om dette er dårlig, så har jeg sjekket en del rundt dette med el. vinsj for og få båten enkelt opp på hemgeren. Her var det mye rart, og mye dårlige vinsjer. Noen går bare en vei, og andre er for dårlige og veldig dyre. På nettsalg.com fant jeg et bra utvalg av vinsjer til meget gunstige priser. Nå gjenstår det bare og prøve og se om det ble en god investering. Jeg kommer tilbake med resultatet når isen har gått. Redigert 17.Februar.2006 av roped (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 17.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2006 Har du sett på Clas Ohlson sin vinsj, trur den skal vere "tett"? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
roped Svart 17.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2006 Mulig den er bra Sinten, men jeg tror at den er i minste laget for min båt. Jeg prøvde en vinsj som satt på en Polaris ATV som sulle trekke 1100 kg men jeg var ikke særlig overbevist når vi prøvde og trekke ATV`n i oppoverbakke, den veier 400 kg. Sitér dette innlegget Link to post
langbein Svart 18.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2006 Jeg har testet Biltema sin vinsj på en båt med totalvekt på ca. 800 kg og det var noe for tung for vinsjen. Nå har jeg skaffet meg en tilsvarende som Clas Ohlsons og den går det veldig bra med. Har laget en syrefast plate som vinsjen festes på som er lett og ta av på hengeren når den ikke brukes, anbefales pga. funktighet /tyveri etc. Jeg har montert ett bilbatteri på hengeren i en batteri kasse. Og det fungerte bra i fjor sommer, var mange turer på sjøen. Ladet opp batteriet kun 1 gang. Sen høsten så kjøpte jeg ett lite solcelle panel som jeg festet på lokket til batteri kassen. Etter målingene jeg har gjort, så klarer det lille solcelle panelet vedlikeholdslade batteriet. Ofte er båthengeren for bak tunge og dermed blir det ikke noe problem med å feste ett bilbatteri på hengeren. Det er mine erfaringer. Sitér dette innlegget Båtlivet er herlig. Link to post
Arvid_A Svart 18.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2006 Nå har jeg skaffet meg en tilsvarende som Clas Ohlsons og den går det veldig bra med. Jeg har montert ett bilbatteri på hengeren i en batteri kasse. Smart opplegg!- men du sier "tilsvarende som Clas Ohlsons" - betyr det at det er et annet fabrikat, eller er det den samme som CO forhandler (varenr.: 30-9253 til kr. 598,-)? Sitér dette innlegget Link to post
roped Svart 18.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2006 Det var godt og høre. Da har jeg antagelig valgt rett vinsj. Solcelle var et fint tips. Sitér dette innlegget Link to post
ojh9000 Svart 18.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2006 Smart opplegg! - men du sier "tilsvarende som Clas Ohlsons" - betyr det at det er et annet fabrikat, eller er det den samme som CO forhandler (varenr.: 30-9253 til kr. 598,-)? Jeg har en slik vinsj på min firehjuling. Men bryterkontrollen har gått istykker,.... er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få laget en ny . Hvor får man kjøpt brytere/rele som kan brukes til slikt? (ikke akkurat båt-relatert dette, men jeg tar sjansen.) Sitér dette innlegget Link to post
langbein Svart 18.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2006 Min er av en annen fabrikat, skal sjekk navnet imorgen. Min kostet ca. kr 1.000,-. Ligner veldig på denne til Clas Ohlson. Skal sjekke tekn. info vedr. min vinsj. Kommer tilbake på det. Sitér dette innlegget Båtlivet er herlig. Link to post
citroen Svart 19.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2006 Jeg brukte en winch av Biltematype til 599,- på en 1000 kg båt. Men jeg kjøpte en kasteblokk fra Clas Ohlson art.nr.30-6392. Da dro den båten opp på hengeren uten problem og med en hastighet som gjorde at det gikk an å ha full kontroll på hvordan båten la seg på rullene. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 (redigert) Suuupert! Hadde egentlig ikke tenkt denne muligheten!! (Etter mange år med båt på henger!) Etter å ha SLITT med sveiving av tung båt opp på henger, er dette en kjempeidé!! Har et par 12volts winsjer liggende. Skal prøve dette ved første anledning, men vil vel satse på en kasteblokk i tillegg! Strømforsyning?? Tjaa.. et bilbatteri + jeg har jo et 2kW bensinagregat som jeg gjerne starter opp for tilleggsstrøm... Redigert 20.Februar.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gizmo Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Hei Tar fram denne tråden igjen, og håper at både de som deltok i diskusjonen den gang, og nye debatanter kan oppdatere sine erfaringer. Jeg er akkurat der nå, at jeg vurderer hvilken vinsj jeg skal satse på til min båthenger. Har båt på 21fot, som sansynligvis veier ca 1200Kg når den skal i vogna ... Sitér dette innlegget Link to post
langbein Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Løsningen min har fungert uten problemer. Ser at vinsjen har falt i pris så kanskje man skal vurdere litt kraftigere vinsj en nødvendig. Spesielt hvis utkjøringsrampen er veldig bratt, som jeg har erfart par steder. Sitér dette innlegget Båtlivet er herlig. Link to post
Sinten Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Bra utvalg i vinsj og tilbehør i ulike storleikar på larsenvinsj.no. Me kjøpte vinsj til traktoren der, trur den heiter GEW-8000-S eller noko slikt, den trekker til seg det meste Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Mouche Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Har kjøpt meg en Warn vinsj montert på hengeren. Båten veier ca 900kg og det er bare en drøm å trykke på en knapp og se båten bli dratt opp påhengeren uten den minste anstrengelse. Vinsjen kostet litt, men siden jeg også kjøpte ny båt/motor og henger så ble det en pølse i slakertide - anbefales! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gizmo Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Helt topp å få litt oppdatert info på dette tema. Vil tro det er flere enn meg som kunne tenke seg å slippe sveiva på båthengeren. Prisen for å kjøpe seg fri fra sveiva har jo som det blir sagt, gått ned - spørsmålet er jo hva som er kvalitet og hva som er bortkastede penger ... Derfor synes jeg det er meget flott å få tilbakemeldinger fra dere på hva som faktisk fungerer over tid. Håper på flere innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Nor-Oles Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Hei. Tar opp tråden igjen. Noen som har erfaring med denne, 1.1 DF3500P - 12volt. FAnt den på http://www.larsenvinsj.no/ Larsensvinsj Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Så har det gått et par år til og nå er det jeg som vurderer en vinsj på båthengeren Jula har denne som virker å være sånn passe kraftig, men ser ikke om det er utkjøring på den? Båten er 24 fot, 800kg med 250 kg motor med 200 liter drivstoff og utstyr.. Blir fort litt kilo... men greier folk å montere elektrisk vinsj samtidig som den manuelle er til stede? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Marwin Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) Det skrytes av at slike små vinsjer kan trekke flere tonn! Men det opplyses lite om hvor mye de LØFTER på enkel wire. Vekt, trekkvinkel og friksjon mot underlaget bestemmer hvor mye trekkraft du trenger! Erfarte dette sjøl med de gamle gummirullene jeg hadde på hengeren. Vinsjen karte ikke å dra, selv med dobbel wire og kasteblokk. Etter at jeg dreide nye ruller i POM (en slags hard nylon) ble det fart på sakene. nå drar jeg opp båten på enkel wire Tidligere måtte jeg sogar bruke vinsj og et sinrikt taljesystem for å få båten AV hengeren. NÅ ruller den av uten hjelp. Redigert 24.April.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.