Jump to content

Båten er eldre!!


eysteind

Recommended Posts

Var å hentet min nyinnkjøpte Sollux 24 i Måløy fredags natt og køyrde den inn fjorden på natta, fin tur.

 

Er kjempefornøgd med båt og motor. utrulig retningsstabil og god sjøbåt som har bra fart med liten motor.

 

Fikk opplyst at båt/motor er 87mod. ( det var pga. at den var såpass ny eg kjøpte båten til den pris)

 

Dagen etter såg eg gjennom båten og fant et motorkort.

Der stod det at motoren var kjøpt i mai 1986. Navnet på tidlegare eigar stod også opplyst.

Var litt betenkt og ringte tidlegare eigar idag, en nermere 80 år gammel mann :cryin:.

 

En hyggelig kar som fortalde at han kjøpte båten brukt som halvfabrikata i 1983.

Årstallet på båten eller navnet på tidlegare eigar husket han ikkje. :cheers:

 

Kjøpte båten for 150.000 i den tru at både motor og båt var frå 1987. Dette står også i kontrakten. Vi brukte også megler. En båt frå sannsynleg tidleg 1980tallet er sjølvsagt ikkje så ettertraktet og så dyr som en 87 modell. Motor er en 86 modell slik at denne vart montert i båten seinare. Det stod først en marnisert bilmotor i båten.

 

Liker  båten alt for godt til å heve kjøpet, men dersom eg ikkje får prisavslag, vil eg få en mykje nyare tilsvarande båt til samme pris.

 

 

Så til spørsmålet: Kva ville vert realistisk a få tilbakebetalt?

 

Sommersesongen er forlengst begynnt og dette er andre båten eg har kjøpt og har fått feil opplysninger om. (fikk akkuratt heva kjøpet på en båt som hadde defekt motor...)

Link to post
Share on other sites

Ser på andre nettsider at prisne varierer en god del.  87 modeller kan du få for 150.000, og 82 modeller ligger ute for salg helt ned til 109.000. Jeg ville nok tatt sikte på at prisavslaget skal være litt høyere enn det Kito foreslår. Ville gått ut med omkring 25.000, da det ligger en 1985 modell på Autodb.no til 130.000, med Perkins diesel som er et bra alternativ.

 

Lykke til!!!!

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Dette var triste greier, både for selger og kjøper.  I utgangspunktet må man vel gå ut fra at han ikke med overlegg har prøvd å føre deg bak lyset.  Men så lenge selger har kontraktfesta årsmodell på båt/motor, sitter han i saksa.  I slike tilfeller har han et s.k. objektivt ansvar, selv om han i sin tid har fått feil opplysninger ved kjøp, vil han stå ansvarlig overfor deg.  

 

Når det gjelder motoren, betyr nok ikke et år eller to så mye for prisen, men at alderen på båten avviker med minimum 5 år er mer trasig.  Er enig i at en prisreduksjon på 20-25.000 vil være på sin plass.  Dersom du ikke kommer noen vei med forhandlinger, er forliksrådet neste skritt.  Du kan selvsagt involvere advokat, men dette koster penger, en forliksklage kan du skrive selv, og da får du i alle fall prøvd saken for ca 700 kr...

 

Får håpe dette ikke ødelegger ferien, og gleden over å ha fått "ny" båt.  Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende tilfelle da jeg solgte en båt. Jeg oppga motoren til å være -78 modell da importøren hadde sagt det til meg ut fra motorens serienummer. Kjøper kontaktet samme importør og fikk oppgitt -75 modell (som viste seg å være riktig!). Salget foregikk gjennom megler og han foreslo et par tusen i avslag, selv om en så relativt liten feil ikke hadde noen særlig betydning, og dette ble akseptert av kjøper.

 

Uansett hvor stor betydning det har i praksis at selger oppgir feil årsmodell så SKAL det medføre prisavslag som monner. Noen beløp er nevnt her og de ser for meg ut som rimelig fornuftige.

 

Uansett gi oss et vink om hvordan der går.............

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...