Jump to content

Høcom VHF, telefonrør gåent?


Ludde

Recommended Posts

Jeg har en Høcom Famita 500 i båten min. Dette er en eldre modell, men helt grei. Har loddet på nye plugger på antennekabelen, og tenkte at nå er det bare velstand. Kallte opp Tjøme Radio, og det var helt stille. Ringte opp, og fikk bekreftet at de ikke ahdde hørt noe. Tjøme Radio kallte så opp meg, og ble motatt sterkt og klart. Mine oppkall kunne de bare høre vagt.

 

Regner med at det er telefonrøret som ikke funker helt? Har noen vært borti noe av det samme? Noen som vet hvor jeg kan få testet dette, og dersom det er gåent, kan jeg bruke hvilken som helst mikrofon, eller er det noe gammelt å få tak i noe sted?

 

Det ble mange spørsmål på en gang, og håper noen der ute kan hjelpe meg.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ikke for å skremme, men det kan jo være senderdelen i apparatet som er "syk"? Og er du sikker på at loddingen din i forbindelse med antennen er blitt 100% bra? Det skal ikke så mye til for at du hører Tjøme radio som sender fra en høy mast, men er det problemer med antennen/antennekabelen/antennepluggene dine, er det ikke store effekten som går ut på luften fra deg. Men selvfølgelig kan det være mikrofonen din.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

 

Skal sies at tanken har slått meg, men med stor tro på egen ferdighet, tenkte jeg at det sikkert er elektronikken som svikter. Ser ikke bort fra at det kan være apparatet også, og har sendt en forespørsel til et par selskaper som muligens kan hjelpe meg. Ser at det har vært loddet i mikrofondelen av røret tidligere, så detbar det som måtte være med hjem.

 

Skal også klippe ledningene og lodde en gang til så får vi se. Skal forresten skjermingen komme i kontakt med pluggen eller ikke?

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

 

Ser at det har vært loddet i mikrofondelen av røret tidligere, så detbar det som måtte være med hjem.

Da er det jo håp at det kun er mikrofonen.

Skal også klippe ledningene og lodde en gang til så får vi se. Skal forresten skjermingen komme i kontakt med pluggen eller ikke?

Er det antennekabelen du mener, så skal den så absolutt det, både på apparatsiden og antennesiden (dersom det er plugg der også). Dersom du ikke har kontakt, stemmer symptomene med bra mottaking og minimal sendeeffekt helt på en prikk. Håper ikke utgangstrinnet på senderen din i så tilfelle er blåst.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker, det er slik det er satt sammen også, med plugg i begge ender. Kan jo tenkes at ikke denne kontakten er god nok allikevel? Jeg tar det fra hverandre igjen, og gjør et nytt forsøk. Er noe gått i filler, så får vi se hva som kan gjøres med det, som alternativ til å løpe og kjøpe....

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Fortsatt ikke noe endelig svar på om denne er moden for kassering, men mye annen infor som kanskje kan komme til nytte for andre Høcom eiere.

 

Høcom Famita 500 er produsert av Nyhun Dengio i Japan og typegodkjent under dette navnet.  Service og reparasjoner på apparatene gjøres sannsynligvis best hos ASk Elektronikk i Bergen, da disse kjøpte opp hele delelageret fra Høcom i sin tid.

 

Dersom du holder til på Østlandet, kan du kontakte Tel-Rad AS i Fredrikstad. De tar en test av apparatet, og gjør enkelte reparasjoner. En test koster kr. 150,- Det enkleste er å teste spenningen i senderdelen, som skal være 4,5-5 Amp dersom alt er i orden.

 

Disse apparatene er såpass bra at de kan påkostes kr. 800,- - 1.000,-, sier de som kan dette.

 

Håper dette er til hjelp for noen, og venter spent på dommen over mitt eget apparat.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Ja , spesialisten sa så. Jeg er ikke i stand til å vurdere om dette er helt på viddene eller fornuftig, og ikke vet jeg hvor dette skal måles heller. Jeg svarte bare javel, og forsøkte å høres intelligent ut.

 

Dersom du vet noe om dette så opplys oss!!!!

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Ja , spesialisten sa så. Jeg er ikke i stand til å vurdere om dette er helt på viddene eller fornuftig, og ikke vet jeg hvor dette skal måles heller. Jeg svarte bare javel, og forsøkte å høres intelligent ut.

 

Dersom du vet noe om dette så opplys oss!!!!

 

Hei Ludde,

 

Det er såvisst ikke min mening å være nesevis eller frekk, men opplysningen klinger omtrent som at man trenger 1 meter poteter for å ha nok til middag.

 

Spenning måles i volt, ikke i ampere. Å måle spenningen på utgangstrinnet kan forsåvidt være OK, men hvis problemene skyldes dårlig kontakt i antennekretsen / -kabelen, så er ikke måleresultatet mye å bli klok på.

 

Det enkleste for en som ikke er spesielt radiokyndig vil trolig være å finne tak i en som driver med f.eks amatørradio eller en reparatør som er villig til å låne bort et SWR-meter, eller et annet instrument som indikerer antennestrøm. Det kobles rett inn i antennekabelen  -   vanligvis med standard PL-259-kontakter  -  og forteller enkelt å greit om antennen "trekker effekt" og hva den eventuelt sender tilbake av stående bølger.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Heisann Poseidon

 

Jeg oppfattet deg ikke hverken som nesevis eller frekk. Sanheten er at dette har jeg minimalt greie på, så derfor overlater jeg dette til mine nye venner hos Tel-Rad. De skal måle ut apparatet for å se om det er her feilen ligger, eller om jeg må bite hodet av all skam, og lodde antennekontaktene på nytt.

 

Uansett ordner det seg sikkert.

 

Riktig god sommer

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Er vel selv omtrent på ditt nivå, Ludde. Greide å dra av antenne pluggen i høst da båten skulle i opplagg. Igår var dagen da pluggen skulle på igjen. Etter endt lodding fyrte jeg igang min gamle Sailor (samme som Poseidon har) og testet mot Farsund Radio. "Read you loud and clear" var tilbakemeldingen.

 

Så det går an, selv for oss ukyndige......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei Rolf

 

Klart det går an. Jeg har snakket med elektronikkguttene, og mitt apparat hadde dårlig modulasjon sa han. Bytte av noen transistorer burde gjøre susen, og han trodde at antenneloddingen min også var helt grei.

 

Dette bekrefter vel det gamle ordtaket "Blind høne finner også korn"

 

En riktig god sommer til deg.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...