Jump to content

Behandling av ny mahogny


Sabrina

Recommended Posts

Her er det like mange meninger som det er båtfolk...

 

Personlig så foretrekker jeg olje. Slipper da problemet med flassing, samt at jeg synes det gir en fin glød. Andre igjen synes lakk er mye penere...

 

Dersom du skal lakke:

Puss treverket (ikke for fint papir - da legger lakken seg som en hinne på utsiden) og avfett. Bruk klarlakk og tynn ut denne til 50 % med white spirit. Lakk, vent og puss forsiktig med fint papir - avfett. Gjenta dette, men nå med 25 % white spirit.  Så tar du neste lag med ren klarlakk. Legg 6 - 7 lag med klarlakk. Avslutt med 1 lag matt lakk.

Husk at pussejobben er den absolutt viktigste - samt at du tynner ut de første strøkene med lakk. Da får du et meget bra resultat - samt at du bør slippe problemet med flassing.

Puss forsiktig ned litt hvert år, avfett og legg på 2 nye lag med lakk.

Da skulle du få en pen dør!

 

Men som sagt: Her kan du få 100 forskjellige svar...

Link to post
Share on other sites

Er prinsippielt enig med Lijanka. Men jeg ville mettet treverket først med Owatrol D1 eller Jotun Clipper 1. Med mette menes til treverket ikke suger mer, opptil 15-20 strøk vått-i-vått. Svenskene sverger til kaldpresset linolje, men det er som regel vanskelig å skaffe av god kvalitet i Norge. Bruk for all del ikke kokt linolje til impregnering. Lakk eller olje til slutt er smak og behag. Lakk har hardere overflate og tåler mer mekanisk påkjenning enn olje.

 

Mer infof. finner du på:

http://www.owatrol.com/

http://www.jotun.no under båtpuss og trebåt.

http://www.cmbweb.no/FAQ.htm

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Begge svarene er i og for seg fornuftige men jeg begriper ikke hvorfor du skal bruke matt lakk på sisite strøk, Blankt beskytter best og det mener jeg er helt udiskutabelt. Dete da det reflekterer uv strålining som vel er trevirkets verste fiende. Itillegg til de råd du har fått og må vurdere må du bruke mahogny beis før noen annen behandling, jotun og hempel har dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Begge svarene er i og for seg fornuftige men jeg begriper ikke hvorfor du skal bruke matt lakk på sisite strøk, Blankt beskytter best og det mener jeg er helt udiskutabelt.

Skal ikke krangle med deg om dette  :wink:

Det går på smak og behag. Veldig mange (inkl. meg) synes det kan bli litt "vel blankt" og

vil derfor matte ned overflaten noe. Nettopp pga av refleksjon...

Men som kjent - smaken er som baken.

 

Sabrina bør eventuelt prøve og se først med alle lagene med klarlakk.

Dersom dette synes å bli for blankt... legg på 1 lag med matt lakk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...