Jump to content

Demontering av aksling/flens


HJ

Recommended Posts

Hei.

 

Vi har en 33 fots trebåt som nå slurer på koblingen som akslingen kommer inn på. Det er 4 stk. "umbraco" skruer som sitter skrudd inn mot akslingen for liksom å klemme, men det hjelper ikke å stramme disse.

 

Mitt første spørsmål er derfor:

 

Sitter det en kile inne i denne hylsen ? Vi har tenkt å demontere denne, men må ha den opp på land for å få trekt akslingen bakover.

 

Mitt andre spørsmål er følgende:

 

Er det noe spes. vi må tenke på ved å løsne  på akslingen, er det vanskelig, og mye jobb  ?

 

HJ

Link to post
Share on other sites

Hei HJ

 

Når du skriver at den "slurer på koblingen som akslingen kommer inn på", så forstår jeg det slik at du allerede har fastslått at det er flensen som vrir seg på akslingen?

 

Hvis det er tilfellet, og du har 4 settskruer som det ikke hjelper å stramme  -  da ville jeg også ha sett etter om flensen kan ha forskjøvet seg i lengderetningen? Slike skruer skal nemlig entre i noen små fordypninger i akslingen for å blokkere ordentlig mot rotasjon.

 

Hvis skruenen ikke kommer ned i disse fordypningene  -  fordi flensen har forskjøvet seg  -  da har du bare skruepresset mot selve den glatte akslingsflaten, og det er for lite.

 

- - -

 

Det hender også at slike settskruer kombineres med kile i kilspor, men hvis du prøver med stramme skruer og flensen slurer når du kobler inn propellen  -  da må du regne med å høre ganske meget rabalder pga kilen/kilsporet/settskruene .....

 

- - - -

 

Det pleier ikke være noen stor sak å trekke akslingen litt ut, men det kommer selvfølgelig an på rorarrangementet. For hvis propellen kommer i konflikt med roret straks akslingen beveges, da må du også regne med å løse ned roret.

 

Men hvordan er muligheten for å lure akslingen litt akterover mens båten ligger i sjøen? Kanskje får du lirke og vri nok til at settskruene finner tilbake i sine originale hull i akslingen?

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Joda, vi kan sikkert dra akslingen en 10 - 15 cm bakover før den tar i roret.

 

Vil det ikke oppstå lekkasjer ?  

 

Hvis vi fjernet styre/truste-lageret, er det da bare å dra rett ut, eller må vi da løsne på noe mere. ?

 

Er akslingshuset bak konisk, slik at vi må skru det av, eller går akslingen rett igjennom hele systemet.

 

Tror at det er kile-system på denne, da det ikke ser ut som om akslingen har forflyttet seg i lengderetning.

Link to post
Share on other sites

HJ

 

Det er vanskelig å bli helt konkret så lenge jeg ikke kjenner det opplegget du har ombord. Men hvis du f.eks kan få lagt ut noen bilder så blir det enklere.

 

Jeg skal allikevel forsøke å ta spørsmålene dine i rekkefølge:

 

Risikoen for lekkasjer skulle være forholdsvis liten. Akslingen har samme diameter hele veien og dermed fungerer tetningsområdene som de skal. Litt "svetting" må du allikevel regne med siden du forskyver akslingen i forhold til hvor den har "gått seg til". Men hvis du er engstelig for at noe allikevel skulle gå galt, så kan det være en grei sikkerhetsforanstaltning å gjøre jobben et sted hvor dybden er begrenset  -  gjerne hvor det er så grunt at båten blir stående på bunnen før den er kommet så langt ned at du får vannskader ombord .....

 

Trustlageret vil vanligvis være dobbeltvirkende, slik at det truster både på forover og akterover. Det burde gå an å løse trustlageret slik at akslingen kan forskyves. (Men hvis du f.eks. har en SABB, da truster den i propellhodet og det er helt anderledes).

 

Jeg har ikke helt klart for meg hva du mener med "akslinghuset". Men hvis du tenker på den aktre pakkboksen, så skulle der ikke være noe konisk. Som tidligere nevnt er det vanlige at propellakselen har samme diameter hele veien gjennom hylsen  -  slik at den skulle la seg forskyve i lengderetningen, og trekke helt ut om det skulle bli nødvendig.

 

Akslingen vil i verste fall kunne forskyve seg i lengderetningen selv om den er utstyrt med kile og spor. Men da burde du se tegn på at en slik forskyvning har skjedd; kanter, skitt, filemerker, elller lignende.

 

Men jeg kommer for sikkerhets skyld enda en gang tilbake til utgangspunktet: er du virkelig HELT 100% sikker på at det er flensen som roterer på akslingen?????

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, det er helt sikkert at den slurer der. Vi ser det tydelig, og har også klart å dreie propellen rundt, mens vi har holdt igjen flensen.

 

Det er en Ford - 68 Hk - 4 -syl diesel som sitter på den.

 

Vi har bestemt oss for å gjøre et forsøk med å la den ligge på vannet, og dra akslingen 10 - 15 cm. bakover, så får vi se hvordan det går.........     :cool:

 

Takker for tipsene så langt.

 

HJ!

Link to post
Share on other sites

HJ

 

Et spørsmål: Har du hatt umbrakoskruene helt ute? Hvordan ser de ut i "spissen"?

 

Slike skruer lages nemlig vanligvis med en spiss som skal treffe i en fordypning/utboring i akslingen.

 

Hvis akslingen sviver fritt inne i flensen så tyder alt på at skruene ikke står som de skal, at de ikke treffer i utboringene sine, eller at de har utvidet utboringene til å bli spor som går rundt hele omkretsen av akslingen.

 

Har du muligheten for å ta skruene ut, vri og vende på akslingen i flensen, for å "lete" etter fordypningene?

 

Som en nødreparasjon kan du jo også finne en bor som er litt mindre enn innerdiameteren på gjengene, for så å bore deg et stykke inn i akslingen for å lage nye fordypninger. Men sørg isåfall for at skruene spisses slik at de passer i de nye hullene du lager.

 

Pass også på å låse skruene godt når du er ferdig, slik at de ikke vibrerer seg løs igjen og starter den samme elendigheten en gang til....

 

Lykke til med jobben!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Om det er kilespor, høres det rart ut akslingen slurer! Kilen's oppgave er nettopp å hindre det, settskruenes oppgave er å hindre akslingen i å bli dratt ut av flensen. Tror det er normalt at kilesporet er laget slik at det vender ut mot enden av akslingen, altså mot flensen som sitter på gearkassa, for at kilen ikke skal kunne ramle ut. (at kilen har blitt kuttet, tviler jeg på)

 

Med fare for å male fanden på veggen  :wink:  Du har vel ikke vært så uheldig at akslingen har brukket inni flensen? Selv om akslingen i utgangspunktet er veldig sterk, kan trøtthetsbrudd oppstå. Særlig om motor + aksling ikke er godt rettet opp mot hverandre. Har vært borte i det på annet maskineri. Bruddet ble så "rent" at man ikke oppdaget det med det blotte øye, før maskin ble satt igang.

 

Men, jeg håper og tror at ditt problem er mindre alvorlig.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, nå er klokke 0040, og vi er akkurat ferdige med arbeidet. Vi fikk dratt akslingen såpass bakover ( mens båten var i vannet ) at vi fikk løsnet hylsen. Det var ingen kile der. Det har kun vært settskruer som har vært skrudd ned i spor/fordypninger i akslingen. Disse fordypningene var nesten slitt helt bort.

 

Vi fikk drillet opp hullene igjen, og satt i nye settskruer med locktite. Testet, og det ser ut som om dette sitter.

 

Takker for alle tips.

 

HJ!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...