Jump to content

*ADVARSEL* manger du CE-merking på halvfabrikat?

M/Y INA II

Recommended Posts

Amnesti fra Sjøfartsdir for halvfabrikater og 5 års regel

Har akkurat oppdaget at jeg må sende inn søknad fortere en ... fristen er 26 februar då

Dette gjelder prosjekter der båten er levert halvferdig fra fabrikk se http://www.sjofartsdir.no

Innen 26 feb 06 gis det fritak fra CE-merking forutsatt at fartøyet ikke overdras til ny eier innen en 5 års periode.

Jeg tolker det slik at har du ikke CE merket på din båt og den er halvfabrikat nyere enn 1996 må den CE merkets før du kan bruke/selge den vider.

SLUTT PÅ 5 års regel

Redigert av Ingar (see edit history)

Amnesti fra Sjøfartsdir for halvfabrikater og 5 års regel

Har akkurat oppdaget at jeg må sende inn søknad fortere en ... fristen er 26 februar då

Dette gjelder prosjekter der båten er levert halvferdig fra fabrikk se http://www.sjofartsdir.no

Innen 26 feb 06 gis det fritak fra CE-merking forutsatt at fartøyet ikke overdras til ny eier innen en 5 års periode.

Jeg tolker det slik at har du ikke CE merket på din båt og den er halvfabrikat nyere enn 1996 må den CE merkets før du kan bruke/selge den vider.

SLUTT PÅ 5 års regel

Det er vel i såfåll nyere enn 1998 modeller det gjelder?? CE- ble krav i -98, ikke -96.

Antar at det ner en del som har kjøpt båter i alt fra halv til 3/4 fabrikat og kjørt hjem på egen kjøl.

Sakser derfor litt fra meldingen fra Sjøfartsdirektoratet:

Endring i tolkning av direktivet - krav til CE-merking

I det 14ende RCD ADCO møtet i mai 2005 ble det avklart at halvfabrikat av typen ”sail-aways” eller tett båt som tas hjem på kjøl for ferdigstilling, skal være CE-merket fra leverandøren, dvs. at det ikke kan defineres som selvbygg. Dette er begrunnet med at det finner sted en leveranse fra en profesjonell og at fartøyet kan seiles. Fartøy som kan seiles skal tilfredsstille alle relevante krav og skal CE-merkes av leverandøren før seilas. Det ble samtidig fra kommisjonens leder gitt uttrykk for at selvbygget båt måtte defineres som fartøy bygget av eier/bruker ut fra råmaterialer, dvs. helt fra grunnen. Myndighetene støttet opp om denne tolkning. Konsekvensen er at halvfabrikat ikke lenger kan anses som selvbygd båt som faller inn under 5-årsregelen.

Hva dette innebærer i praksis står for meg som uklart.

Spøsmål kan være om leverandør må ettersende CE-merking?

Jo det var sikkert nyere enn 98, men poenget er at amnestiet varer berre frem til 26 februar, etter dette MÅ båter CE merkes.

Fabrikanten orner dette. med det hjelper ikke å vente 5 år heretter. Prosjeter der du bygger båten het fra bunn av, støper skrog selv osv har fortsatt 5 års regel.

Jeg tolker også det slik at det har tilbakevirkende kraft til båter bygget tilbake til -98, selv om den har byttet eier. Iallefall har en her mulighet til å fjærne den usikkerheten.

Redigert av M/Y INA II (see edit history)

Hmmm, dette må vel være en av de få gangene noe har fått tilbakevirkende kraft, Worse?

Tror Båtmagasinet kommer med mer i denne saken i neste nr.....

Ellers skal vi her ha tungen beint i munnen, da de i sjøfartsdirektoratet som jobber med dette er gutter som er så firkantet at det hyler...

Har du en slik selvbygget båt i en eller annen utgave fra etter datoen som er nevnt i pressemeldingen og er usikker på om du har "papirene i orden", send søknad før datoen går ut neste helg, da har du gardert deg....

Ellers lurer jeg på om ikke en skarpskodd advokat kunne ha funnet en god inntektskilde her ved å gå disse "guttene" nøye etter i sømmene......?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Har snakket med Lasse Karlsen Avdelingsleder i Sjøfartsdirektoratet og følgende gjelder:

Forutsetningen er at ferdigstillelsen av halvfabrikatet er levert til ”selvbygger” før 1.1.2006 og at det finnes en erklæring fra leverandøren av halvfabrikatet iht. forskriftens vedlegg 3. Denne avgjørelse er tatt i samråd med det svenske Sjöfartsverket.

Det er forstsatt 5 års regelen som gjelder. (Jeg har erklæring fra leverandør. ref vedlegg 3)

Se denne side: http://www.sjofartsdir.no/3495.html

Mvh

Fast Born

Performance 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...