Jump to content

Justering av kompass


agun

Recommended Posts

Hei! Har montert kompass på flybrigde, og det viser feil, grunnet nærvær av div. annet utstyr. Kompasset har to justeringsskurer - en nede og en til høyre. Vha disse skal man kunne justere kompasset slik at det viser riktig. Men hvordan gjøres det? Jeg har prøvd å skru litt i begge retninger på skruene, men klarer ikke å få rett visning. Noen tips? Kompasset er av typen Ritchie.

Link to post
Share on other sites

Hei Agun,

 

Du er dumpet bort i et velkjent problem   :cool:

 

Det første du bør gjøre er å finne ut hva som lager deviasjonen. For hvis det er noe som endrer seg, f.eks høyttalere, viskermotorer, radioutstyr, antenner  -  da har du egentlig små muligheter for å gjøre noe.

 

Hvis deviasjonen derimot skyldes faste magnetfelt ombord, fra stillestående og passive kilder, da er situasjonen lysere ....

 

Jeg har forklart hovedprinsippene tidligere, og der finnes også rikelig med litteratur om tema, men kort fortalt så må du ta ut noen rettvisende kurser i kartet. Velge deg lett kjennelige holmer, lykter, faste staker eller andre objekter som du kan bruke til å sikte over.

 

En kurs må være mest mulig rett nord/sør og en annen mest mulig øst/vest.

 

Så seiler du nordover på nord/sør-siktelinjen mens du forsøker å justere inn kompasset ved hjelp av nord/sør-skruen (tverrskipsskruen). Hold stødig kurs og forsøk deg litt frem, med en UMAGNETISK skrutrekker (og hold mobiltelefonen langt borte...)

 

Deretter seiler du sørover på samme linjen og sjekker resultatet. Sannsynligvis er du litt utav og du bør justere litt tilbake slik at du får en gyllen middelvei mellom deviasjonen på nordlig kurs og på sørlig kurs.

 

Når dette er gjort et par ganger går du over til øst/vest og gjentar akkurat det samme, mens du justerer på øst/vest-skruen (langskipsskruen).

 

Til slutt sjekker du nord/sør igjen, og forhåpentlig har den ikke forandret seg alt for meget ....

 

Men husk igjen: du kan ikke kompensere bevegelige felt  -  så du må først forsøke å identifisere synderne.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette har ikke direkte noe å gjøre med utgangspunktet, men det er relatert. Spør av nysgjerrighet: Finnes det kompass som er skjermet mot magnetisk påvirkning av ting rundt? Fordyrer evt. denne skjermingen mye og er det verdt prisen? Eller ligger det i sakens natur at man kan ikke skjerme mot uønsket magnetisk påvirkning uten samtidig å fjerne det som gjør at kompasset fungerer? :cool:

 

MVH

Batdilla

Som er lei av å ikke være på vannet og som derfor har bestemt seg for å vente med lakkering av Selco'n til neste år. :wink:

Link to post
Share on other sites

.. ligger det i sakens natur at man kan ikke skjerme mot uønsket magnetisk påvirkning uten samtidig å fjerne det som gjør at kompasset fungerer? :cool:

 

Tror du er inne på noe her. Regner med det er vanskelig å skjerme bort uønsket magnetisk påvirkning uten samtidig å skjerme bort den ønskede magnetiske påvirkning (jordmagnetismen).

 

MVH

Batdilla

Som er lei av å ikke være på vannet og som derfor har bestemt seg for å vente med lakkering av Selco'n til neste år. :wink:

Fornuftig - båten må brukes mens det er sesong. Lakke kan du gjøre senere.

Sjøsetting til helgen?  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

...Sjøsetting til helgen?

Nei, det blir nok ikke så fort. Men ved å vente med lakkering har jeg ihvertfall framskyndet sjøsetting med nærmere en måned. Dobbeltbunnen er ferdig, men det gjenstår å dekke denne med topcoat og støpe fester til setene. Og så må jeg sannsynligvis ta av fenderlista slik at jeg får delt skroget og kommer til med Sikaflex. Det lekker noe helt usannsynlig langs fenderlista og inn i båten. Deretter må jeg ta et par skikkelige økter med rubbing, i og med at det ikke blir noe lakkering. Og så er det å få montert alt igjen - nå er skroget helt ribbet. Inntil jeg begynner ferien om 2 uker, har jeg bare helgene å jobbe på, ispedd en og annen fridag, så det går treeegt. Men når jeg begynner ferien den 24. bør det ikke gå mange dagene før Selco'n er klar. Og så blir det å gå på noen lange dager med Sjømannen og få den klar slik at vi kan dra på ferietur nedover Mjøsa.  :cool: Se der - da fikk vi (jeg) sporet av litt i denne tråden også.
Link to post
Share on other sites

Hovedårsaken er stålspilene i rattet - når kompasset plaseres foran rattet i siktlinjen, beveger det seg når jeg dreier på rattet. Har derfor flyttet kompasset ut til siden (ikke ideelt da det er utenfor siktlinjen) og da er forstyrrelsene borte.

 

Båten min ligger ved brygga som går nokså nøyaktig Vest-Øst. Tenkte derfor å justere Vest-Øst mens jeg ligger til kais og ta nordlinja etterpå.

 

Er det noen spesielle triks med selve justeringen (ala på skytebanen - to knepp venstre, osv.)?

Link to post
Share on other sites

Agun,

 

Et par kommentarer:

 

Korrigering av kompasset bør gjøres i fri sjø, altså ikke liggende til kai. Blant annet fordi kaien i seg selv kan inneholde mange magnetiske elementer. Tenk bare på armering, kraner, biler i nærheten, osv....

 

Av kompasstekniske årsaker er det best å ta tverrskipsjusteringen først, altså begynne med å rette kompensere for deviasjonen på nord/sør-kurser.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Servicekaien i Lundsvågen ligger nokså nøye øst/vest, mangler bare et par grader  -  er det den du har i tankene? Den er sikkert full av armeringsjern ....

Du kan jo for moro skyld sjekke hva kompasset viser om du ligger bb hhv sb til lands  :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Agun,

 

Et par kommentarer:

 

Tenk bare på armering, kraner, biler i nærheten, osv...

Av kompasstekniske årsaker er det best å ta langskipsjusteringen først, altså begynne med å rette kompensere for deviasjonen på nord/sør-kurser.

Poseidon

 

Takker for innspillene dine, var ikke klar over at armering i brygger, biler osv, ville ha innvirkning, trodde det var gjenstander innen umiddelbar rekkevidde som hadde noe å si......

 

Ja, ja så ble man litt klokere i dag også.......

 

Nei, det var ikke Lundsvågen som var stedet.......litt lenger sør....og østenfor Dynene

Link to post
Share on other sites

Agun,

 

Jo armeringen kan være ganske skummel....

 

For det første finnes den i betydelige mengder og for det andre ligger den helt stille år etter år. Dermed "tar den opp i seg" litt av jordmagnetismen og virker derfor som en uforutsigbar lokal magnet.

 

Det samme kan skje med stålbåter som vanligvis ligger samme vei til samme kai over lengre tid; de blir magnetiske og omgir seg med sitt eget lille private magnetfelt  :wink:

 

Ganske interessant tema dette  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

.

 

Det samme kan skje med stålbåter som vanligvis ligger samme vei til samme kai over lengre tid; de blir magnetiske og omgir seg med sitt eget lille private magnetfelt  :wink:

Poseidon

 

Da skjønner jeg hvorfor Poseidon er så ofte å på farten rundt i distriktet......du er redd for å ligge for lenge i ro og dermed bli en flytende kjempemagnet..... :lol:

 

Det vil vel også bety at skraphaugene til Br. Anda inneholder et aldri så lite magnetfelt?? Kanskje det er årsaken til mitt problem........  :wink:

 

Agun

Link to post
Share on other sites

.....Da skjønner jeg hvorfor Poseidon er så ofte å på farten rundt i distriktet...

...du er redd for å ligge for lenge i ro og dermed bli en flytende kjempemagnet..... :wink:

 

Hei Agun,

 

Ikke bare det, men også fordi jeg stortrives ombord  -  og fordi det er viktig å skifte vannet på propellen noenlunde regelmessig!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En liten presisering:

 

I beskrivelsen av kompasskorrigering har jeg uttrykt meg litt uheldig, men tillater meg å presisere: Når man seiler på nord/sør-kurser   -   da er det den skruen som beveger en liten magnet tverrskips som skal justeres. (altså den skruen som går på tvers av jordens magnetfelt).

 

På øst/vest-kurser er det dermed den skruen som beveger magneten i langskipsretningen som skal justeres   -   og på de kursene blir det altså også at magneten beveger seg på tvers av jordmagnetismen.

 

Ser dette noenlunde greit ut?

 

Hvis ikke, så er det bare å ta kontakt  -  jeg skal gjøre mitt beste for å hjelpe.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Etter å ha lest denne tråden i går, tok jeg en liten sjekk på egen båt.  Det var vanskelig å se helt nøyaktig hvor riktig kompasset var, men jeg mente selv at det viste ca 10 grader feil.

Sjekket også mot GPS og da var differansen mellom GPS og Kompass ca 20 grader.

 

Er GPS en god referanse å justere kompasset etter?

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Etter å ha lest denne tråden i går, tok jeg en liten sjekk på egen båt.  Det var vanskelig å se helt nøyaktig hvor riktig kompasset var, men jeg mente selv at det viste ca 10 grader feil.

Sjekket også mot GPS og da var differansen mellom GPS og Kompass ca 20 grader.

 

Er GPS en god referanse å justere kompasset etter?

 

MVH

Kito

Hei Kito,

 

To ting:

 

Du sier at kompasset viser 10 grader feil. Men den feilen består egentlig av to deler, nemlig misvisning og deviasjon. Misvisningen kan du ikke gjøre noe med, og siden jeg ikke vet hvor du holder til vet jeg heller ikke hvor stor den er. Misvisningen er forøvrig uavhengig av hvilken kurs du holder. Den delen du kan gjøre noe med er deviasjonen, for det er jo magnetisk påvirkning ombord i din egen båt. Men om den er 5 eller 10 eller 15 grader på en bestemt kurs  -  så er den noe helt annet på andre kurser. Det er derfor den må sjekkes/korrigeres i flere omganger.

 

Når du sjekker mot GPS så må du være oppmerksom på at GPS'en ikke er noe kompass som forteller hvilken vei båten styrer ("heading"). GPS'en forteller derimot hvilken retning båten beveger seg fra et sekund til det neste. Satt på spissen: hvis du driver sidevis så vil "feilen" være 90 grader og hvis du bakker er "feilen" 180 grader .....

 

Den enkleste og mest pålitelige måten å sjekke kompasset er å ta ut overettmerker i naturen, trekke en kurslinje i kartet og styre etter den kurslinjen.

 

Forstod du hva jeg forsøkte å forklare?

 

mvh

Poseidon

 

PS

Ombord hos meg ser jeg stadig 2-3-4-5 grader forskjell på GPS-"kursen" og den kurs som fremkommer fra mitt elektroniske kompass som er "garantert" til å vise max 1 grad feil.

Den forskjellen er altså i hovedsak en kombinasjon av avdrift pga vind og strømsetting.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute og sjekket mitt kompass også i går kveld, men det var ingen enkel sak.  Holdt på i to timer minst og krysset Byfjorden i Stavanger.  Nord/syd gikk greit mens øst/vest var klin umulig å komme nærmere enn 10-15 graders nøyaktighet mot plotteren. Sikkert for mye magnetfelt fra annet utstyr.  Plotteren viser god nok nøyaktighet, gitt man har litt fart som gir stødig kurs.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei Kito,

 

To ting:

 

Du sier at kompasset viser 10 grader feil. Men den feilen består egentlig av to deler, nemlig misvisning og deviasjon. Misvisningen kan du ikke gjøre noe med, og siden jeg ikke vet hvor du holder til vet jeg heller ikke hvor stor den er. Misvisningen er forøvrig uavhengig av hvilken kurs du holder. Den delen du kan gjøre noe med er deviasjonen, for det er jo magnetisk påvirkning ombord i din egen båt. Men om den er 5 eller 10 eller 15 grader på en bestemt kurs  -  så er den noe helt annet på andre kurser. Det er derfor den må sjekkes/korrigeres i flere omganger.

 

Når du sjekker mot GPS så må du være oppmerksom på at GPS'en ikke er noe kompass som forteller hvilken vei båten styrer ("heading"). GPS'en forteller derimot hvilken retning båten beveger seg fra et sekund til det neste. Satt på spissen: hvis du driver sidevis så vil "feilen" være 90 grader og hvis du bakker er "feilen" 180 grader .....

 

Den enkleste og mest pålitelige måten å sjekke kompasset er å ta ut overettmerker i naturen, trekke en kurslinje i kartet og styre etter den kurslinjen.

 

Forstod du hva jeg forsøkte å forklare?

 

mvh

Poseidon

 

PS

Ombord hos meg ser jeg stadig 2-3-4-5 grader forskjell på GPS-"kursen" og den kurs som fremkommer fra mitt elektroniske kompass som er "garantert" til å vise max 1 grad feil.

Den forskjellen er altså i hovedsak en kombinasjon av avdrift pga vind og strømsetting.

DS

Hei Poseidon,

 

"Feilen" på 10 grader fikk jeg ved å bruke to overettmerker på lang avstand, men det er noe vanskelig å verifisere helt nøyaktig da det alltid er noe uro på kompasset, selv om jeg var innerst i Oslofjorden.  Som gammel artillerioffiser er jeg ikke helt i mitt naturlige element selv om bruken av kart og kompass sitter i ryggmargen.  Jeg ville derfor tro at hvis man gikk i smult farvann i en hastighet som er stor nok til å minimere avdrift, så burde GPS'n gi en mere nøyaktig "kurs" enn den linja man prøver å seile mellom to overettmerker?

 

MVH

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon,

 

"Feilen" på 10 grader fikk jeg ved å bruke to overettmerker på lang avstand, men det er noe vanskelig å verifisere helt nøyaktig da det alltid er noe uro på kompasset, selv om jeg var innerst i Oslofjorden.  Som gammel artillerioffiser er jeg ikke helt i mitt naturlige element selv om bruken av kart og kompass sitter i ryggmargen.  Jeg ville derfor tro at hvis man gikk i smult farvann i en hastighet som er stor nok til å minimere avdrift, så burde GPS'n gi en mere nøyaktig "kurs" enn den linja man prøver å seile mellom to overettmerker?

 

MVH

 

Kito

Hei igjen Kito,

 

Ja du har nok helt rett i at det til sine tider kan være noe vanskelig å styre snorbent etter slike overettlinjer, men som "gammel navigatør" tenker jeg allikevel i tradisjonelle baner ....

 

Du kan nok ha et godt poeng med din måte å minimere avdriften.

 

Innerst i Oslofjorden er forøvrig misvisningen nokså nøye null, og dermed kan "feilen" i stor grad skyldes på deviasjonen. Derfor kan det bli interessant å styre den samme kurslinjen både frem og tilbake  -  for å se hvordan deviasjonen slår ut på motsatte kurser.

 

Som sagt: interessant tema!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det noen spesielle triks med selve justeringen (ala på skytebanen - to knepp venstre, osv.)?

Ja, og oppskriften for justering av mitt Silvakompass er slik:

 

1. Rikta båten mot Norr og vrid N/S-skruven på kompensatoren så kompassen visar 0.

 

2. Rikta båten mot Öster och vrid E/W-skruven så kompassen visar 90.

 

3. Rikta inn båten mot söder. Visar inte kompassen 180 vrid N/S-skruven tills felet minskar til hälften (vid 6 fel, vrid skruven tills kompassen viser 3 fel).

 

4. Rikta inn båten på västlig kurs. Om kompassen inte visar 270, vrid E/W-skruven tills felet minskas til hälften.

 

5. Gör om proceduren och kontrollera innställda värden.

 

6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva.

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den utenlandske beskrivelse er forsåvidt grei nok, men den bærer preg av at leverandøren ønsker å vise hvor enkelt det skal være å kompensere kompasset selv  -  og den passer kanskje best med kart og kompass hjemme på spisebordet  :cheers:

 

Et "fenomen" som misvisning er f.eks ikke nevnt med et ord ......

 

Men mest imponert er jeg av avslutningen; med å gå hele runden og sjekke for hver 20. grad   -   hvordan skal man vite hva som er rett og galt for hver 20. grad? Altså; hva skal man sjekke mot, det er ikke nevnt med en bokstav .....

 

Men fatt mot Agun, å kompensere et kompass for deviasjon er slett ikke noe hekseri. Følg beskrivelsen og lær litt etter litt mens du holder på. Skulle de "møte veggen" kan du jo passe på en gang du ser "Poseidon" i området så finner vi sikkert utav det i fellesskap.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Igår var jeg en tur ute og korrigerte kompass etter montering av ny høytaler som ga feil på kompasset på 10 - 30 grader. Og har jeg gjort alt korrekt, er jeg rimelig bra fornøyd med resultatet. Nå står det bare tilbake å ta ut noen kurser fra kartet og gå noen strekk etter kompasset på "gammelmåten". Uansett er det bedre nå enn umiddelbart etter høytalermonteringen.

 

Bilde

 

Jeg fulgte oppskriften fra Silva. Fant et område uten strøm, vind eller bølger, og kjørte så på GPS kurser vha. autopilot. Dette stemte rimelig bra med fluxgate kompasset til autopiloten. Skulle nok tatt en runde til, tror jeg kunne fått feilvisningern øst/vest noe bedre, men tiden strakk ikke til.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...