GeirT Startet 18.Februar.2006 Del på Facebook Startet 18.Februar.2006 Trenger noen meter med kobber-bånd. Min 50mm bredt og 0.5 til 2 mm tykt. Skal brukes til radio jording, ved å forbinde kjølbolter, motor og tanker sammen tilkoplet radio. Noen som vet hvor slik selges ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
M/S Bastard Svart 18.Februar.2006 Del på Facebook Svart 18.Februar.2006 Prøv hos blikkenslagere Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 18.Februar.2006 Del på Facebook Svart 18.Februar.2006 Kjøp kopperskinner hos ashell eller elektroskandia.Du får alt fra 50-1200 kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Jeg kjøpte mitt hos Farnell, http://www.farnell.com Geir Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Trenger noen meter med kobber-bånd. Min 50mm bredt og 0.5 til 2 mm tykt. Skal brukes til radio jording, ved å forbinde kjølbolter, motor og tanker sammen tilkoplet radio. Noen som vet hvor slik selges ? Geir Ble nysgjerrig på målene du oppgir. Er det noen grunn til at de må være 5 cm brede? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Ble nysgjerrig på målene du oppgir. Er det noen grunn til at de må være 5 cm brede? Ikke annet enn at det er det som anbefales som min. mål. Det er arealet og ikke tykkelse på kabel som betyr noe. Du kan ikke bruke rund kabel til jording av radioutstyr. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 For noen år siden fikk jeg opplyst at det var mulig å bruke patentbånd av kobber for å gi god jording av radioutstyr. Er dette nå en utdatert kunnskap? Dersom ikke: Kobber-patentbånd finnes i et stort antall jernvareforetninger i to dimensjoner og med flere lengder. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 For noen år siden fikk jeg opplyst at det var mulig å bruke patentbånd av kobber for å gi god jording av radioutstyr. Er dette nå en utdatert kunnskap? Dersom ikke: Kobber-patentbånd finnes i et stort antall jernvareforetninger i to dimensjoner og med flere lengder. Glemte å legge ved en av flere henvisninger til kobber-patentbånd som er ganske bredt (26 mm): http://www.tingstad.no/default.asp?menu=54...o&VARENR=519365 Jeg mener også å ha registrert bredere patentbånd, men er usikker på om det kommer opp i brede på 5 cm. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 (redigert) For noen er sikkert patentbånd godt nok. men jeg vil gjerne gjøre det ordentlig. Dess bedre jording - jo bedre signal vil man ha hos motstasjonen. Aller helst burde så mye som mulig av arealet under vannlinjen vært av ledende material som er forbundet sammen vha. slike kobber bånd. Enkelte går så langt som å kle innsiden av skroget, under vannlinjen med tynne kobber plater/folie. Det er de som oppnår de beste signalene hos motstasjonen. Geir Redigert 19.Februar.2006 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirKS Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Jeg har også sett at folk har brukt avstemte radialer med godt resultat, jeg tror det var en del innlegg om det på forumet hos SSCA. Geir Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Du må bruke det kobberbandet som du beskriver, men tykkelsen trenger ikke å være mer en 0,5mm, Dette får du hos den lokale blikkenslageren.Trenger du å skjøte, må du lodde bandet sammen. Unngå skarpe bøyer, bruk slakke kurver. Hvor plasserer du tuneren? Akter du å bruke akterstaget til antenne? mvh Cassie Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 20.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Akter du å bruke akterstaget til antenne?Ja jeg akter det.. *S* Hvor plasserer du tuneren?Plasserer auto-tuner (AH-3) og radio (IC-706MK2) i stuerommet akterut og tenkte å bruke en tjukk god nedføringskabel via en glassisolator (fått av -4DM) fra akterstaget. Betjeningspanel ved kartbordet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.