Jump to content

Bytte pakkboks?


The Master 820

Recommended Posts

Heisann!

Dette er en forespørsel fra en fersking i forumet og på sjøen. Jeg har en snekke med fast aksel og  "vanlig" pakkboks som jeg må grise med fett for å holde tett.  :wink:

 

Etter en firetimers tur i dag sjekket jeg pakkboksen og syntes det dryppet mer enn jeg har sett før. Da gikk motoren på tomgang og det ristet en del, men likevel...

Da jeg stanset motoren for å presse i masse med tommelen, var dryppingen ubetydelig.

 

Da dukker det selvsagt opp en del spørsmål:

1. Kan jeg gjøre noe med pakkboksen? stramme opp eller noe?

2. Hvis jeg må bytte pakkboks vil jeg prøve med en sånn gummitype som man ikke trenger å smøre hele tida. Men, må jeg da skru av akselen og ha båten på land?

 

Takker på forhånd for svar som kan gjøre sommerturen mer bekymringsfri.

Link to post
Share on other sites

Velkommen!

Det kan høres ut som om du har pakkboks med talgpakning, men da skal det være en smørekopp, er det ikke en slik på din pakkboks?

Pakkboksen strammes normalt ved å løsne en settskrue og så skru endestykke av boksen innover.

Talgpakningen kan byttes på vannet, men skal du bytte selve pakkboksen må båten dessv på land, dette pga risiko for vannintrenging.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Sjekk denne siden om pakkbokser levert av sleipner. Der står det om ulike typer og hvordan disse fungerer.

 

Byttet selv til en oljesmurt pakkboks for 2 sesonger siden. Har absolutt ikke angret!

Deilig å slippe sølet med grease.

Dette er en jobb du tar til høsten når båten kommer på land. Ny pakkboks koster i underkant av 1000 kroner.

 

Så får du heller belage deg på og bruke lensepumpa litt flittigere i sommer...

 

God sommer!

Link to post
Share on other sites

Velkommen!

Det kan høres ut som om du har pakkboks med talgpakning, men da skal det være en smørekopp, er det ikke en slik på din pakkboks?

Pakkboksen strammes normalt ved å løsne en settskrue og så skru endestykke av boksen innover.

Talgpakningen kan byttes på vannet, men skal du bytte selve pakkboksen må båten dessv på land, dette pga risiko for vannintrenging.

Ja, jeg var vist litt upresis i beskrivelsen av pakkboksen. Det sitter en smørekopp der som skal tørnes etter  hver tur. Når det drypper såpass mye så har jeg likevel presset fett ned i hullet med tommelen til det ikke strømmer vann ut mer. Skal se om jeg kan få skrudd inn endestykket som du sier. Takker for tipset!

Link to post
Share on other sites

Du må være klar over at for mye fett ikke er av det gode...

Etter hver tur høres voldsomt ut.

1/4 omdreining pr. 14 dag er nok mer riktig (skru til du kjenner "litt" motstand)

 

Det er ikke fettet som skal tette, men talgpakningen. Sannsynligvis så er denne nå moden for utskiftning, og derfor så "tetter" du med fettet. Dette vil bare bli værre og værre...- du må presse inn mer og mer fett for å få pakkboksen til å holde tett.

 

Du må da gjøre en vurdering om du vil bytte talgpakning (kan gjøres nå med båten på vannet) - eller om du vil bytte hele pakkboksen til en annen type (til høsten med båten på land)

Link to post
Share on other sites

Mener det står ex i instuksjonsboka til Marna at en skal presse i fett etter hver tur.

Men litt drypp er jo ingen krise, og dette kan du etter all sannsynlighet gå med i mangen år fremmover.

Fett presser mot talgpakningen, slik at denne tetter bedre, men mest sansynlig har du en stramme ring/skrue, slik som Ingard sier husk bare å ikke stramme for mye (kan du ikke holde på hylsa i en kortere periode så er denne for varm.

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for kjempefine tips! Talgpakning kjøpes og forsøkes montert i morgen. (Siste arbeidsdag før ferien har det med å bli litt lang..). Med disse tipsene føler jeg at jeg går mye mer insiktsfull til denne oppgaven og kjøleproblemet (annet innlegg). Drøyer det med resultatrapport er det fordi jeg er på lengre båttur :lol:.

 

PS: kjempebra respons på så kort tid. Skal anbefale forumet til andre båtvenner.

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg kjenner til har det alltid vært regnet for god båtmannspraksis å ta et lite tak på greasekoppen for propellhylsen hver gang man har brukt båten og forlater den uten tilsyn. Ikke for meget, det holder lenge at man kjenner økende motstand  -  eller til dryppingen forsvinner hvis det er kommet så langt.

 

Når det gjelder talgpakninger, så er disse i nyere tid ofte erstattet med noen som ser like ut, men som nå er innsatt med et grafittstoff. Disse skal være minst like bra.

 

Pass bare på å få riktig størrelse, de leveres nemlig i et utall varianter, stort sett kvadratiske i profil, men både med tomme- og millimeterdimmensjoner. Vær også oppmerksom på at pakningen ligger flere ganger rundt akslingen så det kan godt være at du trenger en liten halvmeter....

 

Lykke til med jobben  -  hvis det da ikke er nok med en liten etterstramming av pakkboksen ...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Etter instruksjonsheftet til SABB´en skal det fettsmøres hver 5 drifts time eller daglig.

Dette er da en omdreining på pakkboksen, de har jeg 3 stykker av siden jeg da også har vribart anlegg. Jeg må inrømme at jeg kanskje ikke har vært så flink, men det kommer vel av at man nesten må være slange menneske for og komme til :lol:

 

Jeg vurderer fettpresser med slange til hver sin nippel! Noen med erfaring?

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Etter instruksjonsheftet til SABB´en skal det fettsmøres hver 5 drifts time eller daglig.

Dette er da en omdreining på pakkboksen, de har jeg 3 stykker av siden jeg da også har vribart anlegg. Jeg må inrømme at jeg kanskje ikke har vært så flink, men det kommer vel av at man nesten må være slange menneske for og komme til

 

Jeg vurderer fettpresser med slange til hver sin nippel! Noen med erfaring?

 

******

 

Antar du mener en omdreining på greasekoppen (Staufferkoppen) og ikke på pakkboksen.

 

Dersom du skal forlenge med slange el. rør ville jeg heller ha satset på å beholde staufferkoppene fremfor å bytte disse ut med greasepresse. Dette fordi du har mye bedre føling

med en gammeldags staufferkopp.

Link to post
Share on other sites

Antar du mener en omdreining på greasekoppen (Staufferkoppen) og ikke på pakkboksen.

 

Dersom du skal forlenge med slange el. rør ville jeg heller ha satset på å beholde staufferkoppene fremfor å bytte disse ut med greasepresse. Dette fordi du har mye bedre føling

med en gammeldags staufferkopp.

 

Ja, for all del; vær forsiktig med greasepresse og smørenipler. Det er fantastisk flotte saker, men man kan få et helt vanvittig trykk på greasen og gjøre skade som man ikke oppdager før lenge etterpå. Der finnes rikelig med vrengte zimmerringer og påfølgende lekkasjer som følge av overivrig bruk av fettpresser.

 

Vanligvis er det en smal sak å legge opp et stykke med ekstra kopperrør for å få greasekoppen i en mer bekvem posisjon og man har straks en langt bedre "føling" med hvor meget som presses inn.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Sammenblandingen av "greasekopp" og "pakkboks" er sikkert bare en glipp  -  for det ville bli fort bli ille om man tok en ekstra etterstramming på pakkboksen etter hver tur.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer fettpresser med slange til hver sin nippel! Noen med erfaring?

Ja, både jeg og andre båteiere jeg kjenner har montert fettpressser og det fungerer helt fint. :lol:

 

Hadde egentlig mest lyst på oljesmurt, men har vært skeptisk til hva som skjer hvis gummi-delen som forbinder boks og hylse skulle svikte. :lol:

Med fettsmøring bør det ikke være så kritisk da hylsa er fyllt med fett.

 

Apropos talgpakning: Jeg la inn min etter "spiralmetoden", men i ettertid har jeg lest at den tetter best hvis man fyller opp med ringer og plasserer snittene 180grader forskjøvet.

Noen med erfaring??

Link to post
Share on other sites

Som Poseidon skrev så finnes det mange typer talgpakninger. Jeg tok bilde og viste det på båtforretningen. De kunne ikke fortelle hvilken pakning jeg måtte ha ut fra bildet selv om jeg fortalte de ytre mål og akseldiameter. De sa dessuten at hvis jeg skulle prøve å bytte talgpakning på sjøen måtte jeg prøve å heve akterspeilet. Forøvrig sa de at denne messing pakkboksen holdt lenge enda og at bytte var unødvendig. Jeg prøver nok å stramme litt på hylsa og hvis det fortsatt er for mye lekk tror jeg heller jeg finner meg en kran.

 

Jeg har opplevd at fettkoppen (staufferkoppen) falt av  :lol: fordi jeg hadde skrudd den for lite ned. Da flommet vannet inn og lensepumpa gikk for fullt, mens jeg lå og grov langt nedi det trange kjølsvinet. Fant den heldigvis, men etter dette har jeg alltid skrudd smørekoppen lengre ned.

Link to post
Share on other sites

Ja, både jeg og andre båteiere jeg kjenner har montert fettpressser og det fungerer helt fint. :cool:

 

Hadde egentlig mest lyst på oljesmurt, men har vært skeptisk til hva som skjer hvis gummi-delen som forbinder boks og hylse skulle svikte. :cheers:

Med fettsmøring bør det ikke være så kritisk da hylsa er fyllt med fett.

 

Apropos talgpakning: Jeg la inn min etter "spiralmetoden", men i ettertid har jeg lest at den tetter best hvis man fyller opp med ringer og plasserer snittene 180grader forskjøvet.

Noen med erfaring??

Ingar,

 

Fettpresser fungerer helt prima, iallefall i enkle og robuste sammenhenger og hvor overskuddsfett kommer ut uten å bygge opp store innvendige trykk. Min skepsis er som som tidligere nevnt knyttet til mer avanserte tetningene, hvor man kommer borti f.eks zimmerringer som kan vrenge seg.

 

På Poseidon har jeg oljehylse, men det er nok en annen type enn den du refererer til. Den kalles Cederwall, og er utstyrt med glidetetninger ute og inne. Oljen tilføres fra en tank ca 2 meter over sjønivå og glideflatene smøres med sirkulerende sjøvann.

 

Talgpakninger: Jeg bruker spiralmetoden, og det gjør jeg på anbefaling fra en god bekjent som er "teknisk guru" i ett av Norges største spesialfirma for tetninger til oljeindustrien. Da er det enkelt å legge, enkelt å trekke ut og hvis man skråskjærer endene en anelse så "legger" pakningene seg veldig fint på plass.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fettpresser fungerer helt prima, iallefall i enkle og robuste sammenhenger og hvor overskuddsfett kommer ut uten å bygge opp store innvendige trykk.

Jeg bruker å pumpe til jeg ser at gummislangen som forbinder hylse og boks begynner å svelle litt.

Når kare sier at det strømmer inn vann når han tar av lokket på koppen synes jeg det tyder på at det er alt for lite fett i systemet, hos meg har det iallfall aldri kommet ut en dråpe her. Ville sørget for å fylle opp hylsa skikkelig, mulig at flere fulle kopper er nødvendig. Så lenge du bare har fettkopp er det er noen fare for for stort trykk. Følg evnt litt med på den slangen jeg nevnte og se at den ikke begynner å bule faretruende. Da bør det ikke komme inn vann av betyding etterpå og du kan skifte talgpakningen på vannet.

Talgpakninger: Jeg bruker spiralmetoden, og det gjør jeg på anbefaling fra en god bekjent som er "teknisk guru" i ett av Norges største spesialfirma for tetninger til oljeindustrien. Da er det enkelt å legge, enkelt å trekke ut og hvis man skråskjærer endene en anelse så "legger" pakningene seg veldig fint på plass.

Ja, glemte å si at jeg skråskjærte ende-flatene. Tydlig at det er delte meninger om dette, men min boks ble iallfall tett.
Link to post
Share on other sites

Når kare sier at det strømmer inn vann når han tar av lokket på koppen synes jeg det tyder på at det er alt for lite fett i systemet, hos meg har det iallfall aldri kommet ut en dråpe her. Ville sørget for å fylle opp hylsa skikkelig, mulig at flere fulle kopper er nødvendig. Så lenge du bare har fettkopp er det [ikke]noen fare for for stort trykk.

Ja jeg har også en følelse av at det er for lite fett. Kanskje er også typen fett jeg bruker ikke den beste. Det kommer nemlig fra et gammelt spann og virker litt tynt. Båtforretningen er alltid (to ganger) utsolgt for fett når jeg kommer. Tenk å være tom for hylsefett!

Fettkoppen min er bare ca 1 cm høy så hvis jeg skal skru mye fett inn er det fare for seneskjedebetennelse. Det er derfor jeg legger i litt fett og presser ned med tommelen for å prøve å få fylt hylsa. Det overskytende fettet forsvinner vel ut langs akslingen?

 

Da jeg kjøpte talgpakning (som jeg ikke har hatt tid, eller turt, til å montere siden det da ville strømme inn vann i flg. forretningen), ble jeg rådet til å skjære skrått og dytte inn 3 ringer. Er det forresten noen som har skiftet talgpakningene mens båten ligger på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Fettkoppen min er bare ca 1 cm

Da ville jeg vurdert å montere en presse. Du får det + høyttrykks-slange på Biltema for ca 100kr. Mener det er 1/4 gjenger, den passet rett inn i pakkboksen min.

Kjøp etpar 400g grease-patroner samtidig så får du nok fyllt opp den hylsa... :cheers:

(Den vanlige typen, ikke molybdendisulfid)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mange fyller hylsa full av fett. Det er ikke bra...

Man skal ha godt med fett i koppen og i selve pakkboksen, men man skal ikke presse inn så mye fett at det siver ut i hylserøret. I stevnlageret finnes nemlig to små ører som fører vann inn i hylserøret og frem til pakkboksen. Dette vannet skal frem til pakkboksen og er en del av kjølingen av hylserør og aksling. Blant annet blir gummihylselageret i stevnlageret smurt av vann.

Fra en fettsmurt pakkboks med talgpakning skal det dryppe litt vann inn...Talgpakningen gir alltid fra seg noen dråper i glideflaten mot propellakslingen. Det er en del av smurningen og helt normalt. Situasjonen blir derimot langt verre dersom det stadig må lenses fra kjølsvinet.

 

Dersom man ønsker seg en helt tett pakkboks så skifter man til en oljesmurt (tror skepsisen til Ingar er ubegrunnet...) eller til en med keramisk glidetetning.

Ulempen ved disse er selvfølgelig at propellakslingen må demonteres ved service (kanskje hvert 10-15 år...)

 

Gjorde forøvrig som Poseidon var inne på med min forrige pakkboks. Monterte kobberrør og flyttet fettkoppen opp. Dette forenklet operasjonen med "fettklining" noe, men takke meg til oljesmurt...

 

Nå har sommerværet kommet her på østlandet - og heldige er de som har begynt på ferie!

Jeg sitter her på kontoret og ser ut på fjorden og alle båtene... :cheers:

Men neste uke... :cool:

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er ferien slutt, og jeg er tilbake på jobben.  Men, i ettermiddag får FLIII røre på seg igjen.

 

Jeg har vært igjennom det meste av dette.  I en snekke (MD2B med original Volvo pakkboks aksel og propell) jeg hadde for mange år siden var det montert en pakkboks med talglisse.  Båten var gammel, og etter mange års bruk, og mange etterstramminger var det etterhvert ikke mye talglisse igjen.  Jeg åpnet strammemutteren, slik at talglissen lå bar (mens båten lå på vannet), noe vann kom selvfølgelig inn, men ikke værre enn at lensepumpen (rule 100) lett tok det ut igjen.  På forhånd hadde jeg gjort klar tre talglisser som skulle passe, men fikk ikke plass til mere enn to. Disse lissene ble ikke skråskjært, men lagt med 180 grader vridning i forhold til hverandre.  Allt ble skrudd sammen, strammingen justert etter at det var presset inn en halv pakkboks med fett.  Strammingen ble justert slik at jeg akkurat klarte å dra akslingen rundt for hånd.  Etter en times kjøring, mens pakkboksen stadig ble kontrollert og befølt (varmegang) kom litt vann inn, så da gjentok jeg justeringen, og presset etter litt fett.  Så var allt OK.  Men så skjedde katastrofen.  Jeg traff en av de gamle "sjøulkene" på brygga og kom i snakk med han.  Jeg fikk det rådet av han at jeg skulle fylle på masse fett, slik at de nye pakningene ble helt innsauset med nytt fett, og gjerne fylle opp hele hylsa.  Så ble desverre gjort.  Om det var fettet som ødela cutlesslageret, eller om det ikke fikk tilstrekkelig smøring av vannet vet jeg ikke, men etter en tur fra Oslo til Tønsberg satt propellakslingen nesten fast.  Dieselen greide å dra det hele rundt, men etter at båten ble tatt på land, var det såvidt to voksne mannfolk klarte å dra propellen rundt.  Gummien i cutlesslageret hadde svellet, slik at det hold akslingen fast.  Aksling måtte ut, og lageret måtte splittes for å få det av akslingen.  Allt ble rengjort og satt sammen igjen, dog med nytt cutlesslager, og allt virket perfekt igjen.  Etter dett ble det tatt en bitte liten dreining av paksboksen på slutten av hver tur, hvis det kom vann inn etter at det var stopp for dagen.  Ellers ikke.  Pakkboksen ble strammet en gang i året som nevnt tidligere, og endringen var helt marginal.

 

På min Skarpnes 30, var det montert en pakkboks med zimmerringer og koppsmøring originalt.  Denne holdt noen år, men tilslutt begynnte den å lekke mye, så båten måtte på land midt i sesongen og pakkboksen måtte byttes.  Etter råd fra Volvoforhandler ble det montert en talglissepakkboks isteden for den som var originalmontert.  Denne var dyrere, men ut fra tidligere erfaringer valgte jeg den dyre løsningen.  Allt ble montert av autorisert Volvoverksted, innkjøring var ikke nødvendig ble det sagt, og allt var såre vel helt til jeg hadde kjørt en halv time.  Da hørte jeg en svak syngene lyd, så jeg tenkte med en gang på pakkboksen. Da jeg åpnet ned til pakkboksen ble lyden sterkere, og jeg angret på at jeg var dum nok til å kjenne på pakkboksen.  Den var utrolig varm, så varm at når vi etterhvert fikk den ut hadde den skiftet farge. Selv akslingen var så varm at den ikke kunne berøres en meter vekk fra pakkboksen, helt inntil klemfestet på utgangen fra gearkassen. Imidlertid, vi lå å drev en stund, intil tingene hadde kjølt seg ned, og skulle prøve å komme oss tilbake til havne.  Da hadde imidlertid pakkboksen satt seg fast i akslingen, så den fulgte med akslingen rundt, heldigvis gled gummifestet rundt festet til hylsa, så det ble ingen skade, men redningsskøyta fikk oss hjem.  Ny pakkboks ble montert, for verkstedets regning.  Første turen kjørte jeg kun i nærheten av havna, og kontrollerte hele tiden varmen.  Pakkboksen ble varm etter ganske kort tid med bra turtall, og da ble båten lagt til hvile i havna til dagen etter.  Jeg antar pakkboksen da holdt ca 100 grader.  Dagen etter ble ny prøvetur foretatt, og da var det overhodet ingen varmeutvikling.  Siden var allt perfekt.

 

I dag har jeg også talglissepakninger, men disse er det ikke fettsmøring på.  Imidlertid blir de smurt av kjølevannet fra motorene.  I henhold til produsenten skal disse lagrene/pakkboksene lekke litt når akslingene roterer, men de skal være tette når akslingene har stått i ro en times tid.  Dette fungerer greit, men etterstramming må foretas en gang i mellom, som regel årlig.  Disse har fungert greit i 32 år nå, dog med ilegg av ny lisse underveis.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Men så skjedde katastrofen.  Jeg traff en av de gamle "sjøulkene" på brygga og kom i snakk med han.  Jeg fikk det rådet av han at jeg skulle fylle på masse fett, slik at de nye pakningene ble helt innsauset med nytt fett, og gjerne fylle opp hele hylsa.  Så ble desverre gjort....

Dette er tydeligvis noe som henger igjen fra "gamle dager". Min bestefar (døde på slutten av 80-tallet) som seilte som maskinist og chief (maskinsjef) drev også på med dette. Opp med koppen og masse fett inn etter hver tur...

Har aldri opplevd noen som har jobbet mer med pakkboksen enn det han gjorde :smiley:

Han heller trodde ikke på meg (unge slasken... :wink:) da jeg hevdet at fettet ikke hadde som oppgave å tette...

Fettet har kun som oppgave å smøre, talgpakningen skal tette og saltvannet skal kjøle...

 

I dag har jeg også talglissepakninger, men disse er det ikke fettsmøring på.  Imidlertid blir de smurt av kjølevannet fra motorene.  I henhold til produsenten skal disse lagrene/pakkboksene lekke litt når akslingene roterer, men de skal være tette når akslingene har stått i ro en times tid.

Det skal også pakkbokser med fettsmøring og talgpakning. De SKAL lekke litt under gange (Sleipner= 5-10 drypp pr. min). Når akslingen ligger i ro, skal den være tett.

Man skal ha fettkoppen full av fett, og skru etter når det kommer drypp inn når akslingen er i ro (1/4 omdreining ER nok)

 

Lagt til: Dersom det IKKE er nok - og man hele tiden må presse inn mer fett for å få pakkboksen til å holde tett - så er det på tide å tenke på og bytte pakning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...