Faxen Startet 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2006 (redigert) Har noen her erfaring med nano produkter til polering? se ellers http://tcnano.no Koster 245 kr. for 100 ml. Redigert 22.April.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Slagskibet Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Er ikke det svinedyrt da ? Melder meg ikke som forsøkskanin. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Er ikke det svinedyrt da ? Melder meg ikke som forsøkskanin. Det dekker 10-17 m2, så det er vel ikke all verden. (Båtpenger) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Slagskibet Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Greit nok det-hvis det virker. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Har kjøpt en 250 ml boks av Honda her på forumet og prøvet det ut på hard topen. Hard toppen har bestandig fått lavest prioritet på Slagskibet. Stort sett har det blitt vask og med gode forsetter om polering på vannet. Etter 20 års mishandling hadde den overflate som "ru-rumpeskinn",sånn som en blir bak når en har tasset rundt i saltvannsvåte bukser hele dagen. Altså ikke særlig lekkert. Etter lang tids gnukking ser den nå ut som ny. Bruksanvisning er grei nok for godt vedlikeholdte flater men for rumpeskinns overflater krevdes det 3 omganger med adskillig kraft til å arbeide stoffet inn og og når det ble polert opp. Tungt å jobbe med så maskinpolering anbefales. Hvor lang tid det vil holde seg med god finish vites ikke enda. Hadde litt til overs som ble brukt på sidene under vindskjermen. Det nano polerte området er betraktelig mye hvitere og blankere enn resten som er polert med Selaclean myk og hardvoks. Den dypt rensende virkningen av Nano produktet var fascinerende å observere. Gelcoaten blir helt fri for alle urenheter og blir helt blank på en annen måte enn med gammelmetoden. Såvidt jeg husker reklamerte Honda med at pakningen til 750 kr skulle holde til hele båten. Mulig den gjør det hvis en bruker maskin og gelcoaten er godt vedlikehold. Det gikk ikke mye av luriumet på godt vedlikeholdt flater såvidt jeg kunne se. Hansker anbefales ,og dette står også i bruksanvisningen. Jeg brukte ikke hansker og ble faktisk litt uvel av å bruke stoffet. Ikke særlig behagelig. Negativt er prisen og at det er tungt å jobbe med(uten maskin). Postivt er et flott resultat. Men om jeg vil sause inn resten av båten med dette stoffet vet jeg ikke enda. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Takk for fin rapport, Thor Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Slagskibet Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 (redigert) Fin og fin. Etter å ha besiktiget resultatet etter at båten kom i skyggen tror jeg jammen i meg at det må enda et par omganger til med super middelet jeg Hmm. Redigerte istad men det er borte Stb side under vindskjermen har nå stryk karakter,resten er OK. Antagelig så har jeg strukket de 4 siste dråpene for langt ser det ut til. Får se hva litt Selaclean kan redde i morgen før legemet hensettes i 3M rus og skai jobbing Redigert 22.April.2006 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Har nå blitt ferdig med en fullstendig Nanobehandling av båten. Nabobåten, Nidelv 28 ca. 85 modell, gjordet det samme. Vi er begge to meget fornøyd. Hekken på nabobåten ble nesten som ny. Den var veldig møkkete på forhånd. Nå gjenstår det bare å se om det er holdbart på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 (redigert) Har nå blitt ferdig med en fullstendig Nanobehandling av båten. Nabobåten, Nidelv 28 ca. 85 modell, gjordet det samme. Vi er begge to meget fornøyd. Hekken på nabobåten ble nesten som ny. Den var veldig møkkete på forhånd. Nå gjenstår det bare å se om det er holdbart på sikt.Ja, det gjenstår å se. I følge reklamen er poleringslaget 5 nanometer tykt. De nanostore fluorpolymer forbinder seg ikke bare med overflaten, men også med hverandre i størrelsesorden en halv milliontedel av en millimeter. Dermed blir overflaten så tykk og hard at selv de fineste pigmenter fra f.eks. en spritpenn ikke kan trenge gjennom. Ved at ujevnheter ikke fylles opp, forstørres lakkoverflaten og fremstår ved reflekser med høyere glans. Etter påføringen går det ca 1/2 time før prosessen er avsluttet. Da er den nanoformerte overflaten absolutt vann- og oljefast og avviser selv materialets egne polymerer. De blir ganske enkelt vasket vekk. Dette ca 5 nanometer sterke polymérlag, er UV-bestandig og avviser enhver vanndråpe. Beskyttelseslaget kan kun ødelegges ved slitasje eller sliping, og må så ha et nytt lag lakk. Polymervoks er intet nytt. Mange har vel vært borte i produktet Diamant Wax som kan brukes både på lakken og rutene. Heller intet nytt at stoffer forbinder seg både med underlaget og seg selv. Alternativet lar seg vel neppe realisere. 5 nanometer skal beskytte overflaten. Er folk klar over hvor tynt 5 nanometer er? Sanmmenlignet med et vanlig Hempel hardvokslag? Et strøk primer? Elokseringstykkelsen på den sjøvannsbestandige kalesjebøylen? Diameteren på en gjennomsnittlig bakterie? Et virus? Fortsatt for tykt? Ja, alt for tykt. Hvis du deler en meter opp i en milliard like lange deler vil hver del være en nanometer (nm) lang. Med andre ord går det en million av dem på en millimeter. 5 slike nanometer er altså det som skiller gelcoaten din fra sol, saltvann, fendergnikking, uv-stråler og alle de andre kjekke greiene som elsker å brye ned gelcoaten din til hvitt støv. Lotus PS: Litt synd er det jo at beskyttelseslaget avviser selv materialets egne polymerer. Vil tro det da blir litt vanskelig å legge på 2 lag av vidunderstoffet. På den annen side er det nok med et lag, så problemstillingen blir helt hypotetisk. Redigert 22.April.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 PS: Litt synd er det jo at beskyttelseslaget avviser selv materialets egne polymerer. Vil tro det da blir litt vanskelig å legge på 2 lag av vidunderstoffet. På den annen side er det nok med et lag, så problemstillingen blir helt hypotetisk. [/size] Bra poeng For å utdype litt: Disse nano-stoffene er jo kjempebillige, en behandling som varer livet ut. Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Bra poeng For å utdype litt: Disse nano-stoffene er jo kjempebillige, en behandling som varer livet ut. Og ingen tjener penger på dem Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Nei, utrolig dyrt å lage veit du. Nesten like dyrt som medisiner ... Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Slagskibet Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Men hvis dette nano greiene virker så er ikke prisen avskrekkende egentlig ? Selv om jeg ser et imponerende resultat på hard toppen er jeg fremdeles litt skeptisk. Skal bli moro å se om resultatet holder seg over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Har gått til investering av de edle dråpne jeg også. Kjøpte også den for metallpolering i samme slengen. Er spent selv. Tror jeg skal prøve den metallpolishen på baderomskrana i all hemmelighet her hjemme. Reagerer kona positivit, må det jo være noe i reklamen. Uansett skepsis, nanoteknologi er ingen spøk, det er morgendagens hverdag. Dette er ikke bare en teknologi for polering av båter. Bare vent å se. Skal komme tilbake med rapport når overbygget er polert og blitt utsatt for det vestlandske regnvær med alskens skitt og uhumskheter. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lars H. Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 (redigert) Hei. Jeg har også testet dette produktet. Etter diverse e-mail kommunikasjon med leverandøren i palmehelgen, tok jeg en tur til dem mandagen etter. Etter en lang prat med demonstrasjon av produktet på forskjellige overflater, bar det rett til båten med en 100ml flaske for uttesting. Fikk den langt under markedspris. Jeg syntes også prisen på 725,- for halvliteren var for dyrt, og de vurderer å tappe på mindre flasker etter hvert. De regner at en trenger ca. 15ml pr. m2. Produktet var så nytt på markedet at det ikke var ute hos detaljistene ennå, de skulle faktisk tappe på flasker samme dag! Så langt er jeg kjempefornøyd! I høst fikk jeg ikke vasket båten før opplag og smurte den bare inn med vaselinolje. Vaselinoljen med den gamle skitten og vinterskitten gikk fort vekk med varmt Zalovann. Påførte så TCnano med pumpeflasken og en myk klut rett på 2m av den falmete mørke blå stripen under dollbordet. Lett å smøre på. Ventet så 10 min. til det ble en grå hinne, som jeg nærmes børstet vekk med en myk klut. Voila, der hadde jeg en blank, dyp mørk blå stripe! Tok så også et par m2 helt akter på det vite skroget, spesielt rundt eksosutslippet. Det som var igjen av svart eksos forsvant som dugg for solen, og det ble skinnende blankt. Skal bli spennende hvordan eksos gjennom sesongen setter seg og lar seg vaske vekk. Hadde på forhånd kjøpt Seajet sin Polish med Teflon. Forsøkte den så på et annet falmet område av den blå stripen uten forbehandling. Etter tørking og gnukking, var resultatet en like falmet stripe som før. Tok så og kjørte eksentersliperen med skumgummirondel med Selaclean sin gelcoat renser på et nytt blått felt, og polerte opp med Selaclean sin polish. Dette ble bra, sjoldene forsvant, men det ble ikke så blankt som med TCnano. Neste gang jeg var i båten, gikk jeg over det siste feltet med Selaclean sin gelcoatforsegler. Resultatet ble omtrent som med TCnano. Men får å få til det, ble det altså tre arbeidsoperasjoner. Dette var forøvrig metoden jeg brukte forrige år, og er noe av det beste jeg har brukt. Men skittstripene gjennom sesongen har vært vanskelige å få bort. Skal bli spennende å se om det bare er å vaske vekk slike striper med rent vann der jeg har brukt TCnano. Etter disse testene tok jeg like så godt hele resten av den blå stripen på begge sider av båten med TCnano. Hadde da fremdeles halve flasken på 100ml igjen, så produktet er drøyt! Resten av det hvite skroget nedenfor dollboardet tok jeg så med Seajet sin polish med Teflon. Lett å arbeide med, og blankt resultat, men feltet med TCnano virket ennå en anelse blankere. Overbygget ble også polert med forskjellige produkter. Det var mye mattere, men også her kom TCnano best ut Som en ekstra test, ga jeg også den blankpussede bronzepropellen en ombang med TCnano. Kanskje den glatte overflaten hindrer rur i å sette seg? Vi får se. Lars H. Redigert 23.April.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Kjøpte også den for metallpolering i samme slengen. Er spent selv. Tror jeg skal prøve den metallpolishen på baderomskrana i all hemmelighet her hjemme.Dersom du har bronzepropell, kan du ikke prøve den der også for å se om ruren får problemer med å sette seg fast? Har gjort det selv, men med typen for gelcoat. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bryant Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Uansett skepsis, nanoteknologi er ingen spøk, det er morgendagens hverdag. Dette er ikke bare en teknologi for polering av båter. Bare vent å se. At nanoteknologi er fremtiden er det vel ingen tvil om. Men å putte "nanopartikler" på ei flaske og pusse det ut på gelcoat er noe annet. Er selv litt skepisk til slike tilsetninger som er nesten for gode til å være sanne. I alle år har man jo sett mye svindel som henviser til teknologiske nyvinninger som almennheten har for lite kunnskap om. Men at dette kan være i noe dette kan jo være mulig. Velrenomerte Sonax har lansert en serie Xtreme Wax NanoPro som inneholder kjent carnaubawax i "nanopartikler. Prisen er dessuten meget lavere enn andre produkter omtalt i dette fora. En flaske 250ml på mekonomen koster ca 125,- om jeg husker rett. Selges også i 500 ml. Voksen inneholder altså karnubavoks med partikler i nano størrelse. Er det som er nanoteknologi da? Jeg bare spør. Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 At nanoteknologi kommer / er kommet er det nok ingen tvil om. Før var det micro-teknologi, nå er det nano-teknologi som er i skuddet Siden båten min heter microship, burde jolla kanskje døpes nanoship. Veldig spent å høre om dine erfaringer utover sommeren, Lars H. Flott hvis man kan legge mindre arbeid i polering, det finnes morsommere aktiviteter.. Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Arnstein Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Dersom du har bronzepropell, kan du ikke prøve den der også for å se om ruren får problemer med å sette seg fast? Har gjort det selv, men med typen for gelcoat.Nå har jeg nanoformert propellen med TC Nano Metal Polish. Den vart ikke helt gullende blank, men nesten som ny. Litt serpentiner-aktig i overfalten, nesten som å ta på en kleberstein om dere forstår hva jeg mener. Det var jammen bra du nenvte dette akkurat nå, for i morgen går skuta av stabelen igjen etter årets understellsbehandling. Så får vi se resultatet neste år på disse tider. Har i grunnen ikke vært mye plaget med rur, men litt skitt setter det seg av. Har hatt en runde med saltsyreløsning før nanoformeringen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Her ble det smurt med nano både høyt og lavt, og det er mange år siden. Erfaringer med nanoprodukter som polish, og noen erfaringer ifht å ha det på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Jeg forsøkte å ha det på propellen, men NULL effekt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Noen som har prøvd denne: http://www.seatronic.no/lime-tette-polere-c-167/gelcoat-nano-extract-p-3601 - og er det i praksis "samme sak" som TCnano? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Jeg har brukt TC-Nano på en matt plastvask på "badet" i båten. Like blank og fin som ny, ble den ikke, men det ble mye lettere å holde vasken ren uten skittrand. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Noen som har prøvd denne: http://www.seatronic.no/lime-tette-polere-c-167/gelcoat-nano-extract-p-3601 - og er det i praksis "samme sak" som TCnano? Samme virkemidler som originalen men den du linker til er en uttynnet versjon fra Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Takk for det, Flid! Etter noen år med Meguiars Pure Wax, hadde jeg tenkt å prøve nano, så da blir det originalen fra TC! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.