Lars H. Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Dette med "uttynnet" har det vært et "himla" bråk om mellom produsentene. Men jeg trodde at det som leveres nå av begge typen er ufortynnet, og at bråket var for et par år siden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tutti Frutti Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Nano er greit bare det ikke endrer genene mine. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Dette med "uttynnet" har det vært et "himla" bråk om mellom produsentene. Men jeg trodde at det som leveres nå av begge typen er ufortynnet, og at bråket var for et par år siden. Det var Terje hos TC Nano Norge som fortalte om dette for noen dager siden. Hvor lenge dette er siden vet jeg ikke Lars. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 (redigert) Jeg kommer til å be Terje om å vaske båten en gang i uka, hvis ikke dette nano-stoffet funker ! 3D nano virker jo i 3 lag !! Redigert 14.Mars.2014 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 flere nabobåter har funnet frem til turle extrem med nano tec: http://www.autocare.no/autocare/produkter/turtlewax/extreme/carwax/ riktig nok en bil voks. jeg prøvde den i fjor. den var veldig lett å arbeide med. kun håndarbeid. ca 40 min på hver side av vår 35foter. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 3D nano virker jo i 3 lag !! Det er akkurat sånt tull som utløser bullshitalarmen hos meg. Og det å kalle noe for "3D".... seriøst... mangler bare en "i" foran i navnet :-)) Dette minner i grunnen kun om shampooreklame, synd at det ikke er noe mer seriøse greier "der ute". iNanoextreme3Dexpressultimategalorebonanzamiraculinpenisgrowtforeverdeluxe Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Det er akkurat sånt tull som utløser bullshitalarmen hos meg. Og det å kalle noe for "3D".... seriøst... mangler bare en "i" foran i navnet :-)) Dette minner i grunnen kun om shampooreklame, synd at det ikke er noe mer seriøse greier "der ute". iNanoextreme3Dexpressultimategalorebonanzamiraculinpenisgrowtforeverdeluxe ja antagelig samme stoff, med mere løsemidler :same shit in new wrapping! ;-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
sunnmøre Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Lano, du får legge ut bilde av skuta når du har polert og voksa henne også, slik vi får sjå resultatet Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Jeg har på meg 3D briller når jeg seiler, for å kunne nyte nano poleringen fullt ut!! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Er nettopp ferdig med polering av skrog med TC nano, flott resultat, og lett å jobbe med. Brukte det i fjor også, har stor tro på dette produktet. I fjor smurte jeg det på den ene propellen, men ikke den andre " 2 motorer ". Der funket det ikke, ingen forskjell... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 flere nabobåter har funnet frem til turle extrem med nano tec: http://www.autocare.no/autocare/produkter/turtlewax/extreme/carwax/ riktig nok en bil voks. jeg prøvde den i fjor. den var veldig lett å arbeide med. kun håndarbeid. ca 40 min på hver side av vår 35foter. Har brukt den endel. Lett å jobbe med, men dårlig holdbarhet på linje med rød autoglym/ Sellaclean og de fleste andre alt i ett produkter. Blir bedre etterfulgt av en forsegler eller ren voks. De som driver med polering på entusiastnivå eller som yrke skyr alle all in one og forbrukerprodukter som pesten. Mange av disse produktene er ikke egnet for bearbeiding med maskin og brenner seg fort fast. Godt og varig resultat krever mye arbeid med dedikerte produkter, og gjerne i 3 steg. Først rubbing med grov polish og pad. Så en finere polish for å fjerne mindre riper fra steg 1, få opp glans og lage en glattere overflate. Til sist en ren voks eller forsegler for å bevare overflaten samt bedre glans. Veldig tidkrevende på en båt av litt størelse, men mye bedre resultat enn en runde med all in one. Selv ha brukt endel av turtle nano og TC nano, men utsatte flater må da poleres 1 gang i måneden for å holde seg godt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Det var Terje hos TC Nano Norge som fortalte om dette for noen dager siden. Hvor lenge dette er siden vet jeg ikke Lars. Ja, Terje er en grei kar. Nå er det faktisk flere år siden jeg var innom han på kontoret hans på Lambertseter. Jeg får ringe ham og få litt "up to date" informasjon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BOBO II Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Helt enig i den sap. Brukes TC nano må denne velikeholdes litt oftere en de tradisjonelle polishene. Jeg bruker også tc nano som siste strøk men polerer med maskin og en litt mykere skumgummi pute med litt lavere hastighet på maskinen. Dette gir en utrolig fin overflate og finish. Lett og vaske av skittent, Ved rengjøring er det viktig og ikke bruke vaskemiddel som er for kraftig det resulterer i at jobben må gjøres på nytt. En bøtte vann med kun en liten dråpe zalo holder i massevis til at striper og sur nedbør blir borte. Ved behov blir det alltid tid til og morsomt og bruke en dråpe nano på utsatte steder. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 (redigert) Zalo er fettløsende. Ville ikke brukt den til vask med mindre jeg skal vokse etterpå. Jeg har lagt min elsk på grønnsåpe til dagelig vask av bil og båt. Feit og godt. Løsner møkk ok også. Kjøper 4 litere på Europris til 20-30 kroner og spanderer raus blanding med varmt/ lunkent vann. Det som er fint med den er at den ikke tar voksen. Bakdelen er at det ikke blir pent hvis såpen tørker, så skyller ofte og tar mindre felt av gangen. Bruker også grønnsåpe mye til klutvask inne og ute til absolutt alt unntatt glassflater. Gir god lukt og tørker ikke ut skinn, skai, plast og tre/ lakk. Tvert i mot. Til bøttevask koster jeg på meg ekte Krystallgrønnsåpe. Bedre lukt og blander seg lettere :-) Jeg blir mobbet mye for klutene og grønnsåpa mi, hehe ;-) Redigert 14.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Min far hadde alltid blank og fin bil. Han passet på å samle opp håndsåpebitene fra badet når de ble små. Så la han de i vann slik at han fikk en fik tykktflytende såpe av restene etter Lano, Sterilan eller hva han fant. Dette vasket han bilen med. Og når det gjelder voksing, brukte han den harde gule voksen fra Simonize. Den voksen brukte jeg også i sin tid på bilen, men det var et helv . . . å jobbe med. Men lakken ble blank og utrolig godt beskyttet. Men hvem gidder å bruke så mye arbeid for å få en båt blank og beskyttet nå? Nå skal en kun ssmøre på noe guffe og omtrent bare børste av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Naboen min er et skikkelig bilpetimeter. Det kommer ingen vaskebøtte i nærheten av gårdsplassen der med mindre den inneholder helt spesielle, og tilsvarende høyt prisede bilvaskemidler. Da jeg kom tuslende ut med bilvaskebøtta mi med grønsåpevann - og avslørte innholdet - var det nok like før øyeeplene hans kom trillende ned skråningen... Etter dette har vi vel inngått en stilltiende "fredsavtale" når det gjelder dette temaet... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Det er så sant det du sier lars. I gamle dager var voks voks, og ikke et blandingsprodukt av rense- og slipemiddler og en dash voks. De var tunge og jobbe med, men holdt lenge. Dog renset de dårlig, men hadde man behov for det, fantes det rubbing. Kort sagt kan man si at dagens all in one produkter rubber litt, polerer (renser) litt, og vokser litt men gjør en dårligere jobb på alle feltene. Å holde en båt blank og shiny over flere år er mye arbeid. Ofte mer arbeid enn mange er villige til å legge inn. Polerte hver bidige cm2 med turtle nano når båten kom opp i høst. Tror det gikk 25 arbeidstimer over 3 dager. Å da gå på en ny runde med forsegler eller ren voks fristet ikke da, men skal prøve å få det til nå til våren :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Astor Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Nå som våren er kommet og jeg har vasket skrog og overbygg ser jeg resultat av nanopolering over tre år. Like blankt og fint. Fortsetter over samme lest. Har forelsket meg i TCnano sine produkter. Jeg ser jo resultatet av det nå. Har noen felt ombord med andreprodukter som jeg begynte med i fjorm for å teste ut forskjellen. Ekstra spennende med det nye 3D produktet til TCnano som kom på markedet i år, som jeg fikk testet alleredei fjor høst. Når det gjelder teakdekket vil jeg når tørrværet kommer, rense dekket og påføre TCnano Teakbeskytter AB. Det jeg ser av resultat fra en vinter med dette på dekket gir mersmak. Her vil jeg få et flott teakdekk og samtidig spare en masse arbeid fremover. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Viksund Bravo Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Både chrome-polishen og hardvoksen er laget med "nano-teknologi", så dette finnes allerede i mange produkter. Ikke nødvendigvis noe nytt og magisk altså :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Regina III Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Er ikke så veldig enig i at alt er likt, og at kvalitet er lik arbeidmengde. Det kunne kanskje stemme mer i "gamle dager". Jeg prøvde det meste, alt krevde mye arbeid, alt ble flott og alt holdt bare kort tid, sånn generelt sett. Så kom MaxWax og maskin, noe som ble en åpenbaring. Maskinen tok jobben, og hardwaxen holdt et år! Kanskje ikke det peneste resultatet idet en var ferdig, sammenliknet med flere andre, men suverent best etter tid. Siden har jeg holdt meg til det produktet og dermed blitt mer og mer sær, inntil jeg nå vil prøve en ny vri. I år blir det Acrylpasta rengjøring, restene vaskes lett av, tørk, og så nano på topp i stedet for hardwax. Så for vi se til neste år hva fortsettelsen blir! Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Har brukt TCNano en sesong fortrinnsvis over vannlinjen da jeg i likhet med Bergstad har erfart at den krever litt mer vedlikehold. Når det er sagt så erfarte jeg også at vaskingen av vinterskitten båt gikk lettere i år, om dette er et resultat av bruk av TCNano gjenstår å se, men jeg er såpass fornøyd med produktet at jeg vil fortsette å bruke det i år også, skal jo etter reklamen bare bli bedre og bedre etter hver behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Det siste du nevner der " fluefiskeren ", at det blir bedre for hver behandling, tror jeg stemmer godt. Begynte med TC nano i fjor for første gang, syntes da det var tungt å jobbe med. Men i år var det betydelig lettere, trodde det var innbilning, til jeg leste hva du skrev.. Har en stor " feit" teak rekke akterut, har alltid brukt teak olje der, ser det finns nano produkt der også. Noen som har erfaring med det ?? Blir det samme gløden i teaken som med teakoljen ?? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Kan også bekrefte at det blir lettere for hver behandling. Jeg har brukt feldten marine sin nano Sitér dette innlegget Link to post
egard Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Har brukt nano produkter over 3 år på siste båten, TC nano fra Maritime og en Alu flaske med orange topp husker ikke navnet i farten. Er dette samme produkt?? ser likt ut. Har veldig god erfaring med dette. I fjor brukte jeg Unik Kjøkkenspray til å vaske ned båten, spylte med masse kaldt vann og polerte opp med TC nano. Veldig fornøyd med dette, liten kostnad og godt resultat. Har prøvd Jiff sin kjøkkenspray uten at den gjør samme jobben. Er det svarte renner på båten i løpet av sesongen sprayer en bare på Unik og vasker lett med en svamp, samme gjelder dieselrøyk "man har da Volvo" husk å spyle med vann da det er sitronsyre i produktet. Kommer til å gjøre det samme i år. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Slet i fjord med svarte renninger nedover skroget, prøvte mange forskjellige sterke produkter, men nei. Kjøpte Holmenkoll NANO, og vips de svarte strekene borte med en gang, og lett å arbeide med. Så da brukte jeg det på hele båten, Men i år skal jeg teste noe nytt, som brukes i bilbransjen, de sier det skal være glans i flere år etterpå. Så vi får se, dette skal de gjøre for meg. Må bare vite først at dette ikke gjør noe med Gelcoten, De kommer og ser på jobben i morgen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.