Jump to content

Dårlig kjøling ferskvannskjølt


The Master 820

Recommended Posts

:wink: Sitter her og bølger fortsatt etter testtur før ferieturen starter. Rekene og hvitvinen var adskillig bedre enn Volvoen :cool:

 

Problemet som har dukket opp er manglende kjøling. Fikk problemet for noen dager siden etter meget kort tid. Det begynte å pipe såvidt i alarmen for kjøling. Jeg sjekket at det var åpning fra sjøvannsfilter og til inntaket ved å blåse gjennom med en slange. Deretter sjekket jeg impelleren som så helt fin ut. Jeg fant altså ingenting, men da jeg startet var det plutselig tilsynelatende normal gjennomstrømning. :wink:

 

Fornøyd med meg selv og kjølingen la vi ut på en litt lengre tur med svigerforeldre og barn. Etter en stund (4 timer) la vi til for å nyte det medbrakte som nevnt. Men da vi startet på returen begynte snart den forbaskede lyden av alarm igjen og det glødet svakt i alarmlampa. Det kom også unormalt med røyk og lite vann i eksosen. På lavere turtall kom det ikke alarm og vi tøffet forsiktig hjem mens jeg satt og grublet. :lol:

 

Jeg sjekker impeller igjen i morgen, men hva kan det være hvis den er OK?

Tidligere innlegg i forumet om systemrens gjaldt saltvannskjølt, men kan det være et poeng for meg også?

 

Noen fakta: VP2003 m. ferskvannskjøling, 28 HK fra 1988? (noen som vet hvor man kan finne manual for denne?) , ingen synlige lekkasjer fra pumpe eller slange. Saltvannet går fra varmeveksleren og rett ut i eksosen. Kjølevæska er sikkert gammel og skal byttes før ferieturen, men det har vel liten betydning.

 

Håper på hjelp som kan berge båtferien.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er du sikker på at impelleren i saltvannskretsen er i orden ? For en tid tilbake var det mye skriverier om impellere som hadde en produksjonsfeil  som gjorde at gummien løsnet fra metallet. Alt så tilsynelatende normalt ut når du kikket på impelleren utenifra, men under belastning sto altså gummidelen mer eller mindre og spant rundt akselen..... Du sier ikke noe om når du skiftet impeller sist men det kan kanskje være en ide å gjøre det nå........

Synes det høres interessant ut at du ser det kommer merkbart mindre vann ut av eksosen når problemet er der. Det tyder vel ikke på problemer med varmeveksler ol. (Burde vel da vært et problem hele tiden..) Kan det være "noe" som har kommet inn i sjøvannskretsen og som suges frem og tilbake når motoren går ?

Lykke til!

Athene

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er du sikker på at impelleren i saltvannskretsen er i orden ? For en tid tilbake var det mye skriverier om impellere som hadde en produksjonsfeil  som gjorde at gummien løsnet fra metallet. Alt så tilsynelatende normalt ut når du kikket på impelleren utenifra, men under belastning sto altså gummidelen mer eller mindre og spant rundt akselen..... Du sier ikke noe om når du skiftet impeller sist men det kan kanskje være en ide å gjøre det nå........

Synes det høres interessant ut at du ser det kommer merkbart mindre vann ut av eksosen når problemet er der. Det tyder vel ikke på problemer med varmeveksler ol. (Burde vel da vært et problem hele tiden..) Kan det være "noe" som har kommet inn i sjøvannskretsen og som suges frem og tilbake når motoren går ?

Lykke til!

Athene

Ja dette må sjekkes. I impelleren er det jo en gjennomgående skrue/bolt som settes inn i et spor i akselen. Hvis akselen går rundt og denne skruen er på plass, burde det vel være umulig å få impelleren til å stå?

Hvis noe har kommet inn i sjøvannskretsen vil det da kunne brukes systemrens el.l.?

Link to post
Share on other sites

Hei !

Det høres ut som impeller problemer. Et lite tips i den sammenhengen. Når du monterer impelleren, smør den inn med litt fett, så er den enklere å få på plass. Vent med å montere dekslet inntil du ser at impelleren går rundt. Enten kan du tørne moteren manuelt, eller bare gi startsekvensen et lite kick med nøkkelen. Det viktige er at du kan observere at impelleren går rundt.

Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Impelleren er en flittig brukt syndebukk, men den får også skylden for mange problemer som skyldes helt andre ting.

 

Men ingen impeller i verden kan klare å pumpe full flow gjennom et systemet med innsnevrede kanaler!

 

Derfor; hvis impelleren synes å være OK, da er tiden inne til å sjekke for groe i sjøvannsinntak, urenheter i kjølerne og gjerne avleiringer som har samlet seg opp i kjølekappen på motoren.

 

Har motoren vært i bruk siden 1988 uten opprensking så bør du kanskje være forberedt på et "middels sandtak" i kjølekappen, et "blåskjelloppdrett" i kjølevannsinntaket og en "biotop" i kjølerne.

 

Men forskrekk ikke; dette er relativt enkle og robuste saker som alle og enhver kan åpne og rengjøre.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Problemet som har dukket opp er manglende kjøling. Fikk problemet for noen dager siden etter meget kort tid. Det begynte å pipe såvidt i alarmen for kjøling. Jeg sjekket at det var åpning fra sjøvannsfilter og til inntaket ved å blåse gjennom med en slange. Deretter sjekket jeg impelleren som så helt fin ut. Jeg fant altså ingenting, men da jeg startet var det plutselig tilsynelatende normal gjennomstrømning. :lol:

 

Fornøyd med meg selv og kjølingen la vi ut på en litt lengre tur med svigerforeldre og barn. Etter en stund (4 timer) la vi til for å nyte det medbrakte som nevnt. Men da vi startet på returen begynte snart den forbaskede lyden av alarm igjen og det glødet svakt i alarmlampa.

Det første som slår meg her er; maneter...

Du skriver at du kjørte i 4 timer uten problemer, men etter stopp så begynte det å pipe igjen.

Da tror jeg impelleren er grei (ellers så ville du jo ikke ha hatt kjøling i disse 4 timene)

Neste gang dette skjer, sjekk rundt deg i vannet - er det mye glassmaneter der?!

Kanskje dette var hele problemet (manet i inntaket)?

 

Når det gjelder impellere, så kan jeg som en kuriositet nevne at i min svogers 16 års gamle båt står orginalimpelleren fortsatt i...

Link to post
Share on other sites

Fortsatt :lol:.

Nå har jeg sjekket impeller og byttet denne. Jeg fant også et annet problem som jeg trodde kanskje var løsningen. Viftereima var nemlig alt for løs (ja, flaut!). Jeg tenkte at kanskje var det for liten flow i ferskvannsdelen som gjorde at motoren ble for varm. Dette forklarer likevel ikke for lite vann ut fra eksosen, men jeg tenkte at kanskje var motoren så varm at røyken som kom ut var mest vanndamp? Jeg strammet viftereima, men desverre fortsatt for lite vann og alarm :lol:.

Har også vært nede og dykka og det var ikke maneter eller plast der, men derimot hadde jeg kanskje vært litt raus med bunnstoffet. Inntaket er en rist (perforert plate). Jeg prøvde å stikke opp litt, men siden jeg hadde glemt dykkemaska vet jeg ikke om det ble helt bra. Finner jeg ikke noe feil her må jeg se mer på det som Poseidon skrev:

Derfor; hvis impelleren synes å være OK, da er tiden inne til å sjekke for groe i sjøvannsinntak, urenheter i kjølerne og gjerne avleiringer som har samlet seg opp i kjølekappen på motoren.

 

Har motoren vært i bruk siden 1988 uten opprensking så bør du kanskje være forberedt på et "middels sandtak" i kjølekappen, et "blåskjelloppdrett" i kjølevannsinntaket og en "biotop" i kjølerne.

Kjølevannsinntaket vet jeg hvor er, men kjølekappe og kjølere? For meg ser det ut som saltvannet går fra filteret og gjennom gearet fram til impellerpumpa. Derfra pumpes det opp i varmeveksleren (som jeg hadde oppe i fjor og virket da). Videre ser det ut som det bare går i et rør rett ut i eksos(manifoilen?). Det er vel bare ferskvann som går inn i selve motoren? Noen som vet om manual eller har ideer/forslag?

 

mvh.

Link to post
Share on other sites

Problemet som har dukket opp er manglende kjøling. Fikk problemet for noen dager siden etter meget kort tid. Det begynte å pipe såvidt i alarmen for kjøling. Jeg sjekket at det var åpning fra sjøvannsfilter og til inntaket ved å blåse gjennom med en slange. Deretter sjekket jeg impelleren som så helt fin ut. Jeg fant altså ingenting, men da jeg startet var det plutselig tilsynelatende normal gjennomstrømning. :lol:

 

Fornøyd med meg selv og kjølingen la vi ut på en litt lengre tur med svigerforeldre og barn. Etter en stund (4 timer) la vi til for å nyte det medbrakte som nevnt. Men da vi startet på returen begynte snart den forbaskede lyden av alarm igjen og det glødet svakt i alarmlampa. Det kom også unormalt med røyk og lite vann i eksosen. På lavere turtall kom det ikke alarm og vi tøffet forsiktig hjem mens jeg satt og grublet. :lol:....

....hmmm....... hva med å prøve å spyle vann fra sjøvannsfilteret og til inntaket? Om du har gjort det, prøv en gang til! Vet at båter med seildrev kan få tetting i sjøvannskanalene i seildrevet. Enkelte får et svare strev med masse spyling ut gjennom sjøvannsinntaket. Men så er de kvitt problemet for en stund. Tar du opp båten til høsten kan det lønne seg å spyle på samme måten på land. Hos meg singlet det av rur som for ut gjennom seildrevet av og til når jeg gjorde dette på land.

 

Jeg ville også ha sjekket ferskvannskretsen, at du virkelig har nok væske i den. Hadde selv lekkasje der for noen uker siden, og fikk samme symptomene som du beskriver. Jeg kunne gå i timevis, alt tilsynelatende OK - når jeg satte ned turtallet en stund, eller stoppet motoren midlertidig, da gikk det for varmt.

 

Selv om du har et sjøvannsfilter kan blåskjell vokse i kanalene i varmeveksleren. Men at du, slik jeg forstår det, har et problem som litt *kommer og går* gjør at jeg først og fremst tenker på inntaket og lite væske i ferskvannskretsen.

 

Oj, kom plutselig på noe: Jeg har selv en 2003 motor. Hos meg går slangen like etter saltvannsinntaket kloss i godset på motoren. Jeg opplevde at her fikk varmen fra godset slangen til å *delaminere* slik at tverrsnittet lokalt ble betydelig redusert. Det var nærmest en *svulst* i slangeveggen. Dermed fikk motoren for lite kjølevann. Jeg byttet slangen med en som tåler mere varme - dermed ble saken i orden.

 

Lykke til! :lol:

Link to post
Share on other sites

Ville tatt et dykk til med maske for å være sikker på et problemet ikke ligger i rista, evt løsnet en slange og åpnet bunnkrana for å sjekke at det kommer skikkelig med vann.

Når det gjelder groing i systemet så kan det vokse skjell og rur i delene som ligger foran varmeveksleren. I selve veksleren er det for varmt.

Når disse dør samler skallene seg på inntakssiden av veksleren. Men hvis du hadde det oppe i fjor tror jeg du kan utelukke dette.

 

Det høres jo ut som om du er sikker på at problemet skyldes dårlig gjennomstrømning av sjøvann, men ellers så er jo termostaten også en mulig feilkilde.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre at det er flere som har 2003 motor. Nå har jeg holdt på en hel godværsdag med å søke etter løsning, og jeg er 93,5% sikker på at jeg har funnet problemet: Ingenting ut - ingenting inn. Fokus har hele tiden vært inntak, filter, pumpe. Etter å ha skrudd av hele impellerpumpa for å se at den funket (byttet simeringer på den i vår), måtte jeg sjekke det siste jeg hadde i hodet. Nemlig den klumpen som stod opp og som vannet fra varmeveksleren gikk inn i og eksosen kommer ut av. Denne heter visst manifoil (?). Etter å ha skrudd den av og tatt av røret fra varmeveksleren prøvde jeg å få dytta en ståltråd inn i vannkanalene. Mye grums der. Prøvde å blåse, men virket potte tett. Aha! løsningen! Nå fulgte et par timers kamp mot eksosslangen som nektet å slippe manifoilen sin :cheers:, som hadde sittet der så lenge og som aldri hadde vært oppe. Til slutt vant jeg og fant et tykt rør fullt av rust. Kanalene for kjølevann var nesten borte. Jeg filte og stakk med ståltråd og nå er det god nok åpning til at jeg tror den holder i sommer.

 

Nå tøffer jeg snart avgårde på en forhåpentlig problemfri sommerferie, hvis ikke de resterende 6,5% av min løsningssikkerhet slår til. Takk for forslag og hjelp i forumet!  :cool:

Link to post
Share on other sites

Ville tatt et dykk til med maske for å være sikker på et problemet ikke ligger i rista, evt løsnet en slange og åpnet bunnkrana for å sjekke at det kommer skikkelig med vann.

Når det gjelder groing i systemet så kan det vokse skjell og rur i delene som ligger foran varmeveksleren. I selve veksleren er det for varmt.

Når disse dør samler skallene seg på inntakssiden av veksleren. Men hvis du hadde det oppe i fjor tror jeg du kan utelukke dette.

 

Det høres jo ut som om du er sikker på at problemet skyldes dårlig gjennomstrømning av sjøvann, men ellers så er jo termostaten også en mulig feilkilde.

Bra info! Det var liksom siste mulighet at noe lå i veksleren, men det er altså umulig. Men som du ser under satt problemet altså der saltvann møter varm eksos (med 93,5% sikkerhet). Ellers har denne varme dagen også vært brukt til et bad med stikking i inntak uten særlig fangst.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...