Jump to content

Ny Bluechart

Onsing

Recommended Posts

Sitat:

BlueChart g2 technology. These charts provide integrated maps for a much smoother presentation. BlueChart g2 has all the detail of traditional BlueChart, but with 3D perspective, and richer detail and content – data like tides and currents overlaid on the chart. Other chart features include shaded depth contours, port plans, wrecks, restricted areas, and more.

Spørs om dette er noe man trenger her i Norge. :nonod:

Tja, om man trenger det eller skal ikke jeg svare på... men det kommer nå dette også i fremtiden. Personlig så synes jeg 3D perspektiv høres spennende ut... hvordan dette blir i praksis skal ikke jeg svare på...

Det er lenge siden jeg sluttet med å stille meg spørsmålet om jeg "trenger dette" i båten, men spør om jeg kan "bruke dette" i båten på noen måte..... :wink:

Det retteferdiggjør liksom investeringen noe lettere.... synes nå jeg da... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Spørs om dette er noe man trenger her i Norge. :nonod:

Egentlig TRENGER jeg kanskje ikke båt heller.....

Hva når den nye Bluechart versjonen kommer. Kan man bruke eksisterende plotter med ny kartversjon?

Er for tiden i en fase da jeg skal bestemme meg for hvilken kartplotter, ekkolodd og evt. radar jeg bør anskaffe. Simrad, Garmin, Raymarine....????

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hva når den nye Bluechart versjonen kommer. Kan man bruke eksisterende plotter med ny kartversjon?

Dette er nok et vettugt spørsmål som mange ønsker svar på, meg inkludert. Siden jeg for et år siden kjøpte en 3010C med ekkolodd og vurderer radaren også.... Det kan vel være at en kan bruke de nye kartene, det er vel snakk om en software oppgradering som skal til vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Egentlig TRENGER jeg kanskje ikke båt heller.....

Er for tiden i en fase da jeg skal bestemme meg for hvilken kartplotter, ekkolodd og evt. radar jeg bør anskaffe. Simrad, Garmin, Raymarine....????

Mitt inntrykk er at kartplotterne og kartsystemene nå har blitt så omfattende at det begynner å bli snakk om informasjons-overflyt. (Dette har sikkert mange sagt før).

Muligheten for å legge inn egne bilder fra ruter, nedlasting av satelittbilder av havner, adresser for enkelte havner med internettadresser, 3-dimensjonale konturer o.a. gir mange valgmuligheter.

Det grunnleggende er etter mitt skjønn at selve kartdatabasen er mest lik de nasjonale kartdatabasene.

For norden (Sverige, Norge, Danmark) og Tyskland opplyser de store kartleverandørene av digitale kart (Navionics, Bluechart, C-map) at de benytter disse offisielle kartbasene for sine brikker. dermed skulle hovedinformasjonen i kartbrikkene bli stort sett identiske hva gjelder fyr, bøyer og landkonturer.

Dermed vil det bli mye snakk om smak og behag ved valg av system.

Noen bruker kartplotteren hovedsakelig som overvåking av hvor man er, hvor den viktigste tasten er av/på, mens andre benytter vinteren til å gå gjennom tidligere utseilte spor og lage nye ruter med inngående opplysninger om havneanløp og serverdigheter på anløpsstedene.

For den første kategorien vil nok en lyssterk og lettbetjenelig skjerm være hovedsaken. Hvorvidt man ønsker stor eller liten skjerm (jeg har de siste 5 årene benyttet 17 tommer fordi jeg har plass og bruker skjermen svært aktivt), mens andre foretrekker mindre og mer anonym skjerm hvor man kontrollerer posisjon i forhold til papirkartet.

For den andre kategorien vil trolig flere forhold være avgjørende for valget:

- det ene kan være muligheter for integrering av informasjon fra/til radar, autopilot, repeater, AIS, forsterket ekkolodd o.a. Mitt inntrykk er at de fleste store produsentene her har kommet ganske langt. Selv er jeg opptatt av å kunne overvåke motorrommet med kamera under kjøring og derfor har Raymarine serie E blitt et naturlig valg, samtidig som denne serien har ganske hurtig informasjonsstrøm mellom de forskjellige instrumenttypene. Også andre leverandører gir slike integrerte løsninger.

- det andre er muligheten for å arbeide med navigasjonsinformasjon på PC i tillegg til med instrumentene ombord. Her har C-map sin PC-planner, Navionics har visstnok lansert sin Nav-planner og Bluechart bruker vel i hovedsak Mapchart (men er usiker på det siste). Det er også muligheter for å overføre veipunkter fra ett system til et annet, men det synes å være noe vanskeligere å overføre ruteinformasjon mellom ulike systemer.

Konklusjon:

1. Tenk nøye over behovet for kartplotter. Velg ut fra dette. Det er ikke nødvendig å ha en mengde valgmuligheter som aldri blir brukt.

2. Utviklingen er så rask, at det valhget du gjør i dag, vil du endre om - la oss si - 6 sesonger.

Lykke til med valget. - Jeg har opp gjennom årene prøvd ut ganske mange systemer, det har nok flere produsenter tjent penger på. Vi får kose oss mens vi kan, det nytter ikke å ha penger på bok når vi sitter på aldershjemmet.

• 9 år senere...

Løfter denne gamle tråden. Jeg kjøpte Bluechart 2g kart for et par år siden. HXEU054R ): Nordnorge m/Svalbard.Fikk kartet på et mini SD kort.

Jeg har brukt det på en gammel håndholt GPS GPSMAP 76CSx. Det har gått greit. Det som ikke går er å ta det inn i MapSource, HomePort eller Base camp for å legge opp ruter el. Hvorfor ??? Noen som har tips.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...