Olav2 Startet 11.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2003 Min gamle snekke lekker litt vann og har heller ikke ikke kalesje. Da jeg skal på ferie om to uker trenger jeg noe som kan holde den tom for vann. Jeg har en elektrisk pumpe, men jeg stoler ikke på at det er nok batterikapasitet for to uker med vanlig Bergens-regn. Jeg har derfor vurdert å kjøpe en bølgedrevet pumpe, men har hørt flere steder at disse er upålitelige. I tillegg er jeg litt usikker på hvor stor løftehøyde disse har. Er de kun kalibrert for lave robåter? Er det noen som har noen erfaringer? Olav Bringedal jaggu.org Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2003 Har selv ikke erfaringer med denne pumpa, men kan være enig at den kanskje har problemer med å komme igang men en større løft. Jeg vet at det finnes en lignende sak: en pump som skjøtes inn i fortøyningen båt mot land/brygge og som da samtidig er rykkdemper. Kan tenke meg at de har større krefter. Men jeg vet ikke hvor disse finnes - noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2003 Har gode erfaringer med slike fra ferskvann, den holdt båten tørr nesten uansett vær. Tror heller ikke at høyden vil være noe problem så lenge alt er tett. Men jeg har hørt av andre at de ikke alltid fungerer like godt i sjøvann, da de risikerer å stoppe opp på grunn av begroing, korrosjon m.m. Har sågar hørt en som påstod at båten hans gikk ned på grunn av en slik, da den begynte å pumpe feil vei. Jeg vet ikke hvordan dette er mulig, men som sagt så fungerte den meget bra i robåten vår i de årene vi hadde den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LEJ Svart 11.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2003 Jeg kjøpte en slik til jolla (15" With) på hytta og den fungerer helt utmerket. Den har vært i bruk i noen måneder nå helt problemfritt. Dog går ikke tømmingen veldig fort, men båten blir tørr! Den er satt opp med tilbakeslagsventil, så at den skulle fylle båten ville jeg tatt med ro! Sitér dette innlegget Link to post
Olav2 Svart 14.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2003 takker for svar. får kjøpe en og teste den ut. hadde det nå bare begynt å regne litt! Sitér dette innlegget Link to post
Olav2 Svart 12.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2003 er nå tilbake fra ferie. Smart pumpa funket bra den (litt irriterende at Marine & Industrisalg i Bergen krevde dobbel pris av hva jeg så den kostet på nettet) Men pga ekstremt høy vanntemp og dårlig vann, hadde den grodd til noe helt utrolig. så rent/næringsfattig vann er nok noe å tenke på om man skal gå lenge uten tilsyn. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.August.2003 Link til dette innlegget Svart 12.August.2003 I mellomtiden oppdaget jeg begge typer pumper på brygga og tok bilder - i tilfelle noen ikke kjenner dem: Fortsatt vet jeg ikke hvor man får tak i den 'fortøyningspumpa', men det finner jeg ut før eller senere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.