Jump to content

Erfaringer med bølgedrevet lensepumpe

Olav2

Recommended Posts

Min gamle snekke lekker litt vann og har heller ikke ikke kalesje. Da jeg skal på ferie om to uker trenger jeg noe som kan holde den tom for vann. Jeg har en elektrisk pumpe, men jeg stoler ikke på at det er nok batterikapasitet for to uker med vanlig Bergens-regn.

Jeg har derfor vurdert å kjøpe en bølgedrevet pumpe, men har hørt flere steder at disse er upålitelige. I tillegg er jeg litt usikker på hvor stor løftehøyde disse har. Er de kun kalibrert for lave robåter?

Er det noen som har noen erfaringer?

Olav Bringedal

jaggu.org

Har selv ikke erfaringer med denne pumpa, men kan være enig at den kanskje har problemer med å komme igang men en større løft.

Jeg vet at det finnes en lignende sak: en pump som skjøtes inn i fortøyningen båt mot land/brygge og som da samtidig er rykkdemper. Kan tenke meg at de har større krefter.

Men jeg vet ikke hvor disse finnes - noen som vet?

Har gode erfaringer med slike fra ferskvann, den holdt båten tørr nesten uansett vær. Tror heller ikke at høyden vil være noe problem så lenge alt er tett. Men jeg har hørt av andre at de ikke alltid fungerer like godt i sjøvann, da de risikerer å stoppe opp på grunn av begroing, korrosjon m.m. Har sågar hørt en som påstod at båten hans gikk ned på grunn av en slik, da den begynte å pumpe feil vei. Jeg vet ikke hvordan dette er mulig, men som sagt så fungerte den meget bra i robåten vår i de årene vi hadde den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kjøpte en slik til jolla (15" With) på hytta og den fungerer helt utmerket. Den har vært i bruk i noen måneder nå helt problemfritt. Dog går ikke tømmingen veldig fort, men båten blir tørr! Den er satt opp med tilbakeslagsventil, så at den skulle fylle båten ville jeg tatt med ro!

• 4 uker senere...

er nå tilbake fra ferie.

Smart pumpa funket bra den (litt irriterende at Marine & Industrisalg i Bergen krevde dobbel pris av hva jeg så den kostet på nettet)

Men pga ekstremt høy vanntemp og dårlig vann, hadde den grodd til noe helt utrolig. så rent/næringsfattig vann er nok noe å tenke på om man skal gå lenge uten tilsyn.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...