Jump to content

NavPlanner - erfaringer

roaldbj

Recommended Posts

Ser nå at NavPlanner er frigitt (pressemelding datert 16. februar 2006).

Se http://www.navionics.com/News.asp?ID=215

Det synes som om NavPlanner skal gjøre noe av det samme som PCPlanner er i stand til men som støtter Navionicskartene.

PcPlanner støtter C-map Max og jeg har hatt svært god erfaring med PcPlanner så langt til ruteredigering.

Setter pris på å bli informert så fort noen på BP har brukt NavPlanner.

• 1 måned senere...

Jeg har kjøpt NavPlanner hos Seatronic etter lang tids purring. Problemet var ikke hos Seatronic men hos norsk importør. Jeg har fått versjon 3.10 av Navionics NavPlanner datert 18. januar 2006.

En enkel beskrivelse av navigasjonsplanleggeren finnes her.

Jeg gjør oppmerksom på at NavPlanner er beregnet for å lese kartsystemet utviklet av italienske Navionics som leverer kart til ganske mange kartplottere, herunder:

Raymarine C og E serien, Geonav, og en rekke andre.

Det gikk svært greit å installere planleggeren. Det følger med en liten CD (i bankkortformat !!) og kortleser for to typer kort: MMC og CD. I tillegg har den innebygd oversiktskart for hele verden.

Jeg ble positivt overrasket over god hjelpefunksjon i programmet som er kjent for de fleste Windows-brukere.

For de som fra før av har erfaring med PcPlannerNt og C-map brikker er det store likhetstrekk.

Til Jolo: Jeg kan ikke så mye om Raymarine, men dersom du går til hjemmesiden til Belamarin her, finner du endel opplysninger om hvorledes Raymarine nå har utviklet et totalt system for radar, kartplotter, dybde, AIS, autopilot o.a.

I Raymarine C-serien får du såkalt radaroverlegg på kartet, mens C-serien i tillegg kan lese Navionics Platin um kart med bilder fra havner, 3- dimensjonal fremstilling av dybdeforhold o.a.

, mens C-serien i tillegg kan lese Navionics Platin um kart med bilder fra havner, 3- dimensjonal fremstilling av dybdeforhold o.a.

Du mener sikker E-serien her.

Men det jeg lurte på var disse Raymarine formatene du snakker om i forbindelse med Navplanner.

I min enfoldighet trodde jeg at C og E serien brukte samme format for lagring av ruter og waypoints.

Du mener sikker E-serien her.

Men det jeg lurte på var disse Raymarine formatene du snakker om i forbindelse med Navplanner.

I min enfoldighet trodde jeg at C og E serien brukte samme format for lagring av ruter og waypoints.

Beklager for rask skriving. Det skal være E-serien som du skriver.

Jeg kjenner ikke til formatene i E- og C- serien. Jeg ser bare at når jeg skal lagre rute på kartbrikken får jeg opsjoner om ulike kartplottere og der skilles det mellom E-serien og C-serien.

Jeg lagrer rutene i formatet: Raymarine E Series Route Files(*.fsh)

Men får senere beskjed om at ruten er lagret i C-serie format. Det er mulig at de to seriene benytter samme format?

• 4 uker senere...

Kjøpte Navplanner idag hos Nautisk forlag og fikk samtig oppdatert min kartbrikke gratis (Raymairne 435i)

Navplanner virker veldig enkel å bruke.

Hadde litt problemer å lagre ruter til minnebrikken siden den ene pc'en allerede hadde en hardisk med navn e: (navplanner bruker tydeligvis kortleser som e: stasjon)

• 2 år senere...

Hei er du kjent på strekningen molde - kr. sand?

Jeg har kjøpt ny båt som skal kjøres fra molde til oslo til våren i mai 09.

Det sitter en raymarine 120 c kartplotter. (c serice)

Jeg er kun kjent på sørlandet.- oslo.

Er det noen måte å få kopi av plot/fine ruter som er laget alerede til min plotter - fines det andre fora for dette?

Svar til

hans@rockefeller.no

hans a. lier

mob 90687905

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...