Jump to content

Radar i snøbyger

Puffen

Recommended Posts

Clutter-funksjonene ligger under GAIN soft-key. Her kan du justere både SEA, FTC og RAIN clutter. De to siste er 2 sider av samme sak, og bør opereres i sammenheng. Alle innstillinger som foretas her, "huskes" av radaren oxo når du slår den av. Fra fabrikanten anbefales det at man justerer tilbake til AUTO-settingene som er forhåndsinnstilt.

Hadde en testtur på sjøen i dag med radar i snøværet. Snøbygene var tydelige på skjermen. Prøvde å finne en måte å justere følsomheten. Fant ingenting som jeg torde å gjøre noe med. Har noen tips å komme med. Raymarine C-serie.

Jeg tror C-serien og E-serien til Raymarine har omtrent samme radar.

På E-serien har du 5 funksjoner for å korrigere GAIN:

Under soft-tasten med Gain (den midtre av de fem tastene) finner du:

- Sea, som i hovedsak gjelder bølger nær båten, virker ikke noe særlig over 5 nm

- Gain, sensitiviteten til radaren, denne justeres mellom lange og korte avstander

- Tune, som Raymarine anbefaler vi skal la stå på automatisk for å få maksimalt signal

- FTC (Fast Time Constant) som bl.a. benyttes for å fjerne to meget nære ekko med samme kursretning

- Rain, dette er gjerne forstyrrelse avhengig av trykkforhold, avstand og tetthet på nedbøren.

Det er viktig å bringe radaren tilbake til maks følsomhete etter at den er gain-justert. I motsatt fall kan et nedjustert bilde unnlate å gi viktig informasjon.

Ved regnvær går jeg alltid ned i skala, skifter gjerne mellom 1.5 - 3 nm.

Jeg pleier også å sette inn 2/3 offset slik at området forran båten blir større i forhold til aktenfor.

Men det er sikkert mange andre måter å benytte radaren på for erfarne småbåtfolk.

Suverent. Hvorfor kan ingen lage instruksjonsbøker som er like forståelige?

Takker og bukker.

Hadde forresten tur på sjøen i går kveld og natt. Det gikk fint. Det var imidlertid vanskelig å få noe forståelig ut av radaren i de tjukkeste bygene. Da var det bare å legge seg på 5 kn. og komandere 1 mann i utkikk og 1 mann med konstant fokus på radaren. Det gikk bare 5 min. så var den værste bygen vekke. Ellers gikk det fint. C120 skjerm med radar og kart oppe samtidig er særdeles bra.

Misunner dere veldig.

Det er svært lærerikt å kjøre båt om natta med radar.

De vanskeligste utfordringene jeg har hatt har vært oppkavet sjø med kraftige lokale regnbyger om natta om sommeren utenfor Kungshavn. Da var det bare en ting å gjøre: ned på laveste turtall (ca 4.7 knop).

Det er sikkert "barnemat" i forhold til dere som kjørte i snøvær.

Det er i første rekke under vanskelige siktforhold at man "får igjen" for å ha brukt radaren aktivt under gode synsbetingelser.

Det bekymrer meg noe at jeg har snakket med noen - riktig nok få - personer med radar som knapt nok synes å forstå noe mer enn hva som er av/på bryteren på radaren.

Foruten VHF er radaren er svært viktig navigasjonsmiddel.

Har ikke prøvd snø, men et ordentlig tordenvær gjør min radar "blind"...

Takk for påminnelsen....

Erindrer at jeg flere ganger på vestkysten av Sverige under sterkt tordenvær har opplevd kraftige utfall på radarbildet. Har under slike forhold skrudd av radaren og lagt meg nær land.

Nå er det diskutert i hvilken utstrekning småbåter fungerer som lynavleder.

Har heldigvis alldri opplevd dette selv - men skrur av radaren ut fra en ukvalifisert oppfatning at da trenger ikke den å fungere som en "lynavleder".

Har heldigvis alldri opplevd dette selv - men skrur av radaren ut fra en ukvalifisert oppfatning at da trenger ikke den å fungere som en "lynavleder".

Var mere bekymret for VHFen, siden denne har antenne som står mye høyere... Men verken VHF eller radar fikk unngjelde, og jeg skal love at det lynte og tordnet MYE...

Var mere bekymret for VHFen, siden denne har antenne som står mye høyere... Men verken VHF eller radar fikk unngjelde, og jeg skal love at det lynte og tordnet MYE...

Det er i slike tilfeller iallefall jeg ville stått til rors med høye øyebryn og halvåpen kjeft :lol:

.

Det er i første rekke under vanskelige siktforhold at man "får igjen" for å ha brukt radaren aktivt under gode synsbetingelser.

Det bekymrer meg noe at jeg har snakket med noen - riktig nok få - personer med radar som knapt nok synes å forstå noe mer enn hva som er av/på bryteren på radaren.

Foruten VHF er radaren er svært viktig navigasjonsmiddel.

Radartrening i god sikt er alfa og omega.

Jeg har ingen idé om hva BM er for noe rart. Men under den tragiske Sleipner-ulykken på Sletta i november 1999 omkom 16 mennesker.

BM=Båtmagasinet (et båtblad).

For å være bedre rustet i dårlig vær m.ht. radar er det greit med både en 3 cm og en 10 cm radar selv om det alltid vil by på utfordringer i slikt vær.

Jeg har ingen idé om hva BM er for noe rart. Men under den tragiske Sleipner-ulykken på Sletta i november 1999 omkom 16 mennesker.

Er det slik at noen sakkyndige har antydet/konkludert at radarbruken var uforsvalig under den såkalte Sleipnerulykken ved Sletta?

går ut fra du mener nm, OLPI. Jeg bruker stort sett bare radaren forholde utkikk i nærheten av båten, den står innstilt en plass mellom 0,5 og 1,5 nm (med min fart på 7 knop). Slik kan jeg se blåser fra fiskebruk som står i sjøen. Dette kan også være nyttig i fullt dagslys, disse blåsene er ikke alltid greie å se. Spesielt i motlys.

Skal man navigere etter radar kan det være greit med 10nm, men jeg bruker gps til det. ...hvis den virker :wink:

Redigert av traust (see edit history)

Er det slik at noen sakkyndige har antydet/konkludert at radarbruken var uforsvalig under den såkalte Sleipnerulykken ved Sletta?

Mitt svar var til Marwin, som skrev:

Siste nr. av BM har en artikkel om radarjustering og Sleipner-lignende tilstander...

Godt at det ikke gikk liv!!

Jeg mente at en slik forvrengning av det tragiske utfallet av Sleipnerulykken ikke burde stå uimotsagt.

Når det gjelder de sakkyndiges antydninger/konklusjoner om radarbruk på MS Sleipner, viser jeg til følgende sitater fra undersøkelseskommisjonens rapport:

- Navigatørene oppfylte de formelle krav for å føre hurtigbåt. Etter kommisjonens oppfatning hadde de ikke fått tilstrekkelig opplæring i navigasjonshjelpemidlene ombord på MS Sleipner.

- Den utløsende årsak til ulykken var feilnavigering. Navigatørene visste ikke hvor de var da MS Sleipner gikk på grunn. Navigatørene unnlot i stor grad å gjøre bruk av tilgjengelige navigasjonshjelpemidler og de etablerte seilingsrutinene. I det avgjørende tidsrommet rett forut for grunnstøtingen var begge navigatørene opptatt med å foreta justeringer på hver sin radar, noe som tok deres oppmerksomhet bort fra navigering basert på visuell observasjon av fyrlykter og seilt kurs

- Den utløsende årsak til ulykken var feilnavigering. Navigatørene visste ikke hvor de var da MS Sleipner gikk på grunn. Navigatørene unnlot i stor grad å gjøre bruk av tilgjengelige navigasjonshjelpemidler og de etablerte seilingsrutinene. I det avgjørende tidsrommet rett forut for grunnstøtingen var begge navigatørene opptatt med å foreta justeringer på hver sin radar, noe som tok deres oppmerksomhet bort fra navigering basert på visuell observasjon av fyrlykter og seilt kurs

Jeg deler fullt ut oppfatningen av at dette er alvorlig.

Så vidt jeg husker delte også Lagmannsretten denne oppfatningen.

Tingretten var nok noe mer tilbakeholden med å legge all skyld på kapteinen.

En sentral vurdering fra kommisjonen som jeg har lært mye av er at utkikk ikke var tilstrekkelig -

takk for påminnelsen

går ut fra du mener nm, OLPI. Jeg bruker stort sett bare radaren forholde utkikk i nærheten av båten, den står innstilt en plass mellom 0,5 og 1,5 nm (med min fart på 7 knop). Slik kan jeg se blåser fra fiskebruk som står i sjøen. Dette kan også være nyttig i fullt dagslys, disse blåsene er ikke alltid greie å se. Spesielt i motlys.

Skal man navigere etter radar kan det være greit med 10nm, men jeg bruker gps til det. ...hvis den virker :wink:

Nei, jeg tenkte på cm (bølgelengde) ikke på range-innstilling. En vanlig lystbåtradar er vanligvis en 3cm radar( ca 9 GHz sendefrekvens). På litt større båter brukes ofte både 3 cm og 10 cm radarer.

Er eller enig i at valg av range til ditt bruk virker fornuftig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...