Jump to content

Propellen til bunns!!


Eppa

Recommended Posts

Jaja, det var det!!!  :lol:

 

Vil gjerne få dele en lite hyggelig opplevelse med alle på baatplassen.

 

Sist fredag begynte jeg på ferie og tok som vanlig båten med inn til hytten i Ryfylke.

Turen gikk helt uten problemer. Etter drøye 3 timer i 6 knops fart ankom jeg hytten og skulle legge til kai.

 

Fikk for sakte fart mot bryggen og slo akterover. Hva skjer.... merker at propellen tar et kort øyeblikk. I neste sekund øker turtallet noe voldsomt. Hva fa.... skjer.  :lol:

 

Båten siger uten at jeg får gjort noe rett i bryggekanten. Heldigvis uten skade på båt og brygge.

 

Der og da fant jeg ingen årsak. Neste dag måtte jeg sjekke ut hva som hadde skjedd. Da ser jeg at det ikke er noen propell, kun en bar aksling.

 

Hvordan dette har skjedd aner jeg ikke, men tydeligvis må splinten ha røket, muttern over tid ha løsnet for så å falle av når jeg slo akterover. Heldigvis ikke i et område med andre båter.

 

Har fortsatt ikke funnet igjen propellen selv om den må befinne seg i nærheten av bryggen og på en dybde på 1,5 - 4 meter.   :lol:

 

Her kan kansje noen hjelpe. På hvilken side av båten er det mest sannsynlig at propellen ligger? Hvilken vei propellen går er jeg usikker på, men når jeg bakker trekker båten mot styrbord. Hvor langt kan det tenkes at propellen "spinner" i sjøen før den når bunn?

 

På grunn av denne hendelsen blir det ikke mer bruk av denne båten i sommer. Reiser nå til Danmark. Så får vi etter ferien få båten på land. Vil skifte hele propellanlegget, med aksling, hylse og hele sulamitten. Det er gammelt og slitt.

 

Tar kansje ut motoren også, da det er en liten oljelekkasje fra bunnpannen. Denne griser sånn til i kjølsvinet.

 

Så der gikk resten av feriepengene!!  

 

Eller kanskje jeg heller skulle få meg  :lol:

 

 

Mvh.

Espen

Link to post
Share on other sites

Du kan regne med at propellen faller omtrent direkte til bunns der den slipper akselen. En løs propell i vannet vil ikke bevege seg sidelengs av noen betydning selv om den har en rotasjon i utgangspunktet. Kanskje en meter eller to om turtallet er høyt.

 

Dog kan den treffe bunnen med litt kraft og lett grave seg ned i gjørme.

Link to post
Share on other sites

Du kjenner ingen som dykker da ?

Mine kompiser har tatt liknende "oppdrag", med varierende hell. Har f.eks dreid seg om søk etter deler til rigg  ( seilbåt ) da, og disse er jo ganske små.

 

Betalningen har variert, fra etpar "camilla`er " til noe skikkelig "flaskefòr" Mao, ikke så innmari dyrt..   :lol:

 

Hvor holder du til i landet ? Evt kan en "lokking" med overnevnte "betalninger "på denne siten www.dykkesiden.com  kanskje hjelpe deg.

 

UANZ - lykke til  !!

 

MVH

Suzuki - som OGSÅ driver med dykking, sammen med masse annet rart...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...