Gnisten Startet 25.Februar.2006 Del på Facebook Startet 25.Februar.2006 Jeg har en bronsesvinger stående i skøyta mi. Spørsmålet er: Er denne svingeren merkeavhengig ? Kan svingeren brukes på et hvilket som helst lodd ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gnisten Svart 25.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2006 ....Løfter denne i alle seilforenings innleggene... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Mix Svart 25.Februar.2006 Del på Facebook Svart 25.Februar.2006 Vet du hvilket fabrikat svingeren er ? Sannsynligheten er vel ganske stor for at det er en Airmar svinger, siden det er en bronsesvinger. I såfall er oddsen stor for at den kan brukes til flere typer lodd. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 25.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2006 Nei. Jeg vet ikke hvilket fabrikat svingeren er. Men du mener at svingere generelt kan brukes uavhenging av merke på ekkoloddet ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Sabeltann Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Hei jeg hadde en tråd om dette for en stund siden. let litt i arkviet så mener jeg du vil finne endel info! Må gå skal ut og fiske! Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Vet du hvilket merke ekkolodd som har vært i båten tidligere, da er det kanskje noen som vet hvilke andre merker som bruker samme svingere. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 26.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Et forhistorisk Royal lodd, men forrige eier påstår at svingeren er av nyere dato (max 5 år ?). Har forøvrig søkt etter dette i tidligere innlegg uten at det gjorde meg noe klokere. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Jeg vil anta at denne svingeren er lagd for 50 / 83 / 200 eller 455 Hz, eller som en kombinasjon av dette, eksempelvis 50 / 200. Selve ekkoloddet kan sende ut signalstyrke på forskjellige nivåer, eksempelvis 500 / 800 el. 1000 W RMS. Det er mulig at sendestyrken har betydning for hva svingeren klarer å sende og motta av signal. Det mest kritiske for spørsmålet ditt er etter min erfaring selve koblingen mellom giveren og ekkoloddet. Dersom du henvender deg til produsenten av ekkoloddet er det mulig du får kjøpt egnet plugg - eller får kjennskap til koblingen. Når du kobler ekkolodet til giveren vil du høre en regelmessig "kneppe"-lyd som kan være en indikasjon på at ekkoloddet virker. Jeg har ellers forstått at det er færre produsenter av svingere enn av ekkolodd, dvs at en produsent av svingere sender til mange ekkoloddprodusenter. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 26.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Det mest kritiske for spørsmålet ditt er etter min erfaring selve koblingen mellom giveren og ekkoloddet. Finnes det konverteringsplugger i handel som evt. kan ta hånd om dette ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Det er mulig du kan ringe Seatronic i Moss og få noen råd. Jeg har et sted sett oversikt over plugger i maritime instrument men har glemt referansen. Ser i en FAQ at de gir råd om å skifte gamle svingere grunnet elding: I have an older CVS-106 or CVS-208 and want to replace it with a new CVS-106L or CVS-832 – can I use the same transducer? No. Most dual-frequency sounders nowadays use a multiplexed dual frequency system, which means you'll need to replace your old transducer. It's always a good idea to replace an old transducer anyway since transducers get weaker as they get older, and you want the best performance possible from your new fishfinder system. Jeg vet ikke om dette svaret er for å øke salgsinntektene, eller hvorvidt det er riktig at svingerne mister egenskaper ved økte alder. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.Februar.2006 Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 (redigert) Det KAN gå bra - men usikkerheten er der, selvfølgelig. I min gamle sjark satt dette ekkoloddet, da jeg kjøpte båten. Tungvindt og dyr-i-drift papir-ekkolodd. Svingeren til denne er av gjennomgående bronsetype. Bare se innmaten på Furuno'en da! Jeg vil tro at det, utviklingsmessig, ligger noen decennier mellom denne og Humminbird'en....? Kappet ganske enkelt ledningen til giveren (2 ledninger i én) og gjorde det samme på en Humminbird Wide 100 som jeg hadde fra en annen båt - skjøtet disse 2 ledningene og det funker. Fisk får jeg også........ Men, helt sikkert er man aldri før man har prøvd. Dessuten, dreier det seg om et dyrt ekkolodd, så kvier man seg for å kappe ledningen. Redigert 26.Februar.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Gnisten Svart 26.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2006 Det KAN gå bra - men usikkerheten er der, selvfølgelig. I min gamle sjark satt dette ekkoloddet, da jeg kjøpte båten. Tungvindt og dyr-i-drift papir-ekkolodd. Svingeren til denne er av gjennomgående bronsetype. Kappet ganske enkelt ledningen til giveren (2 ledninger i én) og gjorde det samme på en Humminbird Wide 100 som jeg hadde fra en annen båt - skjøtet disse 2 ledningene og det funker. Takker for greit svar Walter_S. Her er det forhistoriske loddet som står i båten nå. Dette virker forøvrig virker helt greit men uten digital avlesing: Da tror jeg at jeg forsøker kapping og skjøting så får vi se hvordan det går.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gnisten Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Monterte i dag et Humminbird 565 ekkolodd (200/83 kHz) til den nevnte bronsesvingeren. Dette ser ut til å fungere greit. Selgeren i båtbutikken der jeg kjøpte overgangskabel (flerpolet til 2-polet) sa at dette mest sannsynlig ikke ville fungere, men fulgte Walters råd med kapping og skjøting. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
roaldbj Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Monterte i dag et Humminbird 565 ekkolodd (200/83 kHz) til den nevnte bronsesvingeren. Dette ser ut til å fungere greit. Selgeren i båtbutikken der jeg kjøpte overgangskabel (flerpolet til 2-polet) sa at dette mest sannsynlig ikke ville fungere, men fulgte Walters råd med kapping og skjøting. Har du bilder av koblingene, eller litt mer utførlig beskrivelse. Kan være greit å vite for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Har dessverre ikke bilder, men skal ta noen når jeg kobler dette permanent. Det ble litt hastverk da det tok litt lenger tid med skifte av finfiltre og påfølgende lufting av Forden (2715) enn jeg hadde regnet med, men det gikk jo greit det også Det lukter Diesel...mmm Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Harald- Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Hei Da var du heldigere enn meg. Hadde et gammelt Simrad lodd. Anntar det var fra 1972. Der gikk ikke mitt Furuno LS6100 lodd. Fikk en montør til å måle dette, og ved nøye sjekk viste det seg at der rann vann ut av kabelen når jeg kappet den i maskinrommet for å måle motstanden. Viste seg også at der var full kortslutning mellom senterleder og skjerm. Men dette gjorde ikke så mye for den gamle Simraden, men Furunoen var mer kresen, den ville ikke lese annet enn støy. Skiftet til en ren 50 Khz sko, loddet kan bruk også 200, men de har ikke jeg bruk for. Mener gamle loddet var 37 Hz eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Hvordan virker egentlig disse svingerene ? Da tenker jeg ikke på at de sender ut et radiosignal som de mottar refleksen fra bunnen (og fra fisk), men hvordan elektronikken inni dem er oppbygd. De sender jo ut en puls på kansje 1kW, men selvsagt av kort varighet. Regner ikke med at hele pulsen drives direkte som en burst fra loddet men at den bygger seg opp i svingeren, som får et triggesignal fra loddet el. ? Noen som vet, og kjenner det indre liv til slike svingere ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Så vidt jeg har forstått kan grunnlaget for teknologien i svingerne føres tilbake til oppdagelse gjort av Curie i 1880 og som i dag går under betegnelsen piezo-elektrisitet eller piezo-teknologi, noe beskrives kort her. Slik jeg har forstått dybdemåling ved hjelp av ekkolodd og svinger/transducer skjer det etter følgende grove prinsipp: Selve ekkolodd-instrumentet sender en elektrisk impuls med spesifikk frekvens og amplityde. Impulsen går via kabel til svingeren som har innstøpt et piezokjeramiske elementet innbakt i et sølvbelegg på hver side. Når impulsen treffer det piezokjeramiske elementet produseres en lydbølge som bestemmes av piezoens utforming, tykkelse og diameter. Den samme svingeren mottar reflekterte lydbølger og omdanner denne til elektrisk energi - på samme måte som piezo-mikrofonene på gitarer - og returnerer signalet til selve ekkoloddet. Teknologien i ekkoloddet er avgjørende for hvor avansert tolking som foretas av det returnerte signalet sammenlignet med det opprinnelige signalet. Når det gjelder frekvensen som sendes fra svingeren har bl.a. Airmar blitt kjent for sine 50/200 kHz transducere hvor det piezo kjeramiske elementet kan vibrere effektivt ved to separate frekvenser. Tykkelsen på elementet gir effektiv lydsvingning ved 200 kHz og diameteren gir effektiv lydbølge ved 50kHz - dette er i alle fall slik jeg har forstått det ved lesing av litt båtblader opp gjennom årene. Jeg tror nok at de ansatte ved Kongsberg Simrad ler av fremstillingen - men da kan den bli korrigert til det bedre. Forbedringspotensialet er stort. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Ja da lærte jeg litt nytt... . Jeg har trodd at svingeren selv genererte frekvensen på pulsen som den sender ut. Ekkoloddet (skjermen) trodde jeg kun sendte ut pulser som trigget svingeren til å sende. Jeg har ingen bakgrunn i ekkolodd/sonar, men har sikkert feilaktig trodd at mye kunne sammnliknes med radaren i virkemåte. Greit å bli oppdatert på dette. Hvis det er noen som kan sonar godt hadde det vært artig med en teknisk beskrivelse og om det er slik Roaldbj skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.