Jo_Eirik Startet 13.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2003 http://www.aftenposten.no/reise/article.jh...rticleID=582221 Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Poseidon Svart 13.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2003 Et (heldigvis) stadig tilbakevendende tema: Mobiltelefonen er ypperlig til det den er beregnet til: nemlig å ringe til en eller annen. Men samtidig er mobiltelefonen meget dårlig - til sine tider komplett ubrukelig - til det den IKKE er beregnet til; nemlig å være nødkommunikasjon. For selv om man er så heldig at man får gjort noen oppmerksom på sin (havs)nød, så er man bortimot hjelpesløs med bare mobiltelefon under selve redningsaksjonen. Derfor, enda en gang: Det eneste fullverdige nødkommunikasjonsystemet på sjøen er VHF! Når så apparatene blir stadig rimeligere og sertifikatkravene stadig mer realistiske og "jordnære" - da har ekte båtfolk egentlig ingen grunn til å unnlate VHF i standardutrustningen. mvh Poseidon (med 3 VHF'er ombord) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jo_Eirik Svart 13.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2003 Har akkurat avsluttet søk-aksjon ved Tjøme radio. 4-timers søk etter båt med kun en meget ustadig mobiltelefon ombord. Redningsskøyter andre fartøy + redningshelikopter var involvert. Med VHF kunne denne blitt peilet iløpet av noen minutter. Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
PanPan Svart 13.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2003 Har akkurat avsluttet søk-aksjon ved Tjøme radio....Jo Eirik, ble det for *stille* for deg på Vestlandet? I alle fall: Velkommen til Tjøme radio! Kom til å tenke på denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1036700490 Kan det tenkes at du nå etterhvert ønsker deg en bedret VHF-disiplin fra oss brukere? I den travleste tiden blir jeg helt *vissen i VHF-lytte-øret mitt* på grunn av unødig bruk av kanal 16... Fortsatt god sommer, håper du kommer deg på fjorden rundt Tjøme også! Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 13.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2003 Er et annet "trøkk" her nede ja, 4 aksjoner tidlig en søndagsmorgen er ikke dagligdags på Florø radio, men sett i forhold til antall båter i området er det vel "normalt" Er selvsagt endel mer "aktivitet" på kanal 16 også, men bortsette fra noen enkelt tilfeller synes jeg kulturen er god. Har desverre ikke båt her nede, så dersom noen har lyst å ha meg med en tur er det bare å ta kontakt, jeg kan medbringe egen VHF Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.