Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Cordelia


Wolwerine

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Nå er gulvet på plass og ting tar form.

Arbeidet har blitt satt litt på hold nå fordi eg blei far til ei søt lita jente i går :flag:

Satser på å få gjort litt igjen i morgen.Må stå på vist eg skal få båten ferieklar om ein måne.

Skal prøve å få tatt noen bilder av arbeidet inni snart

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med den lille

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har ting godt seg litt til med hu lille så eg har fått tillatelse fra kona å jobbe med båten.

Ting begynner å ta form etterkvart.

Satser på sjøsetting til neste helg vist alt går seg til når eg skal montere motoren i helga.

Her er noen bilder av det som er gjort

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har eg komt eit stykke til

Det nermer seg stadig sjøsetting.Satser på å få den på vannet i slutten av neste veke

Nå er motoren satt sammen etteroverhaling og testa.Alt fungerte kjempe bra :flag:

Hvor lenge bør eg la båten trutne før eg starter motoren?

Det som gjenstår nå er:

Litt trekking innvendig

Koble varmeapparat

Koble ny eletrisk annlegg

Montere kalesje

Satser på langa dager i hallen så skal det nokk gå seg til snart

Her er noen bilder til av ho.Syns det begynner å se presentabelt ut nå

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Wolwerine!

 

Skikkelig fint ble det, ja! :yesnod:

 

Hva slags maling, og hvilket fargenummer, har du brukt på det bildet av akterskottet? Er selv på jakt etter noe slikt. Den fargen der, sammen med mahogny-trimm i lister, karm og styrekonsoll er bare "dritlekkert"........den skal du ha, du har god smak, gitt!

 

:o)

 

Gratulere med familieforøkning.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå skjer det ting her:)

Fikk båten opp på tralla i dag og skal sjøsette den i morgen kveld :flag:

Blir spennende å se koss hu ligger i vannet :smiley:

Legger med noen bilder av koss hu har blitt nå

Eg prøver meg igjen.Er det noen som kan gi meg ein liten peiling på kva prisen vill vere på ein sånn båt?Over eller under 100000kr?Er forsikringselskapet som lurer.

Gleder meg til i morgen

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av Wolwerine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det

Nå har eg fått sjøsatt hu.Alt gjekk veldigt bra :smiley: Så nå skal det feires med eit par :drink: før leggetid.Må opp tiligt i mårå å sjekke att alt står bra til.

Den lakk eindel i starten,men er kansje ikkje så merkelig det siden båten har vert på land i 4 år nå.

Gleder meg til prøvekjøring på søndag.Det blir ein stor dag.

Her er noen bildet til

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det du :smiley:

Ja har hatt noen timer i hallen i vår ja.Har vert eit super prosjekt for meg siden eg har gått hjemme sykemeldt i snart 1 år.Måtte finne noe å gjøre på holdt på å bli gal av å bare sitte i ro.Så da blei ny båt tingen

Ja eg har teste motoren på palle også lurte eg meg til å starte den i dag.

Veit att det ikkje er helt etter forskriftene men eg måtte bare høre gangen i den og sjekke kjølinga.Ser ut som att overhalinga har vert vellykka,alt virka 100%

Den bør vere bra nå når eg har gjort så mye med motoren.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for.

Var ute å prøvekjørte hu ein liten tur i dag.Alt fungerte helt perfekt :smiley:

Motoren sveiv som ei klokke etter overhalinga.

Fikk hu opp i 14 knop med to mann i båten og mye vann i bunnen.Lensepumpa klarte ikkje å suge den helt tom.Tipper eg klarer ca 17 knop når eg får tømt hu heilt for vann.

Motoren sveiv som ei klokke.

Er fortsatt litt usikker på om motoren er ein Md 19 eller 21.Blokka ser ut som Md19,men alle pakkninger,stempelfjører og ventiler hører til ein Md21

Nå gleder eg meg veldigt til å reise på tur med hu.

Kona har begynt å kalle båten for elskerinna mi siden eg har snakka så mye om den og brukt så mye tid på den :lol: Hu er i storform nå når eg nesten er ferdige

Har igjen litt listing og trekking inne i kabinen så er hu turklar.

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge må eg rekne med att båten trenger for å vere ferdigt truttnet?

Den lekker ein del vann enda og den har vert på vannet i 4 dager.Er dette eit dårlig teikn?

Er ikkje vandt med disse trebåtgreiene så eg er litt bekymra att den ikkje skal bli tett.

Link to post
Share on other sites

Så tørr som båten din er blitt etter så lenge på land, må du regne med at det tar ei stund. Prøv å ha et så høyt nivå på vannet som mulig innvendig uten at noe annet tar skade. Da går det kanskje litt kjappere..

Kan fort ta ei uke til før alt går seg til..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

Nå har vi komt tilbake etter 2 veker med ferie.Uten båt desverre :sad:

Det var hardt å sitte på hytta å se fjorden ligge speilblank og ikkje ha båten å gå på tur med.Måtte til mange :drink: da for å slukke sorgen :smiley:

Vi fant ingen vester som passer til hu lille så vi droppa å ta med båten til hytta.

Hu har hofteleddsdysplasi og må ligge med pute mellom beina så da passa ingen vester til hu.

Jaja eg får vente til neste år med å ta med familien på tur.Men i morgen skal far ut å kose seg i alle fall :smiley:

Var innom å sjekka båten i dag og nå er hu helt tett og fin.

Gleder meg til ein dag på sjøen nå

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekk lesning. Har ikke lest denne tråden tidligere, og da er det imponerende og se hvor fort ting går framover på bare noen få sider :lol:

 

Utrolig flott båt. Til å være nybegynner har du grunn til å være stolt. Jeg tror også de mer erfarne trebåteierne vil nikke anerkjennende.

 

Bor selv i Stavanger så kanskje jeg skal rusle en tur langs bryggene i Jåttåvågen og nyte resultatet en dag.

Link to post
Share on other sites

Takk for det :smiley:

Ja du må ta turen ned ein gang å se ho.Ho ligger på B10

Var ute å hadde ein nesten perfekt tur i går.Hadde litt klatt med innslaget på strteren så eg må ta den opp å smøre det opp igjen.

Eg klarer ca 14 knop på full gass.Gleder meg til å få koble på turtelleren å finne ut om eg har riktig propell.

Såg att litt av trekket inni kabinen hadde løsna.Virka som att kontaktlimet hadde løsna i varmen.

Eg har limt mesteparten av trekket med våtromslim og det ser ut som att det holder.

Får lime opp igjen det som har løsna med våtromslim trur eg.

Eller har dere forslag til noe anna eg kan lime trekket med?

Posted Image

Posted Image

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen

Lenge siden eg har vert inne nå.Har ikkje skjedd så mye med båten etter ferien.Eg har bare tatt noen småturer å sjekka att det tekkniske fungerer.

Trur eg må bytte motor festene i båten.Nå er det bare festa med ca 5mm gummi mellom motoren og treverket.Føler det blir formye vibrasjoner og støy av det.

Vill det hjelpe mye på støyen vist eg får taki noen fester med mer gummi?

Tenkte å ta hu på land snart å gjøre hu ferdig i cabinen.Blir for stress å jobbe formye nå hu ligger på sjøen.Har 30min kjøring til marinaen:(

Har spurt om dette før,men har fått litt lite respons.

Er det noen som har peiling på hva verdien på båten min kan vere?

Er det over eller under 100000kr?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...