Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Cordelia

Wolwerine

Recommended Posts

Tok en titt på finn.no for å se om jeg kunne finne noe som lignet.

Det nærmeste jeg kom var disse 3 :

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8245123

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8210540

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8150468

Jeg vil tro din båt kan ligge i samme prisleie. Dvs. 125-150 000.

Redigert av Dolfin (see edit history)

Galskapen tar vist ingen ende.Nå har eg blitt hekta på trebåter og kjøpt meg ein til :smiley:

Til Konas store fortvilelse :lol:

Har kjøpt meg ei snekke på 22 fot som eg skal ha liggende på hytta.

Har ikkje tenkt å legge så utroligt mye arbeid i den,den skal ikkje bli noe møbel.Bare ein fin båt til å ta ut på fiske og holmeturer med.

Her er bilder av den nye

3_1748296309.jpg

3_-1158941425.jpg

Herlig!!! :lol:

Ditt siste innlegg viste jeg rett til kona....Tusen takk for argument, alibi og ikke minst fordi du er med på å "normalisere" det å ha 2 eller flere trebåter samtidig. :)

Red.: Glemte jo helt å si at snekka var helt flott den....glimrende for det bruk du skisserer, og så slipper du alt fiskeblodet i "go`båten". :)

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

• 1 måned senere...

Jeg var sen med opptaket i år og de første frost nettene er kommet, så jeg har stående en vifte i båten og den blir stående til jeg føler at ting begynner å bli tørr nok. Tror ikke lakken har noen fare er mere nervøs for frostsprenging under vannlinjen

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 måneder senere...

Hei og takk for sist.

Nå har båten komt opp på land og står trygt og godt inne i hallen.

Tok hu opp i starten på November.Hadde vist ikkje trengt å stressa med å få hu opp før frosten kom for frosten har jo ikkje komt til Jæren enda :smiley:

Har tenkt å starte med å fikse opp cabinen nå i vinter.

Er det noen som har noen gode ideer om hva eg skal bruke til å lime opp skaien inni med?

Har prøvt med spraykontaktlim,men skaien løsna i varmen i sommar.

Er det bedre å bruke kontaktlim som man smører på?Holder den bedre?

Andre forslag?

Hei QuackYO

Det stemmer det.

Eg såg det låg ein båt lik den eg holder på å fikse opp i den marinaen.

Eg skrev ned registreringsnummeret men har klart å miste lappen.

Hadde du hatt mulighet for å se om du finner registerringsnummeret på den båten ein gang du er i havna?

Det er litt langt å kjøre 3 timer for å finne det nummeret :smiley:

Kunne tenkt meg å snakka med eigeren av den båten og funnet ut litt mer om min.Om hvor den har blitt laga osv.

Båten ligger langsveien man kjører på inn til marinaen.Nesten helt inne med verkstaden.

Den er prikk lik min,men har hvitmalt skrog.

Det hadde våre vanvittigt bra vist du kom på det ein gang.

Vist du ikkje har tid så veit du kansje navnet og nummeret til marinaen?

Mvh Ivar

• 1 måned senere...

Hei og takk for sist.

Har ikkje skjedd mye med båten min siden sist.Har såvitt starta å trekke om cabinen.

Eg satt her i kveld å laga ei slags hjemme side med bilder av båten,Har aldrig gjort dette før så resultetet er ikkje topp.

Men hva kan man vente av ein som har 10 tomeltotter på dataen :smiley:

Adressen er: http://cordelia1967.piczo.com

Vist noen skulle få lyst til å se flere bilder

Ja det må jeg si.....

Flott dokumentasjon av et flott utført arbeide! :flag:

Gleder meg til å få se bilder av Cordelia i sjøen om litt!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei Power.

Hva mente du med det?Må eg registrere den som selvbygger bare fordi eg har overhalt motoren?Alle delene er orginale VP deler.

Det jeg mener er at du med disse bildene kan bevise att dette en noe du har satt i stand selv (selvbygger ) .

Selskapet må overbevises om att dette er en gammel motor som fremståt som ny noe som er viktig hvis skuta synker eller blir borte dette har med avskrivning og gjøre uten at jeg vet hva de bruker som faktor her så får du ikke 100% utbetaling hvis motren er 20 år gammel og ser ut som en dass .

Som denne :wink:

boat.jpg

• 1 måned senere...

Hei,

Knall resultat du har fått til her, Wolwerine.

Holder på å pusse ned dekket på min. Orgeon pine, må gå litt dypt i treet for å få vekk sorte flekker og drit.

For å oppsummere, etter at man har pusset ned dekket;

1. Mette/lakke med Owatrol D1, kanskje 3 strøk?

2. Et lag med mahogny beis, for fargen sin skyld.

3. Lakke med Owatrol D2, så mange strøk man orker.

...og that's it?

Hva er forskjellen på oljing og besing?

:confused:

Orgeon pine, må gå litt dypt i treet for å få vekk sorte flekker og drit.

For å få vekk misfarging, lakkrester etc i dybden kan følgende metode benyttes: Sett treverket godt inn med hydrogenperoksid, la det virke en stund, og pensle over med ammoniakk. Misfarging og rester av diverse formelig koker opp til overflaten, og lar seg deretter vaske bort! Har ikke prøvd dette selv, men vet at det er vanlig å gjøre ifm restaurering av møbler etc. Men vær forsiktig, vi snakker om kraftige kjemikalier her!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tusen takk for fine tilbakemeldinger:)

Etter som eg erfarte så er beste måten å fjerne sorte flekker(blåmann) på å spraye på med ferrobit rustvask

Er eit rustvaskemiddel som får kjøpt i malerbutikker.Dette trekker blåmannen ut av treet.

Men forbered deg på å spraye mange ganger:)

Er litt usikker på om eg ville beise eit dekk i orgion pine vist du får det lyst og fint,men det er jo bare smak og behag.

Når du skal mette og lakke så metter du til treet ikkje vill suge mer med enten D1 eller linolje.

Du må rekne med å legge mange flere enn 3 strøk på mettinga.

Også lakker du med så mange strøk lakk som du gidder etterpå:)

Eg brukte Owatrol D1 og D2 på plattgatteren og linolje og blank Benarolje på snekka.

Etter min erfaring så syns eg linolja og Benaren ble finest.

Fikk finere glans i båten av det+att benaren blir mye tjukere på kvart strøk,så du trenger ikkje så mange strøk

Forskjellen på oling og beising er att oljing er olje som blir brukt til å mette treet med og beis er bare farge som trekker inn i treet

Lykke til

Tror Oregeon pinen på dekket er ca 6mm tykk.

Ser dekket blir lyst noen steder, men litt mørkere rød aktig andre steder. Vertfall ikke helt jevn farge.

Bør jeg pusse mer til alt blir hvit?

Har muligens råte et par små steder også, kan jeg bare pusse ned og se om jeg treffer frisk tre?

Hva med holdbarhet linolje/Owatrol?

:confused:

Index; Takk for tips, men tror jeg helst vil unngå alt av farlige kjemikalier.

Tror ikke du klarer å pusse til alt blir hvitt. Oregon Pine er et merkelig treslag, som blir litt flammete ved sliping. Litt beis i oljen vil jevne ut dette. I tillegg vil det jevne seg ut over tid av sollyset. Jeg pusset ned en panelvegg av Oregon Pine hjemme i stuen, og den ble alvorlig flammete uansett hvor grundig jeg pusset. Lakket den så på vanlig måte, og etter noen måneder var den faktisk blitt relativt jevn i fargen. Senere har den blitt malt over, og er nå helt ensfarget :lol::lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Senere har den blitt malt over, og er nå helt ensfarget :crazy::eek::cryin: .

:boxing::boxing::boxing::headbang: Det er jo voldtekt, du kunne ha byttet den med simpel gran før du malte også donert den til et medlemm som vet å sette pris på fine treslag

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...