Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Cordelia

Wolwerine

Recommended Posts

Hei igjen :smiley:

Nå holder eg på å finpusse skroget på båten.

Eg ser att eg klarer ikkje å få bort skjoldene i treverket på den.All lakk er pusset bort men det er mange lyse flekker som ikkje forsvinner.

Vill dette jamne seg ut når olja og beisen kommer på?

Er jammen godt å ha eit forum der men kan mase og spørre seg frem til ting når men er nybegynner hehe

Oregon pine er i utgangspunktet noe skjoldete, og verre blir det når man begynner å slipe den. Erfarte dette da jeg pusset ned en panelvegg i stua i oregon pine for lakkering. Den var noe flammete også etter lakkering, men dette jevnet seg ut over tid når sollyset fikk jobbe litt med den. Og beisen vil nok også jevne ut en hel del av dette. Det blir nok bra skal du se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Hei igjen

Nå er eg endelig ferdig med pussing og sliping av båten :smiley: så dette feries med noen gode :drink:

Har vert på båtmesse i stavanger å fått mye inspirasjon i dag så nå er eg råklar til å starte med oljing på mandag.

Har bestemt meg å gå for Owatrol D1 og Edelolje (Tror eg)

Har noen spørsmål anngående fremgangsmåte

Etter eg har metta treet med D1 skal eg da pusse over treet før eg begynner med Edelolja?

Fibrene i treet vill vell reise seg når D1en kommer på?

Hvor lenge må eg la D1en tørke før eg fortsetter med Edelolje?

Blir spennende å se hvordan resultatet blir.Kommer tilbake med bilder uti uka.

Nå er eg ferdig med 3 dag med oljing og beising:)Ser ut som att den begynner å bli metta nå

Tenkte eg kunne legge ut noen bilder så dere kan se kor fin hu har blitt:)

Det blei utrolig bra å beise Orion pinen med mahogny beis.

Båten har fått navn og nå

Ho skal hete Kordelia etter min kommende datter:)

Kordelia betyr havets datter

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Mer mas fra ein uerfaren kar :blush:

Eg skal til å lakke båten med Owatrol D2 nå og lurer på om det er for kaldt nå?

Ser att man skal ikkje lakke under 12 grader.

Nå er det ca 12/15 grader i hallen der eg står på dagtid men blir under 10 på kveldene.

Gjør dette noe eller har lakken fått herda nokk på dagtid slik att det ikkje gjør noe?

Bilde

Er det oregone pine som er på dekket her og er den behandlet med mahogny beis.

Husker da jeg behandlet skroget mitt med mahognybeis etter påføring så det ikke ut. Flekket og helt jævli, ja like før en voksen mann braste i skrikingen. Dagen etter når jeg kom var det så fint og jevnt at jeg trodde ikke mine egne øyne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

...

Nå er det ca 12/15 grader i hallen der eg står på dagtid men blir under 10 på kveldene.

Gjør dette noe eller har lakken fått herda nokk på dagtid slik att det ikkje gjør noe?

Det går nok fint, men jeg ville nok lakket på det tidspunkt da det er som varmest. Kald lakk er ikke lett å få fin - en liten dash med white sprit kan gjøre det noe enklere, men ta høyde for endel lengre herdetid. Ville nok ikke lagt mer enn 2 lag i uken her - i alle fall ikke før varmen kommer.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Skulle nesten tro at det burde gå greit siden du står innendørs. Jeg ville nok ha beregnet litt lengre tørketid mellom strøkene siden det er såpass kaldt. Men noen fare for nattedugg er det jo ikke innendørs. Og husk, selv med sommer, over 20 grader og fint vær så blir det ofte under 12 grader på natten, uten at dette har pleid å gjøre noe for mine Owatrol arbeider i alle fall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mer mas fra ein uerfaren kar :blush:

Eg skal til å lakke båten med Owatrol D2 nå og lurer på om det er for kaldt nå?

Ser att man skal ikkje lakke under 12 grader.

Ville i iallefall ha gjort påføringen veldig tidlig på formiddagen, Egentlig ville jeg ventet til jeg var mere sikker på tempraturen. Denne er jo rask å påføre da du bare trenger 12 timer mellom strøkene. Jeg gikk etter klokka når jeg påførte min, altså når det var gått 13 timer fra jeg startet foregående strøk startet jeg på samme plass med neste. Fordriver anbefales.

Min erfaring med dette er at det er et utrolig lett vedlikehold og jeg er nå på mitt fjerde år. Rubbing med våtslipepapir 320 dyppet i owatrol 1 for så å vaske skroget med rødsprit. Før på 2 strøk med 12-13 timers mellom rom. Ferdig. Itilegg vær flink til å reparere eventuelle skader du får etterhvert

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Takk for gode svar

Ja dekket er oregone pine,men eg har ikkje beisa det med mahogny beis.Bør eg det?Eg tenkte dekket skulle vere så lyst som mulig?Hva syns dere?

Det ser utroligt flekkete og stygt ut på bildet,men bildet lyver ein del.

Men eg klarte ikkje å få det helt jamt og fint samma hvor mye eg pussa :headbang:

Takk for gode svar

Ja dekket er oregone pine,men eg har ikkje beisa det med mahogny beis.Bør eg det?Eg tenkte dekket skulle vere så lyst som mulig?Hva syns dere?

Men eg klarte ikkje å få det helt jamt og fint samma hvor mye eg pussa :headbang:

Nei for all del behandel ikke dekket med beis. Oregone pine har vel en tendens til å være flammeaktig når det gjelder enkelte bord, dette greier du nok ikke å pusse bort

Hei igjen.

Jeg gir treverket noen strøk med ren terpentin før jeg oljer. Et av rådene jeg har fått sier at dette jevner ut og delvis gir fargen tilbake til treverket. Virkningen fortsetter etter du har oljet/lakket.

Jeg kan ikke si at alt treverk har blitt "som nytt" igjen etter dette, men jeg synes det hjelper litt.

Hei Wolwerine!

Smak og behag, vettu:

Jeg synes det fordekket ditt er vakkert som det er. Tre er nå engang et levende naturmateriale og dermed har det fargevariasjoner. Lyst dekk på en mahognybåt er lekkert, synes nå jegda. Hvis man vil ha alt absolutt ensfarget "er det jo så mye pent i plast" nå for tiden.......

Du har gjort en flott jobb på det fine skroget ditt, dette blir et smykke....

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Nå har endelig tempraturen steget litt her så nå kan eg starte å lakke :smiley:

Eg har metta treet med 15liter med D1 nå og har i utgangspungtet tenkt å bruke D2

Blei tipsa av ein kar om att Hempel Impreg 2 var minst like god om ikkje bedre enn D2en til Owatrol.Den skulle vist lage ein tykkere å kraftigere hinne som tålte meir slitasje.

Noen som har noen formeninger om det?

Nå etter att treet er metta med D1 så har det blitt litt håst etter att fibrene i treet har reist seg

Skal eg pusse over treet før eg begynner å lakke?

Har også hørt om folk som mener att man bør ha noen lag med lagg der fibrene står opp slik att dei kan fungere som ei slags armering for lakken.Noen som har hørt om det?

Vist det stemmer så hadde det kansje vert ein fordel å lagt på 6 lag med D2 og latt det stå ei stund og så pusse lett over det for så å fortsette å lakke?

Jeg skal snart til med oljing, og jeg vil i alle fall pusse over med fint papir 120 - 300 etter oljingen. Det er da du får den glatte fine finishen. Du pusset vel ikke med så fint papir før du oljet?

Eller forresten....du har jo hatt båten inne for beising, så her ville jeg vært forsiktig med pussepapir. Det blir fort fargenyanser av slikt! :nono:

Start med lakking, og tynn godt med white sprit i 1-3 strøk og legg ren lakk på fjerde. Deretter matter du lett ned mellom strøkene. Det blir nok fint skal du se...

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Da jeg la på d2 etter behandling med d1 så pusset jeg lett over med papir nr 100 tror jeg det var. Jeg blandet ikke ut d2 på første strøket men gikk rett på slik det er i boksen og behandlingen min har nå sitett på i fire år uten tendenser til å ville slippe noenm plass. Untatt er sammenføyninger i vindskjerm der det har kommet fukt innunder

Men han bør være ytterst forsiktig med pussing, ettersom han nettopp har beiset ikke sant?

Det går sikkert bra å lakke rett på uten tynner, men jeg har alltid hørt at det lønner seg da lakken fester seg bedre (og lenger inn) i bordene.

Du har nok rett idet. Når det gjelder ved lakking gjorde jeg det slik da jeg brukte clipper på min forrige båt (tynnet altså) mener å huske at clippper er enda mere lskk en det d2 er? Når det gjelder pussing etter beising så er det nok lurt å utvise forsiktighet. Man trenger jo ikke legge på press for å ta fiber reisingen.

Nå er eg godt i gang med Lakkinga med D2.Har lagt tredje strøket i deg og det begynner å se rikti så godt ut :smiley:

Leser på boksen att man ikkje skal pusse mellom strøkene.

Gjør eg noe galt vist eg pusser lett over før eg legger fjerde strøket?Eg har fått noen støvkorn og renninger som eg ønsker å få bort

Skal eg tørrpusse eller våtpusse med papir pyppa i D1?

Det skulle vel ikke være noe i veien for å tørrpusse, bare pass på at du vasker godt reint med rødsprit eller lignende og gjerne gi et ekstra strøk der du pusser med d2

• 1 måned senere...

Nå har eg komt eit godt stykke lenger på båten.

Tenkte eg kunne legge inn noen bilder i vise kor fin hu har blitt

Nå har eg lagt 11 strøk med lakk og har starta å montere på igjen ting :smiley:

Skal starte med å trekke kabinen og lage nye dørkplater nå.

Det er gøy å se att prosjektet nermer seg slutten

Satser på sjøsetting om ein månes tid

Hvor mye tror dere denne båten kan vere verdt når den er ferdig.

Den er 21 fot og har ein 75 hk diesel motor.

Er forsikringselskapet som trenger ein ca pris

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...