tristan Startet 14.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2003 jeg har en helt ny evinrude ficht 90hk denne spytter olje ut i insuget.dette medfører at etter en dag på sjøen så tilter jeg opp motoren.neste dag er der kommet olje i båten der hvor slangene til motoren henger bak i brønnen.oljen kommer ut der som slanger og ledninger går in i motoren.det er forhandler som har sagt at det er olje i insuget.de har snakket med importør og har ikke fått noe godt svar. det som jeg er redd for er at det kan være noe galt med olje pumpen og at jeg må kjøpe ny etter at garantien har falt bort. jeg har også et kaviterings problem på stammen under propellen.malingen forsvinner og det er tegn på små utgravinger i stålet. jeg har prøvd med standar propell og balistic samme problem.har sett at en del evenrude har erosjon på finnen over propell men aldri på motoren under propell akslingen ca mict på propell bladet slik som jeg har, setter pris på om noen der ute har et tips og gi en slik motor er tross alt ganske dyr og burde ikke gi olje utslipp som dette Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 14.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2003 Kan ikke hjelpe deg med problemet ditt, men det er ikke noe stort poeng i å tilte motoren opp når båten ligger ved brygga. Min står alltid nede. Sparer trimsystemet for korrosjon og undervannshuset for saltavleiringer. Dessuten blir det mye vanskeligere for noen å stjene propellen. Det er ikke så rart at finnen over propellen ikke alltid ser så pen ut, dette er tross alt sinkanoden og skal byttes innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2003 Motoren er ny, da har du garanti. Enten får selgeren fikse problemet, eller så kan du kreve reklamasjon (ny motor) dersom problemet er av alvorlig karakter. Få eventuelt tak i en "nøytral" marine-mekaniker, som kan se på motoren, og slå fast om problemet du opplever er en vesentlig mangel ved motoren, eller en bagatell. Iflg. kjøpsloven gir vesentlige mangler rett til reklamasjon. Ikke stå med lua i handa overfor selgeren i alle fall, KREV at noe blir gjort med problemet før garantien utløper! Kontakt eventuelt Forbrukerombudet hvis selger ikke er medgjørlig. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 15.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2003 men det er ikke noe stort poeng i å tilte motoren opp når båten ligger ved brygga. Min står alltid nede. Sparer trimsystemet for korrosjon og undervannshuset for saltavleiringer. Dessuten blir det mye vanskeligere for noen å stjene propellen. Det er , etter min erfaring, både fordeler og ulemper med det også. Er motoren i bruk ukentlig, så går det sikkert greit, men dersom den blir liggende ubrukt over tid mot sensommer/høst har det lett for å begynne å gro i vanninntak osv. En nabo av meg gadd aldri å vippe opp motoren, og den motoren var ikke spesielt pen nedentil. Skjell i kjølevannsinntaet blant annet. Tror nok de er bygget for å tåle å ligge i vannet, det blir jo samme som et hekkaggregat. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
terron Svart 15.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2003 Må bare understøtte "skvulpen" - dette er en feil du ikke skal finne deg i! Ring forhandleren og forlang rett og slett "kom og fiks". Hvis de ikke kan ordne dette i løpet av få dager har du rett til "lånemotor". Opptrer feilen på nytt - krev ny motor, alternativt krev kjøpet hevet!. Her må båtbransjen lære av både bilbransjen og ikke minst lære seg innholdet av den kjøpsloven som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.