Jump to content

Trenger hjelp til å lage båt-hjemmeside

Båtfareren

Recommended Posts

Først må du få deg et sted å ha hjemmesiden (WEB-hotel). Kan hende det fulgte med ditt internet abonnement. Hvis du skaffer det det rette programmet er det relativt enkelt å lage sidene. Jeg bruker et program som heter Web Page Maker. Veldig enkelt å bruke. Blir brukbart resultat. Jeg har også lagt vekt på å legge ut bilder. Se http://www.martinsenweb.info.

Redigert av Ingar (see edit history)

start.no har gratis lagringsplass... For å lage hjemmesiden er msFrontPage grei å bruke, litt knoting til å begynne med, men man lærer fort...

Frontpage er en WYSIWYG sidebygger (What You See Is What You Get)... lykke til... :cheers:

PS!

Når du skal legge ut bilder, husk å rediger ned størrelsen...tar lang tid å laste inn 200 bilder à 1,5mB for de som skal se på siden

Redigert av `Laffen (see edit history)

Den der skjønte jeg ikke . Tidlig på morgenen , kanskje ???

Klippet fra Generelle regler:

"

1.

Utgangspunktet er at innleggene er relatert til båt og båtliv.

Humor samt en og annen "off topic" post er ok, men postinger som går på politikk og sport er uønsket og vil bli slettet. (Såsant det ikke er direkte båtrelatert.)

Innlegg som ikke er båtrelatert skal ha "OT:" (off topic) først i tittelen.

"Off topic" meningsmålinger vil bli slettet.

"

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Klippet fra Generelle regler:

"

1.

Utgangspunktet er at innleggene er relatert til båt og båtliv.

Humor samt en og annen "off topic" post er ok, men postinger som går på politikk og sport er uønsket og vil bli slettet. (Såsant det ikke er direkte båtrelatert.)

Innlegg som ikke er båtrelatert skal ha "OT:" (off topic) først i tittelen.

"Off topic" meningsmålinger vil bli slettet.

"

Ja nå skjønner jeg . Var litt treg der , men men , slik er det . På den annen side :

Tråden jeg startet var / er ment for å komme meg ut på nettet med en del "sjø/ båt sider ( har en del stoff) Samt at jeg holder på å lage en god bok om " mat og drikke ombord ".

Og det er vel rom for litt OT her på denne tiden , eller .....

Det er en diskusjon som pågår akkurat nå her:

For mye OT ?

Kjempeflott å diskutere det da .... for enkelte !

Men ellers da så tenker jeg på alle dere sultne skippre , og ønsker å vidreformidle dette i min hjemmeside, slik at det bare er å hente gode , velsmakende retter laget på 2-3 platers komfyrer eller direkte på grillen .Og dette mener nå jeg da , ikke er OT . Slik er det bare .

Så la nå denne tråden leve slik den er tenkt . Men.... det var denne hjemmesiden da :)

Jeg er ut etter den letteste , raskeste måten å komme på nett på

Bluecom er min leverandør

Da har du hjemmesideplass inkludert men du må gi beskjed til Bluecom at du vil benytte deg av denne. Da går der ca. et døgn og hjemmesideplassen din er operativ.

Det aller enkleste og kjappeste, men også simpleste på alle mulige måter, er å lage en side i MS Word, lagre denne som HTML og overføre den til ditt hjemmesideområde med f.eks. gratisprogrammet SmartFTP. Om du lagrer siden din som "index.html" blir dette forsiden som automatisk lastes når du går inn på "http://privat.bluezone.no/dittområde". Ellers må du skrive "http://privat.bluezone.no/dittområde/dittsidenavn.htm"

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

...men dette er for vidrekommne . Er litt ( mye ) grønn på dette området...

Det var for "grønnskollinger" jeg skrev dette :lol: Litt teknikk må til for å få en nettside oppegående. Det er ikke mer enn et par år siden jeg laget min første hjemmeside og jeg syntes også det var rimelig gresk i starten. De få punktene jeg skrev ovenfor er det som skal til for å få en enkel nettside til å fungere. Tar jeg ikke helt feil så har også Bluecom en hjemmesidegenerator. Vet ikke hvordan slike saker virker...

På de par årene jeg har putlet med dette har jeg nå kommet til min fjerde "generasjon" hjemmeside www.sveinha.com. En lærer litt etterhvert og mange snacksne saker kan hentes gratis på nett men det får komme litt senere.

Din aller første side kan være så enkel som et Word dokument som inneholder teksten "Hei på deg", lagret som "index.html" og overført med FTP (File Transfer Protocol) til ditt hjemmesideområde hos Bluecom. Om det ser gresk ut nå så er det enkelt når du har gjort det en gang... og da er du i gang :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

takker for svar Hr. SveinHa , men dette er for vidrekommne . Er litt ( mye ) grønn på dette området . Så jeg må sveipe nettet å se om jeg ramler over noe mere lettvindt .

Mer lettvint enn det SveinHa beskriver det tror jeg ikke lar seg gjøre. :rolleyes:

Du kan jo forsåvidt prøve en webbasert tjeneste som HER, men det er begrenset hvor mye bilder du kan laste opp her.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Det kan selvsagt skje og vi har dette i tankene når vi redigerer tittler.

Jeg synes det gjør en forskjell når det gjelder å lage en båtside.

Vi tro flere av medlemmene gjennom linker her på BP har oppdaget mange fine båt-hjemmesider og får lyst til å lage noe selv.

Da er det ok at de som har vært gjennom det kan hjelpe "nykommerne".:smiley:

• 2 uker senere...

Pusler litt med egen side jeg og.

Fant bildeforminskinsgprogrammet som brukes her på siten, lurer bare på hvor store bør bildene være på en slik hjemmeside. Ok, 72dpi, men hvor stor ellers 700x et eller annet eller??

Bør jo ikke ta for mye plass, men heller ikke være så små at man må bruke lupe eller kvaliteten så dårlig at bildet blir alt for kornet .... :wink:

Hei

Sjekk ut andre hjemmesider. Her er et godt tips: Sett markøren over det fotografiet du vil sjekke, trykk høyre musetast, velg EGENSKAPER. Da får du info om både fysisk størrelse og filstørrelse.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Det fleste websider blir idag designet for 800px bredde, da får man plass til alt inkl. favorittmenyen på en 17" skjerm. Mao er 800px bredde abs. maksimum for ett bilde.

Editorer som f.eks. MS Frontpage har en funksjon som automatisk lager klikkbare mini-versjoner av bilder (thumbnails).

Like viktig er at bildene blir komprimert slik at de ikke blir for tunge å laste ned, som du kanskje har sett har vi satt øvre grense her på BP til 50kb/bilde.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...