Jump to content

Å legge til

Båtfareren

Recommended Posts

Der jeg ligger har jeg flytebrygge med utliggere, og bakker alltid inn i "båsen".

Dette egentlig fordi det er enklere å løfte alt ombord ved avreise, og ved avgang er det "full fart forover". :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Der jeg ligger har jeg flytebrygge med utliggere, og bakker alltid inn i "båsen".

Dette egentlig fordi det er enklere å løfte alt ombord ved avreise, og ved avgang er det "full fart forover". :sailing:

har søkt og søkt , men finner ikke , som gutten sa :)

Vel , det jeg var ute etter er å legge til i trange omgivelser med båter foran og bak , meg fast aksling og baugpropell. Så gamle sjøulker kom igjen , la meg vite :)

har søkt og søkt , men finner ikke , som gutten sa :)

Vel , det jeg var ute etter er å legge til i trange omgivelser med båter foran og bak , meg fast aksling og baugpropell. Så gamle sjøulker kom igjen , la meg vite :)

Dette er nesten et uttømmelig tema. Retning på vind og strøm, styrbord eller babord tillegging og plassering av de andre båtene kan kombineres i det uendelige. Det er ikke så lett å komme med generelle råd, man må nesten ha en spesiell situasjon å gå ut fra. Yachting Monthly har med jevne mellomrom en fotoreportasje hvor de tar for seg noen nye teknikker. Gå inn på et antikvariat eller en bruktbutikk og rask med deg noen årganger. Fotoghrafiene er tatt fra fugleperspektiv, så det er lett å se hvilke manøvre som gjøres.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tillegging i spring:

Går ihvertfall greit med seilbåt, hvor man har styrefart ned til 0.2 knop-

Bilde

1: Mannskap på baugen hopper i land med springet (rødt)

2: Mannskapet estimerer lengden på springet og gjør fast i brygga. Springet skal ikke nå så langt som til båten foran når det er strukket ut, men være langt nok til at hekken på båten ikke treffer båten aktenfor.

3: Båten blir liggende fint langs med brygga. Juster vinkelen til brygga med rorutslag og gasspådrag. Ved fralandsvind må det mere pådrag til.

Mens båten ligger som dette - med sving på roret og propellen i gir - kan man rusle rundt og sette baug- og akterfortøyning samt 'motsatt' spring av det som allerede er satt. Båten ligger fjellstøtt med balanse i kreftene mellom spring og motor + ror.

To mann kan legge til en båt på opptil 100 ft ved denne metoden, såfremt motorkraften + rorutslaget overvinner evt fralandsvind og fralandsstrøm.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

....men jeg ønsker ikke fruen skal hoppe ( dårlige knær) , derfor må vi gå inn med akterstussen

Gjør hoppingen selv da vel :smiley:

Rormannen gjør ingen vanskelige ting her - beregningen av lengden på springet er den kritiske faktoren.

Nettopp på grunn av dette er det litt skummelt å hive tampen til en ukjent hjelper på brygga - for langt eller for kort tamp er IKKE bra. Og det kan være litt vanskelig å forklare hva men ønsker om ikke vedkommende kjenner teknikken fra før.

S/Y Surprise

Forslag:

1. Sett fast springet i baugen, og la det henge i en fin løkke over pulpit'en.

2. Bakk inntil og sett i land mannskapet m/båtshaken

3. Snu, kom inn med baugen først og følg 'spring' prosedyren. Mannskapet på land får tak i springet med båtshaken.

S/Y Surprise

Forslag:

1. Sett fast springet i baugen, og la det henge i en fin løkke over pulpit'en.

2. Bakk inntil og sett i land mannskapet m/båtshaken

3. Snu, kom inn med baugen først og følg 'spring' prosedyren. Mannskapet på land får tak i springet med båtshaken.

Poenget med bruk av spring er etter mine observasjoner for lite i bruk blant motorbåtmannskap.

Det tok lang tid før jeg skjønte poenget med spring.

Jeg har også ektefelle som ikke kan hoppe - heldigvis skyldes dette ikke at hun har vært brukt som prøvekanin.

"Hopping" har etter mitt skjønn ikke noe å gjøre i sammenheng med sikker og forsvarlig navigasjon verken til eller fra kai/uthavn.

En av de store utfordringene for oss motorbåtfolk er å håndtere sterk vind. Som regel er dyptgående så liten i forhold til vindfanget at det krever god planlegging og god erfaring for å håndtere vindforhold.

" Jeg har også ektefelle som ikke kan hoppe - heldigvis skyldes dette ikke at hun har vært brukt som prøvekanin "

Vil vel ikke si at hun er noen prøvekanin , akkurat . Men dårlige knær har hun , hva det kommer av , kan man sikkert diskutere / fundere på . Kan være at hun jobber som gartner , og står mye på knærne . Men prøvekanin , Nope .

Redigert av Båtfareren (see edit history)

Det var jo snakk om en båt med baugtruster her hvis jeg ikke husker helt feil. Vil ikke baugtrusteren redusere behovet for å bruke spring for å komme seg til kai? Nå har ikke jeg erfaring med trustere overhode, men etter hva jeg har forstått så er det vel i slike situasjoner den er grei å ha.

Ellers så kommer jeg meg greit til kais med en tamp i land bak, roret fullt over mot kaien og motoren i tomgang forover. Da ligger baugen støtt og fint inntil kaien til jeg får ordnet medfortøyning der også. Enkelt, raskt og greit. Men det er ikke sikkert dette fungerer like greit på alle båter som hos meg da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hopping kan jo være utrolig publikumsvennlig da:)

Uten tvil! I løpet av en sesong her i grenlandsfjordene, så er det mye ubetalelig underholdning.

De beste er der hvor far i båten sikter seg inn mot en nesten loddrett fjellvegg for å fortøye der - og ber kona om å hoppe i land for å fortøye. Stakkars mor måtte jo vært fjellgeit, eller klatrer for i det hele tatt å klare å henge fast i veggen. Men har far sett en buske - så skal det fortøyes. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Har selv båt med hekkagragat uten baugpropell, og har ingen problem med å legge. Kjører 90grader mot bryggen, legger fult over, og båten ligger fint til kai.

Med i vind er det verre. Opplevde dette et gang eg var alene. Båten lå fint inntil, men da eg hadde komt meg ut på dekk, var båten drevet halvannen meter ut fra land.

Er det ikke litt skumelt å bruke spring på en planende båt med hekkagregat? Synes båten går vel fort på tomgang for at eg tørr prøve. Dette er nok fint på tunge båter/ båter med sluregir/vridbar propell.

Med i vind er det verre. Opplevde dette et gang eg var alene. Båten lå fint inntil, men da eg hadde komt meg ut på dekk, var båten drevet halvannen meter ut fra land.

Har opplevd det samme, men da med flirende herrer fra flybridgen på nabobåtene. Jeg var nok den dagens hovedunderholdning :-)

Skal ikke se bort fra at jeg kunne løst problemet med springløsningen over, men min løsning etter utallige forsøk og lettere stress var nå å hoppe i land med to tamper, en fra baugen og en fra akter.

Redigert av tj (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...