Jump to content

Å legge til

Båtfareren

Recommended Posts

Har selv båt med hekkagragat uten baugpropell, og har ingen problem med å legge. Kjører 90grader mot bryggen, legger fult over, og båten ligger fint til kai.

Med i vind er det verre. Opplevde dette et gang eg var alene. Båten lå fint inntil, men da eg hadde komt meg ut på dekk, var båten drevet halvannen meter ut fra land.

Er det ikke litt skumelt å bruke spring på en planende båt med hekkagregat? Synes båten går vel fort på tomgang for at eg tørr prøve. Dette er nok fint på tunge båter/ båter med sluregir/vridbar propell.

Med en nennsom hånd og et halvt dusin girskifter i prosessen bli ikke farten mer enn det du gjør den til.

Er det ikke litt skumelt å bruke spring på en planende båt med hekkagregat? Synes båten går vel fort på tomgang for at eg tørr prøve.

Bruk spring, men kanskje heller motsatt av eksempelet ovenfor. Sett det fra baugen, og bakk mot det, med drevet pekende mot bryggen. Da kommer du fint inntil.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

De som har et kryssholdt midtskips, kan feste springet der, og gå skrått inn mot brygga. For øvrig samme prosedyre. Det gjør tilleggingen enklere, ikke minst i fralandsvind.

Er ikke noen seilbåtekspert, men lærte en gang en fin metode å legge til alene i seilbåt, ha en tamp klar med løkke og legg den over en bryggepollert mens du siger inntil. Stram den elegant med å midlertidig hive tampen rundt vinsjen mens du går sakte forover med fullt ror.

Meningen var å gjøre alt dette fra cocpiten uten å hoppe på brygga, må selvsagt være rette båten og rette brygga.

Etterpå kan man ta seg god tid til å fortøye.

Jeg har laget et par små tamper (ca 2m lange) med innspleiset løkke i den ene enden. Den ene tampen har stor løkke i den andre enden, den andre en stor carabinkrok. Avhengig av hva slags fortøyningsanordning som finnes på brygga så velger jeg en av tampene og setter denne fast med løkken i kryssholtet midtskips. Mannskapet hopper i land med tampen og slår denne hurtig fast i første puller eller ring eller hva nå bryggen måtte være utstyrt med. Dermed har vi landfeste midtskips og kan rolig dra oss inntil og feste permanent.

mvh tuffff

Med en større båt og gode vindforhold kan det der lett bli ukens høydepunkt.

diving.gif

Da kan det kanskje være greitt å bli med tampen ut, karre seg opp i båten og finne en annen havn. lol.gif

Jepp, men det er utrolig hva en kan gjøre når en er stresset og ikke så vannvittig båtvant :-)

Da kan det kanskje være greitt å bli med tampen ut, karre seg opp i båten og finne en annen havn.

"tj"'s poeng om at det er ingen skam å snu er svært viktig å ha med seg.

Når det gjelder vindforhold synes jeg det går ganske bra dersom vinden kommer rett forfra, da er kunsten å holde baugen rett mot vinden.

Ideelt, dersom dybden tillater ønsker jeg å bakke mot vinden for den vil holde baugen pent i vindretningen.

Med vind aktenfra går det også greit, da kan vi rolig bruke motorkraft akterover mens vinden presser båten fremover og baugen holdes pent mot brygga med hjelp av vinden inntil spring er lagt ut. Verre er det med kraftig sidevind, da er det ofte lurt å snu, med mindre man har så mye plass at det er mulig å bakke mot vindretningen inntil båten går sidelengs mot brygga.

Det tok mange år før jeg lærte å stole på at bakking mot vinden er den sikreste måten å holde baugen stødig ved tillegging aller avgang.

Vel vis du har baug trøster så er det vel kun trening som er tingen høres det ut som , ser jo til stadighet folk kommer inn i havner med propeller i hue å ræva og ikke klarer å legge til . Skal ikke si hva jeg mener om det , men noe galt er det vaffal da . Det med fruen i baugen som står klar til å hoppe , beklager å si det . Men trur ikke jeg ser noe dummere enn det , gubben styrer skuta og hyler te kjærringa hopp. Ja da hadde ikke økosjefen blitt med utpå mere . Nå har jeg en "liten" båt 28" som kan være ille nok når det blåser , men fruen sitter og passer kaffekoppen sin så tar jeg meg av båten . Da kan jeg bare kjefte på meg sjæl vis det går galt . Har foresten innvistert i videokamera igjen slik at jeg kan filme litt til sommeren , blir som regel litt underholdning å se på etter en sesong.

Nei mitt tips er tren og tren mye , så er båtgleden mye større når du skal på tur og evt inn i ei trang havn og legge til .......

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hva mener dere er den mest hensiktmessige måten å legge til ved flytebrygge o.l

Siden det nå har kommet flere kommentarer har jeg også lyst til å trekke frem forholdet mellom propellens vridning og tillegging til flytebrygge o.a.

Jeg anbefaler gjerne at det er lurt å bruke mye tid på å se hvorledes båten beveger seg ved vekselvis å koble inn gir fremover og bakover med minste gasspådrag.

Spesielt er det mye å vinne på å legge merke til hvor mye båten beveger seg sidelengs ved bakking og hvorledes svingesirkelen ser ut (såkalt Rate of Turn - ROT). Dersom du får inntrykk av singesirkel-egenskaper under forskjellige rorvinkler akterover og fremover har du et godt utgangspunkt for å bli kjent med båten. De forskjellige båter oppfører seg ganske forskjellig ved bakking avhengig av propell-bladenes størrelse og turtall, rorets utforming og plassering, vannstrømningen over kjølen og over roret, og rorets bevegelse i forhold til vannsrømningen, samt skrogform.

Med trening vil man kanskje se at midtskips ror under første del av bakkingen etterfulgt av 15 grader SB el BB ror når vannsrømmen trekkes over roret gir helt andre svingeffekter i forhold til skråstilt ror når bakkingen starter. Noen båter med enkelt-motor installasjon har så kraftige effekter av høyrevridd/venstrevridd propell at det nesten er nyttestløst å legge til med SB (BB) side, mens tillegging med den andre siden går som en drøm.

Tidligere hadde jeg en Scand Baltic. Den hadde fantastisk manøvreringsevne selv med fast aksel. Ved bakking kunne roret eksempelvis stå BB. Etter kort sig i båten kunne jeg gi et kort støt fremover med roret i samme posisjon og båten bevegde seg greit BB med nesa mens akterenden lå på omtrent samme sted. Jeg forsøkte alltid å legge til uten baugtruster, slik at denne var i reserve i tilfelle vanskelige vindforhold.

Det er lurt å prøve ut dette når det er blikkstille, slik at en ikke trenger å kalkulere effekten av vindforhold.

Selv lærte jeg dette best i slusene i Trolhetta en sommernatt hvor jeg var alene i slusen og kunne kose meg med finmanøvrering.

Jeg har nå ofte droppet hele springet og bare latt baugen (fenderlisten i baugen) kjøre seg litt mot et fenderhjul eller hvis det er en glatt trebrygge der fenderlisten ligger inntil så har jeg gitt ror mot den siden båten ligger inntil slik at hekken kommer ut, kan jo bli litt uelegant med spring også om du er alene og det henger seg fast. Har opplevd det og det ble sikkert veldig gøy å se på for andre :lol: Springet satt fast i båten og planen var at jeg skulle dra det gjennom det øye jeg hadde tredd det i på land. Selvsagt hengte dritten seg fast og båten fikk et rykk og dreide 90 grader. Jeg fikk til slutt bort springet fra båten, men det blåste hatter og strå så det ente med at jeg måtte nødlande på en annen båt. Heldigvis uten skader, men det må ha sett sinnsykt dumt ut. Men :smash:, det er lenge siden nå og en kan nå si hva en vil om baugpropell, men den er god å ha!

Denne metoden forutsetter at du enten ikke er redd for båten eller at du er sikker på at det ikke blir striper av manøveren og/eller at rekker tar bort i...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Selvsagt hengte dritten seg fast og båten fikk et rykk og dreide 90 grader. Jeg fikk til slutt bort springet fra båten, men det blåste hatter og strå så det ente med at jeg måtte nødlande på en annen båt.

Jeg ble litt nysgjerrig:

Husker du hvor vinden kom fra den gangen da du skulle gå fra brygga?

"Hopping" har etter mitt skjønn ikke noe å gjøre i sammenheng med sikker og forsvarlig navigasjon verken til eller fra kai/uthavn.

Enig her! Har selv lært, og lærer alle unger (og voksne) jeg har med om bord at man "hopper" ikke i/til/fra båt. Man "går" om bord og "går" i land og all "hopping" i båten er forbudt - uansett om det er en liten robåt, en snekke eller et litt større fartøy.

Ett hoppe-unntak: når skuta må forlates ved havari: hopp OVER bord med redningsvest!

Men til emnet: bruker nesten alltid spring når jeg legger til, mener det er sikkert og praktisk. Øvelse og erfaring får man dog aldri nok av - uansett båt, utstyr, mannskap, vær og vind :smiley:

Vel, nok en tråd der noen fremhever sin fortreffelighet....... Ikke for å være stygg... men tror nok forumet består av de flinkeste i klassen og ikke gjennomsnittet. Det være seg nærmest ethvert tema som har med sikkerhet å gjøre. Unntaket må vel være noen som tar seg en pils underveis og Lasse som skrur av vhf'en. Prisverdig at så mange er så flinke, håper dere virkelig er det og ikke bare skriver at dere er det.....

Vel, nok en tråd der noen fremhever sin fortreffelighet....... Ikke for å være stygg... men tror nok forumet består av de flinkeste i klassen og ikke gjennomsnittet. Det være seg nærmest ethvert tema som har med sikkerhet å gjøre. Unntaket må vel være noen som tar seg en pils underveis og Lasse som skrur av vhf'en. Prisverdig at så mange er så flinke, håper dere virkelig er det og ikke bare skriver at dere er det.....

For det første: For min egen del skriver jeg ikke for å fremheve fortreffelighet. Jeg har gjort så mange feil opp gjennom årene ved ankomst til brygge/tilleggingsplass at jeg forsøker å finne ut hvordan det er mulig å unngå noen av feilene.

Hva mener dere er den mest hensiktmessige måten å legge til ved flytebrygge o.l

For det andre: Når noen ønsker å ta opp spørsmålet er det både hyggelig og lærerikt å meddele erfaringer til andre. Den som skriver lærer kanskje mest selv - for da må erfaring uttrykkes med ord, og det gir som kjent god læringseffekt.

For det tredje: Jeg har sett atskillige dyktigere "båtfolk" enn meg selv få store vansker med tilleggingen etter inntak av alkohol. Jeg vet ikke hvor mye alkohol det har dreid seg om, men etter å ha hjulpet dem og på den måten registrert noe av "utåndingslukten" har de ikke vært edru. Det er sørgelig å se båtførere som fører flere tonn og besitter mange HK innta alkohol før fortøyningen er ferdiggjort.

VHF'en bruker jeg selv ikke aktivt ved tillegging.

Jeg ble litt nysgjerrig:

Husker du hvor vinden kom fra den gangen da du skulle gå fra brygga?

Den stod vel rimelig direkte ned på kaien der jeg lå, jeg hadde den altså midt på siden. Så fikk jeg hekken godt ut fra brygga nesten så jeg hadde vinden rett bakfra, men så når jeg bakka ut og tauet hengte seg opp snudde båten visp 90 grader så jeg fikk den rett fra siden igjen og da dreiv jeg ned på noen båter som hadde ligget fremfor meg... Det gikk nå bra uten striper og tenners knissel, men eieren av båten jeg nødlanda på var kjapt på rekka gitt og det var jo bra :headbang:

Det gikk utrolig fort og jeg tror det var rett og gå fra roret og "nødlande" i stedenfor å bruke en masse motorkraft for å komme meg ut av situasjonen, da kan det fort bli dyrt når det blåser mye. Hadde ikke WA-båt da, men slike løsninger er fortreffelige i situasjoner der du må på baugen/siden i en fei...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Dette er jeg så enig i, tj. :lol:

Har tenkt noen ganger på disse treffene som er avholdt, og hvor anderledes disse må være i forhold til det "normale".

De aller fleste her på BP nyter jo kun en øl, eller to og kanskje en ankerdram. Lover om at alle passasjerer ikke kan drikke mer enn skipper er det jo også, så "festfaktoren" må være lav.

Det blir artig å se hvordan dette er i praksis på Hortentreffet. :wink:

Regner også med å se mange forskjellige varianter av redningsflåter montert på dekk.

Men at man lærer mye om hvordan alt skal gjøres "etter boken" er sikkert, og det er jo positivt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det er ganske stor forskjell på planende båt kontra snekke eller seilbåt. De 2 sistnevnte har betydelig kjøl, som til en viss grad holder båten "fast" i vannet ved sidevind. Planende båter flyter lettere oppå, og er mer utsatt for vind. Derfor kan vi forvente litt flere "underholdende" episoder fra planende båter uten å dømme føreren som latterlig. Jeg synes det kan være greit å ta en tur til en brygge å øve seg uten tiskuere. Da får du prøve båtens bevegelser i vannet i forholde til rorutslag og for/ akterover og helst til begge sider. For egen del går det stort sett greit å legg til med siden. Men om det blåser er det mulig ikke alt går etter planene, som nevnt tidligere er det spring som blir brukt av gamle sjøulker, har også lagt merke til at skyssbåtene langs kysten bruker spring og motorkraft i forbindelse med av og påstigning. Så dette er nok noe å trene på.

Til dere som på dø og liv ikke skal hoppe i land fra båten, når jeg legger meg i uthavner har jeg alltid vert vant med at noen hopper i land, det var stort sett min jobb når jeg var med foreldrene mine, men det er jo ikke noe i veien for at far gjør det og mor styrer båten. Men om du skal på land i en uthavn med svaberg o.l. er det nok ikke uvanlig å hoppe. Lurt å bli enig om ett tegnspråk slik at en slipper gauling og roping, så ser det hele forhåpentligvis mer verdig ut.

Husk at jeg også tar meg en pils underveis. Dessuten tømmer jeg septiken i åpen sjø, glemmer å ta ned flagget eksakt kl 21:00 og bruker ikke fendersokker.

Tilhører nok verstingene, ja :nonod:

Enig her! Har selv lært, og lærer alle unger (og voksne) jeg har med om bord at man "hopper" ikke i/til/fra båt. Man "går" om bord og "går" i land og all "hopping" i båten er forbudt - uansett om det er en liten robåt, en snekke eller et litt større fartøy.

Ett hoppe-unntak: når skuta må forlates ved havari: hopp OVER bord med redningsvest!

Det er i praksis umulig å la være å hoppe fra (eller til) båten slik jeg har praktisert båtliv i alle år. Det er etter min mening heller ikke noe poeng i å la være. Du har høye svaberg og lave svaberg og ditto brygger og å skulle klatre opp og ned på disse bare for å unngå et hopp eller to ser jeg overhodet ikke noe poeng i. Bortsett fra om en eller annen fysisk skavank setter stopper for det da.

Da snakker jeg om lystbåter og ikke danmarksferja som jeg som regel går eller kjører ombord i.

Når det gjelder egen fortreffelighet så gjelder vel "å gjøre som jeg sier og ikke som jeg gjør". Det er ikke alltid trikset med tampen min, som jeg nevnte ovenfor, virker så bra, men når den gjør det så letter det tilleggingen del.

mvh tuffff

Den stod vel rimelig direkte ned på kaien der jeg lå, jeg hadde den altså midt på siden. Så fikk jeg hekken godt ut fra brygga nesten så jeg hadde vinden rett bakfra, men så når jeg bakka ut og tauet hengte seg opp snudde båten visp 90 grader så jeg fikk den rett fra siden igjen og da dreiv jeg ned på noen båter som hadde ligget fremfor meg...

Sidevind er alltid svært vanskelig å håndtere, særlig dersom båten har relativt liten kjøl og stort overbygg.

I det omtalte eksemplet kan det virke som om vinden kom rett mot brygga - eller også kanskje på tvers for brygga.

Uansett hvordan vinden kommer og man finner at det er forsvarlig å gå fra kai/brygge kan det være greit under planleggingen å forsøke å betrakte vinden som en hjelper og ikke utelukkende som en motstander.

Jeg har ikke ertfaring fra seilbåter og hvorledes seilere planlegger avgang fra brygge med vind.

Jeg har i mange sesonger hovedsakelig kjørt scand Baltic og scand Atlantic og kjenner disse best. Begge har ganske stort vindfang men også noe kjøl. Med disse båten har hovedpoenget under vindpåvirkning vært å få akterenden mest mulig mot vinden før avgang. Noen ganger har dette krevd at båten måtte snus 180 grader mens den lå ved brygga.

Dersom vinden blåser inn mot brygga er det om å gjøre å få akterenden først ut og da gjerne med bruk av spring. Ved forsiktig bakking etter at akterenden er godt klar av brygga, vil baugen alltid innrette seg slik at den peker rett mot den veien vinden blåser til og akterenden rett mot retningen vinden kommer fra fordi propellkraften vil representere dreiepunktet og dra båten rett mot vindretningen.

Når springet henger seg fast blir det vanskelig. En løsning kan være å ha et spring festet midtskips og som kan gli ut i i vannet under bakkingen,

og som kan løftes opp med båtshaken etter at man har komet godt klar av brygga før motoren settes i gir fremover.

Jeg har opp i gjennom årene sikkert underholdt mange på land med stadige prøvinger og feilinger, men har etter hvert fått litt mer trening enn jeg hadde for 15 år siden.

Jeg har aldri glede av å se hvordan andre båtfolk kan slite enten ved tillegging eller avgang. Plutselig kan ulykken være ute med personskade og da blir det et voldsomt liv for å håndtere personskadene.

Jeg skal være noe forsiktig med å ha for sterke holdninger når det gjelder gjensidig hjelp mellom båtfolk, men etter å ha fartet mange sesonger på vestkysten av Sverige, i Danmark og i Tyskland, synes jeg gjennomgående at seilere er flinkere til å hjelpe hverandre enn motorbåtfolk.

Det er også hovedsakelig seilere som har hjulpet meg (som motorbåtmann) opp igjennom årene.

Jeg synes det er en flott å se når bårfolk hjelper hverandre fremfor å nærmest betrakte tillegging og avgang som gratis underholdning, noe jeg ofte har registrert i større og tettpakkede havner som Strømstad, Smøgen, Lysekil, Skagen, Gøteborg, Anholt, Flensburg og noen til.

Ellers er det også en god manøvreringsøvelse, enten man har baugpropell eller ei, å lære seg å la båten bevege seg rundt sin egen akse uten bruk av baugpropellen. Da vil man etter hver lære seg effekten av vridningen på propellen, rorbruk og skiftninger av gir fremover/akterover.

Å legge til ei kai/brygge med lite/ingen mannskap går bra bare en forberder seg litt og tar livet med ro. Som nevnt tidliger, ha klar en fortøyning midt på båten. Har du ikke krysshold, monter permanet en stor rustfri sjakkel i reklingslista på hver side av båten. Legg til, gå rolig i land, fest båten på mitten, den drar ingen steder og du kan ta den tiden du trenger til å fortøye. Alternativet, sett fast foran eller bak mot vind/strøm. I de fleste tilfeller går dette veldig greit.

Og selvfølgelig skal båtfolk hjelpe hverandre. :sailing:

Vi bruker mye "spring" teknikken. Når vi bl.a. skal bakke ut av trange båser hvor det er lite plass (ofte mot vinden eller sterk sidevind feil vei). Må da ha springen som hjelp til å tørne båten rette vei, og en trosse som glir av på kaien.

Har også hatt noen episoder i sterk vind hvor vi har måttet legge ut reserveankeret for å dregge oss ut i riktig retning før vi greier å tørne baugen riktig vei.

Det er ikke mye tak i en 2 bladet foldepropell, men med knusende ro og stor selvtillit så går det som oftest greit. Og hjelp har vi stort sett fått der det trengs.

Husker en tysker som i sommer kom inn til Uskedalen, i en seiler på ca 50 fot og hadde bra frisk vind rett i hekken da han skulle legge seg inntil kaien....ikke den mest erfarne, men men... Vi var 5 personer som slet i over en 1/2 time før vi fikk ham inntil.

Straks etter kom mannskapet løpende med rikelig med forfriskninger til oss :drink::cheers: ..godt var det også...hmm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...