Jump to content

Å legge til

Båtfareren

Recommended Posts

Spring kan være greit i enkelte tilfeller, men ut fra skrogformen på en seilbåt er min erfaring at bruk av spring ikke alltid er like hensiktsmessig. Da må du også helst ha noen som fendrer av osv. Vi snakker vel om også om relativt små båter opp til 30-35`? Går du inn i en bås er selvfølgelig spring en grei brems.

Det er ganske stor forskjell på planende båt kontra snekke eller seilbåt. De 2 sistnevnte har betydelig kjøl, som til en viss grad holder båten "fast" i vannet ved sidevind. Planende båter flyter lettere oppå, og er mer utsatt for vind.

Kjenner meg igjen her. Var vant til en 24 fots snekke og en liten Wesling. Sistnevnte har en genial vanntunnel som gjør båten mye mindre følsom for sidevind. Kjøpte for 2 år siden en 20 fots daycruiser. De første gangene jeg skulle legge til følte jeg meg som en total nybegynner, båten blir ekstremt fort tatt av sidevind og reagerer under slike forhold også lite på ror under bakking (115 hk utenbordsmotor). Er fortsatt middels komfortabel med tillegging itrange havner under slike forhold. Side avdriften kombinert med forholdsvis lav hastighet kan være vanskelig å beregne. Er det vanlig at planende båter med utenbordsmotor regagerer dårlig på styring under sliek forhold?

Noen gode råd?

ØR

Er det vanlig at planende båter med utenbordsmotor regagerer dårlig på styring under sliek forhold?

Dersom vinden blåser samme veien som du ønsker å bakke, risikerer du at båten går sidelngs bakover i stedet for å svinge dersom du har hekkagregat eller påhengs, dersom vinden blåser fra andre kanten hjelper den deg å svinge. Om du ikke får "startet" svingen akterover kan det hjelpe å legge om til motsatt ror, og gi ett kjapt dytt forover for å snu båten, før du setter den i fri, legger om, og setter i bakk igjen. Om vinden er litt sterk, kan det hende du ikke har annet valg enn å bakke mot vinden i stedet for med den, eller om du har mulighet kan du bruke spring.

De aller fleste her på BP nyter jo kun en øl, eller to og kanskje en ankerdram. Lover om at alle passasjerer ikke kan drikke mer enn skipper er det jo også, så "festfaktoren" må være lav.

Det blir artig å se hvordan dette er i praksis på Hortentreffet. :wink:

Nå er jeg medlem på BP og har aldrig sagt jeg ikke tar en øl eller flere når jeg raser avsted i 6 knop , men er jo litt enige med deg når jeg så tråden om alkohol . Var vel rimlig høy % på folk som tok lite eller ikkeno , helt flott det men har ikke den helt store trua på det . Da er jeg uheldig og bare møter den micro % som gjør det . Men på treffet er det full gass , treff er treff . Så vis du trur at ingen tar seg mere enn en ankerdram der så blir du skuffa

:wink:

Hei. Fikk akkurat siste utgave av båtmagasinet i posten.

En artikkel der omhandler akkurat dette. God forklaring (med bilder) -

løp å kjøp.

Bare sånn for å nevne det , så er det Horten gjestehavn han er i . Ser alle som ligger i vinterdvale der .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det var jeg som ikke skulle bli for skuffet, nikita.

Og det gjør jeg nok ikke. Tror nok at BP-medlemmer er som båtfolk flest, og tar seg gjerne en fest med andrfe båtfolk.

Noen drikker lite, flere drikker mye og noen drikker for mye.

Ingen har redningsvest på. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Dersom vinden blåser samme veien som du ønsker å bakke, risikerer du at båten går sidelngs bakover i stedet for å svinge dersom du har hekkagregat eller påhengs, dersom vinden blåser fra andre kanten hjelper den deg å svinge. Om du ikke får "startet" svingen akterover kan det hjelpe å legge om til motsatt ror, og gi ett kjapt dytt forover for å snu båten, før du setter den i fri, legger om, og setter i bakk igjen. Om vinden er litt sterk, kan det hende du ikke har annet valg enn å bakke mot vinden i stedet for med den, eller om du har mulighet kan du bruke spring.

Dette hørtes ut som en grei forklaring, men vet vi hva slags båt Båtfarer skal ha?

Tunge trebåter, med liten motor oppfører seg jo fryktelig anderledes enn andre. Noen har vært inne på dette med kjøl/ikke kjøl etc., men motorstørrelse spiller vel inn også?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det var jeg som ikke skulle bli for skuffet, nikita.

Og det gjør jeg nok ikke. Tror nok at BP-medlemmer er som båtfolk flest, og tar seg gjerne en fest med andrfe båtfolk.

Noen drikker lite, flere drikker mye og noen drikker for mye.

Ingen har redningsvest på. :lol:

Når et medlem spør om råd i forbindelse med "å legge til "

- kan man undres på om kommentaren til 'vikers' er et særlig godt råd?

Jeg ser ikke bort fra at jeg ville ha bli skuffet over denne kommentaren fra 'vikers'

- men heldigvis, vi er forskjellige.

Når et medlem spør om råd i forbindelse med "å legge til "

- kan man undres på om kommentaren til 'vikers' er et særlig godt råd?

Jeg ser ikke bort fra at jeg ville ha bli skuffet over denne kommentaren fra 'vikers'

- men heldigvis, vi er forskjellige.

Flisespikkeri - som du ser av tråden så har den forgreinet seg noe, og med litt humor kommer du litt lengre, roald!

Og ja, heldigvis er vi forskjellige!

Vel, nok en tråd der noen fremhever sin fortreffelighet....... Ikke for å være stygg... men tror nok forumet består av de flinkeste i klassen og ikke gjennomsnittet.

Selv om jeg har lært meg et og annet triks skal jeg innrømme at gjestebrygga i Stavanger har litt blåfarve fra baugen etter jeg hentet båten på sørlandet i fjor. :cool:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...