Jump to content

Montering av autopilot

seilbåt

Recommended Posts

Det er den som følger med, en elektrisk linær drivenhet. Jeg vet ikke hvilket mod. nr den har

Da forstår jeg at det dreier seg om hydraulisk pumpe. Jeg tor at medlemmene av BP som ikke kjenner din båttype muligvis vil kunne hjelpe deg best dersom du legger ut bilde av den nåværende rorstyringen. Det vil kreve noe opplegging av hydralikkslanger for å få styringen til å virke og tilpasning av rorgiver.

Du må ha en slange fra selve styrepumpa på rorplassen til pumpa (returslange).

Jeg antar at styrepumpa har tilbakeslagsventil - i motsatt fall må du ettermontere dette.

Du har sannsynligvis reversibel pumpe som pumper olje inn på hhv SB og BB side av styresylinderen.

Dernes må du med to t-stykker koble hydralikkslangene til hver ende av styresylingeren inn på pumpa.

Videre må du monterer giver til rorindikator slik at du får god avlesning av rorvinkel både til SB og BB - dette krever nøyaktig tilpasning.

For at du skal ha glede av autopiloten til Raymarine st6001 på våre breddegrader bør du få innmontert rategyro - dette er et par tusen kroner billigere enn å kjøpe ekstern rategyro og koble til i etterkant. Rategyroen gir deg atskillig behageligere kurs enn å stole på fluxgatekompasset alene. Belamarin anbefaler på det sterkeste å montere rategyro umiddelbart - skjekk om rategyro allerede er installert.

Sørg for god lufting av hydralikksystemet under påfyll av hydralikkolje.

Anbefaler å skifte ut bestående olje i styresystemet. Det koster ikke så mange kroner i forhold til å få noe som virker optimalt.

Bilder av ditt styresystem kan bidra til at du får gode råd for montering av selve pumpa og rorgiveren.

Pass på at du har rikelig lengde på hydralikkslangene.

Det tar noe tid med tilpasning av slanger og trekning av ledninger, men gleden over å kjøre med autopilot i etterkant oppveier arbeidet.

Lyke til.

Det er den som følger med, en elektrisk linær drivenhet. Jeg vet ikke hvilket mod. nr den har

Da forstår jeg at det dreier seg om hydraulisk pumpe.

Ble litt usikker nå men er det snakk om en tillerpilot? Arm som strekker seg ved bruk av elektrisk kraft?

Ble litt usikker nå men er det snakk om en tillerpilot? Arm som strekker seg ved bruk av elektrisk kraft?

Da forstår jeg, det dreier seg trolig om en ST6001 Sail - denne drives med elektrisk kraft ja.

Beklager at jeg forvekslet med ST6001-pakken.

Heisan.

Var og kikket når en kompis monterte sin i en Bavaria 40, sikkert samme autopilot.

Han måtte få sveiset en syrefast brakett som han festet styremotoren i. Så en arm direkte på rorstammen som festes i styresylinderen. Deretter var det bare + og -, samt instrumentet på pidestallen og kompasset som ble satt under dørken rett bak bordet i salongen.

Autopiloten fungerer slik at rattet går når autopiloten jobber, teleflexstyringen ble ikke rørt.

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Heisan.

Var og kikket når en kompis monterte sin i en Bavaria 40, sikkert samme autopilot.

Han måtte få sveiset en syrefast brakett som han festet styremotoren i. Så en arm direkte på rorstammen som festes i styresylinderen. Deretter var det bare + og -, samt instrumentet på pidestallen og kompasset som ble satt under dørken rett bak bordet i salongen.

Autopiloten fungerer slik at rattet går når autopiloten jobber, teleflexstyringen ble ikke rørt.

KK

Tror dette dreier deg om en tillerpilot hvor en ikke har ett ratt men kun en tiller (hva nå det heter på norsk) :smiley:

Hei

Det er ikke en tillerpilot, det er rattstyring på båten. Det er en styre arm som skal monteres på rorstammen under dekk. Men nå har jeg fått svar fra lunde baat, og fått tilsendt noen beslag for montering. men takk for alle svar... :cool:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...