sailorboy Svart 10.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2005 Anker diskusjoner er alltid populære, grunnet at de fleste ikke er helt fortrolige med bruken av dette kanskje ? Jeg har solid bakgrunn fra båtliv på vestlandet i oppvekst og ungdom. Der var det paraplydregg eller hjemmelagd dregg sveiset sammen på en lokal smie som ble brukt. Som noen skriver her så er det ikke alltid ankeret / dreggens egenskaper som er problemet, men bruken... En må jo sjekke festet før en kommer inn til land og fortøyer. Dersom det er fint vær og en kaster ut et ubrukelig anker med kjetting så vil dette være nok for de fleste båter dersom det er myk bunn. Kjettingens feste i bunnen vil alene være nok til at båten tilsynelatende ligger pent fortøyd. Ankerdrammen inntas -- solnedgangen beundres -- vi legger oss til å sove -- klokken 05:00 hørest skumle dunk i båten. Skipperen er rask på hekken for å stramme ankertauet. Men det eneste som skjer et mer og mer ankertau dras ombord. PANIKK.. Bruk heller litt motorkraft for å sjekke ankerfestet før en kommer inn til land. Jeg er fullstendig klar over at dette kan være vanskelig i smale sund, men det å finne en egnet plass er jo også en kunst. Har nå en båt på ca 2 tonn med 12 kg Bruce kopi med 4 m kjetting og 5 kg paraply dregg med 3 m kjetting. Kjettingen for begge veier mer enn ankeret / dreggen. I sommerferien dro vi fra Tjøme til Bømlo med mange overnatting i uthavner i varierende vær. Den eneste bruken jeg fikk for paraplydreggen var som daumann på Bruce-kopien. Kun en gang trodde jeg at Bruce ankeret mistet festet på Valøyene utenfor Risør, og det var på grunn av at vi byttet fortøyningsplass (endret vinkel mot ankeret). Kjettingen hadde da hektet i en sten på bunnen som glapp utpå kvelden, men ankeret var fast i bunnen. Når en ligger der i sengen og føler at været øker på med mer og mer bølger så må en være sikker at ankeret holder, ellers blir det lite søvn. Det med bruk av noen meter kjetting nær ankeret har flere funksjoner etter min mening: a) Den en først tenker på- få ankeret raskere ned i bunnen og få bedre feste. b) Dempe bevegelser... (daumann er dog bedre) c) Forhindre at ankertauet slites mot steiner på bunnen. (Dette er en must på vestlandet med mye steingrunn) SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2005 Det virker jo ganske opplagt at engbo er et bedre anker, det fremgår jo også av en rekke tester.Hvis Engbo sleden har vunnet noen tester, må det være for best glid. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 10.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2005 Hvis Engbo sleden har vunnet noen tester, må det være for best glid. Det er akkurat dette som gjør meg skeptisk til å kjøpe et engbo.. Hvis du hadde valget mellom skåla og enbo ville du valgt skåla da? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2005 Det er akkurat dette som gjør meg skeptisk til å kjøpe et engbo.. Hvis du hadde valget mellom skåla og enbo ville du valgt skåla da?Jeg hadde ikke valgt noen av de du nevner. Hadde nok byttet anker rullen og godt for Bruce anker.Jeg tror faktisk mange velger (Båtprodusenter medregnet) skåla og til dels Engbo sleden pga. at de "passer så fint til rullen/plattformen" Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 10.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2005 Har fulgt denne og andre tråder om oppankring, og kommet fram til følgende konklusjon : 1. Ha alltid med deg et anker! 2. Øhhh... det var visst det hele. Neida, men det ser jo ut som om man bare må være klar over bunnforholdene der man er, og velge anker ut i fra dette i og med at de forskjellige typene har forskjellige egenskaper. Har selv to ti kilos paraplyer i min båt. Matilda veier vel rundt 1.5 tonn, og med de vindforholdene Randsfjorden kan varte opp med, ser dette ut til og holde helt fint, selv på gjørmebunn. Jeg har nok også tenkt på å bytte ut den ene dreggen med en Bruce, men det har foreløpig ikke blitt noe av. Vet ikke om det strengt tatt er nødvendig heller... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Svein H Svart 12.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2005 Alle har sine meninger og erfaringer med ankere, har selv tidligere alltid hatt 12kg. paraply dregg, aldri mistet festet ! Har nå Bruce anker 12kg, omtrent samme båtvekt og har opplevd å miste festet med Bruce ankeret på samme plass som dreggen holdt. Og dette til og med 2 ganger.Det var gjørme/gress bunn hvor dette skjedde. Det er vel under slike forhold brucen skal være så god ? Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Bitteliten Svart 12.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2005 Jeg har en eller annen formening om at Bruce trenger lenger tau enn andre anker. Jeg får sjekket dette til sommeren når jeg har Bruce og Engbo ombord. Skal ha meterteller på kjetting til Bruce så jeg kan eksperimentere litt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2005 Alle har sine meninger og erfaringer med ankere, har selv tidligere alltid hatt 12kg. paraply dregg, aldri mistet festet ! Har nå Bruce anker 12kg, omtrent samme båtvekt og har opplevd å miste festet med Bruce ankeret på samme plass som dreggen holdt. Og dette til og med 2 ganger.Det var gjørme/gress bunn hvor dette skjedde. Det er vel under slike forhold brucen skal være så god ?Er vel untaket dette da, som bekrefter regelen. Alle tester som jeg har sett ihvertfall bekrefter at paraplydregg er uegnet til allt annet enn godværs kaffedregg. Se førøvrig svenske krysserklubbens anbefalinger i "tre veckor i Båhuslan" mfl. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Svein H Svart 13.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2005 Er vel untaket dette da, som bekrefter regelen. ------------------------------------------------------ Mulig det. Det som skjedde var at Bruce'n fikk godt tak i ei skikkelig gresstuste. Denne ble revet opp og fulgte med ankeret inn. Mao det fikk ikke tak igjen. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
pete Svart 13.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2005 Jeg har en eller annen formening om at Bruce trenger lenger tau enn andre anker. Bruce er veldig klare på at deres ankere trenger en kjettingstubb nærmest ankeret, regner med at du har dette med i regnestykket, hvis ikke blir det lett misvisende. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 (redigert) Løfter denne tråden igjenn. Har endelig fått kjøpt meg ny båt, en Windy 31 Tornado. Bak på den så står det et skålanker som jeg syntes ser noe tassent ut. Har fått komentarer på at det Mickemus ankeret der hadde jeg ikke turt å drikke kaffe på en gang. Det står en Engbovinsj og rulle på båten, det er blytau og ikke kjetting, har derfor lurt på å kjøpe et Engboanker,da jeg tror det vil passe best. Vet ikke om rullen passer helt til Bruce som vel også helst skal ha kjetting i enden ? Hvordan gikk det med testen Bitteliten ? Hvor stort Engboanker bør jeg i tillfelle kjøpe ? Eller skal jeg holde meg langt unna ? Redigert 20.September.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pipo Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Da jeg skulle kjøpe ankervinsj i fjor sjekket jeg med Engbo på "båter i sjøen" i Sandvika. De anbefalte meg skålanker. Jeg kjøpte dog ikke det ankeret, selv om jeg kjøpte vinsjen derfra. 21 fots båt forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Hva er egentlig historien bak skålankeret? Hvem fant det opp og når? Og ikke minst, hva tenkte de egentlig? Det er noen år siden Hank spurte, men siden ingen svarte den gang så prøver jeg meg nå: Skålankeret ble funnet opp av den kjente britiske fyrtårn-konstruktøren Robert Stevenson. Det første ankeret ble konstruert for fyrskipet 'Pharos', en konvertert fiskebåt på 82 tonn. Ankeret veide 1,5 tonn. Skålankeret er spesifikt konstruert for permanent oppankring i slam- og mudderbunn. Når det har gravd seg ned kan det ha en enorm holdekraft, men denne prosessen kan ta lang tid. Iflg Wikipedia anbefales det derfor ikke å heve ankeret før man er gått inn i en roligere periode av året med tanke på uvær. Når ankeret har gravd seg ned kan det ha en holdekraft på opp til 10 ganger sin egen masse. Hvis det ikke graver seg ned er holdekraften ca 2 ganger ankerets masse. Ankeret ble altså spesifikt konstruert for med eller mindre permanent oppankring under krevende forhold - men legg merke til hvor tungt det var! Ankeret var 1,8% av fartøyets vekt! Til en båt på 3,5 tonn må du ha et skålanker på 63 kilo hvis du skal ha det samme forholdet. Dette skulle da kunne gi en maksimal holdekraft på 630 kg. Til sammenligning kan det nevnes at et moderne anker på 15 kg kan ha en holdekraft på over tre tonn under gunstige forhold! Konklusjon: Du skal være rimelig for å putte et skålanker på en båt. Hvis en selger i fullt alvor foreslår noe slikt så skulle han hatt Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.