r-edholm Startet 28.Februar.2006 Del på Facebook Startet 28.Februar.2006 Dette er sikkert en gjenganger. Men det er nok sikkert mange som fortsatt sliter med samme problem. Jeg har en 3.2 kW fra ca. 1986 som startet etter 2-3 forsøk. Jeg hører den tenner men så er det stopp. Inn i cabinene å slå av bryteren for å slå på igjen. Da starter den som regel, men kanskje det må ett forsøk til. Den går fint og varmer som bare det. Noen råd/tips? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 28.Februar.2006 Del på Facebook Svart 28.Februar.2006 (redigert) Prøv å start den med en blanding av diesel og lampeoile halvblandet, evt ren lampeoile. Det renser brennkammeret for sot. Heng en fille eller lignende forann exosrøret, der kommer MYE sot ut. Hvis ikke det hjelper kan det være tendpluggen som holder på å ta kvelden. Er du sikker på at du har høy nok spenning frem til varmeren? Ps. Blandingen med lampeoile må IKKE brukes permanent, kun som servis i ny og næ. Se også denne tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...704entry79704 Redigert 28.Februar.2006 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Lucky 75 Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Hei har en ny Eberspächer diesel varmer i en nidelv 300.Når en starter apperatet så går det kun i ca 10-15min før det stopper, men lampa forsetter å lyse rødt på termostaten. Kan starte apperater igjen etter en stund (ca30min).Og da skjer det samme igjen. Slik kan en holde på om og om igjen..Noen som har noen gode råd ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret fra Eberspächer til Eberspächer stopper etter 10-15min Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om, for mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Lucky 75 Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 beklager ny i forumet Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Er du sikker på at spjelene ved luftuttakene er åpne. Jeg hadde en Wallas som hadde akkurat samme symptomene. Jeg prøvde og prøvde. Den startet igjen ettr 15 - 20 minutter. Deretter gikk den i ca. et kvarter. Det viste seg at luftuttakene hadde spjeld hvor man måtte ta av gitteret for å justere åpningen. Fikk åpnet spjelene og etter det fungerte alt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky 75 Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Hei takk for svar.. ja det blåser varme men kun i de få minuttene (ca15min). Tenkte kanskje at det er noe slags filter eller lignende som må byttes.? litt rart det også da båten nesten er ny kun gått 100timer og i sommer har det jo som kjent ikke vært mye varme apperat bruk. Så apperatet er ikke gått mange timene så det er jo rart det også, Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Er den koblet til dieseltanken din, eller har du egen kanne med drivstoff. Det høres litt ut som vakuum i drivstofftanken. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Amorosa Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Garantisak. Ta kontakt med Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Lucky 75 Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 den går rett på diesel tanken tror jeg da ..Men få ta meg en tur opp på Nidelv å se om det er noe de kjenner til, viste ikke om kanskje det var ett kjent eller gjenganger problem på det varmmeapperatet..takk for gode innspill hvertfall, blir jo litt i stuss enn forventer jo at alt virker på en ny båt men er vel der som med alt, Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Hei Jeg monterte inn ny Eber i vår og fikk samme problemet.Problemet viste seg som Marø beskriver, at spjeldet " strupte luftmengden, noe som gjorde til at Eberen slo out på overopphetning. Etter justering avspjeld,har jeg ikke hatt noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Kjøper man hele eber pakken komplett "skal det ikke gå an å stenge av luften". Det skal være 1. spjeld som er umulig å stenge hvor luften alltid strømmer igjennom. Er bare en rist i plast. Jeg kjøpte min hos en seriøs eberforhandler hvor alt dette ble forklart da jeg kjøpte den. De hadde hatt nok av de som klaget på varmeren Etter en sjekk fant de ut det var for liten luftgjennomstrømning til at varmeren godtok det. Derfor den åpne. Om samtlige forhandlere gjør dette som standard er en annen ting.... Har latt det åpne spjeldet være helt i bunnen forut. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Må ikke overhetingssikringen resettes manuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Må det på min. Hos oss så er det et termostat hjul. vi glemte også å åpne lufingen, Måtte resette på en gummiknapp ca midt på . Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Ingar Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Alle luftvarmere jeg har vært borti har hatt manuell reset. Og siden posteren ikke nevner noe om dette kan man vel utelukke overoppheting som årsak. Hvilken Eber modell er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Den varmeren jeg nevnte var en 3 Kw Wallas. Den resatte seg selv når den hadde blitt avkjølt. Da var det bare å starte opp igjen. Nå har jeg 4 Kw Eber og vet ikke hvordan den oppfører seg. Den har imidlertid et uttak som ikke kan stenges. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Kan det tenkes at innstilt temperatur er oppnådd og at termostaten derfor har slått ut? Har du forsøkt å endre på termostatinnstillingen? Dette er jo en klassisk "feil" som mange har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Nei, det var ikke termostaten. Hadde et par samtaler med Wallas og de tok det ganske kjapt hva som var årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 blir jo litt i stuss enn forventer jo at alt virker på en ny båt men er vel der som med alt, Hei og velkommen til Baatplassen Nettopp fordi det er ny båt bør man nok ikke forvente at alt er i orden. Vi hadde en ganske lang utbedringsliste på vår Nidelv 300, og den var egentlig ikke i 100% orden før god tid inn i den første sesongen. Definitivt en garantisak for Nidelv å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Det kan absolutt være noe termostaten. Jeg hadde en tilsvarende i en båt jeg hadde før. Dersom jeg hadde varmeren på fullt, og ikke hadde alle 4 utgangene åpne (3 av 4 kunne lukkes), gi varmeren "varm" og ned på minimum. Kunne faktisk ikke ha mer enn 80% effekt dersom ikke minst 3 stk (av 4) var åpne. Varmeren var faktisk "for effektiv" for min gamle båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky 75 Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Heisann igjen, takk for velkomsten bitteliten, ser forøvrig at vi er på samme kurs ang D5L ..Men det er nok som du sier en sak for Nidelv, har en liten liste på noe ekstra som jeg har ønsket meg på båten, så da skal jeg samtidig lage en oversikt til de over de små feilene jeg merker nå som ny båt eier. Båten skal ligge hos Nidelv i vinter så da får de stelle pent med den og fikse de feilene, har fått en veldig god service på Nidelv så de rydder sikkert opp etter seg. Men varme apperater er tydelig vis ikke så enkle skjønner jeg når jeg leser innleggene her, var ikke klar over at det var noe som kunne resette termostaten, så skal ta meg en tur ned i båten imorgen å teste/lete etter den knappen. Som jeg forstår sitter enten under termostaten eller på selve apperatet. Takk for masse gode innspill, skjønner dette forumet blir en fort avhenig av hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 (redigert) Overopphetingstermosteten er plassert på varmer. Det er ikke den samme som romtermostaten. Har ikke sjekket på min D4, men kan ikke erindre å ha sett noen knapp utvendig så den kan hende du må ta av lokket på varmeren for å komme til den. Det kan også hende at den resetter seg selv, men det har ingen av de andre varmerene som jeg har hatt gjort. Skal sjekke min når jeg går i båten neste gang. Redigert 25.September.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Har aldri hørt om overopphetingssikringer som resettes automatisk. Dersom en varmer overopphetes er det ikke lurt å bare starte den opp igjen uten videre.... Luftvarmere har derfor en sikring som må resettes manuellt, mens Eberspechers vannvarmere har en smeltesikring som må byttes hvis den løser ut. Moderne varmere sjekker flere ting under drift, temperatur, flammevakt, strømforbruk på vifter og pumper etc. Og stopper hvis noe er feil. Vil tro det er dette som er tilfelle her. Eberspecher har vel også sluttet å lage ett-trinns varmere da disse er lite egnet for termostatstyring. Dagens modeller skifter istedet mellom forskjellige effekttrinn. Mao skal den ikke slå seg helt av selv om termostaten åpner. Fra manualen for D2/4: Om flamman slocknar av sig själv under driften, genomförs en omstart.Om värmaren inte tänds inom 90 sek. efter att bränslet har börjat transporteras på nytt, eller om den tänds men slocknar igen inom 15 min., följer en störningsfrånkoppling, dvs. bränsletransporten frånkopplas och en fläkteftergång på ca 4 minuter tillkopplas. Genom att kortvarigt från- och återinkoppla värmaren kan störningsfrånkopplingen upphävas. Upprepa inte från- och återinkopplingen mer än 2 gånger. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky 75 Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Det var nyttig, det hadde ikke jeg tenkt på å kikke opp selve varmeren..kan nesten ikke vente til imorgen nå for å få sjekket Sitér dette innlegget Link to post
Lucky 75 Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 så ikke det siste innlegget, det var veldig informativt..Må si at det sittes på utrolig mye kunnskap her i forumet, veldig spennede å lese for en nybegynner som meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.