Jump to content

Eberspächer stopper etter kort tid

r-edholm

Recommended Posts

Stopper den tvert indikerer dette at varmeren har konstatert at noe er feil og at den ikke har nådd en så høy temperatur at avkjøling er nødvendig. Sjekk flammevakt/diesel.

Hvis det er en dieselvarmer må den hete D1L. (B betyr bensin)

(Noe som også mange bør merke seg: Den som starter ett emne kan redigere det første innlegget og rette emnetittelen. (innen 24t) :smiley: )

• 1 måned senere...

Hei

Eber har sikkert blitt diskutert før men eg freistar likevel.

Vår Eber D5L, virka ikkje når eg skulle skru den på. Den blåste imidlertid kald luft når den blei bedt om det.

Eberen har blitt starta jevnt i heile vinter. Den har ikkje stått seg i stykker.

Etter å ha hatt styreeininga i Oslo på reprogrammering og i tillegg skifta glødeplugg, flammenett og filter virkar den framleis ikkje.

Apparatet startar som normalt, men slår seg av etter ei tid då det ikkje startar forbrenninga.

Eg har inspisert alle kontaktar og finn ikkje noko unormalt. (Utan dermed å påstå at det ikkje er nokon feil her.)

Pumpa startar ikkje, men den virkar når den får straum frå batteriet.

Dieseltilførsla er ok.

Glødepluggen får pulserande spenning.

Apparatet er ca. 10 år gamalt.

Det kan sikkert ikkje skada med rensing av brennkammeret men det fordrar ny paking som eg ikkje får tak i før etter påske…

Eg er svært takksam for forslag til kvar feilen kan vera og korleis den kan fiksast.

(Heldigvis har me òg Dickinson oljeomn om bord.)

Ask

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Feil på Eber.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Hvis ikke pumpa starter er dette en indikasjon, den skal starte etter en fast glødetid.

Glødepluggen skal vel ikke ha pulserende spenning?

Mulig forklaring er dårlig kontakt mellom styreenhet og pumpe.

Nyere varmere er også ganske "intelligente" og sjekker f.eks. at strømmen til de forskjellige komponentene er normal.

Er f.eks. glødepluggen brent opp vil de oppdage dette og avbryte starten.

Hvis D5LC er det samme finner du servicemanual på denne linken.

Se også "Emner som ligner" nederst på denne siden.

:smiley:

Hei.

Stort set to ting som hindrer Eberen fra å fungere. 1) Lav spenning. 2) Luft i systemet.

Det skal lite til for varmeren suger luft i stedet for diesel. Morkne slanger er nevnt og de trenger ikke være så gamle for å bli sprukne. Utette koplinger og slangeklemmer som må teites er en hyppig årsak.

Kan også nevne en tredje mulighet. Det kan skyldes mye sot og koks i brennkammeret, bør avsotes med visse mellomrom.

mvh

Haba

Dere er vel klar over at på Eber sitter det en sikring under et ovalt gummilokk.Denne kan bli utløst f.eks ved at den har vært vel varm.Denne resettes ved å trykkes inn.Ta av lokket og press men ett eller annet.Er dnne sikringen i ytterstilling,stopper den igjen før den har startet skikkelig .

Er sikringen ute må en ikke prøve å starte den mer enn et 3-4 ganger - kanskje p.g.a. sot i flg.boka.

Hilsen Gutek

Er sikringen ute må en ikke prøve å starte den mer enn et 3-4 ganger - kanskje p.g.a. sot i flg.boka.

Eller fordi det kan samle seg uforbrent diesel i eksosrøret. Dersom varmeren så starter kan dette begynne å brenne slik at eksosrøret blir unormalt varmt.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

No virkar Eberen! Det var ein kontaktfeil.

Eberen gjorde god nytte i ei tildels forrykande påskeveke i Nordland.

Eg har så godt som bestemt meg for å bytta til vassbåren varme. Er det anna enn Webasto her? Kva med Eber og Mikuni.

Har søkt litt på nettet utan å finna ut om dei to siste òg har vassvarmar.

Ask

• 1 måned senere...

jeg har Eberspächer som går på bensin..

hadde samme problemet .. gikk over og strammet til slangeklemmene som går fra tanken ,

og problemet ble løst for meg :smiley:

bensinvarmerene er veldig følsomme for luft i bensinen , så det er godt mulig det er det samme med disel.

du får skjekke over klemmene .

Mvh:

OleM

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...