Jump to content

Eberspächer stopper etter kort tid

r-edholm

Recommended Posts

Hei

En stund siden jeg har vært innom her.

Etter at jeg startet denne tråden, gjorde jeg endel krumspring som til slutt medførte at jeg fant en sikring. Denne fikset problemet.

Det jeg konkluderer med, er at jeg må huske å la varmeren få roe seg ned etter at jeg stanser den. Tar jeg hovedstrømmen før varmeren har fått kjølt seg ned, vil denne sikringen utløses.

• 2 uker senere...

Hvis den starter, går i 1-3 minutter kan det være flammevakten gir denne oppførselen. Det som derimot ikke står i feilsøkningsgudien (som jeg fant på netttet et sted) er at mangel på kjølevann fra motoren gir samme symptom. For lite/mangel av motorens kjølevann gir oppstart/avslutt oppstart avsut..

mvh

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

(.....)

Stort set to ting som hindrer Eberen fra å fungere. 1) Lav spenning. 2) Luft i systemet.(......)

Jeg har en gammel Eber som tidligere kun virket når den selv ville. Etter at jeg skiftet slanger og luftet systemet har den fungert greit. Den er imidlertid ømfintlig overfor lav spenning, og vil ikke tenne når batteriene begynner å bli utladet. Starter jeg motoren (slik at jeg får ladespenning) fungerer Ebern som den skal. Etter at den har tent kan jeg slukke motoren, da den kun krever strøm til pumpa etter at den har tent.

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Om vinteren ligger jeg ved brygge, om sommeren i bøye. Livet i bøye byr på noen særlige utfordringer for dieselvarmere. Med landstrøm er jo spenningen over batteriene stort sett på topp. Slik er det jo ikke i bøye. Da må et eller annet startes, maskin eller aggregat for å lade. Min Eber er veldig kilen når det gjelder spenning. Hvis jeg ikke passer på med å holde relativ høy spenning på batteriene, stopper den f. eks. dersom lensepumpen går. Dvs. dersom spenningen synker til 12,5 volt. Det har jeg løst ved at jeg har slått fra lenseautomastikken og kobler den til kun når jeg lader.

Rett før påske gikk eberen fullstendig i stå. Det var for så vidt forventet for den har vært i stadig bruk i nesten 2 år. Fikk byttet både vifte og brennkammer. Nå hadde jeg forlengst kjøpt moduluret (ADR99), men ikke montert før ved denne anledningen da varmeren i alle fall var koblet fra. Jeg ville ha dette moduluret for å få en feilmelding ved driftsstopp. Problemet med dette moduluret er at nå virker varmeren bare i 2 timer om gangen. Dvs. jeg kan stadig øke tiden opp til 2 timer, men ikke mer. Etter 2 timer slukker den. Dvs. den stopper 2 timer etter at jeg har gått til køys. Noen som kjenner til om man kan koble seg rundt moduluret for lengre drift, uten å derved koble fra hele moduluret?

Hadde problem med min i fjor. Den startet, men stoppet etter et minutt eller to, dvs før det kom noe varme.

Hadde reperatør til å se på den. Han koblet til pc-en, målte, koblet, byttet termostat og klødde seg i hodet. Fant ikke ut av hva det var. Tok med seg hele varmeren på andre besøk.

Tok meg en runde på nettet og fant et tips om at mange D4 hadde hatt problemer med hjernen. Ringte reperatøren og han skulle undersøke dette. Det viste seg at det var den som var gåen, og et par dager seinere fungerte alt som det skulle.

At det så gikk et halvt år med diskusjoner på å få dekket reparasjonen er en annen historie.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...