Jump to content

Eberspächer stopper etter kort tid


r-edholm

Recommended Posts

Min Eberspächer stopper etter 2-4 sekunder etter at jeg har trykket på start.

Støm og diesel er ok..

Den går kun gjennom middels vifte (3 sek.) før den stopper. Begyner ikke på utluftningsprosesse etter dette (60 sek)

Etter dette vil den ikke starte på friskluft heller. Må stå av i lengre tid før jeg kan prøve å starte den igjen.

 

Noen forslag til hva det kan være?

Link to post

Du får sjekke hva som ble skrevet tidligere her. Flere tråder om startproblemer.

 

Jeg har ikke noe Eberspaecher, men har fått med meg at det veldig ofte er for lav spenning frem til apparatet når glødingen setter inn. Kanskje du begynner med å sjekke spenningen rett ved apparatet i det øyeblikket det stopper. Hvis den er nokså lav i forhold hva du måler ellers, så er det vel på tide å se på ledningstverrsnittet eller irr et sted på den elektriske veien.

Link to post

Som sagt så er strøm og diesel ok. Varmeren starter (dvs at viften går) kun 3 sekunder før den stopper. (ca 60 sek før dieselpumpen skal starte)

Har sjekket andre emner om Eberspächer, uten at de har gitt noen svar.

 

Det er noen som skriver at varmeren "låser" seg etter fem feil. Finnes det noen måte å "låse" den opp igjen uten å måtte ta den til reperatør?

Link to post
Som sagt så er strøm ... ok.

Ikke nødvendigvis! Når glødningen begynner kan det plutselig bli for lav spenning. Før glødningen, når bare viften skal snurre litt så er det ikke noe problem.

 

Men som sagt, har ikke personlige erfaringer, bare husker maaaannnge diskusjoner rundt dette.

Link to post

Som de andre her tipser deg om: Pga. dårlige kontakter underveis kan det godt være at du ikke har samme utslaget på instrumentet når du måler på selve varmeren. I oppstarten trekker de myyyyye strøm og da kan du havne borti det du skriver her.....hvis det er fuktighet/irr på kontakter, sikring og koblinger.....eller en løs kobling..... Ble bedt om å fylle alle kontaktene med egnet spray for elektriske komponenter i båt på min varmer da den ble montert. Dette da forhandleren hadde vært på så mange reklamasjoner, som viste seg å være dårlige el. kontakter.....

Men om det er det du har, vel si det vil jo vise seg når du får målt med et multimeter eller tilsvarende... rett på varmeren... ved oppstart....

Link to post

Glødepluggen er mest sansylig gåen. Den tåler rundt 8000 starter. Har akkurat reparert 2 stykker. Ny plugg 600,- når den først går la den gå lenge for renbrenning. Sekvensen er slikt at den tar en funksjonstest det første sekundene så blir alt stille i ca 40 sec før vifta og deretter pumpa starter, starter den ikke så er det pluggen. det er ikke så mye inni der som kan feile.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Hadde tilsvarende problem med min D4. Viften begynte å gå, men så stanset hele maskineriet igjen før det ble varmt.

 

Kontaktet Termomarin (importør) som reiste ut med bærbar PC. Koblet seg på og fant ut at hjernen var gåen. Bytten denne og alt funket som det skulle. Reparatøren opplyste at det var en svakhet ved hjernene til varmere produsert rundt årskiftet 2002/2003. Dette var en reklamasjonssak og derved ingen kostander for meg :flag:

Link to post

Så vidt jeg husker var problemet med Eberspächeren at et lite filter (fingerbølfilter) i forkant av dieselpunmpa til varmeren var gått tett.

 

Jeg vet ikke om trådstarteren benytter dieselfilter før diesel tilføres dieselpumpa til varmen. Dersom det ikke benyttes et forfilter kan det være gunstig å sjekke dette "fingerbølfilteret".

Link to post

Tror nok "hjernefeil" er en mulig årsak da det ikke har noe med diesel (viften stopper lenge før dieselpumpen skal starte) og det ikke er noe feil med spenningen (målt ved varmeren og på batteriet)

 

Blir vel til at den må demonteres, da jeg regner med at det er rimeligere å levere den til reperatør enn å få en ombord..

Link to post

Er det en nyere utgave, med software - kan det rett og slett være at du av en eller annen grunn har fått satt en "feilkode" - og den må da resettets på verksted med et spesialapparat.

 

På Volvo'n min er det en Webasto som oppfører seg akkurat slik. Trykke på knappen, og den går til ON, og står der i 2 sek. og så til OFF igjen - ferdig !

 

Faktisk hovedgrunnen til at jeg styrte unna Ebersprecher sist gang jeg kjøpte varmer.

 

-koherman

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Jeg har en dieselvarmer som har fungert helt fint frem til nå.

 

Jeg slår på varmeren, ventilasjonsviften starter og så hører jeg at varmeren prøver å starte etter noen sekunder. Etter enda noen sekunder, så stopper varmeren totalt.

 

 

Noen der ute som har vært ute for tilsvarende problem?

Redigert av olvikb (see edit history)
Link to post

Årsaken kan være at noe er feil med flammevakten. Hadde en Eber vannvarmer tidligere og den hadde en fotodiode som flammevakt. Denne dioden ble dekket av sot og måtte renses jevnlig. Da stopper varmeren fordi den tror den har slukket. Og begynner en ny oppstartsyklus.

Er flammevakten i orden kan årsaken være at den har slukket pga feil på drivstofftilførsel. Mangelfull gløding og lav spenning er også mulige årsaker.

 

Du bør opplyse om hvilken modell det er samt på hvilken måte den slår seg av. Det kan være av betydning, om den går gjennom avkjølingsyklus eller ikke.

 

En helt annen ting som sikkert flere kan merke seg: Det heter Eberspächer, altså uten "r". Har rettet noen titalls emnetitler tidligere. :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...