Banner Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Min Eberspächer stopper etter 2-4 sekunder etter at jeg har trykket på start. Støm og diesel er ok.. Den går kun gjennom middels vifte (3 sek.) før den stopper. Begyner ikke på utluftningsprosesse etter dette (60 sek) Etter dette vil den ikke starte på friskluft heller. Må stå av i lengre tid før jeg kan prøve å starte den igjen. Noen forslag til hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Hadde tidligere en Eber, jeg hadde problemer med dritt i stigerøret. Tok av slangen og blåste ut det ned i tanken. (joda - burde rensa tanken da dette var nok et varsel på at det var dritt i tanken) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Du får sjekke hva som ble skrevet tidligere her. Flere tråder om startproblemer. Jeg har ikke noe Eberspaecher, men har fått med meg at det veldig ofte er for lav spenning frem til apparatet når glødingen setter inn. Kanskje du begynner med å sjekke spenningen rett ved apparatet i det øyeblikket det stopper. Hvis den er nokså lav i forhold hva du måler ellers, så er det vel på tide å se på ledningstverrsnittet eller irr et sted på den elektriske veien. Sitér dette innlegget Link to post
Banner Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Som sagt så er strøm og diesel ok. Varmeren starter (dvs at viften går) kun 3 sekunder før den stopper. (ca 60 sek før dieselpumpen skal starte) Har sjekket andre emner om Eberspächer, uten at de har gitt noen svar. Det er noen som skriver at varmeren "låser" seg etter fem feil. Finnes det noen måte å "låse" den opp igjen uten å måtte ta den til reperatør? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Som sagt så er strøm ... ok. Ikke nødvendigvis! Når glødningen begynner kan det plutselig bli for lav spenning. Før glødningen, når bare viften skal snurre litt så er det ikke noe problem. Men som sagt, har ikke personlige erfaringer, bare husker maaaannnge diskusjoner rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Har du prøvd å starte Eberen med motoren i gang? Som Andreas sier trekker glødingen mye strøm, og oppstartsprosedyren stoppes hvis spenningen blir for lav. Sitér dette innlegget Link to post
Banner Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Ja, har prøvd med motoren i gang. Sjekket spenningen og den var 14,4v før motoren gikk. Varmeren har fungert prikkfritt hele sesongen, helt til i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Men har du målt rett ved varmeren? Det nytter ikke å se på voltmeteret som måler spenningen på batteriet: spenningen blir borte på vei fra batteriet til varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Som de andre her tipser deg om: Pga. dårlige kontakter underveis kan det godt være at du ikke har samme utslaget på instrumentet når du måler på selve varmeren. I oppstarten trekker de myyyyye strøm og da kan du havne borti det du skriver her.....hvis det er fuktighet/irr på kontakter, sikring og koblinger.....eller en løs kobling..... Ble bedt om å fylle alle kontaktene med egnet spray for elektriske komponenter i båt på min varmer da den ble montert. Dette da forhandleren hadde vært på så mange reklamasjoner, som viste seg å være dårlige el. kontakter..... Men om det er det du har, vel si det vil jo vise seg når du får målt med et multimeter eller tilsvarende... rett på varmeren... ved oppstart.... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Vet ikke hvilken type du har, men mener å huske at det var slik min gamle 1700W Eber oppførte seg da de var røket en glassikkring som var skrudd inn i bunn av styreboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaien40 Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Glødepluggen er mest sansylig gåen. Den tåler rundt 8000 starter. Har akkurat reparert 2 stykker. Ny plugg 600,- når den først går la den gå lenge for renbrenning. Sekvensen er slikt at den tar en funksjonstest det første sekundene så blir alt stille i ca 40 sec før vifta og deretter pumpa starter, starter den ikke så er det pluggen. det er ikke så mye inni der som kan feile. Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
"Mathilde" Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 Hadde tilsvarende problem med min D4. Viften begynte å gå, men så stanset hele maskineriet igjen før det ble varmt. Kontaktet Termomarin (importør) som reiste ut med bærbar PC. Koblet seg på og fant ut at hjernen var gåen. Bytten denne og alt funket som det skulle. Reparatøren opplyste at det var en svakhet ved hjernene til varmere produsert rundt årskiftet 2002/2003. Dette var en reklamasjonssak og derved ingen kostander for meg Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 Jeg har nylig vært borti et tilfelle hvor det var problem med dieseltilførsel grunnet tiltetting inne i selve dieselpumpen. Det kan være verd forsøket å koble fra dieseltilførselen til selve Eberspächeren og observere om den leverer diesel til brenneren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 Så vidt jeg husker var problemet med Eberspächeren at et lite filter (fingerbølfilter) i forkant av dieselpunmpa til varmeren var gått tett. Jeg vet ikke om trådstarteren benytter dieselfilter før diesel tilføres dieselpumpa til varmen. Dersom det ikke benyttes et forfilter kan det være gunstig å sjekke dette "fingerbølfilteret". Sitér dette innlegget Link to post
Banner Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 Tror nok "hjernefeil" er en mulig årsak da det ikke har noe med diesel (viften stopper lenge før dieselpumpen skal starte) og det ikke er noe feil med spenningen (målt ved varmeren og på batteriet) Blir vel til at den må demonteres, da jeg regner med at det er rimeligere å levere den til reperatør enn å få en ombord.. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 En veldig enkel måte å sjekke dette på, er å låne en "hjerne" fra merkeverkstedet. Får du fart på apparatet med ny "hjerne", har du jo funnet feilen. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 11.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2006 Er det en nyere utgave, med software - kan det rett og slett være at du av en eller annen grunn har fått satt en "feilkode" - og den må da resettets på verksted med et spesialapparat. På Volvo'n min er det en Webasto som oppfører seg akkurat slik. Trykke på knappen, og den går til ON, og står der i 2 sek. og så til OFF igjen - ferdig ! Faktisk hovedgrunnen til at jeg styrte unna Ebersprecher sist gang jeg kjøpte varmer. -koherman Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 11.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2006 Kan også skyldes mikroskopiske sprekker i dieselslangen fra stigerør til sugesiden på pumpen. Hadde problem med dette på min Eber. Kunne ikke se sprekker, men fungerte bra etter å ha byttet slange. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2006 Feilkoder på Eberspacher kan resettes hvis en har en av betjeningene med display, Modulur eller EasystartT. Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 (redigert) Hei Jeg har en dieselvarmer som har fungert helt fint frem til nå. Jeg slår på varmeren, ventilasjonsviften starter og så hører jeg at varmeren prøver å starte etter noen sekunder. Etter enda noen sekunder, så stopper varmeren totalt. Noen der ute som har vært ute for tilsvarende problem? Redigert 25.Februar.2007 av olvikb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 jeg har det fått samme problem med varmeren min Eberspächer ,det hadde vert fint om noen hadde erfaring med denne feilen.varmeren stod på en hel dag i vinter , dagen etter startet den opp gikk så i ca 3min og stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Ja Nå er ikke jeg noen ekspert på lydene fra denne varmeren, men det høres ut som om den fyrer opp og alt er i orden. Plutselig er det bom stopp!! Tror ikke det er snakk om så mye som 3 min før min stopper. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 varmeren min starter opp , ingen ulyder,plutselig er den dø. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Årsaken kan være at noe er feil med flammevakten. Hadde en Eber vannvarmer tidligere og den hadde en fotodiode som flammevakt. Denne dioden ble dekket av sot og måtte renses jevnlig. Da stopper varmeren fordi den tror den har slukket. Og begynner en ny oppstartsyklus. Er flammevakten i orden kan årsaken være at den har slukket pga feil på drivstofftilførsel. Mangelfull gløding og lav spenning er også mulige årsaker. Du bør opplyse om hvilken modell det er samt på hvilken måte den slår seg av. Det kan være av betydning, om den går gjennom avkjølingsyklus eller ikke. En helt annen ting som sikkert flere kan merke seg: Det heter Eberspächer, altså uten "r". Har rettet noen titalls emnetitler tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 (redigert) Tror varmeren heter B1L Den stopper tvert, uten noen avkjølingsperiode. Takker for korrigering av navn Redigert 25.Februar.2007 av olvikb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.