Ingar Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Stopper den tvert indikerer dette at varmeren har konstatert at noe er feil og at den ikke har nådd en så høy temperatur at avkjøling er nødvendig. Sjekk flammevakt/diesel. Hvis det er en dieselvarmer må den hete D1L. (B betyr bensin) (Noe som også mange bør merke seg: Den som starter ett emne kan redigere det første innlegget og rette emnetittelen. (innen 24t) ) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Jeg hadde samme feil, da jeg skulle starte opp for 1 uke siden. Feilen var at varmeren ikke fikk diesel. Etter å ha kjørt oppstartsykulusen 4-5 ganger, starter varmeren som den skulle. Sitér dette innlegget Link to post
olvikb Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Interessant... Jeg får prøve noen ganger til da. Forhåpentligvis har jeg tilsvarende feil. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 får sjekke om den får diesel , sjekke tennstift Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Jeg hadde samme problem på Eber D5. Fant etterhvert ut at varmeren fikk falsk luft i slangen mellom tank og matepumpe. Denne slangen var av gummi som er utvendig armert. Alder 10 år og lakk som en sil. Fant feilen ved å mate varmeren fra en plastflaske. Byttet slange, har siden gått som en klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Hei Eber har sikkert blitt diskutert før men eg freistar likevel. Vår Eber D5L, virka ikkje når eg skulle skru den på. Den blåste imidlertid kald luft når den blei bedt om det. Eberen har blitt starta jevnt i heile vinter. Den har ikkje stått seg i stykker. Etter å ha hatt styreeininga i Oslo på reprogrammering og i tillegg skifta glødeplugg, flammenett og filter virkar den framleis ikkje. Apparatet startar som normalt, men slår seg av etter ei tid då det ikkje startar forbrenninga. Eg har inspisert alle kontaktar og finn ikkje noko unormalt. (Utan dermed å påstå at det ikkje er nokon feil her.) Pumpa startar ikkje, men den virkar når den får straum frå batteriet. Dieseltilførsla er ok. Glødepluggen får pulserande spenning. Apparatet er ca. 10 år gamalt. Det kan sikkert ikkje skada med rensing av brennkammeret men det fordrar ny paking som eg ikkje får tak i før etter påske… Eg er svært takksam for forslag til kvar feilen kan vera og korleis den kan fiksast. (Heldigvis har me òg Dickinson oljeomn om bord.) Ask Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Feil på Eber. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Hvis ikke pumpa starter er dette en indikasjon, den skal starte etter en fast glødetid. Glødepluggen skal vel ikke ha pulserende spenning? Mulig forklaring er dårlig kontakt mellom styreenhet og pumpe. Nyere varmere er også ganske "intelligente" og sjekker f.eks. at strømmen til de forskjellige komponentene er normal. Er f.eks. glødepluggen brent opp vil de oppdage dette og avbryte starten. Hvis D5LC er det samme finner du servicemanual på denne linken. Se også "Emner som ligner" nederst på denne siden. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Dei fleste Eber apparatene skal inn til service etter ca. 5000 timer. Som oftest er det brennkammeret som må skiftes. Jeg ville tatt den inn på service, så dei kan lese av hvor mange timer den er gått.. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Sjekk spenningen målt på varmeapparatet under oppstart, kanskje er den for lav. Det er problemet med min varmer. Jeg må redusere spenningstapet med å legge nye kabler med grovere tverrsnitt på strømforsyningen. Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Haba Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Hei. Stort set to ting som hindrer Eberen fra å fungere. 1) Lav spenning. 2) Luft i systemet. Det skal lite til for varmeren suger luft i stedet for diesel. Morkne slanger er nevnt og de trenger ikke være så gamle for å bli sprukne. Utette koplinger og slangeklemmer som må teites er en hyppig årsak. Kan også nevne en tredje mulighet. Det kan skyldes mye sot og koks i brennkammeret, bør avsotes med visse mellomrom. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Dere er vel klar over at på Eber sitter det en sikring under et ovalt gummilokk.Denne kan bli utløst f.eks ved at den har vært vel varm.Denne resettes ved å trykkes inn.Ta av lokket og press men ett eller annet.Er dnne sikringen i ytterstilling,stopper den igjen før den har startet skikkelig . Er sikringen ute må en ikke prøve å starte den mer enn et 3-4 ganger - kanskje p.g.a. sot i flg.boka. Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 På mitt apparat er dette lokket der, men det er ingen sikring under. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Er sikringen ute må en ikke prøve å starte den mer enn et 3-4 ganger - kanskje p.g.a. sot i flg.boka. Eller fordi det kan samle seg uforbrent diesel i eksosrøret. Dersom varmeren så starter kan dette begynne å brenne slik at eksosrøret blir unormalt varmt. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Geir Kallevik Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 På mitt apparat er dette lokket der, men det er ingen sikring under. Ask BAre for å pressisere, det er ikke snakk om en ordinær sikring. Det er en termosikring, som resettes ved at en trykker inn en knapp, e.l Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Det er ingen sikring der. Heller ikkje ein termosikring. Ask Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Sjekk flammevakten Jeg hadde samme problemet - fjernet sot på flammevakten, og alt funket :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 No virkar Eberen! Det var ein kontaktfeil. Eberen gjorde god nytte i ei tildels forrykande påskeveke i Nordland. Eg har så godt som bestemt meg for å bytta til vassbåren varme. Er det anna enn Webasto her? Kva med Eber og Mikuni. Har søkt litt på nettet utan å finna ut om dei to siste òg har vassvarmar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bjerke Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 er det noen som kjenner eber?? disel varmer... har akkurat kjøpt båt, og det er noe feil med den... starter og går en liten stund(uten å varme) så stopper den igjen... noen som har vært borti det samme?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Det har vært skrevet MYE om Eberspächer problemer på forumet, det vanlige er akkurat det du opplever, at de stopper etter en kort stund. Gå hit og søk på ebersp* med "Søk kun i titler" og "Vis resultat som emner", da kommer det opp ca 60 emner. Sitér dette innlegget Link to post
OleM Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 jeg har Eberspächer som går på bensin.. hadde samme problemet .. gikk over og strammet til slangeklemmene som går fra tanken , og problemet ble løst for meg bensinvarmerene er veldig følsomme for luft i bensinen , så det er godt mulig det er det samme med disel. du får skjekke over klemmene . Mvh: OleM Sitér dette innlegget Link to post
arg Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Har en eberspacher som stopper under bruk. Får singnal på overophetning. Hva kan årsaken være? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Hvilken modell har du? Her er eksempelvis manualen for D3: http://www.seatronic.no/manualer/eber_pdf/...vedlikehold.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 17.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2007 Sjekk at den får frisk luft ved innsuget. Har noe av det samme problemet på min av og til hvis jeg prøver å starte den når motorene er varme. Innsuget mitt er rett under friskluftsinntaket i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
arg Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 ROALDBJ... Det er en D3 EBERSPACHER jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Overoppheting skyldes som regel for liten luftgjennomstrømning. Problemet kan være både på innsugs eller utblåsningssiden. Har du prøvd å åpne alle varmluftsuttak på maks for å sjekke om du har overoppheting også da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.