Jump to content

Kostnader ved båt

Båtfareren

Recommended Posts

Hvor mye koster det å "holde" en båt i en sesong .Ser bort fra drivstoffutgifter .

Er redd dette er umulig å svare generelt på uten at du bruker et eksempel. Om du tar utgangspunkt i en mulig båt du vurderer å kjøpe er det i alle fall et utgangspunkt å mene noe utifra.

Har hørt det hevdet at skal en holde en båt i samme tilstand som ny, må en beregne ca 10 % av nypris årlig. Noe høyt syns nå jeg, men det er sikkert avhengig av hvilket staardardnivå en legger seg på.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Tror du fortsatt må komme opp med mer info. :smiley:

Ny eller brukt (årsmodell), merke, type, materiale, seil/motor etc. etc.

Du vil nok få svar på dette om vi bare får noe å mene utfra.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Usikker på type ennå , men det vil vel være ca 30 fot .

Har ikke hatt båt før men regner med at denne passer oss

Motorbåt eller seilbåt?

om motorbåt:

Planende eller deplasement?

brukt eller ny?

osv....

Jo mer du tar stilling til, jo bedre svar får du forhåpentligvis :wink:

(Postet denne uten å ha sett Vikers innlegg. Ble litt dobbelt opp....)

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Et lite tips (med fare for å bli litt OT):

Jeg må skifte ut bilen. Har lyst til å bruke så lite som mulig på ny (brukt) bil for å kunne ha mest mulig igjen til båt :wink: . Jeg har plukket ut en biltype jeg kan tenke meg (utfra annonser på nettet). sjekker kostnader og delepriser, og bruker dette som referanse mot andre mulige biler.

Om du plukker ut en annonse på Finn.no på en båt du kan ha lyst på (men ikke konkret har tenkt å kjøpe) kan det gi deg et utgangspunkt for å finne ut mer om realistiske kostnader. Mye enklere å komme med innspill for oss også. Når du så har funnet "båten for deg" og kan du høre hva folket på båtplassen mener om kostnader på denne i forhold til "eksempelbåten".

I en annen tråd ber du jo om hjelp til å lage en båtside?

Trenger vel ikke båt for å lage en båtside :rolleyes::cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei Båtfareren

Jeg trodde du hadde båt jeg?

I en annen tråd ber du jo om hjelp til å lage en båtside?

:sailing: Lasse

Ikke ennå. Men det er like før :)

Om det er riktig at båtsiden kommer først eller båten , vet jeg ikke . Hvem kom først av egget eller høna da ???? :lol:

En engelsk bok (den heter "practical boat mantainance" eller noe sånnt) som jeg selvcfølgelig har lånt vekk, er ganske fokusert på vedlikeholdskostnader. Der gjør de noe jeg finner svært fornuftig, som jeg iikke har hørt snakk om ellers: Boken opererer med 3 ambisjonsnivåer på standard: Nybåtstandard, en mellomstandard jeg ikke husker definisjonen på, og bruksbåt / yrkesbåtstandard. Ikke noe moralsk formaning om at "nybåtstandard" er det eneste rette, men mere ment som bevistgjøring til egen velikeholdsstrategi.

Jeg tror mange med båter med noen år på baken føler de egentlig burde klart å leve opp til "nybåtstandard" mens de kanskje ville kommet bedre ut ved å definere et litt lavere ambisjonsnivå.

Å bruke de dyreste båtpleieproduktene på en 30 år gammel plastbåt, som uansett om noen år vil ha behov for maling, er etter min oppfattning bortksatede penger, mens det kanskje er en god investering på en 1 år gammel båt?

Jeg tror mange med båter med noen år på baken føler de egentlig burde klart å leve opp til "nybåtstandard" mens de kanskje ville kommet bedre ut ved å definere et litt lavere ambisjonsnivå.

En gammel båt krever alltid en del vedlikehold, men man får ikke gjort alt på en gang. Jeg har alltid en liste over ting som skal gjøres (les skulle vært gjort), men forsøker å holde denne lista på et nivå som gjør at den ikke stadig blir lenger.

Blir lista lenger og lenger for hvert år, tyder det på en båt i forfall :sad:

Mener også det er viktig å prioritere riktig ifht lista. Sikkerhet og sjødyktighet først.

Stemm er da det, Lasse

Det er masse båtstoff på nettet som jeg kan katalogisere og legge ut,samt blomstene til fruen og litt av doggen og såååååå kommer båten min , som jeg ikke vet hva er ennå og legger på fremsiden , med link til baatplassen , som er veldig bra

En gammel båt krever alltid en del vedlikehold, men man får ikke gjort alt på en gang. Jeg har alltid en liste over ting som skal gjøres (les skulle vært gjort), men forsøker å holde denne lista på et nivå som gjør at den ikke stadig blir lenger.

Blir lista lenger og lenger for hvert år, tyder det på en båt i forfall :sad:

Mener også det er viktig å prioritere riktig ifht lista. Sikkerhet og sjødyktighet først.

Jeg er usikker her, men på meg virker det som det kan være mer arbeid med å holde en 10 - 15 år gammel båt på "nybåtstandard" enn en la oss si 25 år gammel båt i bra, funksjonsriktig stand (dvs: kunne leve med noen kosmetiske aldringstegn, og heller utbedre / skifte ting utfra funksjon /sikkerhet og sjødyktighet.

Kostnader ved å ha båt? Dette ble debattert ganske heftig og fornøyelig for kort tid siden i denne strengen. Utgangspunktet var mitt eget båtregnskap som ble lagt ut på MorMajor (klikk på FAKTURA).

En ting kan jeg love deg: Det koster en del pæng - helt uavhengig av hvordan men regner. Men moro er det! :yesnod:

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Har hørt det hevdet at skal en holde en båt i samme tilstand som ny, må en beregne ca 10 % av nypris årlig. Noe høyt syns nå jeg, men det er sikkert avhengig av hvilket staardardnivå en legger seg på.

Jeg har lest at dette gjelde årlige driftskostnader for større båter - ofte kalt superyacts - og da inkludert mannskap. På vanlige båter tror jeg definitivt ikke det stemmer. Om det gjør det så er Bitteliten IV til salgs. :lol:

Jeg har lest at dette gjelde årlige driftskostnader for større båter - ofte kalt superyacts - og da inkludert mannskap. På vanlige båter tror jeg definitivt ikke det stemmer. Om det gjør det så er Bitteliten IV til salgs. :lol:

Ulempen ved å ha x antall meter båtblader er at jeg aldri finner tilbake til hvor jeg har lest ting.... :headbang: Dette var en påstand fra en svensk båteier med båt i fler-millionersklassen og en eller annen proffesjonell link til vedlikeholdsregnskap. Det dreide seg om vedlikehold og utskiftning, men utfra å holde båt i "nybåtsstandard" kontinuerlig.

Hva var prisforlangende for Bitteliten, sa du? :wink:

Hva var prisforlangende for Bitteliten, sa du? :wink:

Jeg sa ikke at Bitteliten IV er til salgs. Det finns da grenser for hva man skal gjøre :yesnod: Men ut i fra at Windy har solgt alle W37 for 2006 kan vi jo begynne på veilende+20% :smiley:

Egen erfaring tilsier at kostnaden ved båt ikke er 10% av ny prisen. Men noen % blir det fort om man regner med "søkke og snøre" Med nybåtstandard som du skriver ligger det vel også da at man bytter ut slitedeler på motoren kontinuerlig også - og ikke ved behov. Da blir det nok dyrt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...